Jeg har en Saab 9000 CDE 2,3 turbo med 200 HK årgang 1998 med automatgear, og den har rundet 200.00 km.. Jeg er blevet opmærksom på en en ulempe ved at når jeg drejer kraftig th og accellerere begynder det at ryste foran et eller andet sted. Hvis jeg ikke giver gas samtidig med at jeg drejer er der ikke nogle rystelser.
Det er svært at sige om det kommer fra venstre side eller højre side. Fejlen er der ikke når jeg drejer tv.
Jeg har fået skiftet begge kardanaksler. Motorophæng, styrekugler, bærekugler og diverse gummiophæng er checket, men intet har hjulpet. Der er intet når jeg køre ligeud.
Venlig hilsen ebbe44.
Saab 9000 med rystelser i fortøjet under højresving
Redaktør: Bestyrelsen
- Cecilius
- SAAB FREAK
Saab 9000 med rystelser i fortøjet under højresving
Jeg vil tro tårnleje eller fjederinsats.
Andre ting som dæk, og ubalanceret/skæv alu fælge. Efterspændning af fælgerne, har også en indflydelse
Andre ting som dæk, og ubalanceret/skæv alu fælge. Efterspændning af fælgerne, har også en indflydelse
- SGT
- SAAB-MANIAC
Inderste driv-aksel-skål er opslidt, formentlig i højre side.
Der er slidt spor i og når bilen svinges kraftigt til højre, løftes vægten i højre side, samtidigt med at motoren presses til venstre side i motorrummet. Det gør at drivakselen kommer uden for sin vante gænge, hvorved rystelserne opstår.
Fejlen skyldes ofte utilstrækkelig smøring, ofte er fedtet forsvundet.
Der er slidt spor i og når bilen svinges kraftigt til højre, løftes vægten i højre side, samtidigt med at motoren presses til venstre side i motorrummet. Det gør at drivakselen kommer uden for sin vante gænge, hvorved rystelserne opstår.
Fejlen skyldes ofte utilstrækkelig smøring, ofte er fedtet forsvundet.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Man skal være helt sikker. Da "klokken" alene koster ca. 3000 kr. + adskildelse og samling...Desuden skal der så også skiftes tripod enhed den koster . 300-500 kr
Så 7kkr + bliver ikke gamle hvis der bare skiftes blindt !!!!
Jeg har prøvet det samme i en 9k. Det stammede fra et skævt fordæk. Friske dæk på og der var totalt fred...
Hvis jeg var dig, ville jeg få tjekke dine dæk.mv. Bilen har "kun" 200kkm og det er for tidligt for en sen 9k at have problem med "klokkerne" / inner drives. MED mindre gummibælgen har været utæt eller defekt.
www.the saabsite.com
Vibration On Hard Acceleration
Vibration on hard acceleration can often be attributed to excessive wear to the inner drivers on the transmission. They tend to wear on the edges that are in direct contact with the inner carrier bearing. Front end vibrations often occur because of lack of tire rotation as well. One can identify cupped or poorly rotated tires by rubbing your hand down the outside edge of the tire and noting whether or not the outer edge of the tire is smooth
Så 7kkr + bliver ikke gamle hvis der bare skiftes blindt !!!!
Jeg har prøvet det samme i en 9k. Det stammede fra et skævt fordæk. Friske dæk på og der var totalt fred...
Hvis jeg var dig, ville jeg få tjekke dine dæk.mv. Bilen har "kun" 200kkm og det er for tidligt for en sen 9k at have problem med "klokkerne" / inner drives. MED mindre gummibælgen har været utæt eller defekt.
www.the saabsite.com
Vibration On Hard Acceleration
Vibration on hard acceleration can often be attributed to excessive wear to the inner drivers on the transmission. They tend to wear on the edges that are in direct contact with the inner carrier bearing. Front end vibrations often occur because of lack of tire rotation as well. One can identify cupped or poorly rotated tires by rubbing your hand down the outside edge of the tire and noting whether or not the outer edge of the tire is smooth
- SGT
- SAAB-MANIAC
Ja, selvfølgelig skal det da undersøges om det er der fejlen ligger, inden der skiftes, det giver jo ligesom sig selv.
Men i mine ører lyder det som det er dér hunden ligger begravet. Har faktisk samme problem på min gamle 9000, men gider ikke at gøre noget ved det, den skal alligevel snart smides ud.
På et tidspunkt havde jeg en der var virkelig meget slidt i netop den driv-skål, der drejede jeg et nyt spor til den yderste drivknudes låsering, så tripoden kom længere ind i skålen
(ved godt at det var noget fusk)
Men i mine ører lyder det som det er dér hunden ligger begravet. Har faktisk samme problem på min gamle 9000, men gider ikke at gøre noget ved det, den skal alligevel snart smides ud.
På et tidspunkt havde jeg en der var virkelig meget slidt i netop den driv-skål, der drejede jeg et nyt spor til den yderste drivknudes låsering, så tripoden kom længere ind i skålen
SAAB är bra!
- Marty
- SUPER SAAB FREAK
Det er et gammelt kendt problem der særligt opstår hvis føreren har en holdning til at der skal lægges fra land samtidig med man drejer skarpt til højre fra en sidevej for at komme eksempelvis ud på hovedvejen. Ofte giver det en lille bitte smule hjulspin på det højre hjul, der derved skader tripoden ved at smidehovedet, eller bare et par ruller. Det skader så klokken. På en 99 eller 900 kunne man bytte om på klokkerne, så de rendte den anden vej, hvorved problemet var løst. Det betød jo ikke noget der var en smule spor ved bakning.
Marty
Det er et gammelt kendt problem der særligt opstår hvis føreren har en holdning til at der skal lægges fra land samtidig med man drejer skarpt til højre fra en sidevej for at komme eksempelvis ud på hovedvejen. Ofte giver det en lille bitte smule hjulspin på det højre hjul, der derved skader tripoden ved at smidehovedet, eller bare et par ruller. Det skader så klokken. På en 99 eller 900 kunne man bytte om på klokkerne, så de rendte den anden vej, hvorved problemet var løst. Det betød jo ikke noget der var en smule spor ved bakning.
Marty
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
- ebbe44
- SAAB NET NYBEGYNDER
Så er det endelig lykkedes at få mine rystelser væk under højresving. Det var som SGT og Marty beskrev, den højre "Klokke" hvori der var nogle ar. Det tog sin tid. Ialt 14 dage idet Saab i Ringsted sendte forkerte reservedele selv om de havde model, stelnr. og det hele, men nu virker den og den køre som helt ny bil.
Mange tak for hjælpen til dem som har gidet at reflektere på mine problemer.
Mange tak for hjælpen til dem som har gidet at reflektere på mine problemer.
- ebbe44
- SAAB NET NYBEGYNDER
Min forreste nakkestøtte glider ned i min Saab 9000 fra årgang 1998 med læderekabine. Jeg kan se at der sidder en fjeder som går ind i nogle hakker, men fjederen har løsnet sig og jeg har pillet den ud for at den ikke skulle komme til skade.
Som sagt kan jeg ikke få nakkestøtten op af sin køreskinne som man kan bag ved, og der er ikke ret meget plads. Så vidt jeg kan se er fjederen ikke knækket men faldet ud på en eller anden måde. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan montere fjederen igen ?.
Som sagt kan jeg ikke få nakkestøtten op af sin køreskinne som man kan bag ved, og der er ikke ret meget plads. Så vidt jeg kan se er fjederen ikke knækket men faldet ud på en eller anden måde. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan montere fjederen igen ?.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ja! Du er nok desværre nødt til at afpelse ryglænet, da fjederen holdes "spærret" af en gennemgående, selvskærende torx-skrue øverst oppe på ryglænet. Kommer til syne ved at lirke skumgummiet til side, der hvor der findes en sprække. Fjernes denne skrue, kan såvel fjeder som nakkestøtte løftes ovenud.
Hvad der lige er sket der, er straks lidt sværere at svare på
/Henrik
Hvad der lige er sket der, er straks lidt sværere at svare på
/Henrik
- ebbe44
- SAAB NET NYBEGYNDER
Tak for svaret Henrik, som fik mig til at gå lidt amok på nakkesstøtten. Med lys og lygte og med "fnatriverne" presset ind under nakkestøtten mellem ryglænet, og med observationer om hvordan den højre nakkestøttefjeder var placeret, kunne jeg med møje og besvær presse fjederen ned i en kørerille, og nu sidder den der, og den virker.
/Ebbe44.
/Ebbe44.