Banner cycler

Bmw kunne være et bud

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Bmw kunne være et bud

22. feb 2012, 22:02

NFX
SAAB NET NYBEGYNDER

Bmw kunne være et bud

22. feb 2012, 23:06

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Bmw kunne være et bud

23. feb 2012, 12:34

oh walla maaan så skal vi plages. Så bliver en Saab 9 Tyrker i :isittrue .

men ok så kan vi endeligt få beghjulstræk juhuuuuuu.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

23. feb 2012, 13:11

Jeg håber at SAAB står ved hvad de sagde i '70'erne, da en sammenlægning af SAAB og Volvo var på tale. På dette tidspunkt havde Volvo heller ikke løftet sig op af deres transmissionsanbringelsesmæssige morads og lavede kun stenalderbiler med baghjulstræk. Det der var vigtigt for SAAB i sammenlægningsøjemed, og det kom sågar også fra de entusiastiske aktiehavere i SAAB, var nemlig at SAAB aldrig ville lægge navn til en baghjulstrukket bil.

Sådanne biler hører hjemme på racerbaner og glohede Californiske veje. Hvis man vil lægge navn til en snusfornuftig altvejrsjager, som kommer frem i alle former for fører, og som ikke laver julenumre og kommer med røven først, skal bilen være forhjulstrukket.

Det er på tide at BMW og Mercedes løfter sig ud af deres Hotchkiss-hængedynd og begynder at lave tidssvarende biler.

Hotchkiss-princippet, fra den tidlige jernalder. Lissom glødelampen er passé i huset, er dette passé i en personbil:

Billede

SAAB er forhjulstrækket i en nøddeskal, dette ædle princip håber jeg sørme aldrig at de fraviger.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

23. feb 2012, 14:22

Hvis BMW er interesseret er det nok mest fordi de har lyst til at dele den platform der sidder på Mini.
Som er FWD
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

23. feb 2012, 14:38

Forhjulstræk er fint bare ikke over 200 HK.

Firehjulstræk og ok for en racer, med det sluger brændstof på samme vilde måde som autogear....

Det kunne jo være fint at der var valget mellem enten forhjuls træk eller brghjulstræk i samme model serie...
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

23. feb 2012, 14:43

BMW lyder sgu' på en eller anden måde bedre en både Youngman og nogle tyrkere....

Det ville jeg godt kunne leve med :)

Forhjulstræk er fint på en bil uden for mange hk, ellers er baghjulstræk sagen (min mening).
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

23. feb 2012, 15:15

@viking

Vil det sige at du mener at OG9-5 aero ikke funker?
Sammen med Volvo V60R og Alfa Guilietta Quadrofoglio?

Jeg er ret ligeglad med om de kan håndtere det.
Det er så mange år siden jeg har kørt baghjulstræk at jeg ikk engang kan gøre det i GT5 på PS3.

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

23. feb 2012, 16:00

Ja de mange HK har dårlig indflydelse på styrtøjet, når der virkelig gåes til vaflerne....

Desuden giver baghjulstræk bedre vægtballance i bilen.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

23. feb 2012, 17:22

Ja da

Og mange heste har dårlig indflydelse på bagenden når der virkelig gås til vaflerne.
Med mindre man ved hvad man laver.
Hvilket de færreste gør.
Det er derfor jeg har en smadret Bimmer stående på mit gadehjørne hernede

Jeg er glad for gamle 'kanere..Det er der grænsen går for min entusiasme, med mindre jeg skal køre gaderæs, hvilket jeg ikke gør

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Den_Gamle

23. feb 2012, 17:30

Man kan ikke udnytte kræfterne fra stand-stille på en forhjulstrækker. Det er fint på en OG900, for gærkassen kan heller ikke tåle det, men man kan godt få glæde af de ekstra kræfter når man er kommet lidt op i fart, f.eks til mellemaccelerationer.

Igen, må jeg henvise til min lange og gloværdige modelbil karriere: Engang var der nogen der fandt på at lave forhjulstrækkere. Det fungerede na-da. Både på asfalt og til off-road. De var utroligt meget langsommere i acceleration og dårlige i sving, da man ikke kan slide rundt. Det var også biler der havde 500-1200hk hvis det skal omregnes til en rigtig bil. Jeg tror faktisk ikke, at man kan købe en forhjulstrukket modelracer mere. 4x4 er bedst, men baghjulstræk har sgu' sin charme.

Jeg tror ikke det er anderledes på rigtige biler.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

23. feb 2012, 17:46

Næh sikkert ikke..

Jeg har bare min tvivil om fortræffelighederne der forsvinder i netop det faktum at dels er der sværere at køre ordentligt, dels foregår det meste trafik ikke som dragrace eller med bred bagende, men netop i områderne fra 60-150.

Havde dine modelbiler forøvrigt mulighed for venstrefodsbremsning?

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

23. feb 2012, 17:48

Og ja,, jeg vil stadig gerne ha en baghjulstrukken Pantera. Men der skal min kæreste, min datter og min Campingvogn heller ikke med

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK

23. feb 2012, 18:00

BMW har meldt ud for ca. 1 års tid siden at 300 serien kommer med forhjulstræk i den næste generation.
En SAAB med baghjulstræk det er nok utænkeligt.
Boy
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2012, 19:20

Jeg tar en 9-3 eller 9-5 med xwd med bmw automatgearkasse og 3.5 D motoren :)
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK

23. feb 2012, 20:47

ÅÅÅHHH NEEEEEJJJ
Ikke en ækel motor
Jeg er søfarende maskinmester de store dejlige diesel motorer de kører bare jeg elsker bare de store dejlige maskiner 20,000 Hk på 5 cyl. ved 82 omd/min stempel dia.på 60 cm. slag længede på 2,8 meter naturligvis 2 takt det er guf ( de kører også på tjære på det varmes op til ca. 130-150 grader for at det kan trykkes igennem dyserne)
diesel STINKER FØJ!!! kun til rigtige motorer
Boy
Brugeravatar
viking

23. feb 2012, 22:28

Så kan vi få en 9-3-135. Med 3,5 motor. Så skal der bare lige et par møller på...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

24. feb 2012, 13:17

BMW med maptun :-)
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

26. feb 2012, 10:44

Syntes faktisk at Saab 9 gør det ualmindelig god med forhjul træk. Min den spinder aldrig jo i første gaer naturligvis også i Ndet hvis den virkelig for gas men aldrig i de sidste gear
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
viking

26. feb 2012, 11:12

Jeg har aldrig haft en forhjulstrukket der IKKE ryster under acc og der ikke har haft dårlig indflydelse på styring når de er tunet lidt.
Desuden kan forhjulstrukne ikke dreje så skarps under parkering mv. Træk led og tripoder mv. begynder at drille omkring de 200 kkm hvor baghjulstræk ruller langt længre før der skal bakses. Når så problemt opstår køber man en renoveret enhed der er meget hurtig at skifte.... Forhjulstræk komplicerer voldsomt i motorrummet og flytter vægten frem i bilen..
Saab 9k med 240 hk gør at bilen hopper under kraftig acc det vil sikkert hjælpe med LSD. LSD er også nødvendigt med baghjulstræk ellers sejler den rundt..

Trailer træk er bedre med baghjulstræk, især når båden på trailer skal trækkes op fra slæbestædet.

Hvornår er forhjulstræk så godt: når det er glat og det vejer alt i alt mindre.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

26. feb 2012, 11:16

Hvis forhjulstræk var så super godt var det nok på alle sportsvogne

Netop derfor vile det være super at Saab og Volvo gik sammen.

Super platform fra Volvo og deres lækre 5cyl motor. Turbo tuning af Saab og Saabs lækre sæder, indretning og formgivning.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

26. feb 2012, 13:01

Viking, hold nu op med det pjat. Forhjulstræk er jo blevet altdominerende i personbilsverdenenen og det er der sgu en årsag til.

Jeg har ingen biler som ryster under acceleration, så du må have været omgivet af defekt grej.

Lad mig fortælle historien igen, om Pedes Mercedes. Det har ikke noget med bilmærket at gøre, men hvor bilens trækkende hjul sidder:

Han kom på besøg en vintereftermiddag og var her længe for at lave min computer. Om aftenen da han skulle hjem havde det sneet, så der lå 4-5 cm. sne på vejen. Hans bil kunne ikke køre i dette føre, uagtet at den har ESP og ting og sager. Nøjj, hvor vi baksede med den og fik den så lempet ind til siden, så den ikke var i vejen. Jeg bandede og snakkede om lortebaghjulstræl, uden ordentlig vægt på de trækkende hjul. Det afviste Pede blankt og refererede til sine sommerdæk.

Mens vi baksede med hans bil, kom konen hjem i sin Og900. Den kørte upåklageligt i føret og kørte ubesværet op over rampen ved fortovet og ind i indkørslen. Jeg fortalte Pede at hendes bil også var på sommerdæk. Han undlod at kommentere og jeg kunne fornemme at nu gad han ikke at snakke mere om de trækkende hjuls placering.

Det vi oplevede ude på villavejen, var simpelthen for patetisk og latterligt, at lidt sne kunne stoppe en bil. Pede overnattede hos os og næste dag var sneen smeltet så han kunne køre hjem. :wink:

SAAB har så, dengang de lagde krop og sjæl i rally, spist tonsvis af baghjulstrukne biler. Carlsson har fortalt, at når han fik en vejrudsigt til morgendagns løb, som fortalte om regn eller sne, da vidste han som et uomtvisteligt faktum at han ville vinde løbet, hvis hans bil ikke lavede tekniske julenumre med ham. Derfor er 90% af dagens biler i dag forhjulstrukne. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

26. feb 2012, 13:01

Jaeh..

Nu er Saab ikke en sportsvogn og ej heller Volvo

Volvos sjoveste bil var 850T-5R..altså den der første med forhjulstræk ;-)

Jeg har en ven der er Mercedes fanatiker.Jeg forstår ham.
Jeg forstår også hans frustration og økonomiske bekymringer når bagtøjet skal skiftes/renoveres

Bortset fra det så tror jeg ikke der er så meget forskel op til 250 Hypper.
Det er derefter Baghjulstræk begunder at blive interessant.

Hvis det kun drejer sig om "for sjov", så napper jeg gerne en baghjulstrækker...en der trækker på et hjul..Den kører endnu bedre gennem sving, accelerer hurtigere, kører fra de fleste, ekstremt langt på literen og står fint fast....

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

26. feb 2012, 15:01

Jeg vil våge og påstå at en forhjulstrækker, kan dreje lige så skarpt som en baghjuls trækker.
Min gammel og900 vred snart dækkene af, når man drejede med fuld udslag, på en parkerings plads kunne man få dækkene til at hyle ved 5-10km/t.

Der er også stor forskel på hvordan grebet ligger på forhjulene, en kollega kører passat 1.8 turbo med chip (mit gæt 180hk).
Han siger at han ikke kan stå fast i 3 gear ud af 5.
Det kan jeg slet ikke genkende i min 230hk og9-3, i anden gear kan den være lidt urolig på tør asfalt, ellers skal der være fugtigt før den slipper.
Abbott racing klemmen omkring styrestangen hjalp meget på at tøjle kræfterne, så er sikker på at 300hk nemt kan lade sig gøre med et ordenligt ophæng.

Min fader smed cement sække i bagage rummet, i hans gammel opel manta for 15 år siden, ellers kom han ingen vejne i sne.

En kammerat kørte en gang en normal gammel volvo, uden noget vildt motor, han skulle passe på i rundkørsler på tør vej.
Den ville meget gerne smide med den store stationcar bagende ud, hvis man kørte friskt.

Så jeg tror mest det afhænger om at ophængene er konstrueret rigtigt.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

26. feb 2012, 15:22

Uanset hjulophængstype er en baghjulstrækker farlig i glat føre, derfor bruges det ikke mere på almindelige biler som skal kunne køre sikkert i alle klimaer. En tidligere kollega slog to Tretyrkere til pindebrænde i glatføreulykker, fordi bilens bagende pludseligt levede sit eget liv. :roll:

Forhjulstrækkere kan ikke dreje så skarpt som baghjulstrækkere, da de er hæmmede af de homokinetiske led, som ikke bare kan knække i ønsket vinkel. Fortøjet ser helt akavet ud når en Merser eller en Amazon styrer helt ud for de kan altså svinge så det vasker sig. :shock:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

26. feb 2012, 19:48

Baghjulstræk kræver også LSD ellers fedter de rundt over 250 hk.

Men Saab har også væmmelige problemer med at håndtere 250 hk når det hedder 9-3. Der skal bygges en del om før de er til at styre...

Nu har jeg haft en stribe af både nye og gamle Saab 9k og de udviklede alle det forbistrede forhjul rysteri under acc.
Saab ryster ikke før der gåes til vaflerne. Men prøv at hænge en tung trailer på, så ryster de nærmest alle..

Men det er ikke kun et Saab fænomen.

Min sidste baghjulstrækker en Volvo 760, stod fint fast og gav nul rysteri selv efter 300 kkm.

Men der var heller ikke så meget fut i som en Saab turbo.
Valoen kunne dog godt slå lidt med halen og fedte på våd vej.
Til gængæld var der så nul vedligehold til trækaksler, cv led, klokker, tripoder osv...
Bilen rullede over 400 kkm, så blev den kylet. Gad ikkevse på den mere. Den var ikke opslidt, jeg blev bare træt af samme bil så længe.

Så stod den på Saab 9k og så var min Volvo tid omme. Der er bare så meget mere liv og dynamik i en Saab.

Men forhjulstrækket bliver jeg aldrig rigtig glad for.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

26. feb 2012, 20:11

Mærkeligt, jeg har aldrig oplevet rysteri eller torque shift på 96TT og V4, 97, 99 og Og900T. Måske fordi de ikke har heste nok og har langsliggende motorer med tilnærmelsesvis lige lange drivaksler. :wink: De andre SAABer kender jeg ikke rigtigt. :oops:

Pedes Merser har kørt noget der ligner 250. Han kan ude i horisonten se bilens differentialeskift nr. 3.. :roll: Det skarpe øre kan godt høre det dæmpede hvin.

Bilfabrikanterne er glade for forhjulstræk, da ikke så mange af dem har lyst at lægge navn til køretøjer som træder frem i glatføreulykkesstatistikkerne. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

26. feb 2012, 20:32

At Saab har væmmelige problemer med at styre 250 heste i OG9-3 skyldes en ussel platform.
Min har for øvrigt ikke nævneværdige problemer med 150+++++
Den danser lidt og opfører sig lidt MC-agtigt..Det er vel et spørgsmål om smag. Jeg kan li' det

For øvrigt trækker min også max anhængervægt uden at ryste.

De eneste biler der findes med baghjulstræk der opfylder mine specs og smag er amerikanske og før 1973
Og de er KUN til sommercruise..

De fleste af de sportsvogne der før brugte baghjulstræk har lært lektien..de kører nu 4x4

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

26. feb 2012, 22:52

Lotus. Turbo esprit. Og Elan.
Jag XKR

635CSI, 911 og så div. Ital ting...

Og så sex on wheels: ( 500 hk + med forhjulstræk. Nej vel )

http://www.motortrend.com/cars/2012/mer ... z/sls_amg/

Og så de mere specielle: Caterham, Arial Atom.

4x4 er super, største problem er den ekstra vægt. Saab lærte det også med Turbo x. Der skulle også trækkes bag i , så den var med i kampen...super slæde Turbo X :biglove

Edwins, har du nogensinde haft en fuldblods OG900 ( ie 175hk og plus. ) det er ved de høje ydelser at problemerne begynder...i lavtryk er de ret fredelige og vibrationsfri.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

26. feb 2012, 23:26

Viking, du taler jo om overpowerede rigmandsbiler, som kører steder hvor der er varmt, og som laves i 25.000 eksemplarer. De rige bor jo hvor der er varmt. Så ville jeg osse hellere have en baghjulstrækker.

SAAB lavede jo først i tresserne en ganske potent lille forhjulstrukken racerbil, Formula Junior. Den var aldeles hurtig og var oftest blandt de 3-4 første i løbene og vandt da også nogle løb. Dens hemsko var vel i den forstand ikke forhjulstrækket, men at bilen var for næsetung over svingene, pga. motorens placering fortil.

Jeg har set en voldstrimmet Og900 æde en Camaro på en dragstrip, på Youtube. Camaroen er klart først ude af starthullerne, pga. den kraftige acceleration og vægtforskydningen til baghjulene, men den gamle 900 kommer satme efter det og rammer først 200.. :sunglasses

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

26. feb 2012, 23:47

Lotus Esprit og Elan er antkviteter. Lissom 911, 635 og Italienerne af den gamle skole
Veyron og Gallardo er nye biler. Sammen med
XKR har jeg kørt. Det var et nå..Til dens undskyldning skal siges at den havde autogear

Caterham og Atom er overmotoriserede go-karts. Sjove til det de er bygget til.
Det er en 250ccm Kart også

Mercedes er Mercedes..Og jeg er ikke til Mercedes. Den gamle 300SL Gullwing havde pendulbagaksel og ekstra horn til passageren fordi det var uklogt at slippe rattet

Bortset fra det: Min bil er ikke en racerbil, men en familiebil der tilfældigvis også kan noget andet.
Og det er det der er Saab. Og familiedelen vinder over baghjulstrækket

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

26. feb 2012, 23:53

Saab en en Sports sedan eller sports wagon ikke en sportsvogn. Den er til familie brug og plads til grej.

Sportsvogne er optimeret til race og drengestreger men er ikke brugbare til familiebrug.

Grundet Saabs kvalitet kunne gamle men stadig mekanisk velkørende turbo biler købes til et lille budget. De kan nemt tunes og kan dermed give acc. der er en sportsvogn værdig.
En fuldblods sportsvogn bliver de aldrig ,men det gør prisen og rep.omkostningerne heller ikke.

Lotus ligger bedre på vejen og i sving, men byggekvalitet og holdbarhed kommer aldrig i nærheden af en robust Saab.

Men det kunne være at samarbejdet med BMW kunne bane vejen væk fra en blødt Opel vogn og hen imod en mere stram BMW sports stil..... Mulighederne er der, tiden er ultra knap.....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
tono

27. feb 2012, 08:17

... Er vi ikke ved, at komme lidt lovlig langt værk fra trådens oprindelse - ny tråd, hvor for/baghjuls fortræffeligheder kan luftes :wink:
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
viking

27. feb 2012, 11:59

Næ egentligt ikke. BMW bikser jo meget med baghjulstræk. På nær i mini.

Ved at gå sammen med BMW kunne saab få afgang til nye ting. Håber det er mere end bare mini motorer saab arve...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

27. feb 2012, 12:19

Hvis BMW går ind i SAAB tror jeg nu heller ikke at de vil fratage bilerne deres SAAB-identitet, hvilket bla. er forhjulstræk. Så få dog fingeren ud, BMW, patienten er ved at dø.. :evil:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

27. feb 2012, 12:44

Saabs identitet er B2X2HTT og B2X4HTT, derfra gik mekanikken og chassiet GM kødets sørgelige gang....

Festen er afdanset for lang tid sinden.

2008 var et krise katastrofe år for saab
2009 var i salgs mode og der kom kun ganske få vogne ud
2010 var i konkursens og jura. endnu færre biler
2011 stop og konkurs og pantefode virksomhed
2012 Saab var i det meste af tiden i fogedretten

Der kommer til at mangle 5 års biler udvikling og fremgang....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
deutch
ULTRA SAAB FREAK

27. feb 2012, 12:53

....hmmmm, som relativt nybagt Viggen-ejer ytrer jeg mig lige. Bilen er efter skift af bærearme og med relativt nye fastere bøsninger i undervognen blevet fri for styreproblemer ved heftig accelleration. Den bliver klart "livlig" i forenden når der trædes til og alle 360 Nm får lov, men absolut ikke rysteri eller andet. Hjulspin kan man næsten altid lave hvis man er under ca 70 km/t og man synes det er sjovt. Men for mig er der ikke tvivl om at yderligere moment kræver 4WD for at tøjle dytten hvis den skal kunne manøvreres samtidigt. Ønsker derfor absolut ikke yderligere kræfter i min dagligvogn.

...og lige til Khris: er det ikke en Viggen du har? og har du monteret træk på den? Iflg instr.bog er det ikke muligt, og hvad med syn?
medl 244
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

27. feb 2012, 13:14

Nej, min er ikke en Viggen. Den er ren varm luft og Badge engineering

Jeg kan ikke ha en Viggen da bilen er en campingtrækker. og det er endnu ikke lykkedes nogen at få den godkendt til syn
Den er ingen stede typegodkendt med træk

@Viking..Drop det, den sidste Södetalje motor var B205/B235...Og den er bedre som almindelig motor end B2x4

Jeg vil godt indrømme at udgangspunktet på en GM bil er lidt ringere end på Fiat'en, men det er ikk muy.

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

27. feb 2012, 14:38

khrisdk skrev: @Viking..Drop det, den sidste Södetalje motor var B205/B235...Og den er bedre som almindelig motor end B2x4

det er ikk muy.
Ja B205/B235 er bedre end XX2 og XX4. Bedre til i tide og utide at skulle udskiftes pga. fejlkonstruktion. De tåler ikke så meget og er ikke så robuste.

Hvis det er bedre, så kald det det.
Der er nok en grund til at Opel smed dem væk :wink:

Da det kostede GM formuer i reklamationer
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

27. feb 2012, 17:03

Lad os snakkes ved når min har rundet de 500Kkm

Det er noget forvrøvlet sludder at B205 er dårligere.
Serviceforskrifterne var dårligere

-Fejl 40-

Den er dårligere til dårlige bilejere.
Ud over det kører den bedre og forurener mindre

En TT er ifølge den type logik bedre fordi den ikke har flere bevægelige dele end toppen på en B2x4

BMW er åbenbart ikke kommet over det endnu. Er deres motorer så fejlkonstrueret?

http://blog.bavauto.com/8476/bmw-and-mi ... intervals/

Og her har vi så en 2003 Bimmer motor:

http://www.youtube.com/watch?v=mpP-E6ZqgBM

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Jensen
Administrator

27. feb 2012, 17:32

Hvis man søger her på forum vil man nok også finde flere med B2x4 der har brækket sig end B2x5. De første af dem havde problemer med diverse kædehjul, og de senere havde noget der minder om samme problemer. Jeg har da i hvert fald hørt mange der har fået udskiftet de "vedligeholdelsesfrie" kæder inden 200.000.
Derudover havde næsten alle bilfabrikanterne samme problemer med deres relativt højtydende motorer efter 2001 da Euro 5 normerne blev indført, samt det blev moderne at man kun skulle skifte olie for hver 25.000 km...
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking

27. feb 2012, 19:03

Kris pladder !

Du kan ikke overbevise nogle andre end de tvangsindlagte der har gummi motoren: At mindre stempler, dårligere stempelring og olie si med huller i mikro størrelsen er bedre end xx4 modellen.

Forklar lige hvorfor når gummi motoren tunes, så skal der 9k stempler i , hvis 9k delene er så dårligere.

9k havde også deres problem årgange. Meeen det er væsentligt nemmere at skifte kæder i 9k end at skulle smide gummimotoren ud og tjene til en ny blok...

Nok om det. Sagen i dag er at Saab ingen motor har, ingen platform og ingen egne modeller uden GM. Det er noget af en udfordring.. Det kan være baby bimmer motoren kan hjælpe. men klokken er 1 min i 12....og kl 12 kommer pantefatter...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

27. feb 2012, 19:11

Tjah

Der er den simple grund at motoren ikke er bygget til tunere, men til folk der kører med op til 250 -270Hypper, hvilket sjovt nok er tæt på max grænsen for karossen og vejgrebet
Og skal der ordentlige stempler i skal de være smedede .
Det B204 replacement er kun for fattigrøvene.

Det er derfor det er populært.
Det er for dem der ikke tuner ordentligt, men bare skal have bang for pengene

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
tono

27. feb 2012, 19:11

... nu skal mit øffen ikke rettes mod nogen af jer specielt, men jeg vil nu meget meget gerne mere vide mere om rygter og fakter om #Saab-Spyker News# end høre jeres mundhuggeri..... (dette ER ment i al venskabelighed)
- måske burde khrisdk oprette en ny, eller måske som erstatning for "Spyker News" til noget "Hva nu SAAB" eller "Nyt om salget"
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

27. feb 2012, 19:22

Ja..problemet er nok at den korrekte overskrift i øjeblikke ville være "Rygtemøllen"
Der er ingen nyheder.

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

27. feb 2012, 20:06

Nyheden er jo nok at festen er forbi...

Det kan ikke bliver at trække ud. Kunderne er for længst fordampet og forhandlerne er udsultet..
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
tljsaab1
EXTREME SAAB FREAK

28. feb 2012, 14:51

Ja tror desværre det er forbi. Er selv begyndt at overveje hvilket mærke man skal kaste sig over næste gang der skiftes bil.
Thomas

900 t16 my 85
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

29. feb 2012, 02:38

tljsaab1 skrev:

Er selv begyndt at overveje hvilket mærke man skal kaste sig over næste gang der skiftes bil.

Se, disse overvejelser har jeg overhelehovedet ikke haft. Siden jeg var en stor dreng som fik kørekort har jeg kørt SAAB. Jeg hader snobberi, men bilsnobberi er OK. :D

- The only replacement for a SAAB is another SAAB. :sunglasses

Hvis jeg pludseligt kørte i et andet bilmærke ville folk sgu nok tro at jeg var bøsse.. :oops:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

29. feb 2012, 07:53

Edwins skrev:tljsaab1 skrev:

Er selv begyndt at overveje hvilket mærke man skal kaste sig over næste gang der skiftes bil.

Se, disse overvejelser har jeg overhelehovedet ikke haft. Siden jeg var en stor dreng som fik kørekort har jeg kørt SAAB. Jeg hader snobberi, men bilsnobberi er OK. :D

- The only replacement for a SAAB is another SAAB. :sunglasses

Hvis jeg pludseligt kørte i et andet bilmærke ville folk sgu nok tro at jeg var bøsse.. :oops:
DIt syn på dit behov for bil vil/er altid præget af dit kørselsbehov.....lad os for sjov skyld lege med tanken om at Fr. Thorning statsmedister fik en ny (læs: håbløs) ide om at hjælpe københavnerne med luft og miljø ved at flytte lufthavnen til kolding....lige pludselig skal Hr. Edwins pendle mange km ugentligt.....i det tilfælde er det min påstand at dine bilmæssige overvejelse vil blive taget op påny og den vil givetvis være præget af faktorer som driftsøkonomi, langt på literen og minimal vedligehold mere end din seksuelle overbevisning :)

Det kunne måske tvinge dig ud i at overveje en diesel, måske noget koreansk? :wink: (yep, det er gass og du ka' ta det......")
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
svend35
SUPER SAAB FREAK

29. feb 2012, 08:05

Skulle de "fremmede mærker" man møder virkelig være bemandet med bøsser.
Jae bemandet er vel så ikke det rette ord.
Langt tilbage i det forrige århundrede kørte min Far Lloyd Alexander og Skoda oktavia.
Han var det ikke.

Svend35

Tilbage til "Saab-Spyker News"