Hej!
1) Er der nogen der kender en god mekaniker(ikke Chr. Østergaard aut. SAAB mekaniker) i Århus området, til min 9000i fra 1988?
2) Er det muligt selv at skifte en generator for en fyr, der ikke har noget værksted, men dog er fingersnil? Første gang min generator stod af, fik den nogle slag og kuldene rystede sig hvis løse for den begyndte at producere strøm igen. Nu er den gal igen og jeg tror ikke jeg kan blive ved med at slå på den - nogle forslag? Skal jeg bare skifte den?
Håber nogen kan hjælpe mig.
Mvh. Anders
Mekaniker - Generator
Redaktør: Bestyrelsen
-
GæstGæ
Jeg har skiftet generator på en 9000 CDI, 2,3, 1990 uden de helt store poblemer.
Jeg tog den ovenfra ved at afmontere motorophæng m.v. og vippede vist motoren lidt for at kunne få generatoren ud.
Hvis du har arme som en sværvægtsbokser er det vanskeligt.
Kan også tages nedefra, men så skal du have inderskærm af + servopumpe/beslag m.v. løs.
Min var med automatisk remstrammer som skal løsnes og efterfølgende spændes, hvilket kan være vanskeligt uden at afmontere inderskærmen, det blev vist nødvendigt !!!
Prøv, det gjorde jeg og det gik godt.
//Peter
Jeg tog den ovenfra ved at afmontere motorophæng m.v. og vippede vist motoren lidt for at kunne få generatoren ud.
Hvis du har arme som en sværvægtsbokser er det vanskeligt.
Kan også tages nedefra, men så skal du have inderskærm af + servopumpe/beslag m.v. løs.
Min var med automatisk remstrammer som skal løsnes og efterfølgende spændes, hvilket kan være vanskeligt uden at afmontere inderskærmen, det blev vist nødvendigt !!!
Prøv, det gjorde jeg og det gik godt.
//Peter
- Marty
- SUPER SAAB FREAK
Kullene kan nemt skiftet, hvis man gør det nede fra. Stil eller læg dig midt under udstødningen, afmonter lamdasonden, hvorefter det er nemt at ramme skruerne med en stjerneskruetrækker. Brug lidt lys oppefra, så kan du se hvad du laver. Grunden til lamdasonden skal af, er den, at så kan du nemmere få plads til din ene arm.
Marty
Marty
- 9000cset
- EXTREME SAAB FREAK
ja, jeg ville nøjes med at skifte enheden med kul/spændingsregulator...
De sidder i en enhed, der tages ud af bagerste del generatoren når 2 små skruer er fjernet. Du skulle kunne komme til uden at afmontere generatoren.
Det er vist en standard bosch generator og kul/regulator enheden kan købes ved f.eks :
Auto-lys A/S Åbyhøj Tlf. +4586155011 (special værksted for auto-el) - rimelige priser - også på dele. Regn med max 200 kr. Hvis du er fiks med en loddekolbe kan du også nøjes med at købe et sæt kul og sætte dem i den gamle regulator/kulholder.
De kan med sikkerhed også skifte den for dig, men det er som skrevet ret let.
Ang saab mekaniker kan jeg anbefale :
http://www.asbjorn-auto.dk/
(ligger i silkeborg, uautoriseret, men kun saab)
mvh
Anders (tidl Århus mand)
De sidder i en enhed, der tages ud af bagerste del generatoren når 2 små skruer er fjernet. Du skulle kunne komme til uden at afmontere generatoren.
Det er vist en standard bosch generator og kul/regulator enheden kan købes ved f.eks :
Auto-lys A/S Åbyhøj Tlf. +4586155011 (special værksted for auto-el) - rimelige priser - også på dele. Regn med max 200 kr. Hvis du er fiks med en loddekolbe kan du også nøjes med at købe et sæt kul og sætte dem i den gamle regulator/kulholder.
De kan med sikkerhed også skifte den for dig, men det er som skrevet ret let.
Ang saab mekaniker kan jeg anbefale :
http://www.asbjorn-auto.dk/
(ligger i silkeborg, uautoriseret, men kun saab)
mvh
Anders (tidl Århus mand)