iflg. Ritzau:
Kinesiske Geely, der allerede ejer Volvo, har nu vist interesse for den kriseramte svenske bilproducent Saab. Saabs kinesiske partner Youngman, der har lovet at udbetale 640 millioner svenske kroner til den kriseramte bilproducent, kan være ved at bakke ud af handlen. I stedet har Volvos kinesiske ejer, Geely, nu vist interesse, skriver avisen Dagens Nyheter (DN).
Ifølge DN har Geely indledt samtaler med Youngman i Kina, men hvad det fører til, og om der bliver tale om en handel er uklart. Til gengæld står det meget klart, at sandet er ved at løbe ud for Saab.
Youngman har endnu ikke indbetalt de millioner, man har lovet, vil komme. Samtidig har Saab et akut behov for penge for at overleve. Onsdag meddelte Saab Automobile, at udbetalingen er forsinket, og at man ikke ved, hvornår den kommer.
De 640 millioner svenske kroner er af Saab blevet beskrevet som et slags forskud på de 2,2 milliarder kroner, som Youngman og Pang Da vil købe sig ind med, hvis de får grønt lys fra de involverede parter.
DN's motorredaktør, Jacques Wallner, er i en kommentar ikke overrasket over at Geely nærmer sig Saab. Han skriver, at Geelygruppen allerede har passeret et vigtigt nåleøje. Med købet af Volvo viser Geely, at koncernen er godkendt af de kinesiske myndigheder.
Spørgsmålet er, om Geely når det, inden det er for sent for Saab. De aftaler, som Saabs hovedejer, Victor Muller, har indgået med Youngman i foråret, kan blive et problem, hvis Geely skal overtage den svenske bilfabrik.
For igen at få gang i hjulene hos Saab er der behov for væsentlig flere penge, end de to milliarder, som kineserne indtil videre forestiller sig at skulle poste i selskabet. Et mere realistisk beløb for at køre videre, er 10 milliarder svenske kroner.
Produktionen på Saabs fabrik i Trollhättan har stået stille siden april, og de ansatte har ikke fået løn siden juli.
Volvos kinesiske ejer forhandler med Saab
Redaktør: Bestyrelsen
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- kim96v4
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
sikke noget l... tiden er ved at rinde ud
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
- Jensen
- Administrator
Jeg har ikke meget til overs for alle de sensationsmagere der skriver for diverse medier og pressebyroer.
/Mads
Hvis det passer kan jeg ikke forstå at de ikke har begæret SAAB konkurs for flere måneder siden. De må da være meget tålmodige de arbejdere, samt deres fagforening.de ansatte har ikke fået løn siden juli
Jeg har ikke meget til overs for alle de sensationsmagere der skriver for diverse medier og pressebyroer.
/Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Endelig vil Saab og Volvo gå sammen. De burde være foregået i 70erne......
Men lad os nu se.....
De der kineserer vil vist ikke af med deres valuta...
Men lad os nu se.....
De der kineserer vil vist ikke af med deres valuta...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- khrisdk
- Webmaster
Volvo har også længe været på vej i den rigtige retning:
De har fået forhjulstræk, de er begyndt at gøre bilerne lidt mindre firkantede, og de har lige fået den geniale ide at en 4-cyl Turbo motor egentligt er ret smart
Så med 30+ års forsinkelse er de ved at være der.
Kineserne skal nok slippe deres valuta.
Og det blir ikke Geely der kommet til at eje Saab.
Det blir heller ikke Youngman som hovedkraft, men en af de andre store statsejede kinesere, hvilket Geely ikke er.
Volvo har også længe været på vej i den rigtige retning:
De har fået forhjulstræk, de er begyndt at gøre bilerne lidt mindre firkantede, og de har lige fået den geniale ide at en 4-cyl Turbo motor egentligt er ret smart
Så med 30+ års forsinkelse er de ved at være der.
Kineserne skal nok slippe deres valuta.
Og det blir ikke Geely der kommet til at eje Saab.
Det blir heller ikke Youngman som hovedkraft, men en af de andre store statsejede kinesere, hvilket Geely ikke er.
For Those About To Rock..We Salute You..
Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Den ruller nu dejligt en sådanne v60er. Saab mangler en motor, Volvo mangler ordentlig turbostyring
Så det kunne nemt være en 5cyl vosa.
Så det kunne nemt være en 5cyl vosa.
Only young once, immature for ever.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Creed
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Nuvel mange på Saab fabrikken er dedikerede fans, men tror ikke de går i flere måneder uden løn..
Men en sammenlægning? Ja tak,:) men det vil jeg se i ædru tilstand en tre-fire gange før jeg tror det.
Men så skal de holde ved deres 5 benede motor, det er sprød motorgang og LYD :
http://www.youtube.com/watch?v=dGDxgYWG5MU
Go weekend;)
Re: Volvos kinesiske ejer forhandler med Saab
Præcist..Jensen skrev:Hvis det passer kan jeg ikke forstå at de ikke har begæret SAAB konkurs for flere måneder siden. De må da være meget tålmodige de arbejdere, samt deres fagforening.de ansatte har ikke fået løn siden juli
/Mads
Nuvel mange på Saab fabrikken er dedikerede fans, men tror ikke de går i flere måneder uden løn..
Men en sammenlægning? Ja tak,:) men det vil jeg se i ædru tilstand en tre-fire gange før jeg tror det.
Men så skal de holde ved deres 5 benede motor, det er sprød motorgang og LYD :
http://www.youtube.com/watch?v=dGDxgYWG5MU
Go weekend;)
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Krede ~ (Kristian)