Banner cycler

Gearkasse Turbo/ikke turbo, EPC

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

saabcarlsson
SAAB NET NYBEGYNDER

Gearkasse Turbo/ikke turbo, EPC

11. apr 2005, 16:22

Nu har jeg siddet og kigget lidt på EPCen. Jeg kan ikke lure hvad forskellen er immellem turbo turbo/ikke turbo fra 91-93. Som jeg kan se det så er forskellen gearing og skjoldet ude ved primærgearingen (jeg kan så regne ud at der må værer noget anderledes her)?.

Der er nogen lejer der er forskellige alt efter hvilket axxx nummer, men jeg har set flere standard 5g kasser som har et nummer der passer med de har samme lejer som der sidder i min gm55804 kasse...

Er der forøvrigte nogen der kan forklare hvad det første 5 tal går ud på?. Jeg ved at det andet tal er 4 eller 5g, det tredje gearingen, det 4 om det er højtryks turbo (0) eller lpt turbo/standard (1) og det sidste er noget med revisionen.

Btw. hvis nogen har en defekt/fungerende 5t gearkasse stående - uanset hvor i danmark - er jeg interesseret i at købe.

Mvh
adam
Saab 900 Carlsson
Volvo 340 :-(

dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

11. apr 2005, 19:53

Hej Adam

Det første nummer viser hvilken motor gearkassen er parret med. Der er dog ingen rød tråd i det, da det åbentbart afhæger af årgangen også men hvis du vil vide en bestemt årgang, kan jeg se det i bogen. De sidste 2 tal fortæller hvilken type kæde, der er i gearkassen.

1986 3 og 4 900GL
4 Turbo 8
5 16v og T 16v
Fandt du fejlen på gearkassen?????

Hilsen Dennis
saabcarlsson
SAAB NET NYBEGYNDER

12. apr 2005, 17:36

Jeg mangler det værktøj til at låse akslen (den man sætter ind i akslen til bakgearet) jeg har derfor ikke kunne tage kassen til primærdrevet af. Jeg har dog skruet drevet løs og taget det så meget jeg kunne fra hinanden. Det raslede ud med småstumper :-(. Jeg vil forsøge at tage det helt af i dag, ved at låse differentiale. Jeg har næsten hittet mig en anden alm. 5 trins gearkassse og de fleste dele er jo som jeg kan se ifølge epcen ens!. Hvis epcen er rigtig, er der masses af gearkasser som jeg kan se det, som ikke er solgt som turbo gearkasser, men har samme indhold - bort set fra gearingen...

Men er epcen så rigtig? eller har jeg overset noget?
Brugeravatar
Jensen
Administrator

12. apr 2005, 20:44

Det er sgu' surt med en carlsson som ikke kan køre. Jeg har gearkassen som jeg pillede ud af min '86 900 er jeg kan ikke huske nummeret på den, men det kan jeg finde hvis du er interesseret. Gearkassen skal renoveres, men kan godt køre, men det er vel ligemeget hvis du bare skal bruge nogle stumper derfra.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

12. apr 2005, 21:36

hej adam

jeg har renoveret og forstærket en del gearkasser efterhånden, og der er ingen forskel på en ikke turbo og en turbo gearkasse.

der er forskel på div. årgange for fra 90' og frem kom der en forstærket gearkasse med større lejer og en forstærket hus.

det med låget på primærhuset kommer an på hvilken årgang den har siddet på for det er lidt forskellige motorophæng.

der er slevfølgeligt forskel på gearingen på en turbo og ikke turbo pga. den større trækkraft.

du behøver ikke bakgearlåsen hvis du har en luftnøgle som kan tage den for så smutter den lige af. men den er da rar at have.

du kan bare lave en selv af en 5mm. plade og et stykke rør.

men hvis jeg var dig ville jeg lave div. forstærkninger af gearkassen nu du er igang for den skal nok smutte igen hvis du kører med lidt ekstra godt i posen.

den stærkste løsning er at finde en saab 99 4 trins krokille gearkasse og så forstærke den, det kan holde til en del mere end en 5 trins.
My Turbo Turns Faster Than Yours

Tilbage til "Modern Forum"