Øv øv øv
Redaktør: Bestyrelsen
- peterkj
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Min Saab 900 t16 fra dec 88 laver stadig klonklyde.
Lyden var der maget svagt i 4. gear da jeg købt bilen i april sidste år.
Det blev efterhånden mere og mere hørbart, og lyden forekommer nu også i 5. gear.
Når man kører i frigear høres lyden ikke.
Når man kører ned ad en bakke i gear høres lyden heller ikke.
Det er først når man giver gas. Altså når bilen trækker.
Der er just blevet skiftet yderste og inderste knokkelled på bilen. Originale saabreservedele, men lyden er der stadig.
Damn. Jeg skal på ferie til Frankrig i bilen om 4 dage, så nu er gode råd dyre.
Nogen som har et bud på, hvad fejlen kan være.
Lyden var der maget svagt i 4. gear da jeg købt bilen i april sidste år.
Det blev efterhånden mere og mere hørbart, og lyden forekommer nu også i 5. gear.
Når man kører i frigear høres lyden ikke.
Når man kører ned ad en bakke i gear høres lyden heller ikke.
Det er først når man giver gas. Altså når bilen trækker.
Der er just blevet skiftet yderste og inderste knokkelled på bilen. Originale saabreservedele, men lyden er der stadig.
Damn. Jeg skal på ferie til Frankrig i bilen om 4 dage, så nu er gode råd dyre.
Nogen som har et bud på, hvad fejlen kan være.
- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Et tosset bud måske, men kan det være udstødning der banker på under belastning?
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
- Jensen
- Administrator
Har du kun skiftet leddet:
Eller både leddet og "skålen":
Fordi det er nok "skålen" der bliver mest slidt. Hvis ikke den er skiftet, så kan du jo prøve at bytte venstre højre.
MVH Mads
Har du kun skiftet leddet:

Eller både leddet og "skålen":

Fordi det er nok "skålen" der bliver mest slidt. Hvis ikke den er skiftet, så kan du jo prøve at bytte venstre højre.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Jeg kom lige i tanke om det fordi min gamle bil havde det problem - fattede ikke hvad der var galt indtil den gamle pegede på min udstødning og sørme ja, den skulle lige lirkes 2cm til den ene side i bag så var problemet væk.
// Martin Johansen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Hvordan opfører gearstangen sig? Når du giver gas, hopper den så lidt frem og tilbage? Kan du "mærke" lydene på gearstangen?
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- peterkj
Det der med et defekt leje i gearkassen.
Er det noget som nemt kan konstateres eller kræver det lang tids arbejde
Til Daniel.
JEg syntes ikke jeg kan mærke noget på gearstangen, men jeg er jo heller ikke den store ekspert, hvad bilmekanik angår.
Mener Lars som har kørt den for nylig har et andet synspunkt på det.
Jeg syntes ikke jeg kan "mærke" lydene på gearstangen. Det er som om det kommer fra bunden af bilen.
Til Lars når du ser det her:
Hvad var det nu jeg skulle spørge til om der var lavet.
Jeg kan huske det med om den var spurt ind i fedt, men så nævnte du også en eller anden cirkelbøsning eller hvad det nu var den hed
.
Var der mere ud over det.
Det der med et defekt leje i gearkassen.
Er det noget som nemt kan konstateres eller kræver det lang tids arbejde
Til Daniel.
JEg syntes ikke jeg kan mærke noget på gearstangen, men jeg er jo heller ikke den store ekspert, hvad bilmekanik angår.
Mener Lars som har kørt den for nylig har et andet synspunkt på det.
Jeg syntes ikke jeg kan "mærke" lydene på gearstangen. Det er som om det kommer fra bunden af bilen.
Til Lars når du ser det her:
Hvad var det nu jeg skulle spørge til om der var lavet.
Jeg kan huske det med om den var spurt ind i fedt, men så nævnte du også en eller anden cirkelbøsning eller hvad det nu var den hed
Var der mere ud over det.
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Det var om han havde husket at sætte låse ringen på ved tripoen og om han har husket fedt i de inderste knokkel led/hus. Men det har han helt sikkert husket, han er jo mekaniker!
Daniel: Jeg syntes heller ikke at kunne mærke noget i gearstangen, den har dog lidt med at når den skal i 5, så hopper stangen for langt over imod bak gears positionen!
Der kan vel kun være 2 steder tilbage. Jeg var ellers helt sikker på det var den inderste knokkel led. Det ene kan være hjullejet, men det tror jeg nu ikke det er. Det andet er noget i gearkassen, som vi snakkede om!
Vi kunne jo lige efterlyse en pris på en brugt 5 trins gear kasse!!!!!
Daniel: Jeg syntes heller ikke at kunne mærke noget i gearstangen, den har dog lidt med at når den skal i 5, så hopper stangen for langt over imod bak gears positionen!
Der kan vel kun være 2 steder tilbage. Jeg var ellers helt sikker på det var den inderste knokkel led. Det ene kan være hjullejet, men det tror jeg nu ikke det er. Det andet er noget i gearkassen, som vi snakkede om!
Vi kunne jo lige efterlyse en pris på en brugt 5 trins gear kasse!!!!!
MVH Lars Kristensen
- rene
- SAAB-PSYCHO
Jeg ved faktisk ikke hvor nemt det er at konstatere..men gættede bare på et leje siden du skrev det startede i 4-gear, og er blevet værre...i frigear er der ikke så meget belastning som under acceleration, og det vil få lejestøj til at gå væk...og ned af bakke udligner belastningen sig også lidt, så der ikke er så meget tryk på lejet...Det er vist også lejet på 4-gearsakslen der er værst til at gå i stykker hvis jeg ikke husker helt galt...men lad os da håbe det er udstødningen eller noget andet der kan støde på et sted...
Jeg ved faktisk ikke hvor nemt det er at konstatere..men gættede bare på et leje siden du skrev det startede i 4-gear, og er blevet værre...i frigear er der ikke så meget belastning som under acceleration, og det vil få lejestøj til at gå væk...og ned af bakke udligner belastningen sig også lidt, så der ikke er så meget tryk på lejet...Det er vist også lejet på 4-gearsakslen der er værst til at gå i stykker hvis jeg ikke husker helt galt...men lad os da håbe det er udstødningen eller noget andet der kan støde på et sted...
Vacuum sucks!!...

- Saab-daniel

- Kontakt:
På den anden side, så mener jeg, man kan skifte akslen hvor 4-gearet sidder på, uden at hie hele gearkassen af, passer det ikke for mig?
Hvis det er tilfældet, så må du hjertens gerne låne den der sidder på min reserveldes-bil (ja og også hele gearkassen, hvis det er den der er problemet) for jeg bruger den jo ikke lige nu... Så kan vi bøvle med at finde en anden til mig når du kommer hjem...
Daniel.
Hvis det er tilfældet, så må du hjertens gerne låne den der sidder på min reserveldes-bil (ja og også hele gearkassen, hvis det er den der er problemet) for jeg bruger den jo ikke lige nu... Så kan vi bøvle med at finde en anden til mig når du kommer hjem...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- peterkj
Hvis det var det med udstødningen ville den så ikke også larme i 1. 2. og 3. gear.
Lige for at fuldenede Murpheys lov så knækkede kablet som åbner motorhjælmen her til aften.
Det er jo en herlig ting når man skal til at køre ned gennem Europa og bør kigge til vand og olie dagligt
.
Er der nogen som vil købe en cab lige nu. Den er billigt til salg
.
Nej OK den er ikke til salg, men jeg syntes jeg har været lidt forfulgt at uheld på det sidste.
Lige for at fuldenede Murpheys lov så knækkede kablet som åbner motorhjælmen her til aften.
Det er jo en herlig ting når man skal til at køre ned gennem Europa og bør kigge til vand og olie dagligt
Er der nogen som vil købe en cab lige nu. Den er billigt til salg
Nej OK den er ikke til salg, men jeg syntes jeg har været lidt forfulgt at uheld på det sidste.
- rene
- SAAB-PSYCHO
Den har larmet siden April sidste år, og er blevet værre med tiden..nu er der kommet lidt flere HK i bilen, og så er et dårligt leje lynhurtigt til at give helt op...min gamle T16 havde ingen mislyde lyde fra gearkassen, men jeg rykkede alligevel 4-gearsakslen i 2 dele, op ad en bakke...tror desværre det er nemmest at bytte hele kassen...
Vacuum sucks!!...

- Saab-daniel

- Kontakt:
Peter, hvis hele kassen skal skiftes, vil det nok tage det meste af en dag, men vurder lige, om det ikke er bedre, end at strande på motorvejen og skal ringe til SOS for at få den hjem...
Du har mit nummer, og kan ringe hvis du får brug for delene/hjælp til at skifte/moralsk opbakning...
Daniel.
Du har mit nummer, og kan ringe hvis du får brug for delene/hjælp til at skifte/moralsk opbakning...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Hvis lyden kommer i 4 og 5 gear er det spidshjulslejerne i din gear kasse der ved at ryge.I 4 og 5 gear er der størst belastning på spidshjulslejerne
- Saab-daniel

- Kontakt:
Skal man skifte hele gearkassen for at få styr på det, Anders?
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- peterkj
Jeg tykker lige på det.
Jeg havde - inden yderste og inderste knokkelled blev skiftet - haft en mekaniker fra Saab i Hobro til at køre en tur med i bilen.
Han sagde han ikke mente lyden kom fra gearkassen, og han ikke ville betænke sig på at køre på ferie i bilen.
Hmm spørgsmålet er nu om jeg tør tage chancen.
slettet grundet GDPR...., hvis det er det du siger kan jeg så køre til SydFrankrig og tilbage som den er nu - med pæn og ordentlig kørsel.
Og så få tingene lavet når jeg kommer hjem.
Eller vil gearkassen højest sandsynligt stå af undervejs.
Har snakket med Lars om at koble den tunede APC fra inden vi køre for ikke at belaste bilen for hårdt.
Jeg tykker lige på det.
Jeg havde - inden yderste og inderste knokkelled blev skiftet - haft en mekaniker fra Saab i Hobro til at køre en tur med i bilen.
Han sagde han ikke mente lyden kom fra gearkassen, og han ikke ville betænke sig på at køre på ferie i bilen.
Hmm spørgsmålet er nu om jeg tør tage chancen.
slettet grundet GDPR...., hvis det er det du siger kan jeg så køre til SydFrankrig og tilbage som den er nu - med pæn og ordentlig kørsel.
Og så få tingene lavet når jeg kommer hjem.
Eller vil gearkassen højest sandsynligt stå af undervejs.
Har snakket med Lars om at koble den tunede APC fra inden vi køre for ikke at belaste bilen for hårdt.
- Saab-daniel

- Kontakt:
APC'en er hurtigt koblet ud, det er det mindste problem... Hvornår tager i afsted? Med hensyn til min kasse, så kan jeg naturligvis ikke garantere at den virker, da den ikke har kørt, men tænkte lige så meget bare på, om man kan nøjes med at skifte akslen, eller om motoren skal ud... Umiddelbart håber jeg da, at du kan komme frem og tilbage med den nuværende kasse...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Jeg tror også det er gearkassen der er ved at dø men det er lettere at kunne sige hvis man selv havde hørt og mærket en tur i bilen.
Hvis det er gearkassen så er det bare om at komme igang og få hjetet ud og på med en anden gearkasse hvis du skal på ferie om 4 dage.
Når gearkassen først begynder at blive dårlig kan det hurtig blive være og være og til sidst er det bare slut
så det vil være surt at holde i et andet land med caben og ikke kunne kører
Hvis det er gearkassen så er det bare om at komme igang og få hjetet ud og på med en anden gearkasse hvis du skal på ferie om 4 dage.
Når gearkassen først begynder at blive dårlig kan det hurtig blive være og være og til sidst er det bare slut
Senest rettet af Solgaard 17. jul 2005, 10:00, rettet i alt 1 gang.
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Ring og hør Henrik Solgaard. Han er ved at tage en gear kasse ud af en 900I fra 89. Jeg er ikke klar hvilken gearing den har!
Den gearkasse er meningen han selv skulle have i, men han skal snart til syn og han har fået fat i en turbo 8 motor med en 4 trin kokile støbt gearkasse. Den sagde jeg til ham at han skulle ligge i inden syn, for også at teste motoren og gearkassen, så kan han bytte den 5 trins om imens.
Så når den er synet, så ligger han hans turbo 16 i igen, med den 5 trins gear kasse og de nye 900 bremser!
Den gearkasse er meningen han selv skulle have i, men han skal snart til syn og han har fået fat i en turbo 8 motor med en 4 trin kokile støbt gearkasse. Den sagde jeg til ham at han skulle ligge i inden syn, for også at teste motoren og gearkassen, så kan han bytte den 5 trins om imens.
Så når den er synet, så ligger han hans turbo 16 i igen, med den 5 trins gear kasse og de nye 900 bremser!
MVH Lars Kristensen
- autoanders
- Kontakt:
Du kan få skiftet lejer i den gearkasse du har. Da jeg ikke har hørt lyden kan jeg ikke sige dig hvor slemt det står til.
- peterkj
.
Den kan hentes her:
http://www.brattingsborgskolen.dk/test/
Der er to filer af samme optagelse.
Den store er den originale ukomprimerede optagelse i wav-format.
Den lille er en komprimeret optagelse som er hurgtigere at hente i mp3-format.
Begge filer kan afspilles i mediaplayer.
Anders, hvor lang tid skal man regne med en udskiftning af de lejer tager på autoriseret saabværksted.
Er det noget min lokale mekaniker kan lave eller er det noget jeg skal overlade til autoriseret værksted (hvis jeg eller kan finde et som ikke holder ferielukket
).
Den kan hentes her:
http://www.brattingsborgskolen.dk/test/
Der er to filer af samme optagelse.
Den store er den originale ukomprimerede optagelse i wav-format.
Den lille er en komprimeret optagelse som er hurgtigere at hente i mp3-format.
Begge filer kan afspilles i mediaplayer.
Anders, hvor lang tid skal man regne med en udskiftning af de lejer tager på autoriseret saabværksted.
Er det noget min lokale mekaniker kan lave eller er det noget jeg skal overlade til autoriseret værksted (hvis jeg eller kan finde et som ikke holder ferielukket
Senest rettet af peterkj 17. jul 2005, 21:09, rettet i alt 2 gange.
- Saab-daniel

- Kontakt:
Uhh, føj for pokker Peter... Den ville jeg heller ikke drøne særligt langt rundt med... Det er surt sådan noget altid sker, når lige skal bruge den, og alting er gjort ferie-klar... Måske du skal benytte dig af lars' tilbud...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- autoanders
- Kontakt:
Ja det er da surt men den har nok sagt lyde et stykke tid så skal man nok ikke regne med at få nogle til at lave sådan en rep 4 dage før man skal på ferie
- peterkj
Hmmm det har du selvfølgelig ret i Anders.
Problemet er, at alle der har kørt i bilen incl saab i Hobro ikke mente det var gearkassen.
Derfor var jeg sikker på bilen ikke ville lave lyde, når vi fik yderste og inderste knokkelled skiftet, men det hjalp desværre ikke.
JEg kan forstå på dig, at det med at skifte de der lejer er noget som tager lang tid.
Problemet er, at alle der har kørt i bilen incl saab i Hobro ikke mente det var gearkassen.
Derfor var jeg sikker på bilen ikke ville lave lyde, når vi fik yderste og inderste knokkelled skiftet, men det hjalp desværre ikke.
JEg kan forstå på dig, at det med at skifte de der lejer er noget som tager lang tid.
- peterkj
.
Jeg er utroligt glad for al den støtte, vejledning og gode råd jeg har fået her fra siden.
Det der sker nu er, at jeg i morgen mandag (forhåbentligt) finder en saab-forhandler som har åbent, da jeg alligevel skal have et kabel til at åbne motorhjelmen.
Her vil jeg så rådføre mig vedr. klonklyden.
-----
Har nu været hos Saab i Århus.
De mente også det var gearkassen så enden på historien bliver, at jeg låner en anden bil.
Det eneste positive man kan sige om det er , at den har aircon.
Jeg er utroligt glad for al den støtte, vejledning og gode råd jeg har fået her fra siden.
Det der sker nu er, at jeg i morgen mandag (forhåbentligt) finder en saab-forhandler som har åbent, da jeg alligevel skal have et kabel til at åbne motorhjelmen.
Her vil jeg så rådføre mig vedr. klonklyden.
-----
Har nu været hos Saab i Århus.
De mente også det var gearkassen så enden på historien bliver, at jeg låner en anden bil.
Det eneste positive man kan sige om det er , at den har aircon.
- PeterM
Er det den høje "skrattende" lyd? Det lyder ikke godt, men jeg kan da ikke få det til at passe med en "klonk" lyd... bare så jeg er sikker på, jeg lytter efter den rigtige lyd! Det undrer mig, at jeg ikke umiddelbart kan høre, at frekvenset/intensiteten ændrer sig afh. af hastighed og/eller rpm. Du må selv have en fornemmelse af hvor lyden kommer fra, og jeg er tilbøjelig til at synes det lyder lidt som min gjorde med defekt kron/spidshjulsleje. Lejet tager lang tid at skifte fordi motor og gearkasse skal ud af bilen og gearkassen tages af motoren og skilles ad...
PM
Er det den høje "skrattende" lyd? Det lyder ikke godt, men jeg kan da ikke få det til at passe med en "klonk" lyd... bare så jeg er sikker på, jeg lytter efter den rigtige lyd! Det undrer mig, at jeg ikke umiddelbart kan høre, at frekvenset/intensiteten ændrer sig afh. af hastighed og/eller rpm. Du må selv have en fornemmelse af hvor lyden kommer fra, og jeg er tilbøjelig til at synes det lyder lidt som min gjorde med defekt kron/spidshjulsleje. Lejet tager lang tid at skifte fordi motor og gearkasse skal ud af bilen og gearkassen tages af motoren og skilles ad...
PM