Jeg holder selv af og læse om hvad folk (læs:Saab nørder) går og roder med, så her kommer min historie..
Dels er det til jer, men også for at jeg selv kan huske bare lidt om min øjesten..
Det har taget mig lidt tid at sætte mig ned og skrive om hvad jeg går og roder med for tiden. But here goes:
Min CS'er er en cruiser, ikke meget sving king og sjov over den, bevares +200 hk og ++400nm er da sjovt, (Audi og Passat drengene kigger stadigt) – Den får smilet frem. Men kun et overfladisk smil. Man er ikk sådan helt ude på kanten og skrald grine..
Derfor kiggede jeg på noget nyt, noget der virkelig kunne få mig ud af kroppen og råbe ”FU** det var sjovt!”
Kiggeriet gik i gang, og det varrede længe inden jeg skulle finde noget der var ”sjovt”
www.rallyinfo.dk 's køb og salg side fik et kig af og til, men de sjove kostede tit mere en 20.000 kr.. Lidt for meget for mig, for en bil der max kommer til at rulle 5000 km om året..
SKD var for at sige det mildt ikke det sted jeg kiggede mest. En og900 Turbo kunne da være sjov, men jeg var bange for den ville blive for sofistikeret, og minde mig om mine 9k'er.. (IKKE at jeg sammen ligener og900 og 9k!) Men jeg var bange for at det ville blivefor meget komfort og for lidt race..
Men så satte Tono her fra siden hans SAAB 99 Rally til salg. Det var som jeg husker det i sommeren 2008.
Den var sej.. Men jeg var dog ikke helt overbevist.
Men da jeg af andre grunde skulle til Esbjerg med min 9k'er slog jeg et smut forbi Tono en sen søndag aften og prøvede den.. Min kammerat var med, og de første han sagde var at hvis du køber den, så er du godt gal.. Så var jeg jo solgt..
Så lidt mailen frem og tilbage med hr Tono, gjorde så at jeg kørte ned og se den igen.. Og endnu flere mails osv osv, gjorde at jeg købte den 1. august 2008 og lovede at køre den ene eller anden form for motorsport i den.. Er jo jyde med stort J, så man handler jo ikk samme dag som man sadler kan i nok høre..
Billede fra salgs annoncen:
Det er en hammer sjov bil. Den bringer smilet frem hver gang.. Også de gange hvor den ikke starter
Den er rå og kontant.. Perfekt! Og at det er en SAAB gør jo bare det hele endnu sjovere..
Et stemnings billede :
Jeg er det sorte det er vertikalt. 99'eren er det hvide horisontalt..
Bilen er en SAAB 99 fra 1971 med en 2,0l B motor.
Stribbet kabine, dvs 3 pedaler, et rat og lidt instrument bord, og et dejligt bur til hvis det går galt og øget stivhed. Avs alt det en bil bare burde være født med !
Pladerne pillede jeg af midt i oktober '08.
En uge senere deltog jeg i mit første klub rally.. I min 9k'er.. Ikke optimalt!
Ellers stod den og kiggede lidt hen over vinteren. Den blev startet i ny og næ, men ellers skete der ikke så meget med den. Indtil den 10. januar hvor der blev købt prøve plader så den kunne være klar til årets første klub rally i Ikast Motor Klub. Efter en stille trille tur fredag eftermiddag, skulle den køres ind om aftenen. Men den ville ikk starte.. Nedtur. En meget lang historie kort, må lyde : Karburator defekt. (kørte ca 4 liter benzin gennem den i fejlfinding.. Vel og mærke den forkerte vej igennem, altså ud i luftfilteret..
Dagen efter stillede Krede og Saab-Daniel igen op i 9k til klub rally.. Det stadig ikk optimalt. Ene gade bil får altså ikke samme gas.. En placering midt i feltet, bag ved promonente biler som Subaru Impreza STi, og Kadett C med +200hypper. Men dog foran en Corsa B 1,0..
Senere skulle 99'eren skæbne bestemmes.. Karburatoren var død.
En H motor med turbo, ville være sjovt. Der står en T16 motor i en skrot bil på marken og kigger..
Det var jo lige til højre benet..
Men nej. Lige siden jeg har kunne cykle og en Galf 1 GTi og Opel Manta var det vildeste man kunne få, har jeg elsket brølet fra dobbelt Webere, og ujævn tomgang, lige så højt som min morgenmad..
Så motoren bliver, og i kommer 4x40mm solex karburatore.. Og en anden knast.
Målet er og få 145 hk som turbo udgaven havde..
Det er et højt mål og hive 45 hk mere ud af en så gammel svend.. Det skal prøves.
Det skal nås med :
Dobbelt 2x40mm Solex Karburatore
290* Knast
Banan manifold
Og en bearbejding af toppen.
De to øverste ting kommer først, så må vi se om de sidste kommer
Og det er så der vi er nu.. 1 maj 2009..

Bilen står uden manifold. I morgen siger den prut.. Det er målet:)
Der kommer karburatorene på..
Og måske en anden knast.
Men det er ikke uden arbejde vi er her. Da bilen er bygget af en svensker af dele han havde i garagen, er det altid ”sjovt” at skrue i den. Fx måtte vi bruge en del tid på at finde ny generator placering, da den ikke kunne være der med den nye dobbelte manifold. Og hvor finder man lige en generator rem der er mellem 75 og 80 cm
Desuden opfylder det alt sammen min filosofi om at have noget som de andre ikke har..

Den generator placering er ikke set før. En der er en fin frigang på 0,5cm ind til speedometer kablet...
Det var vist romanen for denne gang. Skriver aldrig så langt et indlæg igen!
Vender tilbage hvis den iger prut i morgen..