Banner cycler

SAAB V4 fire-takt vs to-takt RACE ;-)

Forum til diskussion og brug i forhold til Saab Klub Danmark fraktion "Classic Motorsport"
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

SAAB V4 fire-takt vs to-takt RACE ;-)

12. jul 2013, 17:23

SAAB 96 v4. VS. SAAB 93 to-takt.

Så sker det i morgen på Striben Esbjerg. Jeg har udfordret Lars Kristensen som skalle kører 201m race i sin ørkenfarvet/rust SAAB 96 mod min gule SAAB 93

SAAB 96 v4 1972 4 cyl. 1500 ccm fire-takts motor.
...
SAAB 93 1960: 3 cyl. 820 ccm to-takts motor.

Den store dyst finder sted d. 13-7 013 Striben-Esbjerg Raceday

Er der andre der vil tage kampen op mod de to SAABer eller andre vilde biler ;-) så læs mere her: http://striben-esbjerg.dk/raceday2013

Billede
Senest rettet af Solgaard 14. jul 2013, 16:05, rettet i alt 2 gange.


Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. jul 2013, 17:42

Fedt, men giftigt race. Jeg holder klart med den gule. :biglove

Osteklokken er jo tungere over forhjulene, som skulle give fordel ved acc. fra standstille, og hvad med HK/kg. forhold de to biler imellem?

- Må det fedeste design vinde.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

12. jul 2013, 17:53

Er der andre der vil tage kampen op mod de to SAABer eller andre vilde biler ;-) så læs mere her: http://striben-esbjerg.dk/raceday2013
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

14. jul 2013, 15:08

Det gik godt til 201m. Race i Esbjerg. Vi fik kørt en masse gange mod hinanden Lars og jeg og vi skiftes til at være hurtigst :wink:

Billede

Film fra SAAB to-takt vs V4 firetakt:

http://www.youtube.com/watch?v=xMyC5afQ ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=1bwUI0Zu ... e=youtu.be
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

14. jul 2013, 19:08

De får da godt med gas...

Mon Edwins skal have fat i køkkenrullen når han hører det :D
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13158
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

14. jul 2013, 20:02

Jeg ville have tippet på at 2T ville vinde, pga vægt og 2T nornalt er rigtig hurtig ude af starthullerne...

Men er de to biler helt std. trimmet eller ?

En V4 de to dobbelt faldstrømkarb. enheder kan godt være rimelig vild.....
Mens den trecyl. Motor med tre karb enheder giver god fødning....

Jeg burde jo komme med Sonetten og give dem æderen, ned på havnen i Esbjerg. :-)
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

15. jul 2013, 08:59

De er ikke helt standarte :-)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. jul 2013, 11:33

Gode billeder. Der er sgu noget ZZ Top-brutalitet over Trubbnosan. :sunglasses

Hvem var så først over 201 m. stregen? Jeg kunne gætte på den gule, men V4'eren nakker den nok på en 402 m. test. :roll:

Min mekanikerven som ikke er mere, havde en vision om at lægge en 150 HK Evinrude V4, 2.3 L. totakter på en Audi-gearkasse i en Trubbnos. Der ville komme en lille indbulning ind i kabinen for at give plads til gearkassen, men idéen var ikke tosset, og det ville stadig være en totakter. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

15. jul 2013, 11:43

Prøv og se film klippene :-) husk lyden :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

15. jul 2013, 16:39

De 201m. slutter ved de orange keglers ophør hvor jeg lettede speederen og tog farten af mens Lars den bølle bare blev ved med at hidse V4eren op :twisted: Hvis jeg ikke havde taget farten af og bremset ned efter de 201m. så havde vi nok endt ude i havet :mrgreen: Til at starte med da vi kørte race stak to-takteren også godt af fra V4eren men til sidst var V4eren blevet kvikkere. To-takteren føltes til at være en del hurtigere når motoren ikke var alt for varm, når den var godt varm var det som om at den mistede lidt kræfter. Det var lige omvendt med V4eren som som gik bedst ved gennemvarm motor. Indsugningstemperaturen var nok blevet før høj på totakteren? måske skulle den have et nr. støre dysser i de 3x sutteflasker? Jeg har også hørt om nogle der blander ethanol i benzinen på to-takts motorer til race.

Der er 201m. race på havnen i Esbjerg igen d. 10-8 2013. Der regner jeg med at kører race med min NG900 turbo. Læs mere her: http://striben-esbjerg.dk/raceday2013
Senest rettet af Solgaard 1. aug 2013, 23:34, rettet i alt 2 gange.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. jul 2013, 17:09

Som jeg ved det, må man ikke blande sprit eller benzol i totaktsbenzin, da det kan dekomponere totaktsolien og give rivninger.

Tävlingstotakterne fra SAAB kørte vist med 55°C. thermostat for bedre fyldning af den køligere motor. :wink:

To takter. Fordi én er for lidt og fire er for meget. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

15. jul 2013, 17:21

Billede :shock:

Mvh. totaktstossen Edwins. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

1. aug 2013, 23:38

Der er 201m. race på havnen i Esbjerg igen d. 10-8 2013. Der havde jeg regner med at kører race med min NG900 turbo.
Men jeg kommer ikke til at kører mere race på havnen i Esbjerg i år alligevel da jeg skal deltage til Munkebjerg Hillclimbe 10-11 August med min SAAB 93f ;-)
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/

Tilbage til "Classic Motorsport"