Så skal jeg lige have lidt hjælp igen. Det er nu ved at være tid for at få sænket min Saab fra 1999, så jeg har luret lidt på nettet for at finde fjedre og dæmpere.
Men er der nogle herinde som har erfaringer med hvilke typer/mærker som det kan lade sig gøre at købe uden at jeg skal plynder husholdningskassen igen. På www.elkparts.co.uk har jeg fundet en undervogn som sænker bilen 30 mm og de har også originalt Saab sports chassis som sænker bilen ca. 10 mm. Begge koster ca. kr. 3500 for fire stk. Det som jeg gerne vil have er at bilen skal være stabil ved sidevind mv, så jeg ikke skal bruge energi på at styre bilen. Jeg har lige skiftet begge dæmpere i bag, men jeg vil gerne have mere stabilitet og en hårdere undervogn, da jeg syntes den er lige blød nok.
Jeg kører med Saab 17" fælger med 215/50, hvad er mon det optimale at sænke bilen med, når jeg gerne vil undgå at hjulene skraber mod skærmkasserne og fronten ryger af når man kører over bump eller kantsten. Og hvor kan det købes.
HJÆLP
Peter
Saab 9-5, sænkning af undervogn
Redaktør: Bestyrelsen
- troels
- SAAB-PSYCHO
Måske du kunne købe dem fra http://www.speedparts.se/ enten via asbjørn auto eller kontakte Jakob-Jensen herinde fra og høre om han kan hjælpe med at skaffe dem.
mvh
Troels
mvh
Troels
- labr_dk
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg kan anbefale koni dæmpere (justerbare) og H&R fjedrer - giver en god komfort og meget køre-stabilitet i vind og sving.
På de lave dæk (225/45) kan du opleve en vis sporing af vej-malingen (striber); måske det også er tilfældet med dine 215/50.
Der er ingen risiko for at de slæber på skærmkasserne.
Sættet kan købes hos speedparts eller MapTun (maptun.se). Sænker bilen ca. 30 mm.
Sænkningen på 10mm (sachs undervogn) svarer til standard aero sænkningen. Det er ok, men ikke tilnærmelsesvis så godt som koni.
mvh
Lars
På de lave dæk (225/45) kan du opleve en vis sporing af vej-malingen (striber); måske det også er tilfældet med dine 215/50.
Der er ingen risiko for at de slæber på skærmkasserne.
Sættet kan købes hos speedparts eller MapTun (maptun.se). Sænker bilen ca. 30 mm.
Sænkningen på 10mm (sachs undervogn) svarer til standard aero sænkningen. Det er ok, men ikke tilnærmelsesvis så godt som koni.
mvh
Lars
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00 
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Du kan også tjekke www.partsforsaabs.com , de er væsentligt billigere i fragt end elkparts, og jeg kan fint stå inde for deres service, da jeg efterhånden har handlet der mange gange...
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- labr_dk
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Skulle måske lige føje til at det er de gule Koni sports dæmpere.
Indstilling af hårdhed: Bag = ca. 90% hårdhed, For ca. 50-60%.
Kun hvis du skal på bane skal du sætte dem til 95% hårdhed, og kun hvis det er en meget jævn asfalt
Lige et råd mere:
Køb aldrig 30mm (eller mere) sænkningsfjedrer uden af skifte dine dæmpere; De dør lynhurtigt da, de arbejder "forkert" pga. den lavere køre-højde. Dæmperne skal være afpasset den lavere vandring du får.
mvh
Lars
Indstilling af hårdhed: Bag = ca. 90% hårdhed, For ca. 50-60%.
Kun hvis du skal på bane skal du sætte dem til 95% hårdhed, og kun hvis det er en meget jævn asfalt
Lige et råd mere:
Køb aldrig 30mm (eller mere) sænkningsfjedrer uden af skifte dine dæmpere; De dør lynhurtigt da, de arbejder "forkert" pga. den lavere køre-højde. Dæmperne skal være afpasset den lavere vandring du får.
mvh
Lars
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00 
- JanJ
- SAAB NET NYBEGYNDER
Jeg har for 4 mrd. siden monteret H&R fjedre på min 93 ss 1.8t og der skiftede jeg ikke dæmperne, og jeg vil sige at det er jeg ked af at jeg ikke skiftede dæmperne med det samme, det er ligesom om køre med defekte støddæmpere, ligesom at de er slappe og "slasker" så jeg forventer at skifte til bilstein dæmpere her i den nærmeste fremtid. hvis der er nogle der har lignende erfaringer vil jeg meget gerne høre om dette, også om hvordan bilen føles når man har skiftet både fjedre og dæmpere.
mvh Jan Johansen
Jeg har for 4 mrd. siden monteret H&R fjedre på min 93 ss 1.8t og der skiftede jeg ikke dæmperne, og jeg vil sige at det er jeg ked af at jeg ikke skiftede dæmperne med det samme, det er ligesom om køre med defekte støddæmpere, ligesom at de er slappe og "slasker" så jeg forventer at skifte til bilstein dæmpere her i den nærmeste fremtid. hvis der er nogle der har lignende erfaringer vil jeg meget gerne høre om dette, også om hvordan bilen føles når man har skiftet både fjedre og dæmpere.
mvh Jan Johansen
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
jeg kan kun holde med i hvad lars siger, vi har for ikke ret længe siden monteret et sænknings sæt med koni dæmpere på en 95 aero det kan varmt anbefales det giver virkelig en fast undervogn.
jeg kan sælge dit et kit med H&R fjedre og enten bilstein eller koni dæmpere fra speedparts, men ring til mig (30130303) så finder vi ud af noget til dig.
jeg kan kun holde med i hvad lars siger, vi har for ikke ret længe siden monteret et sænknings sæt med koni dæmpere på en 95 aero det kan varmt anbefales det giver virkelig en fast undervogn.
jeg kan sælge dit et kit med H&R fjedre og enten bilstein eller koni dæmpere fra speedparts, men ring til mig (30130303) så finder vi ud af noget til dig.
My Turbo Turns Faster Than Yours