Banner cycler

turbo uden forsinkelse...

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

turbo uden forsinkelse...

25. jun 2005, 17:27

jeg læste i dag i BT at den nye toyota avensis turbo har monteret en lille el-motor til at drive turboen ved lave omdrejninger så der ikke er nogen forsinkelse når man trykker på pedalen..
er det noget man kender fra SAAB også, ller ville det kunne monteres på en eller anden måde ?

Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. jun 2005, 18:27

Hej dragedems jeg ved at Gerrett har experimenteret med de turboer i et stykke tid og det er i og for sig en gammel idé til at undgå turbo tøven. problemet med den slags er bare at de bliver ret dyre hvis de skal kunne holde til det pga en el motor ikke er alt for begejstret for al den varme en turbo udvikler des uden så er det ikke rigtig muligt at få ordentlig knald på møllen med 12 volt da strøm forbruget bliver temmeligt stort og matrialerne til el motor delen bliver af ikke ubetydelig dimension. så vidt jeg husker så er Garretts el turboer lavet i en 48 volts udgave for netop at sænke det store strøm forbrug og få el motoren til at fylde mindre

uden at have set nogle priser på en sådan turbo er mit umiddelbare bud at den nok koster det dobbelte af en tilsvarende almindelig turbo der til kommer så at du skal have lavet en 48 volts forsyning i vognen vilket heller ikek ville gøre et sådan projekt nemmere eller sjovere
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

25. jun 2005, 20:21

Hej dragedems. Det er ikke mine erfaringer med diesel-motoren at der ingen forsinkelse er, for det er der. Det skal nok lige nævnes at jeg var den første der lavede et afleveringseftersyn (mekanisk klargøring) her i toyota aalborg på sådan en. Det som mig og nogle andre mekanikere blev enige om efter at have kørt lidt, er at det nok bare er en recirkulerende bov (man kan nemlig høre en svag psss lyd når man har lavet et ordentligt tryk og så slipper pedalen). Forsinkelsen er der nemlig, den vågner først ved 1900 omdrejninger som de fleste andre af toyota-dieselerne.

Jeg skal så ikke kunne sige om det er tilfældet på den store af motorne, da det kun var den "lille" 150 hestes 311nm's jeg lavede det på. Men kunne så absolut ikke forestille mig det var anderledes.
Om ikke andet, prøv en tur, for den sparker altså røv, selv den lille af dem :lol:
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jun 2005, 12:54

Hej Rune.

Jeg glæder mig ihvertfald til at prøve 177 Hk-udgaven. :)

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum

Tilbage til "Modern Forum"