Banner cycler

Ladetryksregulering

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Ladetryksregulering

10. jun 2004, 13:50

Hej.
Endnu et spørgsmål om regulering af ladetryk.
Jeg har vist rimeligt styr på hvordan APC'en virker. Den sørger for, at ladetrykket kan blive højest muligt uden at motoren tager skade. Men hvad er så ideen i at have en blow-off ventil? Der er faktisk ikke en sådan i min bil (900 aero '84), men jeg har set at der plejer at sidde en i andre T16'ere. Spørgsmålet er altså om der er nogen der kan forklare lidt om hvordan disse to systemer arbejder sammen om at regulere trykket?
Mvh Peter

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

10. jun 2004, 19:44

Hej Peter. Den opfattelse af APC'en er fuldstændig rigtig :-) Den såkaldte blow off ventil, er tit brugt af "gade raser" Den har sådan en sjov PHIFFFFT lyd! Det rigtige ord, til en standart, som sidder på de nyere T16, er BYPASS ventil.
Der er blevet skrevet en masse om dette emne før, her er lige et kopi af en tekst fra din navnebror. Han hjalp mig den gang!

Hej igen.

Jo altså... Allerførst, det er jo lidt vanskeligt at diagnosticere biler pr. computer, så det er jo ikke sikkert at nedenstående rent faktisk løser dit problem. Men bypass-ventilen er et kendt Saab-turbo-problem og skal altid tjekkes som det første ved symptomer som dem du beskriver.

Man hører af og til bypass-ventilen omtalt som "aflastningsventil" og. lign. - og endda som "wastegate", men det er altså begrebsforvirring, for wastegaten er noget andet! Men hvad er så bypass-ventilen, og hvad gavn gør den?

Bypass'en er monteret i indsugningen mellem flg. rør: Dét der går fra massemåleren til turboen og dét der går fra turboen til spjældhuset. Endvidere går en vakuumslange fra bypass'en til et udtag på spjældhuset, EFTER gas-spjældet.

Forestil dig flg. scenarie: Dejlig dag, solen skinner, bilen kører. Du accelerer frisk af sted, godt med omdrejninger (ikke nødvendigvis ladetryk, men turboen roterer pænt alligevel). Det er ved at være tid til næste gear. Du slipper speederen og kobler ud.

UDEN bypassventil oplever motoren flg.:

Måske 4000 omdr./min. derudad...? Pludselig smækkes gasspjældet i. Turboen roterer stadig, og skovlhjulenes inerti gør at den bliver ved med det nogen tid. Da gasspjældet nu er lukket er der ingen steder at komme af med turboens tryk. Trykket stiger derfor "udenfor" gasspjældet ("indenfor" spjældet er der selvsagt vakuum, hvilket fremgår af trykmåleren i instrumentbordet).

Trykbølgen har ingen andre veje at løbe hen end tilbage, ud gennem turboen. Turboen oplever pludselig tryk "bagfra". Skovlhjulene bremses derved hurtigt ned, i visse tilfælde næsten helt til stilstand. Luften i indsugningen går i resonans, og så går der kuk i benzindoseringen, da luftstrømmen gennem luftmassemåleren bliver forstyrret: Massemåleren måler helt forkert! Resultatet er som du oplever: Motoren går meget langt ned i omdrejninger, eller går helt i stå.

Disse hårde opbremsninger af skovlhjulene er i øvrigt ikke noget en turbo har godt af i længden!

MED bypass oplever motoren i stedet flg.:

Acceleration... Bypass'en er lukket. Du slipper speederen og kobler ud: Gasspjældet lukkes pludseligt. Trykbølgen fra turboen gør at trykket i indsugningen (før gasspjældet) stiger. Så snart trykket i indsugningen er højere FØR gasspjældet end EFTER, åbner bypass'en. Trykbølgen ledes herved ud i indsugningsrøret inden turboen, hvorfor skovlhjulene ikke oplever nogen forøget modstand, og rotationshastigheden bevares. Derved svarer turboen også meget hurtigere når der gives gas igen.

Systemet er således såre enkelt: Overskudstrykket dumpes altså til "før" turboen, "kortslutning", simpelthen. Det er ganske smart fundet på!

Nogle benytter dump-ventiler der leder trykket ud i fri luft, men det er uheldigt på biler med mængde-/massemåler-baseret indsprøjtning, idet allerede opmålt luft derved bliver lukket ud af systemet. Så bliver der jo doseret benzin til luft der aldrig når cylinderen, hvorfor blandingen bliver lidt for fed. Jeg synes altså at et recirkulerende system som Saab benytter er det mest intelligente - men lydeffekten er jo knap så sexet som med en dump-ventil, kun en dæmpet "Pffff..."-lyd.

Den enkleste måde at kontrollere bypass'en på er at lokalisere den vakuumslange der forbinder den med indsugningen (efter spjældet), afmontere slangen (ved indsugningen) og puste og suge i den. Man må ikke kunne hverken puste eller suge luft igennem slangen, kan man det er membranen i bypass-ventilen defekt. Selve bypass'en sidder - som nævnt - mellem de to indsugningsrør hhv. før og efter turboen, den kan være lidt svær at få øje på. Følg vakuumslangen fra indsugningen...

900 T8 har - i stedet for en bypass-ventil - en gasspjælddæmper til at sørge for at spjældet ikke kan lukkes så brat, bl.a. for at forhindre nævnte trykbølge i at opstå. 900 T16 får først bypass-ventil fra M86 (eller var det M85 ?), derfor ses også gamle 900 T16 med spjælddæmper.

Så nu må vi håbe at det også ER dét der er galt med din bil, hehe , der er mange fejlkilder på en gammel 900 turbo...

Du må i hvert fald også sikre dig at der ikke sidder for meget skidt inde i spjældhuset (og det gør der ofte), at rør og samlinger mellem massemåler/turbo/intercooler/indsugning er tætte, og at tomgangsmotoren fungerer (det gør din sikkert, hvis tomgangen er ok bortset fra ved speederslip).

Tjek også at alle vakuumslanger er i orden, da en 900 turbo med vakuumlækager kan opføre sig højst besynderligt...

/Peter

(.. og ellers må du skrive igen...)

HER ER LIGE LINKET TIL EMNET http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... topic&t=38

MVH. Lars - Nordjylland
MVH Lars Kristensen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

16. jun 2004, 10:53

Hej Lars.
Tak skal du have! Det var bypassventilen jeg mente, og ikke en blow off ventil. Peters forklaring giver jo et enkelt svar på, hvorfor der ikke er nogen bypass ventil i min motor. Jeg går ud fra der sidder en gasspjældsdæmper i stedet. Jeg har en nyere T16 motor til at stå, og har tænkt på at sætte bypassventilen over i min bil. Der er i øvrigt utrolig stor forskel på hvordan tingene er sat sammen i de to motorer, især slangeføringen til/fra spjældhus. I den gamle bil findes desuden en elektrisk aktiveret ventil med 3 slanger tilsluttet (lige ved siden af spjældhuset) Er der nogen der ved hvad formålet med denne er?
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

16. jun 2004, 18:21

Hvor går de slanger hen?
MVH Lars Kristensen
Gæst

18. jun 2004, 14:26

Hej Lars.
Det er lidt svært at forklare. Men du kan se et billede på www.900aero.com under DIY. klik på "Move the BOV". Der er to billeder og på det nederste af disse kan man se ventilen. Den er orange og sidder ude til højre i billedet.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

18. jun 2004, 18:02

Hej Peter. Det må jeg nok være dig et svar skyldig ?? Det eneste jeg ved er at den har forbindelse med tomgangsmotoren. Jeg kan ikke menes at have set sådan en fyr før!
MVH Lars Kristensen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. jun 2004, 20:33

Hej Lars. Tak alligevel... Jeg har en idé om at den regulerer flowet af kølevand gennem spjældhuset, men jeg er langt fra sikker...
Hilsen Peter
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

21. jun 2004, 20:14

Tja, det ved jeg ikke. De slanger, som går fra tomgangsmotoren til spjældhuset, går der luft igennem. Den slange som går ned forbi koblingshuset, kan jeg ikke se hvor går hen!
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Modern Forum"