Hej Dennis
Jeg har prøvet den motor en enkelt gang for mange år siden - det virkede som en god, stærk motor med et fornuftigt, jævnt træk. Men det har du sikkert selv haft lejlighed til at prøve. Umiddelbart vil jeg dog også mene, at 185 hk motoren er mindst ligeså god - og hurtigere.
Hvad angår automatgearkasser er jeg lidt mere på hjemmebane; mine forældre har en ng900 turbo og en 9-3 turbo (gamle model), begge med automatgear, og jeg selv har en c900 med automatgear. Udover, at de nye har fire gear istedet for mine tre, er jeg ikke specielt imponeret. Der kan indimellem forekomme mindre elegante ryk ved skift, og jeg har oplevet, at der kan ske "mærkelige" ting, når man har kørt lidt råddent (ikke at jeg kunne finde på det). Sjovt nok er tendensen, at gearkassen skifter bedre i sport-mode, end i normal-mode. Så skifter den faktisk meget fedt. Men alt i alt er gearkasserne nu meget gode.
Mht. holdbarhed: På ng900'eren har der været nogle elektriske/elektroniske problemer med gearkassen - f.eks. kan den finde på at strejke, hvis den ikke får tid til at gennemføre sin fejlfinding ved start, inden man sætter igang, og et par gange har den vist strejket alligevel, og det har været lidt vanskeligt for værkstedet at lave fejlen (mere end et værkstedsbesøg). Så lidt styringsproblemer, men formentlig ikke noget mekanisk.
/Søren