Banner cycler

Ny udstødning

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

troels
SAAB-PSYCHO

Ny udstødning

17. sep 2005, 18:24

Hej Saab-freaks

Min udstødning er ved at være godt brugt og fik også lige lidt ekstra lyd/hul da den blev målt på lastbil-rullefeltet.

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal fortsætte med standard eller evt. 3", det er til en Saab 900 T16 årgang 1986 dvs. uden cat. Turboen skulle være original Garrett TB0321 såvidt jeg har kunnet læse mig til. Der er ikke mod. på APC boksen.

Jeg vil ikke ofre penge på 3" batteribøj, og hvis jeg vælger 3" skal det være med 2 dæmpere pga. støj, skal kunne bruges til daglig kørsel.

Vil det motor/turbomæssigt hjælpe med 3" fremfor standard når jeg nu ikke køber batteribøj, ville gerne have at turboen tog ved lidt før de 3-3500 omdrejninger.

Nogle der kan fortælle fordele/ulemper...

mvh
Troels

Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

17. sep 2005, 18:52

hej troels

du vil få lidt bedre response på din turbo med et 3" udstødning i forhold til standart.
jeg vil lige fortælle dig at JT ikke laver et system med to dæmpere til og900 længere.
systemet med to dæmpere sidder heller ikke særligt pænt når det er monteret.
du vil få bedre response med et batteribøj men hvis du ikke laver noget ved eksvis. APCen så vil du ikke mærke det helt vilde forskel.

jeg kan sælge dit et komplet JT 3" system med en dæmper for 2540 kr. hvis du skulle vælge denne løsning.
My Turbo Turns Faster Than Yours
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

17. sep 2005, 20:04

Jeg har den 3" du gerne vil have og Jacob har ret.
Den ser rædselsfuld ud.
Men den dæmper lyden dejligt.

Kaas har lige lavet en apc-justering på en turbo 16 magen til min uden 3".
Han sagde den ikke kunne komme helt op at give så mange heste som min pga den manglende udstødning.
Min er målt til 210 heste. m. 3" og apc-justering.
Har ikke batt-bøj og kører med original kat.
En udskiftning af denne til en sportskat skulle vist give en 10-15 heste ekstra.
troels
SAAB-PSYCHO

17. sep 2005, 22:48

Jakob: På JT's hjemmeside http://www.jt-tuning.se/products/products.asp?ID=163 ser det da ud som om at den stadig findes med 2 dæmpere selvom jeg nu ikke kunne finde den på speedparts hjemmeside. Uden APC mod. så er der ikke den store forskel? og med mod. af APC så vil man kunne få turboen til at virke ved lavere omdrejninger, er det korrekt? eller kræver det stadig batteribøj for at få noget ud af det?

Peterkj: Jeg har læst din artikel om at din bil lyder som en Ferrari, hehe, har du oplevet at din turbo slår hurtigere til end før, altså ved lavere omdrejninger eller skal den stadig have 3-3500 omdrejninger for at sparke r**....? Har din bil Garrett eller Mitsu turbo?

mvh
Troels
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

17. sep 2005, 23:05

Den har en garret-turbo :)
3" downpipe vil give en bedre spool-up, men der er forskel at spore ved den "almindelige" 3" udstødning, sådan en har jeg på min. APC-modificering vil kunne få din turbo til at spinne hurtigere op til maks-ladetryk, men ikke dit grundladetryk. Det kan ikke stige hurtigere end turboen kan følge med. Men prøv at modificer som på www.900aero.com , det tager ikke lang tid, og giver en meget hurtigere bil!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

17. sep 2005, 23:20

Hej!!

Et 3" larmer faktisk en hel del, og den størrelse er slet ikke nødvendig med mindre man tuner ret heftigt på bilen. Så hvis du ikke ligefrem ønsker den kraftige buldren, kunne en løsning være bare at købe downpipen. Kaas har jo 225 hk med 3"downpipe og original udstødning incl. kat. resten af vejen- så den konfiguration rækker pænt langt! Downpipen hjælper også noget til hurtigere spool up.
Har du prøvet om dit grundladetryk er i orden? Hvis det er for lavt spooler turboen langsommere, ligesom en korrekt indstilling af p-pot i APCén har indflydelse på spool tiden.
For et par år siden løste jeg problemet med spool up ved at skifte turboladeren til en mitsubishi TE05-12b6 - den der sidder originalt på FTT90-93 og LTT. Den begynder at lade fra ca 2000 omdr og kan gi 1+bar ved 2600 omdr. afhængigt af hardware (men så skal du også bygge vandkøling på). Bilen blir en helt anden og meget livligere at køre- synes jeg. Der er flere i klubben der har målt 220+hk med den lader, og har man effektmål, der ligger under dette, er mitsuen i mine øjne den perfekte turbolader til bilen. Prøv at køre en tur i en bil med den og se, hvad du synes!
Der er altså flere alternativer afhængigt af, hvad du har af ønsker om effektmål, spool up, lyd mm.

mvh Svante
troels
SAAB-PSYCHO

18. sep 2005, 16:13

Mener I (Svante og Daniel) batteribøj når I skriver downpipe? Ved ikke lige om Kaas har batteribøj eller blot den første del ned til cat i 3".

Svante: Ja jeg har også set at en mitsu turbo ville hjælpe, men pt. har jeg en ekstra garrett med vandkøling liggende så står ikke lige med planer om en mitsu turbo. (jeg kunne selvfølgelig blot sælge den ekstra garrett turbo så...) Mit GLT skulle ligge omkring de 0,4 har ikke målt det men viseren står ca. midt i det gule felt med 98 oktan i tanken og tæt på det røde felt ved fuld power... bilen er jo helt standard og blev målt til 165 hk på rullefeltet.

Daniel ja det kan være jeg skal til at rodde med APC boks for at få lidt ekstra power ved de lave omdrejninger også selvom det er lidt hårdere ved gearkassen, men jeg kører nu nok noget mere morfar-agtigt end mange af dem fra the-dark-side gør :D

Vil det give nogen effekt blot at købe det første stykke i 3" fra turbo og ned til 1. dæmper (stadig ikke batteribøj) og så have std. udstødning og 2 dæmpere resten af vejen? For så kan det være jeg blot skal købe halvsatsen i std. størrelse selvom min udstødning også er godt rusten der hvor udstødningen bliver holdt fast nede under motoren og så vente med resten til senere hvor der forhåbentlig er lidt bedre råd...

mvh
Troels
Senest rettet af troels 18. sep 2005, 16:16, rettet i alt 1 gang.
Aresdk
SAAB-MANIAC

18. sep 2005, 16:15

Undskyld jeg lige bryder ind, men hvad er batteri-bøj? Selv sidder jeg og tænker på noget i forbindelse med akkumulatoren, men tvivler på det hænger sammen..
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
troels
SAAB-PSYCHO

18. sep 2005, 16:18

Hej Ares
Et batteribøj er dette her: http://www.jt-tuning.se/products/image.asp?ID=47 hvilket går fra turboen og ned til katalysatoren og har navnet batteribøj idet det på OG900 kræver at batteriet bliver flyttet fordi udstødningen får en større bue og dermed lettere kan komme af med udstødningsgassen...

mvh
Troels
Aresdk
SAAB-MANIAC

18. sep 2005, 16:23

troels, ahh okay, altså bare et forrør :D

Tak for forklaringen nu "kan jeg være med igen" :)
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

18. sep 2005, 16:38

troels: Jeg mente bare forrøret til JT3", da jeg skrev downpipe. dér behøver du ikke at flytte batteriet, men det er selvfølgelig ikke helt så godt som batteribøj. Som sagt- hvis du ikke har de vilde tuningsplaner men bare savner kraft i den lave ende, så ville jeg virkelig gå efter mitsuén som punkt 1. den vil give dig de kræfter fra 2000-3000 omdr du savner. mon ikke du næsten kan bytte dig til een, så det ikke koster dig det store. Prøv nu en tur i en bil med den turbo- så ved du bedre.Find evt en 3" downpipe, men jeg tror det betyder mindre, hvis du vil køre med alt andet som standard. du kan jo også fjerne din forreste dæmper. Så lyder den af lidt mere.
Mit næste forslag hvis du vil ha mere power er en frontmonteret intercooler fra saab 9000 eller volvo.

mvh Svante
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

18. sep 2005, 18:53

Ja, en stor IC foran skulle være fin!
Med hensyn til udstødning, så skulle det (efter hvad jeg har hørt), være den største effekt-forøgelse gemt i netóp den restriktive del af udstødningen lige efter turboen. Men ok, da jeg ikke selv har prøvet en før/efter tur i en bil med en batteribøj, så skal jeg ikke kunne afgøre det :)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
troels
SAAB-PSYCHO

19. sep 2005, 11:34

Svante: Mere lyd ønsker jeg ikke, så jeg beholder begge dæmpere, men ellers tak for rådet.

Tror næsten jeg hælder mest til std. i øjeblikket og så måske senere få batteribøj eller 3" downpipe på bilen...

mvh
Troels

Tilbage til "Modern Forum"