oktan på saab 99 fra 84
Redaktør: Bestyrelsen
- DennisMaigaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
enkelt spørgsmål.. hvad skal jeg hælde på min nyindkøbte saab 99 fra 84.. kan den klare blyfri?
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jepper, det er intet problem overhovedet, kørte lystigt på 95 oktan på min 99gl 
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Saab-daniel

- Kontakt:
Det tror jeg du har ret i, Tono, det har jeg også hørt noget om... Men mener faktisk der også står i benzin-klappen på min c900 T8, at den kan klare 92, men det må du ikke lige hænge mig op på 
Men der er jo ingen grund til at spare de 6 øre mellem 92 og 95...
Daniel.
Men der er jo ingen grund til at spare de 6 øre mellem 92 og 95...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Saab-daniel

- Kontakt:
Forresten stod det også på min t8, at de anbefalede 98 oktan...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- DennisMaigaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
takker . på min står der "min. 93 octane (ron)" så det var mest spørgsmålet om det var ok med blyfri... takker for svarene..
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
"Det har jeg altid selv gjort på min egen 99'er" er ikke ligefrem et udtømmende svar, mine herrer.
Iflg. div. opslagsværker er det først fra og med modelår M85 at ventilsæderne er af et materiale der tillader blyfri benzin. Der står også at denne ændring dog indførtes under produktionen af M84, hvorfor det nøjagtige svar blæser i vinden mht. Dennis' M84 99'er - er den produceret før eller efter denne ændring? Saab Danmark kan måske give svaret. Endvidere: Man kan da ikke kan bruge en turbobil som sammenligningsgrundlag hverken mht. oktantal eller blyfrit ja/nej!
At mange - inklusive jeg selv - uden problemer har kørt ældre Saab'er på blyfri er en anden sag, men Dennis fortjener at få at vide hvordan det forholder sig. Nogen forsigtighed under kørslen er nok tilrådelig, trods alt.
Iflg. div. opslagsværker er det først fra og med modelår M85 at ventilsæderne er af et materiale der tillader blyfri benzin. Der står også at denne ændring dog indførtes under produktionen af M84, hvorfor det nøjagtige svar blæser i vinden mht. Dennis' M84 99'er - er den produceret før eller efter denne ændring? Saab Danmark kan måske give svaret. Endvidere: Man kan da ikke kan bruge en turbobil som sammenligningsgrundlag hverken mht. oktantal eller blyfrit ja/nej!
At mange - inklusive jeg selv - uden problemer har kørt ældre Saab'er på blyfri er en anden sag, men Dennis fortjener at få at vide hvordan det forholder sig. Nogen forsigtighed under kørslen er nok tilrådelig, trods alt.
- Saab-daniel

- Kontakt:
Jo jo, det har du ret i, men det var nu også mere for at illustrere, at det står på benzin-dækslet!
I øvrigt er min fra 83, og har altid kørt blyfri...
Daniel.
I øvrigt er min fra 83, og har altid kørt blyfri...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- rene
- SAAB-PSYCHO
Og at de fleste har kørt på blyfri på årgange før 83 indikerer vel at det kan de så godt...
Hvis du nu læser ordentlig efter skrev jeg intet om hvad jeg plejede at kører på...kun hvad der stod på det klistermærke Saab selv havde sat på bilen...Peter skrev:"Det har jeg altid selv gjort på min egen 99'er" er ikke ligefrem et udtømmende svar, mine herrer.
Og at de fleste har kørt på blyfri på årgange før 83 indikerer vel at det kan de så godt...
Senest rettet af rene 12. sep 2005, 13:43, rettet i alt 2 gange.
Vacuum sucks!!...

- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
... de anbefalingere mm, som gives her på forummet - gives i den bedste mening - ofte med udgangspunkt af egne erfaringer, der er sel'føgelig ingen "garantier" på disse oplysninger, men er det ikke netop det, der er et forum som vores opgave ?
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
- dragedems

tja, jeg er jo af den opfattelse, at hvis man har en fin gammel SAAB og er i tvivl om der skal blyholdig eller blyfri på, så hæld da lidt bly-tilsætning i hver gang du tanker... (eller tank hos OK, den røde pistol)
det betyder så lidt i virkeligheden... også økonomisk...
og så er man da sikker på at der ikke sker noget med ventilsæderne..
det betyder så lidt i virkeligheden... også økonomisk...
og så er man da sikker på at der ikke sker noget med ventilsæderne..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- Peter
Såså Rene, nu ikke så nærtagende. Bemærkningen var møntet på Huus og Saab-Daniel - læs nu selv ordentligt efter! D'herrer gav deres besyv med i den bedste mening, det er jeg helt klar over! Men - det er vigtigt at folk "udefra" får det KORREKTE svar når de spørger.
OK, så en gammel 99'er kan holde til at køre på blyfrit til daglig. MEN: Hvad nu hvis Dennis lytter til "visdommen" og tanker blyfrit, tager en tur ned ad Autobahn og ødelægger ventilsæderne trods vores råd? Henne på SAAB siger de så: "Hehe, det er først næste årgang der kan køre blyfrit..."
Vi har vel et image at tænke på, ikke sandt? Der er fagfolk der læser med her, tænk på dét. "SaabKlubDanmark's forum er en flok amatører" er vel ikke det omdømme vi ønsker os?
Pionten er netop, at hvis dette skal være et SERIØST teknisk forum og ikke bare et emnebestemt sludreforum, skal vi tage os sammen netop på dette punkt og give præcise og korrekte svar. Der er jo mange af os, der véd det dér med årgange og blyfri topstykker.
I øvrigt er jeg enig med pressefotografen: Man kan ligeså godt være forsigtig. Man kan få mange liter blyerstatning for de penge et nyt topstykke koster.
OK, så en gammel 99'er kan holde til at køre på blyfrit til daglig. MEN: Hvad nu hvis Dennis lytter til "visdommen" og tanker blyfrit, tager en tur ned ad Autobahn og ødelægger ventilsæderne trods vores råd? Henne på SAAB siger de så: "Hehe, det er først næste årgang der kan køre blyfrit..."
Vi har vel et image at tænke på, ikke sandt? Der er fagfolk der læser med her, tænk på dét. "SaabKlubDanmark's forum er en flok amatører" er vel ikke det omdømme vi ønsker os?
Pionten er netop, at hvis dette skal være et SERIØST teknisk forum og ikke bare et emnebestemt sludreforum, skal vi tage os sammen netop på dette punkt og give præcise og korrekte svar. Der er jo mange af os, der véd det dér med årgange og blyfri topstykker.
I øvrigt er jeg enig med pressefotografen: Man kan ligeså godt være forsigtig. Man kan få mange liter blyerstatning for de penge et nyt topstykke koster.
- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Hejsa... nu bør dette ikke udvikle sig til rene mindreværs komplekser - jeg mener stadig, at det er "velmente" råd der gives her - egne erfaringer - INGEN har givet sig afsted med den endelige sandhed, givet garantier eller udgivet sig for proffesionelle.
Jeg mener modsat Peter, at et forum som vores udemærket kan leve med dette, også UDEN at sætte seriøsiten over styr.
Vores forum, har et fint/højt niveau og et sobert sprog - som vi virkelig kan være stolte af
(Peter du bevæger dig ligeså på "gyngende grund" med en udtaelse " Man kan ligeså godt være forsigtig" hvilket er udemærket)
Jeg mener modsat Peter, at et forum som vores udemærket kan leve med dette, også UDEN at sætte seriøsiten over styr.
Vores forum, har et fint/højt niveau og et sobert sprog - som vi virkelig kan være stolte af
(Peter du bevæger dig ligeså på "gyngende grund" med en udtaelse " Man kan ligeså godt være forsigtig" hvilket er udemærket)
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
- rene
- SAAB-PSYCHO
Er ikke nærtagende...syns bare manden fik et meget klart svar fra både huus og daniel..
Om der er nok så mange fagfolk der kigger med, betyder ikke det fjerneste for mig...der er ingen der er blevet lovet proffesionel vejledning på dette forum, og det står folk frit for at benytte de svar der kommer eller lade være...
Man kunne også lave en regel om at man kun måtte svare i henhold til Saab's egne oplysninger..men er alt hvad der hedder egne erfaringer virkelig bandlyste på et "seriøst" forum?...hvis det er tilfældet er der vist ikke meget tilbage af dette forum bagefter, da det netop bygger på folks erfaringer...
Om der er nok så mange fagfolk der kigger med, betyder ikke det fjerneste for mig...der er ingen der er blevet lovet proffesionel vejledning på dette forum, og det står folk frit for at benytte de svar der kommer eller lade være...
Man kunne også lave en regel om at man kun måtte svare i henhold til Saab's egne oplysninger..men er alt hvad der hedder egne erfaringer virkelig bandlyste på et "seriøst" forum?...hvis det er tilfældet er der vist ikke meget tilbage af dette forum bagefter, da det netop bygger på folks erfaringer...
Vacuum sucks!!...

- Peter
Altså:
Jeg synes selvsagt IKKE at der skal være regler om kun at give de af SAAB autoriserede råd. Sikke noget pjat... ELLER at man skal forlange at folk skal være professionelle SAAB'ologer for at kunne skrive noget her i forumet.
Og selvfølgelig gives alle råd i den bedste mening, hvem kan tro andet om SAAB-folk? Det er selvfølgelig også OK at folk videregiver egne erfaringer uden at de bliver hængt op eller ud bagefter.
Men men .... Vi var faktisk lige ved at give Dennis et skråsikkert råd der KAN risikere at ødelægge hans bil. Det giver tilsyneladende ingen anledning til eftertanke? Det undrer mig en del.
Altså:
Jeg synes selvsagt IKKE at der skal være regler om kun at give de af SAAB autoriserede råd. Sikke noget pjat... ELLER at man skal forlange at folk skal være professionelle SAAB'ologer for at kunne skrive noget her i forumet.
Og selvfølgelig gives alle råd i den bedste mening, hvem kan tro andet om SAAB-folk? Det er selvfølgelig også OK at folk videregiver egne erfaringer uden at de bliver hængt op eller ud bagefter.
Men men .... Vi var faktisk lige ved at give Dennis et skråsikkert råd der KAN risikere at ødelægge hans bil. Det giver tilsyneladende ingen anledning til eftertanke? Det undrer mig en del.