Banner cycler

Rustbeskyttelse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

BRI
SUPER SAAB FREAK

Rustbeskyttelse

29. jun 2005, 13:18

Er der nogen her på forrummet der har en viden eller holdning om rustbeskyttelse.
Min 9-3 har hos den tidligere ejer fået en Tektrolbehandling i 2000 (så det er da vidst ved at være på tide igen).
Er der noget der er bedre og kan/bør/må man blande produkterne eller skal man holde sig til samme produkt dvs Tektrol igen.

Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

29. jun 2005, 13:38

Hej BRI.

Jeg har fra 2 uafhængige bilinspektører, at Bitumen-baserede produkter (specielt Dinitrol) er det der beskytter bedst. Pava f.eks. skal man holde sig fra, af flere grunde:

Dinitrol - Bitumenbaseret.
Tektrol - Bitumenbaseret.
Suvo - Bitumenbaseret.
Mercasol - Bitumenbaseret.
Pava - Oliebaseret.

Jeg valgte personligt Dinitrol, efter ovenstående erfaring. Desuden tager en Dinitrolbehandling 3 dage:

1. dag = Adskillelse og vask med med damprenser. Afdækning. Bilen står herefter over en kæmpe varmluftblæser, natten over, der blæser 25 grader varm luft op.
2. Hulrums- og Undervognsbehandling. Tørretid og herefter slidlag under bunden.
3. Samling og rengøring.

Dinitrol STINKER i ca. en uge bagefter. Herefter lugter du ikke mere til det overhovedet.

Pava's er som nævnt oliebaseret, hvilket bevirker at du skal efterbehandle oftere, for at det ikke skal tørre ind. Pava lugter i lang tid. Det er billigere hér og nu, men ikke i længden. Pava lugter i lang tid. Pava adskiller normalt heller ikke bilerne, altså afmonterer inderskærme m.v. Pava lygter i MEGET lang tid. Dertil kommer at Pava's tynde olie ikke bliver hængende, men vil vedblive med at løbe væk. Ved Dinitrol f.eks. vil det tynde olie i løbet af kørt tid blive til noget der minder om vaseline, og vil altså blive siddende. Og når så det er ét år siden du har fået din bil Pava-behandlet, og det igen bliver sommer og varmt, ja, så stinker din bil igen af Pava.

Mercasol er det produkt som bl.a. Saab og Volvo benytter ab fabrik til rustbeskyttelse.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
BRI
SUPER SAAB FREAK

29. jun 2005, 13:45

Ok det peger jo så på Dinitrol. Dvs bitumen som bilen også tidligere har fået hos Tektrol. Ved du om man kan blande Tektrol og Dinitrol( de er jo begge bitumen baseret)

BRI
M.v.h. BRI

Billede
rene
SAAB-PSYCHO

29. jun 2005, 15:16

Jeg har tidligere valgt pava fra som det første...men det de bruger idag har overbevist mig om at der skal pava i bunden af min....

Suvu har jeg prøvet, og det er efter min mening ikke en pind værd som rustbeskyttelse...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

29. jun 2005, 15:20

BRI - Ja, du kan godt blande Tektrol og Dinitrol.

Rene - Hvorfor mener du at Pava's beskyttelseslag skulle være bedre end f.eks. Dinitrol's? Dinitrol danner et hård overflade (slidflade). Men under den, er det stadig vaselineagtigt. Det er faktisk ganske smart. :)

M.v.h.

rene
SAAB-PSYCHO

29. jun 2005, 17:32

9000turbo..

Jeg mener ikke at pava er bedre end dinitrol, for det aner jeg intet om...
Men det der fik mig til at vælge pava var en lille test af deres hulrumsbehandling...og det der fik mig til at fravælge suwu (som også holder sig vaseline-agtigt), var at det kostede en gennemtæret bund på 2 år...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

29. jun 2005, 18:16

Jeg vælger nu også pava, men det er der mange grunde til bl.a det er et gammelt produkt og så er det pava jeg altid har arbejdet med, men det er vel en smagssag. Når alt kommer til alt, er det meste vel omtrent lige godt!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

29. jun 2005, 19:36

Hej BRI.

Jeg ville ikke begynde at blande de forskellige produkter , har den fået Tektrol og det hænger fast på bilen
så fortsæt med det ellers kan du risikere at begynder at skille / slå revner .
( Det har jeg set på en bil der havde fået Pava først og 2 år efter så fik den Dinitrol det var ikke så smart :shock: )
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
LarsT
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

29. jun 2005, 20:26

Hejsa

Min erfaring efter mange år som ejer af ældre biler, er SPAR PENGENE, og brug i stedet lidt tid
på selv (evt. sammen med din mekker) 1-2 gange om året at gå bilen grundigt efter under
bunden osv.

Jeg har prøvet Tektyl (rusten skjult indenunder); Pava (stank aht.), og nyder idag en velduftende
læder kabine istedet.

Når jeg skifter mellem sommer & vinterhjul checker jeg 1/4 vognside ad gangen, og rengør & beskytter de
steder hvor der er problemer. Læg også mærke til at mange nye biler har rustgaranti uden krav om
efterbehandling; men skal have eftersyn istedet.

F.eks. på en model 9000 er der vigtige steder som dørbunde, skærmkanter & bagside v.benzindæksel,
som er noget af det vigtigste at checke. Afmonter lister og giv det rustbeskyttelse her.
Mange rustbeskyttelsescentre afmonterer så vidt jeg ved ikke engang gummilisterne & skærmkanterne ?

Man kan spare pengene og glæde sig over man har valgt et bilmærke der hører til blandt de
bedst rustbeskyttede på markedet.

Mvh.Lars
Saab 9000 CS 2.3 Turbo S , årg.1992 , 400000 km
BRI
SUPER SAAB FREAK

29. jun 2005, 20:29

Til K.Hansen

Min egen var egentlig også at bibeholde Tektrol.
Det var kun hvis noget var bedreo g der ingen problemer var med at skifte produkt.
Både Tektrol og Dinitrol er jo ifølge 9000turbo bitumen baseret så grundbasen for produktet er det samme.

Men du har nok ret. Bitumen baserede produkter er tilsyndeladene de bedste og Tektrol er netop et sådant produkt, så jeg må nok hellere fortsætte med det.

BRI
M.v.h. BRI

Billede
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

29. jun 2005, 20:54

God ide BRI :wink:
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

2. jul 2005, 13:09

Hej
Jeg tror også man skal holde sig fra at blade de to forskellige liner.
Jeg mener pava er en god ide til biler som er begyndt at ruste lidt, da olien fortrænger vand. Men jeg har også set flere biler behandlet med bitumen som har holdt rigtig længe.

Bjarne
Senest rettet af saabbat 7. jul 2005, 00:59, rettet i alt 1 gang.
rene
SAAB-PSYCHO

2. jul 2005, 13:52

Jeg har intet kunne finde på nettet der underbygger at bitumen-produkter er de bedste, så jeg tror ikke på den...til gengæld kan jeg se at det giver en del problemer med zinkkorrosion...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

2. jul 2005, 14:25

Ja rene det er jo rigtig smart da galvaniserings største bestandel er zink

her er lidt text jeg fandt om problemet godt nok taget fra en side om tag konstruktioner med zink plader og bitumin behandling http://www.vvsu.dk/korro.htm

Bitumen kan under bestemte forhold give korrosion. Dette forekommer af vejrliget samt den UV-bestråling, som finder sted (UV-bestråling finder kun sted, inden taget bliver monteret).

Korrosionen kan opstå i forbindelse med Bitumens nedbrydningsprodukter, som opløses i forbindelse med vand. Disse syrer sammen med små vandtilførsler danner en meget høj syrekoncentration, som angriber metallet.

Den hyppigst forekommende bitumenkorrosion fremkommer på varme dage, hvor metalpladerne overfører varmen til skillelaget, som efterhånden frigiver bitumen, der sætter sig på metalpladernes underside. Hvis konstruktionen samtidig er dårligt ventileret, vil der fremkomme kondens når varmen forsvinder, og hermed opstår der meget stærke syrekoncentrationer, som nedbryder metalpladerne fra undersiden. Derfor er det vigtigt at bruge de rigtige skillelag i forhold til de metalplader, der skal anvendes.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
BRI
SUPER SAAB FREAK

2. jul 2005, 14:37

Tja. så er jeg ved at værre tilbage hvor jeg startede.
Bland ikke produkter dvs brug Tektrol (bitumen) igen og løb risikoen med zinkkorrosion.
Eller undgå den risiko og brug et ikke bitumen produkt dvs PAVA, men bland så produkterne!!!

Tredie mulighed: Lad være at gøre noget overhovedet men hold nøje øje med rustudviklingen eller forhåbentlig mangel på samme som LarsT anbefaler.

:? BRI
M.v.h. BRI

Billede
rene
SAAB-PSYCHO

3. jul 2005, 00:04

Hej Casper..

Det var nogenlunde det samme jeg fandt frem til...det lyder ikke som noget der skal bruges på min bil...og det underbygger jo meget godt at jeg ved at bruge suvo (bitumen-produkt) på rustfri bil, ender op med en gennemtærring 2 år efter... :evil:

Jeg bruger pava..deres hulrumsbeskyttelse har tilmed en overdrevet evne til at krybe... :)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. jul 2005, 16:13

Hej alle "rustbunker"
Her er lidt chokerende læsning om langtidstest af div. rustbehandlinger, det er desværre på tysk, men billederne taler deres klare sprog. Jeh har selv købt vinder-produktet og har brugt det i ca 4 år, der findes en dansk importør. Det skal siges at det er svært at bruge, da det skal varmes op før brug. Men prøv at studere artiklen, så skal jeg prøve at finde den danske importør. link: http://www.citroen.ac/downloads/2002_10046_Rost.pdf

Mvh. Søren
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. jul 2005, 16:41

Hej igen.
Her er linket til den tyske opfinder af produktet: http://mike.british-cars.de/
Og her købte jeg produktet i DK: DMH-TEKNIK, virumstationsvej 110, 2840 Virum, tlf: 45859961
Mvh. Søren
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

3. jul 2005, 17:32

Holdt, holdt, holdt!!!

Det link som Casper har indsat, fortæller omkring konstruktion af tage på huse, og har INTET med rustbeskyttelse af biler at gøre!

Jeg ved fra to uafhængige bilinspektører, at Bitumenbaserede (f.eks Dinitrol, Tektrol, SUVO m.fl.) rustbehandlinger er bedre end oliebaserede (f.eks. PAVA). At den ene ovenikøbet konkluderer, ud fra sine mange år i synshallen, at Dinitrol er nr. 1, siger mig et-eller-andet.

At det er bitumenbaserede har noget at gøre med, deres måde at tørre op på, ellere rettere IKKE tørre op. Man kan snakke op og ned ad stolper, om PAVA's "fremragende" krybeeffekt. Faktum er, at der er grænser for, hvor langt olie kan krybe op ad metalplader. Hér er fordelen ved Bitumenbaserede produkter, at der er pis-tynde, når de sprøjtes ind. Ved kontakt med luftens ilt, tørre de en smule ind, så de bliver ligesom tynd vaseline. D.v.s. at det bliver hængende på pladerne, og i samlingerne. Og det uanset, hvor meget vand der løber ned på det.

Der er ikke syrer i de produkter man benytter til rustbeskyttelse. At René f.eks. har oplevet rust 2 år efter en SUVO-behandling, tror jeg hænger sammen med "knolden" der har udført arbejdet, ikke med produktet. Jeg tror simpelthen ikke på, at en bund kan gennemtære på 2 år. Den har været godt rusten, INDEN produktet blev sprøjtet på.

Og vi er tilbage ved manden der gør arbejdet:
Ved PAVA, kan du som regel aflevere bilen om morgenen, og så hente den efter fyraften, eller senest dagen efter. Ved Dinitrol, tager det 3 dage. Hvem mon gør arbejdet mest grundigt??

Sidst men ikke mindst: Hvis ikke at Bitumenbaserede produkter var gode, hvorfor benytter bl.a. Saab og Volvo så Mercasol, som er bitumenbaseret? Mon ikke at de har udført mange timers test, INDEN de har valgt produktet D'Herrer? Jeg tror det. ;)

M.v.h.
Én som ikke kunne drømme om at vælge andet en Dinitrol.

rene
SAAB-PSYCHO

3. jul 2005, 19:12

Nu kender jeg i kraft af min uddannelse til rust og hvordan det ser ud...og ja bilen var rustfri inden produktet kom på... :idea:

Du har nok ret i at der ikke er syre i produktet når det sprøjtes på, men det kommer der via vind og vejr ifølge den artikel om zinkkorrosion...

Selvom linket drejer sig om hustage kan det direkte overføres...hvad med galvaniserede dele??...
Og mig bekendt lærer en bilinspektør da ikke om metalrække osv, så de kan vel ikke bedre end alle andre bedømme div produkter??...
Pava kryber nu rigeligt til at det også sagtens kan klare en lodret plade... :wink: ...og hvis manden ikke ramme så det kan løbe sammen er det jo ikke pavas skyld...

Der er ingen der skriver at de ikke er gode, men derimod, at der intet findes der underbygger at det skulle være bedre end feks pava...og at nogle bruger 3 dage på at behandle en bil gør ikke produktet bedre i mine øjne... :)

I bund og grund er det nok som med motorolie og religion...det ene produkt er nok i mange tilfælde nøjagtigt lige så godt som det andet...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

3. jul 2005, 19:20

Hej Rene. Nu vil jeg lige sige først vi er 100% enige, jeg er også til pava!
Jeg tror det Henrik mener med 3 dage er, at de først renser bilen af og så lader de den stå i en varme ovn inden de sprøjter den. Jeg tror bare det er det han mener! Ik´ sandt Henrik?
MVH Lars Kristensen
troels
SAAB-PSYCHO

3. jul 2005, 19:36

Korrekt Kaas
Man kunne vel forestille sig at hvis personen hos Suvo først har vasket undervognen og 1 time senere sprøjter SUVO over det hele, at der så er en større risiko for at der bliver fanget vand inde mellem SUVO og metallet så det begynder at ruste indefra end hvis Dinitrol vasker bilen og venter 24 timer med at sprøjte Dinitrol på undervognen, så er denne risiko blevet mindre, så jeg mener da at det har en betydning hvor hurtige de er om jobbet.

Må indrømme at da jeg hørte om Renes gennemtæring på 2 år så tænkte jeg ikke at produktet måske var dårligt, men mere at udførelsen af arbejdet var for dårligt.

Ja Rene, det kan være at mærker indenfor rustbeskyttelse skal medtages i listen indeholdende motorolie, gearkasseolie, servoolie osv osv.

mvh
Troels

Så lige på Teknologisk Instituts hjemmeside, dem der kontrollere forskellige rustbeskyttelsesfirmaer, at SUVO havde meldt sig ud for at lave egen kontrol. Det betyder jo ikke nødvendigvis at kontrollen/produktet bliver dårligere, men man kan så ikke længere som forbruger få en uvildig kontrol medmindre man selv betaler f.eks. FDM for det.
rene
SAAB-PSYCHO

3. jul 2005, 23:44

Hehe...hos Suvo lod de den netop stå i en tørreovn natten over...

Grunden til at man får den samme dag hos Pava er nok at de ikke partout skal ha presset en masse vand ind i alle kroge og hjørner med en højtryks/damprenser... :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

4. jul 2005, 00:29

Hej alllesammen.

Jeg har gennem de sidste 6-7 år selv undervognsbehandlet mine biler.

Jeg er helt klart overbevist om at Dinitrol vinder, i hvertefald vist der er begyndt at ruste i pladerne. Dintrol sidder på ca. 50% af flagerne efter et år, hvor i mod de andre har sluppet taget med 100%.

Er bilen en c900, ja så er der ikke nogen udvej, olie behandlige hvert år, ellers bliver bilen ædt op.

Er i gang med den store bahandlige i disse dage, og det er sku lidt sørgelig hvor gode c900 er til at ruste. En pisse god bil, men den ruster.......

MVh Tommy
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
rene
SAAB-PSYCHO

4. jul 2005, 11:17

T-slot..

Du skriver at dinitrol vinder på biler der er begyndt at ruste..men at rustne biler skal have oliebehandling??...

Hvis der mangler mellem 50-100% af rustbehandlingen efter et år er arbejdet vist ikke gjort godt nok.. :?
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
David
EXTREME SAAB FREAK

4. jul 2005, 14:15

Spørger lige helt forsigtigt om det er en god ide at smøre rustbeskyttelse på steder hvor der
er rust i forvejen.
-Har selv en spand Tectyl stående som skal på undervognen ved lejlighed,
måske i dag, nu er alt jo dejligt tørt.

mvh
SAAB 9000 2.0 - 1996
jcdk
SAAB FREAK

4. jul 2005, 15:13

Hej alle med rust
En evigt tilbagevendende diskusion som jeg har hørt masser af gange, så jeg vil lige give mit besyv med som pladesmed med 15år hovedsagelig med rust.
Jeg tror at mindst 90% af rust starter i samlinger og derfor er jeg ikke vildt begejstret for bitumen produkter indvendig i hulrum da de lukker så det ikke på et senere tidspunkt er så gavnlig at benytte en penetrerende olie som efter min mening og erfaring er det eneste der kan forlænge en ældre bils liv og til dels hæmme rustudviklingen, har rep masser af døre hvor det er helt tydelig at bitumen produkterne kun har lagt sig hen over samlingerne og derved egentlig er lidt med til at fremme rusten i selve samlingen, desværre er der også en del bilfab. som forsegler samlingerne inde fra og det er helt okay sålænge bilen ikke skal holde i en masse år men på et tidspunkt løsner det sig også er der frit spil for fugt/rust her er det en fordel når det er et olieprodukt der er brugt så er der stadig mulihed for at kunne bruge en penetrerende olie som kan trænge ind disse steder .
Udvendig er det også oftest startet ved en samling, men det bliver oftest ikke opdaget da det næsten altid starter under div. fabrikspåførte støjdæmningsprodukter som er enormt stærke, hvilket kan være godt nok med hensyn til stenslag men er noget lort når der begynder at trænge fugt/rust ud fra diverse samlinger, SAAB c900 har et rustproblem pga den gummihud som er påført fra fabrikken har det med at løsne sig , med det til følge at det ser rigtig flot ud intil man begynder at skrabe det af så kan den være som en si, havde selv problemet med den jeg kører i pt. den så rigtig fin ud og var blevet rustbeh. jævnligt, men jeg kom til at skifte hele bagagerumsbunden, da jeg først fik begyndt med at rense af var det en håbløs opgave et rep. og det er desværre et gennemgående problem fandt jeg ud af da det var næsten umuligt at finde en bund som ikke var rustet helt væk.
Så mit råd er det er lige meget hvad i bruger udvendig under bunden, det der vigtig er at den bliver renst ordentlig for løstsiddende behandling og her hjælper en højtryks/damprenser ikke det kan kun gøres ordentlig med hårdt arbejde manuelt, hvordan det er på nyere modeller ved jeg ikke.
Så min erfaring er penetrerende olie i hulrum og ordentlig afrensning udvendig og hvad man så påfører er en smagssag.
Selv sprøjter jeg først undervognen grundig med en penetrerende olie og helst når det er højsommer og bilen er godt varm også en dag eller to efter får den et godt lag tectyl, og det virker efter min erfaring, jeg gider nemlig ikke lave rust i mine egne biler ret tit helst kun en gang
Mvh. Jørgen
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

4. jul 2005, 15:44

jcdk.

Nu er det jo sådan med bitumenprodukter, at de er akkurat lige så tynde som oliebaserede produkter. Der går et stykke tid, inden de ændrer konsistens. D.v.s. at de løber akkurat lige så meget ned/ind i samlinger, som oliebaserede produkter gør. Og når man så oveni selvfølgelig får sin bil behandlet om sommeren, hvor det er 25 grader. Og hos Dinitrol, så det er en god varm bil, produktet sprøjtes på, så er det nr. 1.

jcdk
SAAB FREAK

4. jul 2005, 16:32

Hej
Ja det er rigtig at bitumenprodukter er lige så tynde som olieprodukter når de bliver påført, men problemet er at de tørrer ind til en uigennemtrængelig hinde efter en tid ,og lige mget hvad du sprøjter ind derefter lægger sig bare ovenpå og har rep. mange vanger og døre på biler hvor der har været masser af undervognsbesk. men masser af rust under og kondens har altså en enorm god indtrængningsevne da der ikke er meget overfladespænding i og blot en lille revne eller hul i beskyttelsen og der er fri adgang for fugt/rust også hjælper det ikke at sprøjte noget henover.
Jeg har også set en del unddersøgelser gennem tiden og problemet med dem er at det på nyere biler at det undersøges, prøv at se på biler der er 20-25år gamle eller ældre og se på hvad beh. de har fået dem som stadig lever uden at der er ofret en hel masse pladearbejde så tror jeg at flertallet vil være dem som er blevet beh. jævnligt med olieprodukter.
Men den største synder er nok prisen, tænk lige over hvad i betaler for det også omregne det til tid, når der er trukket prisen for strøm/olie og selve produktet fra plus moms så er det ikke meget tid der må bruges og de fleste har en tendens til at vælge der hvor det er billigst og ja det kan mange gange kun betyde at det skal gøres hurtigere, så det vigtigste er at vælge en som gør det ordentlig, jeg har desværre også set mange biler hvor det ikke er gjort særlig grundigt i hulrum og det er jo lidt besværligt at kontrollere.
Mvh. Jørgen
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. jul 2005, 17:01

Hej igen.
Jeg tror ikke der er nogen af de herrer der har forstået/læst den artikel/test jeg henviser til vedrørende test af rustbeskyttelses-midler. Jeg ved godt at de navne som vi kender fra DK ikke er opgivet, men mærker som tectyl,dinol og tynde oliebacerede er nævnt og tro mig, det ser ikke godt ud. Men det er nok bedre end slet ikke at gøre noget. I testen laver man 20 ens jernkasser der minder om en bils hulrum, derefter lader man dem få lidt overfladerust inden man skruer dem sammen, derefter sprøjtes de som det anbefales af producenterne. Igennem 3 år lader man dem stå udenfor i vejr og vind, og giver dem ind imellem et sprøjt af vand med saltopløsning ind i hulrummet. Efter 3 år åbnes kasserne for endelig afgørelse af produkternes anvendelighed. Alle bitumenprodukterne og oliebacerede får "mangelfuld" i testen.
ved tectyl er det vældigt tyndt og kan krybe når det sprøtes ind, men lige så snart at opløsningsvædsken er fordampet sker der revnedannelse i overfladen og rusten har frit spil igen.
Mvh. Søren
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

Rust.

9. jul 2005, 00:03

Hej Rene.

Nu har jeg altså holdt en gammel 99er kørende i 10 år, og altid selv passet den, sidste gang til syn mente synsmanden, at bilen var liså frisk som en ny bil i undervognen, så jeg tror nu nok mit arbejde er gjort godt nok.......

Du kan jo prøve at tage en jernplade med rust i, sprøjte med med rustbeskyttelse - køre vinteren over og dernæst skrabe i pladen med en skruetrækker ------ SÅ forstår du hvad jeg snakker om.

MVH
rene
SAAB-PSYCHO

9. jul 2005, 01:36

Det er da fint nok så...jeg har ingen problemer med at få det til at blive siddende på mine biler...og jeg ville til enhver tid være utilfreds med det udførte arb hvis det løsnede sig på et år...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
BRI
SUPER SAAB FREAK

9. jul 2005, 12:54

Tja der er åbenbart mange holdninger til rustbeskyttelse, egentlig minder det lidt om religion eller?
Nå men lad nu det ligge.
Efter at have læs alle indlæg og talt med diverse fagfolk er det hele endt op med at bilen får samme produkt igen dvs tektrol men kun undervogn hvor den trænger ophæng hjulkasser og lign, altså der hvor bilen er mest udsat.
Hvis man kigger i hulrum osv. er tektrolen helt frisk og bilen som ny.
Så for at opsummere bliver det altstå til lidt klat sprøjt med tektrol de mest udsatte steder.
M.v.h. BRI

Billede

Tilbage til "Modern Forum"