Jeg har netop købt min første turbo bil en Saab 900 T16 fra 1986 med APC boks som skulle give 175 hk (dvs standard boksen). Der er også standard turbo på hvilket vil sige uden vandkøling. Jeg er dog nybegynder så her en masse spørgsmål
Jeg tror den kører på glt da der egentlig ikke er forskel på om den får fuldgas eller 3/4 gas. Når der gives fuldgas så ligger nålen i midten af det gule felt, men den skulle vel nå helt op til det røde felt?
Med APC ventil frakoblet så kommer den kun 1/3 ind i det gule felt, så der er altså forskel på at kører uden APC og med APC tilkoblet.
Når bilen holder stille med tænding på men med motor slukket, så kan man hører en klikken når man tænder/slukker tændingen og sådan skal APC ventilen vel opføre sig??
Har bilen Blow off valve BOV og hvis ja hvor sidder den så? Er det den man også kalder wastegate valve/wastegate actuator??
Der er fyldt 95 og 98 oktan i tanken ca. halvt af hver, da jeg ikke ville vente med 98 oktan til jeg havde tømt tanken. Der sidder NGK BCP5ES tændrør i, det skulle vel være BCP7ES eller BCP7EV?? Der er også Biltemas tændrørsledninger som vel kan give problemer?? Hvis man skal skifte tændrørsledningerne er der så forskel på 16v uden turbo og med turbo? har set man kan købe dem hos Asbjørn Auto til ca. 400-450 kr.
Det var vist det hele lige pt.
mvh
Troels