Banner cycler

Olie spild + røg problemer...

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

Olie spild + røg problemer...

11. jun 2004, 01:33

Hej alle.

Jeg har en gammel 900 8v Turbo fra '84, hvor jeg har været igennem et gearkasse skift for ca. 1 år siden, så jeg vil mene at den er tæt imellem gearkassen og selve motoren. Men ellers søler min motor bund i olie, og når jeg siger søler mener jeg virkelig søler, hælder noget der ligner 1 liter på i måneden. Ud over dette ryger den meget når jeg f.eks kommer hen til et kryds hvor jeg skal holde. Den røg der kommer er så kraftig til tider at hvis der kommer en af vores venner med reklame på siden, bliver jeg nok indkaldt til syn :shock: Røgen kan også vise sig som en god sky efter bilen når jeg laver et sving efter at være kommet kørende, skifter ned i 2. gear, bruger lidt motor bremse og kører videre.

Jeg kan skjule en smule af røgen hvis jeg holder den på ca. 1200-1500 omdr. når jeg holder stille. Røgen kommer måske nok mest hvis den har fået lidt pedal inde i byen, hvor jeg kommer op i det sjove felt i lade måleren.

Er det min turbo der er utæt og æder så meget olie? Hvis det er møllen, kan det give det svineri under bunden af bilen, eller er den utæt et andet sted, så som top-pakning, retur løb fra møllen, oliekøler?

Alt indput på dette bliver taget imod med kyshånd :D

Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

11. jun 2004, 10:20

hej turboand

jeg vil tro det er dit topstykke som er slidt i ventilstyrene.

på et 8v top er der ingen pakdåse omkring ventilstammen, så det er kun ventilstyret som holder olien tilbage. hvis den er lidt slidt og du motorbremser så suges olien ned langs ventilstammen, og så ryger den en hel del.

du skriver at det ikke er så slemt når du holder lidt omdr. på og det passer også sammen med at så er det ikke så megt vakum i indsugningen.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

11. jun 2004, 11:50

Hej turboand. Jeg holder med Jakob, har du prøvet at afrense din motor med motor rens. Nogle gange kan man være heldig at se, hvor olien kommer fra! Hvordan ser det ud med gearolie?

MVH. Lars - Nordjylland
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

11. jun 2004, 17:58

Gearkassen er tæt, den spiser ikke noget, et rent kup jeg fandt ved en ophugger, men det med vetilstyret vidste jeg ikke på 8v, men det er da et kig værd en dag. Ellers må jeg ud og finde et andet.
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

11. jun 2004, 19:57

Hej turboand. Jeg ved godt at det er hamrende svært at undvære sin vogn og det er heller ikke spor billigt at skrue på, men det lyder til at du lige så godt kan købe et nye slibesæt. Der i er alle de nødvendige dele + pakninger " bortset fra flydende pakning ". Man kan godt gøre det selv, hvis man har evnen, tiden, pengene og ikke mindst værktøjet og et sted at lave det. Du skal bruge måde moment nøgle og grademåler/nøgle + diverse søgerblade til ventil løsterne. De skal jo også kontrolleres. Men få fat i en Hayens rep. håndbog "bibel", de koster ikke så fandes meget. Der står hvad du skal bruge og hvordan. Du kan jo selvfølge finde en brugt topstykke og evt. nenovere dette, for at være hel sikker!

MVH. Lars - Nordjylland
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

11. jun 2004, 21:09

Aye, og så kan jeg lige så godt konvertere den til en 16v mens jeg er igang :D
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

11. jun 2004, 21:37

Tja, jeg ved faktisk ikke hvad der skal til, udover selvfølgelig en anden topstykke og anden kæde. Er der nogle som ved om det idet hele taget kan lade sig gøre at montere en 16v topstykke?

MVH. Lars - Nordjylland
MVH Lars Kristensen
Gæst

11. jun 2004, 23:18

Hej.

Det kan lade sig gøre at montere et 16V topstykke på en 8v .
Den motor hvor startermotoren sidder under indsugningsmanifoldet er den nemmeste man skal " bare " have div. dele fra 16V motoren bla.
det nederste tandhjul , div. kæde skinner , alu-dækslet ved kæden + en komplet 16v top. :lol:
Men det er nu nemmer at købe en komplet 16V motor og sætte i :)

Hilsen Kenneth
9000 CC Turbo
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

12. jun 2004, 03:05

Ja, udover toppen kræver det også en hulens masse ledningsnet og manifold på begge sider... Henke lister her op hvad der skal til for at bygge en T16 på en T8, og som der står, så er det listen, der får dig til ikke at konvertere, men bare køber hele motoren... http://popeye.rty.nu/2004/t8-t16.htm
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/

Tilbage til "Modern Forum"