Banner cycler

FLOW

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

FLOW

17. maj 2005, 07:24

Hejsa!
Jeg kunne godt tænke mig med tiden at forbedre mit flow (900 T16), og derfor ville jeg lige høre om der er nogen der ved lidt om:
Hvilken indflydelse har udformning og størrelse af indsugningsmanifold? Har set noget om, at lange rør giver stor gashastighed. Men er det en fordel eller hvad?

Og hvad med udstødningsmanifolden. Den originale er jo efter sigende elendig. Kunne godt tænke mig at lave en selv, men hvordan skal man udforme den udover, at rørene skal være lige lange?

Desuden ville jeg gerne have et 3" batteri-bøj på... Synes min Te 05 er lidt sløv i optrækket...

Håber der er nogen der har lidt input...
PM

labr_dk
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

17. maj 2005, 19:50

Nu må jeg erkende, at jeg er rent teoretisk her, da jeg ikke selv har prøvet noget af det her, men det er "summen" af det som jeg har læst/hørt fra andre (+ hvad jeg selv drømmer om at gøre :-)

Hmm indsugningen ved jeg ikke så meget om, men jeg tror at det er en smule mindre kritisk; bortset fra at den ikke må være for lille/smal, da det skaber flaske-hals. Så en ordentlig snorkel på, og så er den fjong.

Udstødningsmanifolden.
Det optimale er at kunne måle hvilken "rotation" at luften har uden manifold (den vil altid "cirkulere" ud af udblæsningen) og så fremstille en "tilsvarende" bøjning på manifolden for derved at undgå modstand som følge af turbolens i røret. Derfor ser man altid "banan-formen" eller "mammut-stødtandsformen" (beklager billederne, men jeg håber det giver mening ;-).
Se f.eks. billederne af en Formel-1 motor, hvor der er meget tydeligt.
Du kan sikkert finde på en smart måde at "se" denne rotation på (og så håber jeg at du skriver det her i forummet til gavn for os andre !).

Størrelsen af manifolden er lidt interessant. Principielt må den IKKE blive større end udblæsningen fra motoren, da lufthastigheden derved vil aftage, og da manifolden jo fodrer turboen, så spinner turboen langsommere op / har lavere max-hastighed.
Omvendt så vil ingen forøgelse sikkert skabe modtryk/turbolens, med mindre at formen er PERFEKT - hvorved at man sågar kan forsøge sig med en lille formindskelse af rør-diameteren, og dermed accelerere luften !

Den bedste "høker-løsning" er sandsynligvis en konisk forøgelse af volumen fra udblæsning og frem til turbo-indgang, når man ikke lige har et formel-1 team til rådighed til at teste ...

Men du kan jo også prøve at søge på det svenske site; der er der garanteret nogle stykker som har leget med det her og draget nogle (sikkert dyrtkøbte) erfaringer.

mvh
Lars
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00 :-)
rene
SAAB-PSYCHO

17. maj 2005, 20:06

Jeg ved ikke o det samme er gældende på en turbomotor, men på en sugemotor får du et højere moment ved at forlænge din indsugningsmanifold, og flere HK ved at korte den...ellers er formen ret vigtig som lars skriver, og alle ujævnheder skal fjernes indvendigt...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

17. maj 2005, 22:50

hej peter

du er på vej ud i hvor man skal vide lidt om sagerne for at få det lavet rigtigt, du skal også huske at bruge de rigtige materialer osv. det er ikke bare lige at lave udstødningsmanifold eller indsugningsmanifold, "vi" andre har læst tukke boger og studeret mange hjemmesider inden "vi" gik igang med at lave noget ligende.
My Turbo Turns Faster Than Yours
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

18. maj 2005, 13:54

Hej folkens, tak for svarene! Helt sikkert info som jeg kan bruge i ”projektet”. Jakob, jeg er jo netop ved at prøve at blive lidt klogere på hvordan det skal gøres… Det er i hvert fald ikke noget jeg går i gang med i morgen, men nu er jeg da ved at samle lidt info om emnet… Måske du kunne henvise til nogen steder hvor jeg kan finde ud af lidt mere?
Mht. materialer, hvad er at foretrækker? Har set nogen der bruger VVS svejse-fittings. De er af sort jern (nemme at svejse) og temmelig tykke i godset. Er det en dårlig ide at bruge sådan nogle? Hvilken svejsemetode skal man for resten bruge hvis man vælger at lave den i hhv. sort jern/rustfri (syrefast)? (Er TIG det eneste rigtige???)
Umiddelbart ville jeg tro, at det må være muligt at lave noget, der er bedre end den originale, selvom man ikke er banan-ingeniør.
rene
SAAB-PSYCHO

18. maj 2005, 15:04

Tig er det pæneste, men du kan godt Co2-svejse det hvis du har speciel tråd og gas til rustfast...
Men lav det hele i enten syrefast eller sort jern da de 2 materialer nok ikke arb så godt sammen ved varmeudvikling...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. maj 2005, 10:13

Hej Rene.
Nej, det er nok enten eller... Men ville det være godt nok at lave det i sort jern? Hvis det bliver rustfri, hvor stor godstykkelse er så nødvendig? og hvilken stålkvalitet skal man vælge?
PM
rene
SAAB-PSYCHO

19. maj 2005, 11:01

Jeg har aldrig set det lavet i sort jern, men mon ikke det kan virke alligevel..der er nok bare...Det er lidt længe siden jeg har arb med stål så kan faktisk ikke huske typebetegnelsen på de forskellige syrefaste...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede

Tilbage til "Modern Forum"