Banner cycler

Optimistiske Saab-planer afsløret

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

5. aug 2009, 16:42

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 202592.ece

Det ser da umiddelbart ret foruftigt ud. Flere modeller er jo nøglen til at hive flere med på Saab-toget, og dermed sikre mærkets fremtid :D

Lige et spørgsmål (citat fra artiklen) "..men efter superbilsproducenten Koenigsegg for et par måneder siden overtog den kriseramte Trolhättan-fabrik.." For et par måneder siden? Jeg synes ikke man har hørt noget andet, end at de havde underskrevet den der hensigtserklæring? Har de allerede overtaget hele biksen?

Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

5. aug 2009, 16:50

En ny Sonett som ligner en Aero X i grove træk. Be' om!
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

5. aug 2009, 17:36

Hvis de laver en ny Sonett skal den være dynamisk, som den gamle. Ikke noget med de store, klodsede gal hveps bulldog-fronter som har kendetegnets SAABs seneste designs. :wink:

Drop computerne og hiv Björn Envall og Björn Karlström til tegnebordet igen.. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

5. aug 2009, 21:09

EDWINS... tror du kongeægene er tegnet i hånden ?????? :shock:
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

5. aug 2009, 21:28

Tono, jeg ved det ikke.

Computerdesignet mekanik fejler intet, men som i så mange andre tilfælde er mennesket computeren overlegen, i æstetisk design.

Op til firserne var der jo store forskellle i bildesigns, hvorimod de sgu mere eller mindre ligner hinanden nu om dage. Det er vel computernes værk? :shock:

For SAABs tidligere vedkommende havde vi jo Sason, Envall, Karlström og Coggiola. Hvad er designernavnene på GM SAABerne? Dell, Macintosh og Scumpaq? :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

5. aug 2009, 21:35

Jeg tror ikke du kan give computerne skylden for at alle biler er ens.

Personligt synes jeg at Saabs nye "designsprog" er flot sammenlignet med andre mærker.

Jeg er uenig i at man skal prøve at gøre ligesom i gamle dage.
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

5. aug 2009, 21:36

I øvrigt starter alle designs på papir. Det er først når bilens overordnede design er fastlagt at man begynder at lege med computere.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

5. aug 2009, 21:57

Ydegaaard, man skal jo ikke lave en kopi af den gamle Sonett, men jeg efterlyser et designteam med visioner, som ikke læner sig op af den altdominerende "Uniformisering" af bildesigns som man ser i dag. Bilerne er meget "høje", med store klumpige fronter, gerne med dette aggressive look, som Bimmer, Audi, Pøjgot og til dels SAAB er eksponenter for.

SAAB 96 og Ford Anglia/Zephyr fra gamle dage er eksempler på designs som turde noget, noget som var markant anderledes i bybilledet. :D

Noget med lidt krummelurer i karrosseripladerne og lidt lir og pyntelister osv. Den mørkegrå bil, med ruder, spejle, håndtag, kofangere, indtræk og dæk i bilens farve er forhåbentligt på vej ud, så der igen bliver lidt for øjet. Bilerne af i dag er jo ikke kedelige at køre i, så skal de også holde op med at se kedelige ud. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jsa
EXTREME SAAB FREAK

5. aug 2009, 22:02

Men vi er jo tilbage til tanken om at genoplive gamle biler. Gammel boble, ny boble, gammel mini, ny mini. Det kunne være flot hvis den Nye Sonett, kom til at ligne de gamle, men jeg er bange for at det nok mest bliver navnet der hænger ved.
Jeg tror desuden slet ikke at de ville være i stand til at designe en bil i dag, uden en KomPC. Det er de simpelthen ikke dygtige nok til. Man lærer simpelthen ikke det længere, ligesom de gamle håndværk.
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

Re: Optimistiske Saab-planer afsløret

5. aug 2009, 23:09

MacBaby skrev: Jeg synes ikke man har hørt noget andet, end at de havde underskrevet den der hensigtserklæring? Har de allerede overtaget hele biksen?
Ja.....biksen er overtaget, det meste af gælden er afdraget og de har arbejdet på at skære ind til benet og har ifølge det svenske finanstidende fået fabrikken til p.t. at køre rentabelt so far. Så ja, der bliver ændret og knoklet i Trollhättan.

/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

6. aug 2009, 00:37

Edwins skrev:Ydegaaard, man skal jo ikke lave en kopi af den gamle Sonett, men jeg efterlyser et designteam med visioner, som ikke læner sig op af den altdominerende "Uniformisering" af bildesigns som man ser i dag. Bilerne er meget "høje", med store klumpige fronter, gerne med dette aggressive look, som Bimmer, Audi, Pøjgot og til dels SAAB er eksponenter for.

SAAB 96 og Ford Anglia/Zephyr fra gamle dage er eksempler på designs som turde noget, noget som var markant anderledes i bybilledet. :D

Noget med lidt krummelurer i karrosseripladerne og lidt lir og pyntelister osv. Den mørkegrå bil, med ruder, spejle, håndtag, kofangere, indtræk og dæk i bilens farve er forhåbentligt på vej ud, så der igen bliver lidt for øjet. Bilerne af i dag er jo ikke kedelige at køre i, så skal de også holde op med at se kedelige ud. :wink:
Det var mange mere end dem du nævner der turde være anderledes, og prøve andre designs,,,, fy føj! synes der er flere rædsler end guldkorn fra 70èrne...
se det i øjnene Edwins dem du vil have til at designe biler lever ikke mere.
vi er i en anden tidsalder, ta dog og kom med, det gør ikke ondt. :wink:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 00:54

Nix. Når form går over funktion og der ikke er pynt på lagkagen er jeg ikke med.

Bær med mig, jeg er tabt bag en vogn og blev fodret op på koldt grus med mælk... :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

6. aug 2009, 01:26

hehe Edwins du blev ikke tabt bag af en vogn,,,, du blev smidt af den. :lol:
jeg synes netop at form og funktion går godt i spænd på nye biler.
i gamle dage var der ikke mange andre funktioner end at dreje på rattet og trykke på speederen, nu er der jo kun fantasien der sætter grænser.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 10:21

svenT16 skrev:hehe Edwins du blev ikke tabt bag af en vogn,,,, du blev smidt af den. :lol:
i gamle dage var der ikke mange andre funktioner end at dreje på rattet og trykke på speederen, nu er der jo kun fantasien der sætter grænser.
Og alligevel formåede SAAB at gøre de "gamle dage" til noget specielt ved at sætte turbo på bilen, gøre den til en mest aerodynamiske bil på markedet, installere sædevarme eller bare noget så tosset som lys i instrumentbrættet og nøglen ned mellem sæderne.
-------------------------

Denne tråd symboliserer dog meget godt de tanker som jeg tror de fleste har, og hvad der må være det store beslutningsdilemma hos SAABs designere.
* Skal man lave noget som læner sig meget op af det gamle, og få kritik pga. manglende innovation
eller
* Skal man lave noget nyt og anderledes og risikere at folk ikke længere kan genkende deres SAAB og derfor ikke længere køber bilen?

Min personlige holdning er at SAAB skal lave en bil som er holdbar, har gode køre egenskaber og kan hamle op med de andre (uden turbo :D). Der skal gerne være plads til en masse lir i cockpittet, men det er sekundært.
Når de har lavet før nævnte bil, så laver de et design der passer hen over, tager et par kompromiser i forhold til produktion og fornuft, og så er det ellers med at få sat et SAAB badge på.
Det er en god SAAB i mine øjne
Saab 9000 CD 2,3i fra '93 (4. ejer pr. 4/12-2008)
Importeret fra Tyskland til Sverige i 2000 af 1. ejer.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

6. aug 2009, 10:36

Lollikken skrev:
svenT16 skrev:hehe Edwins du blev ikke tabt bag af en vogn,,,, du blev smidt af den. :lol:
Og alligevel formåede SAAB at gøre de "gamle dage" til noget specielt ved at sætte turbo på bilen, gøre den til en mest aerodynamiske bil på markedet, installere sædevarme eller bare noget så tosset som lys i instrumentbrættet og nøglen ned mellem sæderne.
-------------------------

Denne tråd symboliserer dog meget godt de tanker som jeg tror de fleste har, og hvad der må være det store beslutningsdilemma hos SAABs designere.
* Skal man lave noget som læner sig meget op af det gamle, og få kritik pga. manglende innovation
eller
* Skal man lave noget nyt og anderledes og risikere at folk ikke længere kan genkende deres SAAB og derfor ikke længere køber bilen?

Min personlige holdning er at SAAB skal lave en bil som er holdbar, har gode køre egenskaber og kan hamle op med de andre (uden turbo :D). Der skal gerne være plads til en masse lir i cockpittet, men det er sekundært.
Når de har lavet før nævnte bil, så laver de et design der passer hen over, tager et par kompromiser i forhold til produktion og fornuft, og så er det ellers med at få sat et SAAB badge på.
Det er en god SAAB i mine øjne
hvorfor skulle de lave en bil der ikke var holdbar? en SAAB9-3 ss har fantastiske køreegenskaber. en SAAB uden turbo :roll: (dur ikke) så skulle det da lige være en tt :D, men de forurener... :oops:
plads til en masse lir,,,, køb en Hummer..
I mine øjne er der en vej vist, og det er en lille bil i golf klassen. med en 2 liters turbomotor, fortsæt designet fra aero x lad den koste det samme som en audi a3. eller måske lidt billigere.
bare min mening.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

6. aug 2009, 10:52

Et af saabs helt store problemer efter min mening er at i en lavkonjuktur tid med manglede købelyst og minimal risikovillighed sælger SAAB ingen biler da privatbilister bliver meget forsigtige med deres penge og de kunder som normalt har råd til biler til 300.000++ kr klassen udebliver. De mangler et alternativ til de dyre biler. Rigtig mange er fanatiske med at saab dur (jeg selv incl.) men er der ingen penge på kontoen bliver private nødsaget til at fravælge saab og købe små biler til færre penge. Saab har ingen nye biler til billig(ere) mønt.

BMW, mercedes, audi og mange af de andre "dyrere" mærker har for længst set lyset og lanceret mindre biler til mindre mønt. Hvor blev Saabs svar af, som kan hjælpe folk med lyst til at køre saab til at købe en mindre bekostelig bil?

Vi skal før eller siden bruge en lille bil til "transport fra A -> B til billigste mulige mønt"....det sidste kriterie diskvalificerer faktisk SAAB og fuck, hvor det irriterer min bændelorm :( Alle de biler, jeg har prøvet gennem tiden af andre mærker til billig mønt har kørt glimrende men har været aldeles forladt for bil-sjæl !

Så et ønske til fremtiden, en lille smart SAAB, evt. hybrid, som har beholdt ånden og indholdet fra sine storebrødre.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 11:01

SAABs problem har jo altid været den lille fabriks begrænsede produktionskapacitet.

Så da man forlod SAAB 96 var filosofien at lave færre, men dyrere biler. Så allerede da 96 gik ud var der folk som havde haft råd til at købe 96, som måtte stå af SAAB-toget når næste bil skulle vælges. 99 var et prissegment højere oppe og så endte folk med at købe en Ford Kadett. :(

Med lem nr. 262
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 11:11

svenT16 skrev:hvorfor skulle de lave en bil der ikke var holdbar? en SAAB9-3 ss har fantastiske køreegenskaber. en SAAB uden turbo :roll: (dur ikke) så skulle det da lige være en tt :D, men de forurener... :oops:
I mine øjne er der en vej vist, og det er en lille bil i golf klassen. med en 2 liters turbomotor, fortsæt designet fra aero x lad den koste det samme som en audi a3. eller måske lidt billigere.
bare min mening.
Jeg tror vist vi snakker forbi hinanden :)
At en bil er holdbar er ikke en selvfølge og ligeledes med køreegenskaber, der tror jeg bare at SAAB ejere er blevet lidt forkælet, og det er det jeg mener vi skal tilbage til :)

Når jeg siger SAAB uden turbo så mener jeg at min 2,3 suger klarer sig fint op mod en masse biler og er pålidelig på motorvejen. Og så skal der en Turbo på for at give det ekstra spark i forhold til andre :D

Lir i Cockpittet. Lys, info display, evt. HUD, diverse indstillinger, tænding i midterkonsollen osv. Plads (Volumen) vil jeg mene er rigeligt af 9000/9-5 klassen, men det er ikke et krav.
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 11:26

Ang. små biler så har de jo vist gang i en 9-1'er som skulle være på trapperne, men jeg er spændt på om det holder. Volvo (eller skulle man sige Ford) har prøvet med deres lille C30 men det er ikke mit indtryk at den har vundet meget frem. I hvert fald ikke når jeg kigger på gadebilledet i Malmø eller på skræningen Svinesund-Malmø. Meget sigende så var nummerpladen på den eneste C30'er jeg så WHY :)

Personlig ville jeg være "bange" for at disse nye små vil tage en del af segmentet fra 900/9-3 klassen. Hvilken betydning det ville have for omsætningen har jeg ingen anelse om, men jeg har indtrykket at der er mest omsætning i de store biler på et anlæg med lille produktionskapacitet?
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 12:59

Lolliken skrev:

Men jeg har indtrykket at der er mest omsætning i de store biler på et anlæg med lille produktionskapacitet?

Det er netop sådan det forholder sig. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

6. aug 2009, 14:58

Lollikken skrev:
svenT16 skrev:hvorfor skulle de lave en bil der ikke var holdbar? en SAAB9-3 ss har fantastiske køreegenskaber. en SAAB uden turbo :roll: (dur ikke) så skulle det da lige være en tt :D, men de forurener... :oops:
bare min mening.
Jeg tror vist vi snakker forbi hinanden :)
At en bil er holdbar er ikke en selvfølge og ligeledes med køreegenskaber, der tror jeg bare at SAAB ejere er blevet lidt forkælet, og det er det jeg mener vi skal tilbage til :)

Når jeg siger SAAB uden turbo så mener jeg at min 2,3 suger klarer sig fint op mod en masse biler og er pålidelig på motorvejen. Og så skal der en Turbo på for at give det ekstra spark i forhold til andre :D

Lir i Cockpittet. Lys, info display, evt. HUD, diverse indstillinger, tænding i midterkonsollen osv. Plads (Volumen) vil jeg mene er rigeligt af 9000/9-5 klassen, men det er ikke et krav.
hehe ok nu taler vi samme sprog igen. :wink:
jeg er enig med dig med det indvendige i bilen.
jeg ved ikke om det at lave en retro saab er vejen frem. de biler der sælger mest lige nu er vel fortsat små biler der ikke er retro modeller på nær fiat 500. den er til gengæld yderst vellykket. jeg håber ikke de laver en Kia picanto, men noget der passer ind i Golf klassen. Så hvad design angår skal de bare klø på, og finde på noget nyt.
hvad motor angår ser vi jo VW opruste gevaldigt med meget små volumener og med trykladning. så 2,3 motoren håber jeg bliver gemt væk. den får du ikke solgt i europa. den er for tørstig, og i visse lande bliver man brand beskattet når man kommer over 2 liter, desværre. og så tror jeg da på en fin Diesel motor i programmet. 9-5 med diesel kører fremragende.
og hvis jeg ville have en bil der ikke gik i stykker købte jeg mig en Honda. Ja jeg er ked af at sige det, men jeg har valgt en bil med sjæl, motor, spækket med udstyr, men billig og fejlfri er den ikke. :roll:
men sådan har jeg valgt, det er ikke alt her i livet der behøver at være kedeligt.
SAAB bliver nødt til at tage chancer, og dette indebærer ikke at lave biler magen til dem der kørte i 70-80èrne. nej nye biler.
et kinesisk ordsprog siger: Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læ skærme, og andre vindmøller.
SAAB skal bygge "vindmøller" ellers dør de inden du kan nå at sige Mika Hakkinen.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 16:13

Vi kan blive enige om at nyt vil være godt, men det bør stadig hænge sammen med SAABs spidskompetancer på dette meget kritiske tidspunkt. SAAB kan vel meget let gå hen og lave en lille let hybrid som bedårer alle, men hvis alle delene er sammensat fra andre producenter så bliver bilerne enten meget dyre eller det genererer ikke overskud.

Så når du siger mindre slagvolumen, så siger jeg vildere turbo, for SAAB er et spørgsmål om hestekræfter når der er brug for dem. Jeg kunne forestille mig et system med en motor med et < 2 liter slagvolumen der har en city/pendler modus hvor der ikke bruges meget brændstof, og så ellers et SAAB modus hvor der bliver slået en ond turbo til :) Hvordan det skal laves aner jeg ikke, men jeg er på godt og ondt ikke ansat i Trollhättens ingeniør afdeling ;)
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

6. aug 2009, 17:16

vildere turbo???
gør som VW kompressor&turbo i samme bil. en 1,4 med 170hk. de har overtaget teten. Dette kan saab gøre ligesågodt. :D
det er skam opfundet.
Lollik og Edwin, vi må mødes til et SAAB træf engang, dele et par flasker af noget godt, og så få en snak. er ret sikker på at vi kan snakke hele natten, det kunne blive skideskægt. :D
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 17:53

Sven, jeg er da sikker på at vi ramler sammen en skønne dag til et træf. :D

Det bliver svært at skulle vænne sig til en f.eks. 1.4 liters motor. Der ligger en ovre i hjørnet af motorrummet på min '83T, som lysmaskine.

Jeg har altid holdt på at en motor skal vride, ikke RPM'me sig selv ihjel, som små motorer gør. :(

Med lem nr. 262
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 19:46

Ja jeg vil også have svært ved at acceptere en så lille motor i bilen, men vi må håbe at de kan vedligeholde motorkraften og holdbarheden (selv om det lyder lidt utopisk)

Alternativt kan man håbe på at de laver et smart hybrid system som gør at bilen kan køre på batteri noget af tiden, kan bruge motoren sammen med en generator til at lade batteriet under "optimale opdrejninger" (som en seriel hybrid) og så som 3. mulighed at motoren stadig er forbundet direkte til trækakslen så der ka vrides noget turbopower ud af motoren.
Desværre så tror jeg denne løsning er for kompliceret til at være smart :(

PS: Ja det kunne være hygsomt, men vi må nok nøjes med noget alkoholfrit hvis vi skal køre hjem samme dag ;)
troels
SAAB-PSYCHO

6. aug 2009, 22:04

Lollikken skrev:PS: Ja det kunne være hygsomt, men vi må nok nøjes med noget alkoholfrit hvis vi skal køre hjem samme dag ;)
GF 2010, så drikker i lørdag aften og kører hjem søndag aften, så passer det nu nok :D

mvh
Troels
Lollikken
SUPER SAAB FREAK

6. aug 2009, 22:17

Det er der sku lange udsigter til. Vi kan jo risikere at SAAB krisen er ovre der .. og hva' fa'en ska' vi så snak' om ? ;)
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. aug 2009, 22:20

Jeg drak ikke noget stærkere end gin før jeg var 12. Sidenhen er jeg blevet kvæker, afholdsmand, vegetar og notorisk lystløgner..

I cook with wine, sometimes I even add it to the food. (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Marty
SUPER SAAB FREAK

7. aug 2009, 10:45

Hej alle

Saab har faktisk lavet en fantastisk motor på 1,4 L med variabel slaglængde og turbo. Når der blev gået forsiktigt til den var motoren som sagt på 1,4 l med langt på litteren. Men ved behov, blev slaglængden ændre og turboen aktiveret til fuldt tryk og de over 200 hk var hjemme. Men men desværre ideen var for god. Ejeren (GM) mente vel det var for inovativt så motoren blev gemt væk. Men jeg fik dog et billede af den sidste år da jeg var i Trolhättan.

Med venlig hilsen
Marty
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

7. aug 2009, 10:59

Jeg har hørt om den variable kompressionsmotor, men hvodden laver man variabel slaglængde? :shock:

Med lem nr. 262
tono

7. aug 2009, 11:07

Mon ikke Marty tænker på Variable Compression engine ?

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... t=variable
Marty
SUPER SAAB FREAK

7. aug 2009, 11:10

Hej Edwin m.fl

På motoren er der sat et led og en bælg på blokken under cylindergangen. Når der skal bruges længere slaglængde løftes stykket med cylindere og topstykke, så plejlstænger skal bevæge sig længere vi taler jo kun om nogle mm - kan ikke huske hvor mange - det betydere at boringen er den sammen men boring x slaglængde giver jo som bekendt volumen. Bælgen der jo er indsat på er jo monteret på stedet hvor der ikke er noget tryk af betydning, andet end lige lidt olietryk, skal altså ikke være særlig kraftik, men derimod smidig. Den er faktisk formet som en bælg på en harmonika.

Da jeg talte med SAABs markedschef for Europa i forbindelse med hendes besøg i DK i 2001 tror jeg det var, oplyste hun at test var så langt fremme at man forventede en langsering i 2003. Men som bekendt, sådan gik det ikke.

Med velig hilsen Marty
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
Marty
SUPER SAAB FREAK

7. aug 2009, 11:13

Hej Tono
Lige præcis. Men jeg var nu ikke bekendt med at den var omtalt i 2008 på denne side.
Men tak for henvisningen.

Marty
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
tono

7. aug 2009, 11:21

Helt OK Marty

... vi er nogle stykker som er tidligt ude :wink: :arrow:
bolsen

7. aug 2009, 13:27

Var det ikke noget med, at mototblokken var delt i 2. således topstykket havde et vippepunkt i den ene side på langs.Herved kunne hele den øverste del vippe op/ ned og slaglængden blev således ændret. Jeg har kun set et billede af den for år tilbage i FDM motor.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

7. aug 2009, 15:40

Det er altså kun størrelsen på krumtapslagene, som bestemmer slaglængden. :wink:

Med lem nr. 262
Den_Gamle

7. aug 2009, 15:51

Ja, jeg tror altså også, at det er variabel kompression vi snakker om her.

Høj kompression når der ikke er ladetryk på = bedre moment. Lavere kompression ved ladetryk = højere ladetryk.

Det giver da en vis mening..
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Saab-Spyker News"