Jeg er blevet opmærksom på, at OK benzin prøver at undersøge markedet for oktan 100 benzin.
Se nærmere: https://www.ok.dk/privat/paa-tanken/oktan-100
SAAB hilsen
Ole fra Horsens i Jylland
Redaktør: Bestyrelsen
En Saab med turbo (ikke børneturbo modellen) kører langt bedre med 99 eller 100 oktan, men der skal køres flere tankfulde 99 oktan benzin af før effekten virkeligt mærkes. Motorstyringen er jo adaptiv og denne proces er langsom, så en motor som har kørt på 95 oktan i længere tid bliver ikke øjeblikkeligt til en raket fordi den får 99 oktan. Min motor har ikke smagt mindre end 99 oktan i de sidste 5 år og den har et formidabelt turbotryk uden at der er pillet ved parametrene, dvs. den har selv opdaget at det er muligt at hæve turbotrykket uden at der opstår fejltænding. Så på med vanten hvis du hælder 95 oktan på din Saab T, brug den ekstra krone pr. liter og du vil efter et stykke tid ikke forstå hvordan du kunne finde på at spare den sølle krone.kobbernagel skrev: ↑29. jun 2018, 22:33Jeg har fået ny bil! Min 9-5 har fået en tankfuld oktan 100 i dag, i stedet for det sædvanlige 95. Jeg føler at der er kæmpe forskel i trækkraft, og at motoren går mere roligt i tomgang![]()

Jeg synes altså, at jeg kan mærke en markant forskel på min 9-5, selvom den kun har fået en enkelt tankfuld 100 oktan indtil videre (Vi har ikke andre tankstationer i nærområdet end vores OK-tank, og kommer heller ikke rigtigt forbi Shell. Jeg har dog prøvet flere gange at give den Shells V-power, uden at kunne mærke forskel). Min 9-5 er vel også det du så venligt kalder en børneturbo, selvom den med sit Hirsch-trim føles ganske friskCarlsson skrev: ↑30. jun 2018, 11:54En Saab med turbo (ikke børneturbo modellen) kører langt bedre med 99 eller 100 oktan, men der skal køres flere tankfulde 99 oktan benzin af før effekten virkeligt mærkes. Motorstyringen er jo adaptiv og denne proces er langsom, så en motor som har kørt på 95 oktan i længere tid bliver ikke øjeblikkeligt til en raket fordi den får 99 oktan. Min motor har ikke smagt mindre end 99 oktan i de sidste 5 år og den har et formidabelt turbotryk uden at der er pillet ved parametrene, dvs. den har selv opdaget at det er muligt at hæve turbotrykket uden at der opstår fejltænding. Så på med vanten hvis du hælder 95 oktan på din Saab T, brug den ekstra krone pr. liter og du vil efter et stykke tid ikke forstå hvordan du kunne finde på at spare den sølle krone.
Motorer med børneturbo eller helt uden turbo har ingen gavn af 99 oktan.

Min 9-5 er en 2,0t med Hirsch, og har dermed 210 HK. Det er vel i kategorien tunet? Der står faktisk ved tankdækslet 98 oktan, men det har jeg sjældent haft mulighed for at tanke - det er først nu, hvor min lokale OK har fået 100 oktan.
Nej, den regulerer øjeblikkeligt hvis der opstår fejltænding men det går langsommere den anden vej da den jo ikke hele tiden prøver at opnå fejltænding. Tvivlerne kan jo prøve at holde øje med turbonålen, det sidste tryk kommer først efter et par tankfulde men sikkert hurtigere hvis man er 18 år og kun kender 2 stillinger på speederen. Jeg snakker om T5 men gætter på at T7 reagerer på samme måde.NC_Ribe skrev: ↑4. jul 2018, 22:21Tak, Morten -det giver nemlig slet ingen mening, at der skal flere tankfulde benzin til at "adaptere". Når en turbo (som min) er anbefalet til 98 oktan (og minimum 91), skal den jo "adaptere" til de 91 i samme øjeblik, man fylder dét på. Og så gælder det logisk nok også den anden vej. Jeg er selv for nærig til at købe V-power og lignende (og det fås heller ikke i Ribe længere), men vil man gerne have mere spræl i turbomotoren, er det vel en relativt billig måde at "tune" bilen på.
Kobbernagel: En "børneturbo" med trim får helt sikkert det maksimale ud af benzinen -min chippede 9K LPT kørte i hvert fald lige til grænsen rent effektmæssigt. Så nyd du bare den ekstra effekt uden at føle dig til grin.
Mvh/NC