9K bremser på 99er?
Redaktør: Bestyrelsen
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Jeg har et sæt bremser fra en 900 89er som jeg godt kunne tænke mig at montere på min 99er men ved godt at jeg sikkert får vrøvl med synsmanden
Er der nogle der ved om man på en eller anden måde kan få godkendt de bremser jeg gerne vil have på min 99er? Ellers må jeg blive nåd til at skifte om hver anden år når jeg skal til syn?
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Ehm, spørgsmålet er, om han overhovedet kan se det, Henrik... Vil du skifte hele undervognen også? For ellers får du ikke plads til skiverne, da hul-mønsteret jo er et andet (108*4 i stedet for dem du har nu, der er 114.3*4)...
Daniel.
PS: Flytter lige til teknisk forum, da det er et spørgsmål om teknik, og ikke rigtigt et projekt
Daniel.
PS: Flytter lige til teknisk forum, da det er et spørgsmål om teknik, og ikke rigtigt et projekt
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Solgaard
- Kontakt:
Jeg tror godt at syns manden ved at en 99er har håndbremsen på forhjulene og ikke i bag som den får hvis jeg montere de 9K bremser mm.
Jeg havde tænkt at flytte det hele over fra en 89er da jeg snart får en 900i til ophug. Men hvis jeg skal bøvle med det hver gang til syn er jeg ikke sikker på jeg gider lave det.
Hvorfor skriver alle at SAAB fra 79 til 87 kører med hulafstand 114,3 x 4? når det er 111,5 x 4? Eller havde jeg bare fået et bajer for meget da jeg målte det til 111,5?
PS: Jeg vil gerne have mit indlæg flytted til projekt forum hvis jeg går igang med at bygge min 99er om med 9k bremser
Jeg havde tænkt at flytte det hele over fra en 89er da jeg snart får en 900i til ophug. Men hvis jeg skal bøvle med det hver gang til syn er jeg ikke sikker på jeg gider lave det.
Hvorfor skriver alle at SAAB fra 79 til 87 kører med hulafstand 114,3 x 4? når det er 111,5 x 4? Eller havde jeg bare fået et bajer for meget da jeg målte det til 111,5?
PS: Jeg vil gerne have mit indlæg flytted til projekt forum hvis jeg går igang med at bygge min 99er om med 9k bremser
- Saab-daniel

- Kontakt:
Hmm, hvis du skriver hvordan du har gjort, så er det jo et projekt, men så syntes jeg da næsten du skal smide det ind under det projekt du har i forevejen, da det jo er en del af dit "lille" T16 99 projekt 
Jeg tror du havde fået en lejsner for meget da du målte, for jeg har aldrig set andet end 114.3*4
Daniel.
Jeg tror du havde fået en lejsner for meget da du målte, for jeg har aldrig set andet end 114.3*4
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Solgaard
- Kontakt:
Nemlig ja der var jeg for hurtig på aftrækeren, det var en måle fejl (fejl 40) Jeg havde også altid hørt at det er 114,3
Men tilbage til det med de 9k bremser. Er der nogle der ved om jeg kan få godkent den type bremser fra 900 efter 87 på min 99er 79er. Hvis det var en 900 var det sikkert letterte at få godkent da 900 efer 87 kører med 9k bremser men der er jo ingen 99er der er født med 9k bremser. 900 og 99 undervog er næsten ens så mon ikke det kan lade sig gøre at få godkent?
I sverige kører der op til flere 99er med 9k bremser men de har jo også nogle andre regler.
Her er en 99er med 9k bremser og 9k 16" super aero fælge

Man skulle ha været svensker
(så havde min 99er været et rumskib
)
Men tilbage til det med de 9k bremser. Er der nogle der ved om jeg kan få godkent den type bremser fra 900 efter 87 på min 99er 79er. Hvis det var en 900 var det sikkert letterte at få godkent da 900 efer 87 kører med 9k bremser men der er jo ingen 99er der er født med 9k bremser. 900 og 99 undervog er næsten ens så mon ikke det kan lade sig gøre at få godkent?
I sverige kører der op til flere 99er med 9k bremser men de har jo også nogle andre regler.
Her er en 99er med 9k bremser og 9k 16" super aero fælge
Man skulle ha været svensker
Senest rettet af Solgaard 18. maj 2005, 09:35, rettet i alt 1 gang.
- Saab-daniel

- Kontakt:
Problemet med det er, at en ændring af bremserne på den måde, er en konstruktiv ændring af bilen, så det er faktisk ulovligt. Om de så vil sige noget til det i synshallen, det skal jeg ikke kunne sige. Men prøv at ring til færdselsstyrrelsen og spørg dem: http://www.fstyr.dk/sw22311.asp
Det kunne være ret fedt at få styr på, men jeg har mine tvivl, desværre...
Daniel.
Det kunne være ret fedt at få styr på, men jeg har mine tvivl, desværre...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Solgaard
- Kontakt:
- jcdk
- SAAB FREAK
Jeg havde for nogle år siden en 99er fra 72 med håndbremsen som tromlebremse i de foreste skiver, og det var der altid bøvl med så på et tidspunkt hvor den skulle have andre lejer mont. jeg fortøjet fra en 76 med håndbremsen på skiven, det bevirkede dog at pedalen blev en smule fjedrende men det fungerede perfekt, men da bilen skulle til syn var det en lidt emsig synmand jeg kom til, han begyndte enda at tale om at det var en toldsag da det var en væsenlig ændring af bilens konstuktion så der muligvis skulle betales afgift også selvom den ikke kunne godkendes med det p.g.a. at den var indregistreret, så man skal lige tænke sig om hvis den er indreg. for så hjælper det ikke at man afmont igen det løb er kørt. Jeg slap dog med skrækken da jeg var i branchen på det tidspunkt og jeg vidste det egentlig godt da det er det samme hvis man lægger en for stor motor i, hvis man bliver stoppet og de opdager det så er der heller ikke nogen fortrydelsesret , en heste for meget kan blive en dyr fornøjelse hvis man er uheldig, havde en kammerat som måtte slippe 4500.- for 3 heste i en gammel opel ascona hvor der var lagt en nyere model motor i, helt hvordan reglerne er idag er jeg ikke sikker på dette er ca 15 år siden
Mvh. Jørgen
Jeg havde for nogle år siden en 99er fra 72 med håndbremsen som tromlebremse i de foreste skiver, og det var der altid bøvl med så på et tidspunkt hvor den skulle have andre lejer mont. jeg fortøjet fra en 76 med håndbremsen på skiven, det bevirkede dog at pedalen blev en smule fjedrende men det fungerede perfekt, men da bilen skulle til syn var det en lidt emsig synmand jeg kom til, han begyndte enda at tale om at det var en toldsag da det var en væsenlig ændring af bilens konstuktion så der muligvis skulle betales afgift også selvom den ikke kunne godkendes med det p.g.a. at den var indregistreret, så man skal lige tænke sig om hvis den er indreg. for så hjælper det ikke at man afmont igen det løb er kørt. Jeg slap dog med skrækken da jeg var i branchen på det tidspunkt og jeg vidste det egentlig godt da det er det samme hvis man lægger en for stor motor i, hvis man bliver stoppet og de opdager det så er der heller ikke nogen fortrydelsesret , en heste for meget kan blive en dyr fornøjelse hvis man er uheldig, havde en kammerat som måtte slippe 4500.- for 3 heste i en gammel opel ascona hvor der var lagt en nyere model motor i, helt hvordan reglerne er idag er jeg ikke sikker på dette er ca 15 år siden
Mvh. Jørgen
- Saab-daniel

- Kontakt:
Jeg er bange for, det ikke er anderledes idag, desværre... Men kan man nøjes med at betale sig fra det? En ting er en motor med flere heste, hvis resten af bilen har de samme dele (bremser, karosseri osv) som den større model, noget andet er at smide bremser på en bil, der ikke har haft sådanne bremser på før. Dvs, man kan ikke vise en model, der har de samme specifikationer, og SÅ tror jeg for alvor det giver ballade...
Men glæder mig til at høre hvad de siger!
Daniel.
Men glæder mig til at høre hvad de siger!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- rene
- SAAB-PSYCHO
Idag er reglerne næsten mere indviklet...Jeg kender en der kører lidt banerace. når han skal til syn skal han fremvise div homolegeringsattester på delene og typegodkendelser for at få den synet (og ofte kæmpe en kamp alligevel) ...Selvom man beviseligt har forbedret sin bil er det ikke altid nemmere at få den synet...en bil må i Danmark nemlig helst ikke bremse alt for godt... 
Vacuum sucks!!...

- K.Hansen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Fstyr.dk 5.01.001 = Montering af uoriginale bremseskiver (og eventuelt tilhørende kalipre) og -tromler
med friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra køretøjsfabrikantens
angivelser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive
ændringer, der forudsætter dokumentation fra bilfabrikanten eller et anerkendt
prøvningslaboratorium.

Fstyr.dk 5.01.001 = Montering af uoriginale bremseskiver (og eventuelt tilhørende kalipre) og -tromler
med friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra køretøjsfabrikantens
angivelser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive
ændringer, der forudsætter dokumentation fra bilfabrikanten eller et anerkendt
prøvningslaboratorium.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
- netroM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Men da en 9k'er vejer mere end en 99'er, burde bremserne have en bedre ydelse og det er jo ikke forkert eller umuligt at få en godkendelse. Jeg kunne ikke rigtigt se den sysnmand der skulle sige:" Din bil bremser bedre end den må!" - For meget motor i forhold til bremseevnen, det er langt mere kritisk.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
- rene
- SAAB-PSYCHO
En synsmand kan ikke bare bestemme om den bremser bedre eller dårligere...han skal stadigvæk holde sig til loven som er som K.Hansen skriver...der skal en typegodkendelse/dokumentation til for at den bliver synet...og det er så heller ikke altid nok for nogle synsmænd... 
Vacuum sucks!!...