Banner cycler

Kørsel uden tændingsnøgle...UHYYYGELIGT!!!!

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Kørsel uden tændingsnøgle...UHYYYGELIGT!!!!

4. jun 2005, 23:16

Det var lige før undertegnede gruede for at måtte køre til SAABtræf (med æblekage) i den let bulede Audi, i stedet for den lilla 9 K'er, for dagen før skete noget meget lidt rart!! Jeg ved godt den taber strøm når den bare står, og det havde den fået lov til i nogle dage, fordi der skulle køres brænde og haveaffald m.v. - og det får Audien lov til..
Og normalt får jeg så fint liv i SAABen med den lille blå startbox fra Aldi...
Men DENNE GANG skete noget mærkeligt...
Først satte jeg nøglen i tændingslåsen - men uden at dreje, for jeg vidste akkuen var helt flad. Straks jeg herefter satte startboksen til akkuen, så lød der et klik fra et relæ - og det bør der jo næppe gøre...
Da jeg kom ind i kabinen lyste alt hvad der kan lyse af lamper i instrumentpanelet og motoren startede villigt. Men INGEN af kontrollamperne gik ud! Vinduerne kunne ikke betjenes og EDU'en ikke skifte ved tryk på INFO.
Bilen kunne godt køre, så jeg bakkede lidt væk fra parkeringspladsen og lod motoren snurre lidt. men da jeg ville stoppe den SÅ KØRTE DEN VIDERE! Der sad jeg så med tændingsnøglen i hånden og en kørende motor! UHYYYYGELIIIGT! For hvordan hulen stopper man sådan en? Ja, en normal bil sætter man vel i 4. gear og kobler til - men med automatgear?????
Nå - heldigvis gik motoren ud af sig selv lidt efter - men ville så aldeles ikke starte! Heller ikke med hjælp fra den blå boks!
Og SÅ var det jo jeg tænkte hvordan jeg mon kom til SAABtræf dagen efter...

Nå - et par startkabler og strøm fra Audien klarede sagen og herefter opførte SAABen sig helt normalt igen.

Men hvad kan årsagen have været?
Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har en god forklaring?

Mvh

Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Flemming
ULTRA SAAB FREAK

4. jun 2005, 23:48

Jamen det var da godt du trods de svære odds nåede til Værløse. Jeg har haft et lignende problem med min MB 124'er Aut. - ind i mellem snurrede maskinen lystigt selv efter nøglen var fjernet fra tændingslåsen. Straks jeg slukkede nærlyset stoppede maskinen sin lystige snurren prompte. Min lokale mek mente at det skyldtes et totalt smadret el-stik til trækket - efter udskiftning af dette har problemet ikke vist sig (endnu...).
Flemming
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. jun 2005, 09:12

Hej Marcel.
Nu kender jeg ikke den startboks fra aldi, men hvis det er en form for lader (sat til 220v) som du sætter på dit flade batteri, så er du en modig mand !! som regel sker der ikke noget, men man kan være uheldig at den brænder elektronikken af, sådan en lader har nogle grimme peak spændninger som nemt kan ligge på 17volt eller mere. Hvis det derimod er et normalt 12volt batteri så skulle det være ok.
Mvh. Søren
rene
SAAB-PSYCHO

5. jun 2005, 15:11

Hej Marcel...

Forventer at se dig i hit med video'en inden længe... :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

6. jun 2005, 11:04

Uden at være ekspert på netop dette emne: Hvis min bil opførte sig sådan, ville jeg mistænke tændingslåsen for at være årsagen...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

6. jun 2005, 20:52

Ja - efter et par søvnløse nætters grublen er jeg også nået til den konklusion - eller i det mindste mistanke. Den havde heller ikke stået fjernparkeret ret længe, så et-eller-andet har nok ikke koblet helt fra ved sidste drejning af nøglen. Og så har den tabt strøm og elektronikkern er gået helt i spagat pga. underspændingen.
I øvrigt er "Den Blå Boks" fra Aldi en såkaldt "energistation" a la dem man kan købe til noget højere pris fra Einhell. Det er blot en lille akku, som jeg bestemt ikke troede på kunne bruges til noget. Men Aldis æske indeholdt også en kompressor - og det kunne - for 299 kr. - måske være smart til oppumpning af luftmadrasser og badedyr. Det dur den dog ikke til. Luftmængden er alt for lille. Men trykket er ok, så den er perfekt til hjulene på trillebøren og sækkevognen. Og så har akkuen altså ved andre lejligheder vist sig aldeles nyttig til at starte SAABen med.
(De har ikke flere hos Aldi...)
Men jeg må nok se at få skiftet den akku. Afladestrømmen er kun på ca. 80 mA (til ur, radio og modtageren for fjernbetj. af centrallåsen) og det burde ikke kunne tømme en 62 Ah ret ny Varta på en ugestid.

Tak for indsparkene.
(God ide med det træf-forum i øvrigt..
Ikke mærkeligt at Christina får sin vilje hos Webmasteren med det "originalbillede"..)

Mvh
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)

Tilbage til "Modern Forum"