Alufælge på 96'er
Redaktør: Bestyrelsen
-
Det sorte LynDe
Hej allesammen.
Jeg har i løbet af sidste sommerferie restaureret en 96'er fra 78. Den står nu uden rust og sortmalet med hammerite(det er faktisk ret godt, og billigt). Planen er nu at pille kofangerne af for at opnå et mere råt look, samt at installere en simons 2" sportsudstødning(de har den i tyskland og sverige, men jeg skal lige høre om autobremsen i rødovre kan få den billigere hjem). Alt dette er der ingen ben i, men når det kommer til fælgene bliver det lidt problematisk: Jeg har 4 gode almindelige fælge, der kommer til at se rigtig flotte ud når de bliver malet sølv. Men jeg vil jo gerne ha nogle seje 15" alufælge på(de fås relativt billigt på dba ~3,5k). Netop nu kan man dog på den svenske saabklubs hjemmeside bestille et par highgate fælge, der er temmelig flotte: de koster bare 10000 ialt, uden dæk, så det er lidt pebret.
Men jeg snakkede med en gut fra Estland der havde lavet et lille nummer: han havde taget bremseskiver fra en audi 100 og boret 5 huller i, således at disse kunne monteres istedetfor dæk på saab'en. Nu kan han så montere nye 4-huls fælge, dog med en lidt bredere sporvidde.
Jeg synes ikke dette lyder forsvarligt overhovedet, og man kan på ingen måder få synet bilen med denne anordning. Udover dette risikerer man jo at der ikke er plads nok til dækkene i bagskærmen?
Er der nogen der har erfaring med sådanne indgreb, eller har nogen kommentarer?
Mvh
Det sorte lyn...
P.S. Hvis der er nogen der er interesserede, kan jeg smide nogle billeder af projektet på nettet...
Jeg har i løbet af sidste sommerferie restaureret en 96'er fra 78. Den står nu uden rust og sortmalet med hammerite(det er faktisk ret godt, og billigt). Planen er nu at pille kofangerne af for at opnå et mere råt look, samt at installere en simons 2" sportsudstødning(de har den i tyskland og sverige, men jeg skal lige høre om autobremsen i rødovre kan få den billigere hjem). Alt dette er der ingen ben i, men når det kommer til fælgene bliver det lidt problematisk: Jeg har 4 gode almindelige fælge, der kommer til at se rigtig flotte ud når de bliver malet sølv. Men jeg vil jo gerne ha nogle seje 15" alufælge på(de fås relativt billigt på dba ~3,5k). Netop nu kan man dog på den svenske saabklubs hjemmeside bestille et par highgate fælge, der er temmelig flotte: de koster bare 10000 ialt, uden dæk, så det er lidt pebret.
Men jeg snakkede med en gut fra Estland der havde lavet et lille nummer: han havde taget bremseskiver fra en audi 100 og boret 5 huller i, således at disse kunne monteres istedetfor dæk på saab'en. Nu kan han så montere nye 4-huls fælge, dog med en lidt bredere sporvidde.
Jeg synes ikke dette lyder forsvarligt overhovedet, og man kan på ingen måder få synet bilen med denne anordning. Udover dette risikerer man jo at der ikke er plads nok til dækkene i bagskærmen?
Er der nogen der har erfaring med sådanne indgreb, eller har nogen kommentarer?
Mvh
Det sorte lyn...
P.S. Hvis der er nogen der er interesserede, kan jeg smide nogle billeder af projektet på nettet...
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Velkommen til forummet... Lyder godt med sådan en 96'er
Syntes klart du skal registrere dig som bruger, og smide billeder op af projektet, så vi andre kan følge med...
Angående dækkene ville jeg nok tøve lidt med at ændre hul-mønster på den måde, da jeg er enig med dig i, at det ikke er forsvarligt...
Daniel.
Velkommen til forummet... Lyder godt med sådan en 96'er
Angående dækkene ville jeg nok tøve lidt med at ændre hul-mønster på den måde, da jeg er enig med dig i, at det ikke er forsvarligt...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
Jeg har endnu ikke lavet nogle ændringer, ud over at istandsætte bilen, så den fremstår som ny. Livet er ikke taget fra en klassiker, men snarere givet til den...
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jamen så vil jeg bare sidde her og gøre som om jeg ikke er HAMRENDE nysgerrig over hvad anonymous skrev....
Når det er sagt: jeg kunne meget godt tænke mig at se et par billeder af dit projekt, du kunne da oprette den i projekt-forummet hvis du har tid/lyst.
Mvh Kristoffer
Når det er sagt: jeg kunne meget godt tænke mig at se et par billeder af dit projekt, du kunne da oprette den i projekt-forummet hvis du har tid/lyst.
Mvh Kristoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg ved, at der er nogen i SAAB entusiasterne eller hvad det snart hedder der har "prøver" og lavet nogle såkaldte "Spacers" hvor det forgår lidt på samme måde som du skriver med Audi 100, dog er det her drejet ud af en klump alu stang, men det blev vist ret dyrt, det er også det man kan hvis man har en 9k og vil have 9-5 fælge på så kan man købe nogle Spacers, det skulle efter signe fungere rigtigt godt, men ikke til syn.......!
Ja, jeg sidder også og tænker på hvad det er som er blevet slettet?????
Rgds:.
Carsten
Jeg ved, at der er nogen i SAAB entusiasterne eller hvad det snart hedder der har "prøver" og lavet nogle såkaldte "Spacers" hvor det forgår lidt på samme måde som du skriver med Audi 100, dog er det her drejet ud af en klump alu stang, men det blev vist ret dyrt, det er også det man kan hvis man har en 9k og vil have 9-5 fælge på så kan man købe nogle Spacers, det skulle efter signe fungere rigtigt godt, men ikke til syn.......!
Ja, jeg sidder også og tænker på hvad det er som er blevet slettet?????
Carsten
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
Tja fordi, at man har en ældre bil, behøver den jo ikke og se sådan ud...! Syntes, at jeg kan genkende noget af det dengang i 92 hvor jeg blev færdig med min 96'er i kobolt blå maling......
Men som du siger lad det ligge...
Carsten
Tja fordi, at man har en ældre bil, behøver den jo ikke og se sådan ud...! Syntes, at jeg kan genkende noget af det dengang i 92 hvor jeg blev færdig med min 96'er i kobolt blå maling......
Men som du siger lad det ligge...
Carsten
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
Der var blot en gæst der mente at jeg havde ødelagt en gammel klassiker ved at udføre de operationer jeg skrev. Det skal dog nævnes, at jeg indtil videre ingen modifikationer har lavet ved bilen(udover en bilradio, men det er vel meget harmløst).
Jeg vil her i weekenden tage nogle flere billeder, og smide det hele op på nettet.
Tak for al den venlige respons man får herinde! Det skal nok blive et hyggeligt og udbytterigt bekendtskab!
Jeg vil her i weekenden tage nogle flere billeder, og smide det hele op på nettet.
Tak for al den venlige respons man får herinde! Det skal nok blive et hyggeligt og udbytterigt bekendtskab!
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
Ja, nu skal du jo passe på, at du ikke montere en radio med cd spiller i, så kommer han nok igen
Carsten
Ja, nu skal du jo passe på, at du ikke montere en radio med cd spiller i, så kommer han nok igen
Carsten
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
- troels
- SAAB-PSYCHO
Velkommen til forummet (og tak fordi du lige lod dog registrere i forummet så du ikke længere er gæst) Glæder mig også til at se lidt billeder af dit projekt.
Ikke for at sende dig væk fra denne side
men synes da lige jeg vil nævne at der under links er andre saab-klubber hvor der også er ligesindede der holder liv i de gamle 96'ere, men dem finder du selvfølgelig også nogle af herinde selvom det jo nok er flest nyere biler 900/9000 der bliver diskuteret.
Velkommen hertil endnu engang.
mvh
Troels
Ikke for at sende dig væk fra denne side
Velkommen hertil endnu engang.
mvh
Troels
- rene
- SAAB-PSYCHO
Hey Carsten....næsten...fik monteret remmen og remhjul og samlet inderskærm og alt...da jeg så bakkede ud fossede der olie ud fra pakdåsen ved oliepumpe låget...remmen havde pakket sig sammen om hjulet og trykket pakdåsen istykker...
Har pakdåsen liggende, men har ikke lige haft tid til at montere den...
Hva med din?...er det bare køretøj der vil noget eller?...
Har pakdåsen liggende, men har ikke lige haft tid til at montere den...
Hva med din?...er det bare køretøj der vil noget eller?...
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
Heh... Der er desværre cd-afspiller i, så den radio bliver jeg jo nok nødt til at pille ud imorgen... 
Jeg har været inde og runde de svenske 96 fora'er; der er mange spændende diskussioner, men det er også godt med lidt dansker-saaberi engang imellem.
Jeg har været inde og runde de svenske 96 fora'er; der er mange spændende diskussioner, men det er også godt med lidt dansker-saaberi engang imellem.
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
Ja, den går derudaf 7-9-13, Jeg har dog stadigvæk det der med check engine, men ellers funger det bare super
Carsten
Ja, den går derudaf 7-9-13, Jeg har dog stadigvæk det der med check engine, men ellers funger det bare super
Carsten
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Hej Sorte lyn det lyder rigtig spændene jeg går også og roder lidt med v4 ind i mellem og har også planer om at montere alufælge på den. Jeg syntes at de pæneste der er lavet til 96er er "bananfælge" men det er meget svært og dyrt at skaffe de 5 huls der lavet til den. SAAB 96 super sport og super speciel er lavet med 4 huls nav/bremser og passer hjul med 99/900 de foreste skiver kan stadig skaffes i 4 huls til 96er med de bagerste trumler i 4 huls er så godt som umulige at skaffe. En god løsning er specer der gør det muligt at bruge 99/900 hjul, udover at man får en masse fælge at væle imellem så får man også forøget sporviden lidt og det er ingen skade til da 96ern er meget smal. Jeg har maskinetegninger over et sæt spacer til SAAB 96 og hvis du er interaseret i at få lavet dem så kunne vi jo få lavet dem samtidig hvis du vil. Jeg kender en der har fået lavet et sæt spacer efter de tegninger jeg har og det virker godt og ser godt ud, han kører enda med 195/60/15 på SAAB Ronal 5,5" "banan" fælge (dem til 99/900) men det er hvis også max størelse dæk uden de går på, han havde monteret dem på en 95er. Eneste minus er at bærekulerne bliver belasted lidt mere og at man ikke skal have dem på til syn.
Jeg glæder mig til at se billeder af lynet
Jeg glæder mig til at se billeder af lynet
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
Den må ondehylene være tung og trække rundt i en baglæns kantstens parkering med de 195/60/15
Carsten
Den må ondehylene være tung og trække rundt i en baglæns kantstens parkering med de 195/60/15
Carsten
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

til det sorte lyn og andre med hang til saab 96:
send gerne fotos til mig på ccc11103@vip.cybercity.dk
så smider jeg dem ind på mit nye site www.saab96.dk , som er "under construction" p.t. (regner med at det er oppe at køre efter pinse.
det er meningen at "saab96.dk" skal være legeplads for alle os med "never ending love" for denne klassiker
+ et sted hvor vi kan udveksle erfaringer og ikke mindst reservedele, men først og fremmest nyde billeder af de dejlige gamle damer
dragen
send gerne fotos til mig på ccc11103@vip.cybercity.dk
så smider jeg dem ind på mit nye site www.saab96.dk , som er "under construction" p.t. (regner med at det er oppe at køre efter pinse.
det er meningen at "saab96.dk" skal være legeplads for alle os med "never ending love" for denne klassiker
+ et sted hvor vi kan udveksle erfaringer og ikke mindst reservedele, men først og fremmest nyde billeder af de dejlige gamle damer
dragen
- Solgaard
- Kontakt:
Hvis vi er nogle stykker der skal have lavet sådan nogle spacer så kan det være at vi kan få lavet dem billigere?
Jeg har to tegninger en til for og en til bag. Adapterne er lavet til fælge med boldafstand 11,5 x4 ø 114 så det er den gamle type fælg fra 99/900 op til 87.
Sådan et Simons 2" som du vil have på din 96er havde jeg også på min og det købte jeg for søle 1600 kr for et helt nyt komplet sæt som var hendet i Sverige, det giver en fantastisk dejlig lyd
Har du lavet noget ved motoren på din v4?
Har du set denne 96 v6 twin turbo før?

Jeg har to tegninger en til for og en til bag. Adapterne er lavet til fælge med boldafstand 11,5 x4 ø 114 så det er den gamle type fælg fra 99/900 op til 87.
Sådan et Simons 2" som du vil have på din 96er havde jeg også på min og det købte jeg for søle 1600 kr for et helt nyt komplet sæt som var hendet i Sverige, det giver en fantastisk dejlig lyd
Har du lavet noget ved motoren på din v4?
Har du set denne 96 v6 twin turbo før?

Senest rettet af Solgaard 3. maj 2005, 15:18, rettet i alt 1 gang.
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
Ja jeg har set den 96øer før
Den er aaalt for cool. Men som man kan se på billederne, så har han udvidet bagskærmen. Jeg har hørt, at den kører med spacers, så måske det er nødvendigt at udvide bagtil for at få plads til dækkene?
Det lyder som en god ide at få lavet de spacers sammen, men det kommer vel til at koste en bondegård? Nåh, men interresant lyder det ihvertfald
Jeg har ikke pillet ved motoren endnu, men der skal som sagt en simons 2" på(Hvor købte du den henne? den koster 1500sek hos saabklubben.com, men de tager 800sek i forsendelse!). Senere kunne man måske smide en ny kaburator på, er det ikke en weber 32/32 man skal have fat i?
Ja jeg har set den 96øer før
Det lyder som en god ide at få lavet de spacers sammen, men det kommer vel til at koste en bondegård? Nåh, men interresant lyder det ihvertfald
Jeg har ikke pillet ved motoren endnu, men der skal som sagt en simons 2" på(Hvor købte du den henne? den koster 1500sek hos saabklubben.com, men de tager 800sek i forsendelse!). Senere kunne man måske smide en ny kaburator på, er det ikke en weber 32/32 man skal have fat i?
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
Det skal også lige nævnes, at motoren er relativt ung, og ikke har gået særlig mange km. Den kører fantastisk, og har allerede nu en herlig lyd 
- Solgaard
- Kontakt:
Til tono : Jo det er en v6 motor der ligger i den på billed, og det store guldfarvet i midten af motoren er bare insugningsmanifold der får det hele til at se forkert ud, men under det hele er der en v6er med 2 turboere.
Til DetSorteLyn : Jeg købte udstødningen af en fra v4 klubben der havde købt det i sverige og den bil det blev monteret på har jeg desvære ikke mere
så jeg skal også have et nyt simons 2" købt igen.
Jeg har kørt med Solex 32/32 dobelt registerkarburator på to af mine v4er og det kører godt med dem, de tilsvarene Weber er 36/36 og jeg har hørt at de lyder og virker bedere end Solex.
Prisen på adapterene til 4 huls fælge har jeg ingen ide om men det er nok noget med at kende en værktøjsmager/maskinearbejder der kan lave dem for nogle Jydske Doller
Til DetSorteLyn : Jeg købte udstødningen af en fra v4 klubben der havde købt det i sverige og den bil det blev monteret på har jeg desvære ikke mere
Jeg har kørt med Solex 32/32 dobelt registerkarburator på to af mine v4er og det kører godt med dem, de tilsvarene Weber er 36/36 og jeg har hørt at de lyder og virker bedere end Solex.
Prisen på adapterene til 4 huls fælge har jeg ingen ide om men det er nok noget med at kende en værktøjsmager/maskinearbejder der kan lave dem for nogle Jydske Doller
- Jensen
- Administrator
Jeg er sgu' med på det der spacer/adaptor halløj ti 96eren, jeg gik for et par dage siden og snakkede med min far om det, men hvis vi er nogle stykker, så bliver det vel så meget desto billigere.
Ang. karburator, så har jeg også planer om at sætte en dobbelt weber på min, der skal dog tilpasses lidt.

Mht. stereoradio så sidder der i min en ældgammel blaupunkt under styringen til friskluft, og den ene højtaler ligger i den højre affaldsspand. Jeg regner dog med at skulle udbygge anlægget med en højtaler i den venstre affaldsspand også
MVH Mads
Jeg er sgu' med på det der spacer/adaptor halløj ti 96eren, jeg gik for et par dage siden og snakkede med min far om det, men hvis vi er nogle stykker, så bliver det vel så meget desto billigere.
Ang. karburator, så har jeg også planer om at sætte en dobbelt weber på min, der skal dog tilpasses lidt.

Mht. stereoradio så sidder der i min en ældgammel blaupunkt under styringen til friskluft, og den ene højtaler ligger i den højre affaldsspand. Jeg regner dog med at skulle udbygge anlægget med en højtaler i den venstre affaldsspand også
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
jeg ved at de i sverige bruger ford granada karburatore på deres V4ere for den passer vist lige på og den giver godt med heste.
med hensyn til spacere skal i nok regne med ca. 1500-2000 kr. for et sæt for det tager en del tid at lave dem. jeg har lavet et par sæt efterhånden selv.
jeg kender måske en som kan lave dem til jer men find lige selv ud af hvor mange sæt i skal bruge så skal jeg høre ham ad.
jeg ved at de i sverige bruger ford granada karburatore på deres V4ere for den passer vist lige på og den giver godt med heste.
med hensyn til spacere skal i nok regne med ca. 1500-2000 kr. for et sæt for det tager en del tid at lave dem. jeg har lavet et par sæt efterhånden selv.
jeg kender måske en som kan lave dem til jer men find lige selv ud af hvor mange sæt i skal bruge så skal jeg høre ham ad.
My Turbo Turns Faster Than Yours
- Carsten.R.B
- EXTREME SAAB FREAK
Hehe Jensen du får lidt svært ved, at have 2 stk 15" i hattehylden jeg har en 12" + 2 diskanter og 2 stk mellemtoner og der er fyldt op.
Der er flere som har anskaffet sig en kaburatore fra en "pille-næse-bil" Hvistnok en Poloze eller hvordan de staves, de kørte med Weber.
Carsten
Der er flere som har anskaffet sig en kaburatore fra en "pille-næse-bil" Hvistnok en Poloze eller hvordan de staves, de kørte med Weber.
Carsten
- Solgaard
- Kontakt:
Den 32/32 solex karburato jeg havde på var fra en Ford Granada 1700 s. I 1977 blev der lavet en SAAB 96 v4 super som var føt med 32/32 Solex. Hvis man udskifter sin enkel karburator med en dobelt så skal man også udskifte indsugningsmanifold til en dobelt. Jeg har også kørt med motor fra en Ford Granada 1700 S 85 hk (original SAAB 96 v4 1500 65 hk) og det kørte rigtig godt.
Her er en god side med tunings LEGETØJ til SAAB v4 og der er også Solex og Weber karburatore : http://www.motorsportsweden.com/indux.htm
Her er en god side med tunings LEGETØJ til SAAB v4 og der er også Solex og Weber karburatore : http://www.motorsportsweden.com/indux.htm
- Jensen
- Administrator
1500-2000 lyder helt rimeligt, da det jo er et stort arbejde at lave sådan fire spacers. Jeg ved ikke om næstformanden kunne sætte os i forbindelse med den person der havde styr på det, og så kunne dem der er interesseret eventuelt skrive sig på denne tråd.
MVH Mads
MVH Mads
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
- Jensen
- Administrator
Tjae nu er vi så 3... Jeg skal nok kaste bolden videre til Jakob J hvis han ikke lige følger denne tråd, men jeg venter lige et par dage, hvis der er nogle af de langsomme som ikke har nået at skrive sig på 
MVH Mads
MVH Mads
- Jensen
- Administrator
Jep, jeg skal nok holde lidt styr på hvem der er med, men først og fremmest får vi lige et samlet tilbud, så tilmeldingen er ikke 100% bindende endnu. Og ja det ville nok være lettere at holde styr på hvis de interreserede lige smed mig en PM.tono skrev:Hejsa...
vi må vist på den ene eller anden måde få 100 % afgjort / afklaret hvem der er med... vil du Jensen stå for indsamlingen af tilmeldninger.. evt over PM
Peter
MVH Mads
- Jensen
- Administrator
Nu har jeg taget kontakt til Jakob, og han ville høre ham gutten, om det kan lade sig gøre.
Jeg vender tilbage når der er nyt.
MVH Mads
Jeg vender tilbage når der er nyt.
MVH Mads
- Jensen
- Administrator
Jeg har ikke hørt fra vores travle næstformand endnu, så det ser nok lidt sort ud. Men jeg forsøger at arbejde videre på sagen.
Solgaard: Kunne du eventuelt sende mige en kopi af de der tegninger som du har???
MVH Mads
Jeg har ikke hørt fra vores travle næstformand endnu, så det ser nok lidt sort ud. Men jeg forsøger at arbejde videre på sagen.
Solgaard: Kunne du eventuelt sende mige en kopi af de der tegninger som du har???
MVH Mads
- DetHvideLyn
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
- Jensen
- Administrator
Jeg har ventet lidt med at svare på denne tråd da jeg ikke endnu har fået svar fra Jacob. Jeg har heller ikke haft held til at finde nogen med maskineri/evner til at lave sådan nogle tingester. Men desværre intet nyt.
Samtidig modtog jeg med posten her den anden dag 4 stk. Sonett Fodboldfælge med alle bolte og centerkapsler, så jeg har jo faktisk ikke brug for spacerne selv længere, men jeg skal nok blive ved med at holde udkig, det kunne jo også være skægt nok at have sådan et sæt, så jeg skal nok holde liv i tråden hvis jeg finder ud af noget.
MVH Mads
Jeg har ventet lidt med at svare på denne tråd da jeg ikke endnu har fået svar fra Jacob. Jeg har heller ikke haft held til at finde nogen med maskineri/evner til at lave sådan nogle tingester. Men desværre intet nyt.
Samtidig modtog jeg med posten her den anden dag 4 stk. Sonett Fodboldfælge med alle bolte og centerkapsler, så jeg har jo faktisk ikke brug for spacerne selv længere, men jeg skal nok blive ved med at holde udkig, det kunne jo også være skægt nok at have sådan et sæt, så jeg skal nok holde liv i tråden hvis jeg finder ud af noget.
MVH Mads