Banner cycler

Oliebrænding

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Gæst

Oliebrænding

6. jul 2004, 17:06

Hejsa.
Har lige brug for lidt gode ideer til fejlfinding. Min 84 aero brænder en frygtelig masse olie af. Jeg skiftede turboen i foråret af samme grund, men det har ikke hjulpet. Hvordan finder jeg ud af om det er turboen og hvad er alternative årsaget til fænomenet? (meget muligt, at begge turboer er def.) En anden ting er at jeg ved kraftig acceleration i høje omdrejninger kan se en stor sort røgsky i bakspejlet (så den også på afstand da synsmanden gav den gas!) og der lugter meget af ufuldstændig forbrænding. Er det meningen, at den skal køre så fedt ved høje belastninger?
Den oser altså meget især ved belastning. Derfor er det også lidt svært at bedømme hvad der er er olierøg og hvad der er er benzinrøg.

Peter

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

6. jul 2004, 19:29

Hvordan ser olien i motoren ud? Er den skummet og hvid og lugter. Bruger den vand?
MVH Lars Kristensen
Gæst

8. jul 2004, 11:20

Hej Lars.
Nej, olien ser fin ud. Jeg har i mellemtiden observeret, at den giver temmelig meget blå røg ved opgasning fra tomgang, så den brænder i hvert fald også olie af uden ladetryk fra turboen. Der er vel kun tre veje olien kan komme ind i forbrændingskammeret, 1) gennem indsugningen (def. turbo), 2) forbi stempelringene eller 3) forbi ventilerne. Hvordan finder jeg ud af hvilken fejl der er på min motor? Det er under alle omstændigheder mærkeligt, da den kun har gået 403.000 km. :) Kan det i øvrigt tænkes, at jeg burde køre på en tykkere olie (kører med 5W40 nu)
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. jul 2004, 11:25

Og den bruger i øvrigt heller ikke vand... Du har selvfølgelig ret i det også kan være toppakningen... Men den behøver vel ikke nødvendigvis smide vand ud i olien??? Der kommer i øvrigt røg op af oliedækslet når dette fjernes efter en køretur og det lugter af brændt olie.
Venlig hilsen Peter
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

8. jul 2004, 15:06

Hej Peter. Du kan godt køre på en 10/40 eller 10/50 full syntetisk, men jeg vil da klart anbefale 5/40! Jeg kan ikke huske om der er ventil paraplyrer på sådan 16v turbo fra 1984, men hvis jeg lige husker det når jeg kommer hjem, så kan jeg lige kigge! Det var måske en idé at få lavet en kompression test at dine cylinder, det kan jo også være en revnet topstykke, men det tror jeg nu ikke! Chancen for at det er stempel ringnene, er nok større!
Men det kan nu godt være turboen, der er jo stadig olie gennem strømning i tomgang!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

8. jul 2004, 15:28

Ja, hvis turboen er gået, kan man gerne se det i tomgang når den er blevet varm, ved at den "prutter" med røg, altså et par røg-pølser vil komme ud af udstødningen..
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Gæst

9. jul 2004, 10:14

Hej Daniel og Lars.
Ja, der er jo mange mulige årsager... Er der nogen der kender en test, der kan afsløre hvor fejlen ligger?
Peter
Gæst

9. jul 2004, 12:44

Vil man forresten ikke kunne se på tændrørene om den brænder olien af inde i cylindrene eller om det er er turboen der trykker olie ud i udstødningen?
Peter
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

9. jul 2004, 17:39

Hej Peter. Jeg ved dog ikke lige om der findes sådan en test! Men du kan godt se på tændrørene, hvis den brænder olie! Jeg tror ikke en turbo trykker olien ud i udstødning, der er nærmere den anden vej! Altså via tryk siden til indsugningen og så æder den olien igennem indsugnings manifolden!

Billede
MVH Lars Kristensen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. jul 2004, 11:01

Hej Lars. Tak skal du have.
Det underlige er, at tændrørene ser helt fine ud. Motoren kører også perfekt og den går ca 11-12 km/l. Men som sagt bruger den en masse olie og ryger meget. Derfor har jeg en mistanke om, at olien ikke kommer ind i forbrændingskammeret. Jeg har absolut ikke mod på at begynde at renovere topstykket med mindre det er strengt nødvendigt, så jeg leder altså stadig efter en metode til at finde fejlkilden.
Peter
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. jul 2004, 12:24

Hej PeterM
Jeg har haft samme problem med min 900 T16 fra 86. Der var forøget tryk i krumtaphuset, og den brændte olie af som bare f..... Har du haft reduceret tryk i benzinen, altså fx. en defekt benzinpumpe? For så kan den altså godt riste stempelringene, og tilmed flække stemplerne...ikke for at male fanden på væggen, men det var det der var sket på min. Trækker bilen ok i øvrigt?
Hvis det viser sig at være stemplerne der er ødelagte har jeg 4 fine liggende til netop din motor som du må få billigt.
Jeg er enig i at en kompressionstest ville gøre dig en del klogere....
Håber du får knækket nødden

Kritoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)

Tilbage til "Modern Forum"