Banner cycler

FMIC på c900.

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

FMIC på c900.

23. maj 2005, 21:44

Hej alle..

Her er så en lille fortælling om weekendens intercooler projekt (billeder kommer inden længe) :

I lang har jeg villet have en frontmonteret intercooler, men først skulle den lige synes og det blev den så i fredags, da
den blev godkendt efter omsyn. Lidt træls men hva! Det viste sig
desværre at begge vanger foran var temmelig møre og de er så blevet fornyet og den har fået den helt store tur, så
nu skulle der forhåbentlig ikke komme dyre rust reperationer lige foreløbig.

Intercooleren og de medfølgende rør og gummisamlinger kommer fra USA og det er rimelig HKS "look a like" hvis jeg selv
skulle sige det :-) . Rørene er 3 tommer og blankpolerede og samlemufferne er blå, så det passer godt sammen.
I forhold til en 9000 IC, så er den jeg har fået væsentlig dybere, men knap så bred i det.

Et af de gamle turbo/intercooler rør blev ofret, da det var det eneste som kunne passe på den lille Mitsu turbo.
Resten af vejen blev der monteret de voldsomme store rør ned til intercooleren og det gik fint.
Dog måtte vi lige vende beslagene til kofangeren, for ellers kunne rørene ikke passe på.

Da alle ting endelig var på plads skulle bilen testkøres, men der måtte faktisk 3 ture til før den kørte ordentlig!
De første par gange skød turboens tryk rørene fra hinanden og det lød ganske brutalt!!!
Nu er enden blevet at der er kommet skruer i, så rørene ikke sådan rykker sig ud af turen!
Til sidst kan jeg sige at det tydeligt kan mærkes at motoren får meget koldere luft nu - det er rigtig fedt!

Det er selvfølgelig mere "glant" når man kan få et syn for sagen, men jeg skal nok snart få taget nogle billeder.

Er der nogen af jer andre som har et lign. projekt i planerne?

PS. Hvis der er interesse for det, så bliver indlægget uddybet inden længe.

900 T16 årg 92 med Megasquirt og 8´er gearing.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... serID=3675
Billede
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

24. maj 2005, 09:00

Hej Martin!
Jeg er også RIGTIG MEGET glad for min 9k ic! Det har virkelig hjulpet! Hvad skulle du gi' for ic'en incl alt?
Jeg har jo ikke sådan nogle pæne rør som din, men jeg regner med at mine bliver lakeret engang, i bilen ambassade blå farve, det skal nok blive godt!
MVH Lars Kristensen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

24. maj 2005, 10:37

Hej Martin.
Lyder dælme godt...
Har selv lige været i Tårnby og hente Arnes 9K IC, som snart ryger på den gamle 900 T 16. Det er godt nok svært at få plads når man har AC!!! Det bliver noget med at bøje køler + AC element kraftigt ind i motorrummet:-(
MEN hvor jeg glæder mig til at få lidt koldere ladeluft :D
PM
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej.

24. maj 2005, 17:16

Hej Lars.
Ja det er virkelig fedt at have en intercooler ude i fronten nu. Inden længe afmonterer jeg nok lige numerpladerammen og
borer nummerpladen fast på kofangeren, så intercooleren kan få endnu mere fartvind direkter ind på ribberne.
Jeg kører stadig med originalt luftfilter og kassen/tragten - kan det betale sig at forbedre det, evt. open air kit?
Det kan altid blive lidt bedre hehe! Saab guruen Henrik Karlsson har også gjort det.
Se under: Optimere luftflödet för IC monterad framför kylaren: http://popeye.rty.nu

Intercooleren alene koster 3000 kr. og dertil kommer så rør og samlemuffer for små 1500 kr.
Ja det er da ret mange penge, men det skulle gerne være en engangsinvestering.
Jeg havde faktisk kigget på et sæt der var større, men valgte dette, da en alt for stor intercooler vil give mere turbotøven..

Peter: Fortvivl ikke - jeg er sikker på at du nok skal få plads til IC´en. Ja min har godt nok ikke aircon, men min
intercooler er vel ca. 3 gange så tyk som en 9000 IC og jeg har faktisk omrking 3 cm luft indtil køleren.
Jeg har brugt 2 lange kraftige gevindstænger og boret hul forrest i frontpanelet og den sidder bare godt fast.
Under monteringen lagde jeg vægt på at køleren ikke blev helt tildækket af IC´en og at der blev en vis afstand mellem
den, så dvs. at IC´en sidder helt ude i fronten.
Ja det kan virkelig mærkes på effekten og glæder mig da til at se om jeg stadig kan holde en fin benzinøkonomi med den.

I forhold til den gamle IC kan jeg faktisk kun komme i tanker om positive ting.
Lyden er forbedret, motoren tændingsbanker slet ikke og bilen trækker bedre ved højere hastigheder og ja man er virkelig
imponeret over hvor hurtig den accelererer fra 100 - 200 km/t i 5. gear og den fortsætter glædeligt videre!! :-)
En sidegevinst er også at flere folk spørger om de ik må se motorrummet pga. de 3" blankpolerede trykrør man kan se uden fra hehe.

Alt i alt kan jeg kun anbefale at give netop DIN Saab c900 samme tur ;-) .
Og gør det selv eller evt. sammen med en kammerat - det lærer man jo også en del af.

Martin
900 T16 årg 92 med Megasquirt og 8´er gearing.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... serID=3675
Billede
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

24. maj 2005, 18:55

Jeg glæder mig lidt til at se billeder af det med hullerne i kofangeren :D
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Projekt Forum"