Hejsa,
Så er den gal igen! Jeg har pludselig fået store problemer med tændingsbanken. Tændingen står rigtigt, stiller ned som den plejer ved ladetryk, der er nye stifter i (bcp 7evx) og der er ingen problemer ved kørsel uden ladetryk. Men ligeså snart nålen går over i gult, banker den som en nittehammer... Har lige haft et rør ude, og synes sq det ser lidt for hvidt ud. Måske har jeg et brændstofproblem!?!
Gode råd ønskes....
PM
Tændingsbanken!!!!
Redaktør: Bestyrelsen
- 900LTT
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Hej Peter og Lars.
Hmm jeg må desværre også erkende at jeg har det problem.
Jeg har igen fået sommerhjul på og så skulle jeg lige ud for at prøve køre. Der var en bil med anhænger der tøffede af sted med 65 og jeg havde Saaben i 4. gear og gav gas.
Da den nåede op på ca. 3000 O/min hoppede den ned fra 0,9 bar til 0,6 bar - hvad sker der lige her!
Det må være APC systemet der lige var oppe på dupperne der. Der var intet at høre fra motoren, men det var nok at mærke, at der manglede en 20-30 HK eller noget i den stil.
Ikke så fedt at bilen lige pludselig får gummiarm... øv!
Nu har jeg så lige fyldt en lille dunk med oktanbooster på bilen - det burde vel hjælpe lidt.
Hvordan kan man egentlig kontrollere om benzintryksregulatoren giver tryk nok? Jeg har jo en 3 bars på min og det burde jo være rigeligt.
Håber snart problemerne løser sig...
Martin
Hmm jeg må desværre også erkende at jeg har det problem.
Jeg har igen fået sommerhjul på og så skulle jeg lige ud for at prøve køre. Der var en bil med anhænger der tøffede af sted med 65 og jeg havde Saaben i 4. gear og gav gas.
Da den nåede op på ca. 3000 O/min hoppede den ned fra 0,9 bar til 0,6 bar - hvad sker der lige her!
Det må være APC systemet der lige var oppe på dupperne der. Der var intet at høre fra motoren, men det var nok at mærke, at der manglede en 20-30 HK eller noget i den stil.
Ikke så fedt at bilen lige pludselig får gummiarm... øv!
Nu har jeg så lige fyldt en lille dunk med oktanbooster på bilen - det burde vel hjælpe lidt.
Hvordan kan man egentlig kontrollere om benzintryksregulatoren giver tryk nok? Jeg har jo en 3 bars på min og det burde jo være rigeligt.
Håber snart problemerne løser sig...
Martin
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Ja min tændings banker også på 95 oktan til forskel fra PeterM´s tændrør er mine så meget sorte at se på. jeg skal have skiftet strømfordeler dæksel og rotor i nær fremtid da rotoren mildest talt så noget miserabel ud. forestil dig atr der er en der har skudt et hagl gevær af lige ned i lederen og malet det hele sort bag efter så har du ca. billedet af den
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Mine tændings dele fejler ingen ting da de ikke er ret gammel! De har nok kørt 5000 km. Det kunne måske godt være banke sensoren i dit tilfælde Martin, men jeg tror det ikke! Min regulere jo ikke ned ved tændingsbanken pga af min bleeder ventil. Men lys dioden bliver og jeg kan høre tændings banken! Har det noget med hall giveren at gøre?
MVH Lars Kristensen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jeg tænkte umiddelbart på at vejret kan have spillet ind her, vi går trods alt fra meget koldt til ganske lune temperaturer... Men ok, det er nok for meget bilerne hver især regulerer ned... Hvordan har dine tændkabler det peter?
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Dét var også min tanke. Fra 0 - 5 grader til pludselig over 15.
Alle "APC-drengene" skal også huske på at I har leget med APC-indstillingerne igennem efteråret, hvor det har været køligere. Nu kommer pludselig den varme tid. Så kan det være at alle Jeres tweaks pludselig ligger en tand for højt.
M.v.h.
Dét var også min tanke. Fra 0 - 5 grader til pludselig over 15.
Alle "APC-drengene" skal også huske på at I har leget med APC-indstillingerne igennem efteråret, hvor det har været køligere. Nu kommer pludselig den varme tid. Så kan det være at alle Jeres tweaks pludselig ligger en tand for højt.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Du har fuldstændig ret Henrik, men min har jo ikke APC mere, eller jo det har den, men er sat ud af drift, iform af en mbc istedet!
Jeg havde nøjaktig samme problemmer sidste år, i sen sommeren engang!
Nu kommer min 9k intercooler snart på, så jeg håber det hjælper lidt. Og jeg vil prøve at sætte et tryk ur på min benzintryks regulator, for at se om det nu ikke er den!
Jeg vil også prøve noget andet benzin, fx Shells V-Power, jeg ved godt det meste er noget opreklameret skidt, men nu prøver jeg!
Alan fra Scotland kan kun køre på Shells optimax, som skulle være octan 98.5! Men det findes jo ikke her i lille DK, jeg jeg vil prøve at kontakte Shell og høre hvad forskellen er på v-power og optimax.
Jeg havde nøjaktig samme problemmer sidste år, i sen sommeren engang!
Nu kommer min 9k intercooler snart på, så jeg håber det hjælper lidt. Og jeg vil prøve at sætte et tryk ur på min benzintryks regulator, for at se om det nu ikke er den!
Jeg vil også prøve noget andet benzin, fx Shells V-Power, jeg ved godt det meste er noget opreklameret skidt, men nu prøver jeg!
Alan fra Scotland kan kun køre på Shells optimax, som skulle være octan 98.5! Men det findes jo ikke her i lille DK, jeg jeg vil prøve at kontakte Shell og høre hvad forskellen er på v-power og optimax.
MVH Lars Kristensen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Jeg kan godt fortælle dig hvad forskellen er:
V-Power = Alm. oktan 95 med 3 x den normale mængde rensende additiv.
Optimax = Oktan 98,5 (og i Tyskland Oktan 100).
V-power er 100% identisk med den almindelige Oktan 95 fra Shell - bortset fra noget mere rensende additiv. Der er ingen forskel, overhovedet, på oktantallet, da grundbenzinen er den samme.
M.v.h.
Jeg kan godt fortælle dig hvad forskellen er:
V-Power = Alm. oktan 95 med 3 x den normale mængde rensende additiv.
Optimax = Oktan 98,5 (og i Tyskland Oktan 100).
V-power er 100% identisk med den almindelige Oktan 95 fra Shell - bortset fra noget mere rensende additiv. Der er ingen forskel, overhovedet, på oktantallet, da grundbenzinen er den samme.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
- 900LTT
Som der bliver sagt, så er jeg også ret sikker på at det varmere vejr vi har fået har en indvirkning på ladetrykket og tændingsbanken.
I går eftermiddags skrue jeg boksen lidt tilbage på P og F og da jeg kørte hjem fra kammeraterne kl.22, hvor temperaturen var faldet en del, så var der ikke rigtig noget at bemærke vedr. tændingsbanken.
Bilen var da blevet lidt sløvere i optrækket, men stadig mere end kvik nok til at følge trafikken
.
Der er også blevet eksperimentet en del med APC boksen og nu er det vel på tide at stille den lidt tilbage igen.
Motoren står 16 grader i tænding - har det meget at sige?
Tændrørene er NGK BCP7EVX og har kun kørt ca 10.000 km.
På www.900aero.com er der en god illustration under Tech info, APC tuning. Gad vide hvordan man kan ramme den perfekte indstilling hmmmm? P er meget følsom at skrue på og der skal ikke meget til for at der sker ting og sager uha!
Der er nok ikke andre udveje for at køre med ca. 1 bars ladetryk end at få bygget vandindsprøjtning på eller bygget en stor custom eller 9000 intercooler på. Jeg hælder mest til sidstnævnte, da jeg synes det er den mest holdbare løsning og det er jo heller ikke helt gratis at få vandindsprøjning på og så skal det vel fyldes vand på ret tit såe..
Jeg har besluttet mig for at købe 98 oktan ved DK benzin for eftertiden og så er det jo spændende og se hvor meget forskel man kan mærke?
Additiver er for dyre, men de virker!
Nede ved en knallert biks i en kælder i byen kan man få noget special oktanforøgende stads og det lugter værre
end 10 døde gnuer - HOST!! Prisen var vist 129 kr. pr. 1/2 liter.
Den eneste gang jeg nogensiden har ramt trykvagten ved 1,3 bar, siden jeg fik monteret APC på min LTT den 6/11-2004, var en dag hvor jeg havde tanket 98 oktan og yderligere hældt 300 mL oktanbooster i.
Ja så noget må det dog gøre - ikke kun salgsgas hehe, men prisen er jo som sagt også derefter.
Engang for længe siden i gymnasiet fremstillede vi nitromethan og i alt fik vi fremstillet ca. 80 mL af det.
Jeg ville ikke vove at hælde det på min Saab, men det kunne da være morsomt og se hvad der skete hvis man f.eks. hældte
en slat på en markræsbil hehe!
Martin
I går eftermiddags skrue jeg boksen lidt tilbage på P og F og da jeg kørte hjem fra kammeraterne kl.22, hvor temperaturen var faldet en del, så var der ikke rigtig noget at bemærke vedr. tændingsbanken.
Bilen var da blevet lidt sløvere i optrækket, men stadig mere end kvik nok til at følge trafikken
Der er også blevet eksperimentet en del med APC boksen og nu er det vel på tide at stille den lidt tilbage igen.
Motoren står 16 grader i tænding - har det meget at sige?
Tændrørene er NGK BCP7EVX og har kun kørt ca 10.000 km.
På www.900aero.com er der en god illustration under Tech info, APC tuning. Gad vide hvordan man kan ramme den perfekte indstilling hmmmm? P er meget følsom at skrue på og der skal ikke meget til for at der sker ting og sager uha!
Der er nok ikke andre udveje for at køre med ca. 1 bars ladetryk end at få bygget vandindsprøjtning på eller bygget en stor custom eller 9000 intercooler på. Jeg hælder mest til sidstnævnte, da jeg synes det er den mest holdbare løsning og det er jo heller ikke helt gratis at få vandindsprøjning på og så skal det vel fyldes vand på ret tit såe..
Jeg har besluttet mig for at købe 98 oktan ved DK benzin for eftertiden og så er det jo spændende og se hvor meget forskel man kan mærke?
Additiver er for dyre, men de virker!
Nede ved en knallert biks i en kælder i byen kan man få noget special oktanforøgende stads og det lugter værre
end 10 døde gnuer - HOST!! Prisen var vist 129 kr. pr. 1/2 liter.
Den eneste gang jeg nogensiden har ramt trykvagten ved 1,3 bar, siden jeg fik monteret APC på min LTT den 6/11-2004, var en dag hvor jeg havde tanket 98 oktan og yderligere hældt 300 mL oktanbooster i.
Ja så noget må det dog gøre - ikke kun salgsgas hehe, men prisen er jo som sagt også derefter.
Engang for længe siden i gymnasiet fremstillede vi nitromethan og i alt fik vi fremstillet ca. 80 mL af det.
Jeg ville ikke vove at hælde det på min Saab, men det kunne da være morsomt og se hvad der skete hvis man f.eks. hældte
en slat på en markræsbil hehe!
Martin
- 900LTT
Hej Lars
Ja han har ændret lidt på vacuumdåsen, men jeg aner ikke hvor meget.
Jeg går umiddelbart ud fra at den blev sat op til at køre 0,7 - 0,8 bar og ikke mere - men jeg ved det ikke 100%.
Er det svært at give den en ekstra justering - du har vel prøvet det et par gange.
Min bil har selv efter montering APC bibeholdt en ret god benzinøkonomi. Jeg har set flere kigge undrende på mig, når jeg kan påvise at bilen går mellem 12 og 14 km i gennemsnit.
Det lyder meget fornuftigt med at skrue tændingen lidt ned. Hvad har du justeret din bil til i tænding?
Har din 900 T16 drillet en del i dag eller kører den bedre nu?
Nu vil jeg lige se hvordan tingene udvikler sig..
Ja han har ændret lidt på vacuumdåsen, men jeg aner ikke hvor meget.
Jeg går umiddelbart ud fra at den blev sat op til at køre 0,7 - 0,8 bar og ikke mere - men jeg ved det ikke 100%.
Er det svært at give den en ekstra justering - du har vel prøvet det et par gange.
Min bil har selv efter montering APC bibeholdt en ret god benzinøkonomi. Jeg har set flere kigge undrende på mig, når jeg kan påvise at bilen går mellem 12 og 14 km i gennemsnit.
Det lyder meget fornuftigt med at skrue tændingen lidt ned. Hvad har du justeret din bil til i tænding?
Har din 900 T16 drillet en del i dag eller kører den bedre nu?
Nu vil jeg lige se hvordan tingene udvikler sig..
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Igår svejsede jeg et reduktion stykke på mit 3" forrør, så det passer til cat'en, altså 3" - 2 3/8". Det fik jeg svejse øjn af, jeg er vist ikke så ung mere til at kunne svejse uden skærm. Det er flere år siden jeg sidst har svejst. Jeg har fik nogle venner til at køre Aalborg inat efter noget øjn salve, så jeg har ikke fået sovet meget 
Ja jeg har prøvet at justerer tændingen nogle gange nu
Min tænding står også ca 16 grader. Jeg vil dog lige prøve for sjov at skru den op på 17 grader her en af dagene!
Min stiller ned til ca 5.5 grader FØD og der kører bare! Jeg har oplevet at lucas systemet har svært ved at kommer over 16 grader FØD, så begynder den at tændingsbanke af h. til! Bosch systemet er anderledes!
Du kan let teste hvor meget din stiller ned.:
1 . Afmonterer vacuumslangen til strømfordeleren.
2 . Påmonterer en anden vacuumslange til strømfordeleren og sæt en blæse pistol i den anden ende.
3 . Sæt kompressoren til ca 1.5 bar.
4 . Start bilen i tomgang og kig efter tændings punktet!
5 . Blæs nu ca 1.5 bar ind i vacuumdåsen og kontrollerer tændingen igen, der er dit advanceret tændingspunkt.
Du vil opleve tomgangen vil gå ned, når du blæser igennem, men det skal den gøre!
Ja jeg har prøvet at justerer tændingen nogle gange nu
Min stiller ned til ca 5.5 grader FØD og der kører bare! Jeg har oplevet at lucas systemet har svært ved at kommer over 16 grader FØD, så begynder den at tændingsbanke af h. til! Bosch systemet er anderledes!
Du kan let teste hvor meget din stiller ned.:
1 . Afmonterer vacuumslangen til strømfordeleren.
2 . Påmonterer en anden vacuumslange til strømfordeleren og sæt en blæse pistol i den anden ende.
3 . Sæt kompressoren til ca 1.5 bar.
4 . Start bilen i tomgang og kig efter tændings punktet!
5 . Blæs nu ca 1.5 bar ind i vacuumdåsen og kontrollerer tændingen igen, der er dit advanceret tændingspunkt.
Du vil opleve tomgangen vil gå ned, når du blæser igennem, men det skal den gøre!
MVH Lars Kristensen
- PeterM
Hej folkens, endelig blev der tid til at kigge forbi igen... I har nok ret i det med vejret.... Jeg har altså prøvet at stille tændingen MEGET frem, uden forbedring! Der er ikke problemer med at få ladetryk, den banker værst under APC'ens reguleringsområde??? Tænddele incl. kabler er næsten nye... Jeg er især nervøs for om den får benzin nok under acceleration.
PM
PM
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Puha, det lyder ikke godt... Banken under glt er ligesom svære at få apc'en til at regulere for! Måske din benz-pumpe har opgivet, eller din benz-regulator?? Syntes det lyder skræmmende...
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8