Banner cycler

Koenigsegg køber Saab Automobile

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. jun 2009, 23:09

Casper_Ankersen , helt enig. For år tilbage var der langt flere forhandlere, hvorfor og hvem der fik en hjerneblødning og besluttede, at en lang række af forhandlerne skulle lukkes, ved jeg ikke, men i sandhed en åndsvag beslutning. Købte min første 9k hos en Saab forhandler i Kolding, omtrent på det tidspunkt hvor de blev lukkket en efter en. Han solgte en hel del nye Saab´er om året, mener at kunne huske det var et sted imellem 60-100. Men efter hans eget udsagn var han vist ikke "fin" nok.

Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 13:21

Hej Casper & Johansen,

Jeg er bestemt ikke enig i Jeres kritik af det nye forhandler netværk. I gamle dag var det stort set umuligt at prøve en bil hos en af forhandlerne. Bilerne var aldrig registreret, det betød kun små prøvekørsler, og udvalgte var vildt ringe. Hvis man ville se farverne, så havde forhandleren dem aldrig. Det var bare ikke lønsomt for forhandleren at sælge 50-75 biler om året, og samtidigt have alle modellerne på lager. Rigtig mange af forhandlerne solgte under 15 biler om året! Hvor god er man så....???

På den nye måde kan du se alle farverne, prøve alle motorerne, aut. gear m.m. På Saab 9-3 findes der p.t. 12 modeller i sedan, 12 modeller i combi, og de 10 af dem fås med-og-uden aut. gear.

Endvidere findes der i dag krav om certificeret Saab personale. Dvs. personer som kun sælger Saab. I gamle dage var det ofte en Seat eller Skoda "mand" som skulle sælge dig en Saab. Det holder bare ikke.

Chr,
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

14. jun 2009, 14:57

arrr Christian

12 slags 9-3 i ss og sc + 10 slags 9-5 i ss og sc og så lige en 10 stykker i 9-3 cab. så har vi rundet de 50 modeller hvor mange af disse er det du mener at det lokale SAAB center har hjemme i huset på en gang og hvor mange af disse er på plader på en gang ? det skal vel være lige så mange for at det ikke betyder at det kun kan blive til små prøve kørsler eller er det noget jeg har fået helt galt ind med morgen kaffen
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 15:15

Casper_Ankersen skrev:arrr Christian
12 slags 9-3 i ss og sc + 10 slags 9-5 i ss og sc og så lige en 10 stykker i 9-3 cab. så har vi rundet de 50 modeller hvor mange af disse er det du mener at det lokale SAAB center har hjemme i huset på en gang og hvor mange af disse er på plader på en gang ? det skal vel være lige så mange for at det ikke betyder at det kun kan blive til små prøve kørsler eller er det noget jeg har fået helt galt ind med morgen kaffen
Saab Center KBH solgte sidste år halvdelen af alle Saab i hele DK. 52 % hvis det skal være nøjagtigt.

Der er p.t. muligt at prøve 9 af de 12 motorversioner på Saab 9-3 fordelt blandet mellem SS & SC. Alle med plader! Det er vel ok.

Jeg mener helt klart, at det var til Saabs fordel, at forhandler nettet blev til det vi kender idag. Mange af de service partner der er der idag, sælger jo også lidt biler til gamle kunder.

Chr,
Saab 99 L 78ér - km. 62.000 - Jadegrøn
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 15:31

Når vi taler penge (bagmænd), så er det ikke nordmanden Bård Eker - som ejer 49% af Koenigsegg - som er den egentlig pengemand. Det er to amerikanske investorer, som står bag, og som har milliarder x mange...

Hilsen
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 15:39

Casper_Ankersen skrev: mercedes 11 forhandlere og 30 værksteder
Det tal er ikke korrekt!

Der findes i DK mere end 30 forretninger, som sælger Mercedes...

Hilsen
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 15:56

CD skrev: Jeg er bestemt ikke enig i Jeres kritik af det nye forhandler netværk. I gamle dag var det stort set umuligt at prøve en bil hos en af forhandlerne. Bilerne var aldrig registreret, det betød kun små prøvekørsler, og udvalgte var vildt ringe. Hvis man ville se farverne, så havde forhandleren dem aldrig. Det var bare ikke lønsomt for forhandleren at sælge 50-75 biler om året, og samtidigt have alle modellerne på lager. Rigtig mange af forhandlerne solgte under 15 biler om året! Hvor god er man så....???
Det er i mine øjne noget vås. De fleste forhandlere indregistrerer efterhåneden en del biler - om ikke andet, så for at opnå en rabat på registreringsafgiften.
Dertil kommer, at hvis man står og skal vælge mellem to biler, som klasse og udstyrsmæssigt stort set er ens, men ved den ene skal man køre 20 - 50 km hver gang man skal have lavet, så køber man ikke den - uanset hvor flink sælgeren måtte være!
CD skrev: Endvidere findes der i dag krav om certificeret Saab personale. Dvs. personer som kun sælger Saab. I gamle dage var det ofte en Seat eller Skoda "mand" som skulle sælge dig en Saab. Det holder bare ikke.

Chr,
Igen er det, i mine øjne, noget vås! Det kræver engagement og noget produktkendskab, mere end det kræver "certificering". Og man kan sagtens sælge mere end ét mærke. Specielt hvis det er mærker som ligger i hvert sit markedssegment!

Det helt store problem bliver, når visse Saab-forhandlere får "fine fornemmelser", fordi de bliver "eksklusive" og "certificerede". Der er jo eksempler på at medlemmer herinde er blevet afvist fra at få en prøvetur - af overlegne årsager! Personligt havde jeg en skade på en bil, hvor jeg kørte til byens nye Saab-forhandler/værksted. Da det krævede tre forsøg at få bilen lavet ordentligt, klagede jeg over sagsgangen - på en pæn og ordentlig måde. Men er efterfølgende blevet bedt om ikke komme dér mere. Hvor mange Saab'er tror du de kommer til at sælge i fremtiden? Specielt når de fremover, hver eneste gang, vil få dårlig omtale herinde?

Hilsen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

14. jun 2009, 16:13

Steffen alle de tal jeg har fundet frem kommer fra organisationernes egen hjemme side. at der er hele 30 mercedes forhandlere og ikke kun 11 gør det sådan set ikke bedre for SAAB. du er sikkert med på hvad jeg mener.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 16:17

Det er blot, at Ejner Hessel, som er Danmarks største bilforhandler, alene har 20 forretninger over hele landet. Dertil kommer Bent Petersen, P. Christensen og Daimler Biler - alle med mere flere forretninger.

Men ja, jeg er helt enig med dig Casper. :)

Hilsen
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 17:21

Jeg er stadig ikke enig I Jeres kritik. Det er helt klart blevet bedre at være Saab ejer efter omlægningen af forhandler nettet. Det viser de så kaldte CSI (customer satisfaction index) tal også. Saab ligger jo helt i top sammen med BMW & Toyota. Det er altså først noget som er kommet til i de sidste par år. Saab salget er i øvrigt steget fra små 800 stk. omkring årtusindeskiftet til over 1000 de sidste mange år. Mærket er måske blevet mere almindeligt. Jeg siger ikke, at der ikke er forhandler som ikke kan blive bedre. Selvfølgelig kan de det. Jeg er meget enig i at engagement og produktkendskab er vejen frem.

Hvorfor skulle forhandlerne bevist blive arrogante og få fine fornemmelser? Hvad har de ud at det?

Hos Saab Center ved jeg, at det er muligt at låne en bil med hjem fra den ene dag til den anden, hvis man vil købe en bil. Det var stort set en umulig tanke i gamle dage. Der var de nemlig ikke indregistreret.

Chr,
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 18:00

Sjovt at se, at Saab er på ved nedad i den seneste CSI undersøgelse...

Der er nogle mennesker, som hvis de føler at de er "eksklusive", så er der grænser for, hvem de "gider" have med at gøre. Desuden findes der en del mennesker, som slet ikke kommer i en forretning, hvis de føler at de skal være "fine", for at komme der eller føler at de er nødt til at være pæne i tøjet.

Det med lånebiler er jo ikke rigtigt! Man kan sagtens låne en ikke indregistreret bil hjem, natten over, selvom den er på prøveplader...

Hilsen
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 18:05

Lige en ting til - Steffen skriver:

Dertil kommer, at hvis man står og skal vælge mellem to biler, som klasse og udstyrsmæssigt stort set er ens, men ved den ene skal man køre 20 - 50 km hver gang man skal have lavet, så køber man ikke den - uanset hvor flink sælgeren måtte være!

Der er jo stadig 25 steder hvor bilen kan blive serviceret på aut. Saab værksted.

Det bedste vil da være, hvis der var en Saab forhandler i alle byer, men det er der bare ikke kunder til, og så vil forhanlerne lukke på stribe. Hvis de skal have 5-10 demobiler, og kun kan sælge 15 stk. om året. Forhandlerne tjener jo ikke ligefrem penge når de skal af med deres demobiler. Det er jo hellere ikke holdbart.

Chr,
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 18:16

Steffen2352 skrev:Sjovt at se, at Saab er på ved nedad i den seneste CSI undersøgelse...

Der er nogle mennesker, som hvis de føler at de er "eksklusive", så er der grænser for, hvem de "gider" have med at gøre. Desuden findes der en del mennesker, som slet ikke kommer i en forretning, hvis de føler at de skal være "fine", for at komme der eller føler at de er nødt til at være pæne i tøjet.

Det med lånebiler er jo ikke rigtigt! Man kan sagtens låne en ikke indregistreret bil hjem, natten over, selvom den er på prøveplader...

Hilsen
Hvis du kommer hos forhandler, hvor du skal have bestemt tøj på, så har forhandleren da godt nok et problem. Det er min oplevelse at du får en bedre oplevelse af Saab, når mærke bliver præsenteret i store flotte omgivelser, og du kan se alle bilerne i alle farverne, og ligeledes prøve flere motorer, inden du bestemmer dig for købet.

Jvf. loven for prøveplader, så er det ikke tilladt at køre i bilerne efter forretnings åbningstid, og de er ikke forsikret - det er et faktum. Jeg har været til træf i Roskilde til Youngtimer aften, hvor politiet var efter dem som kørte på prøveplader. Hvis du ikke tror mig, så prøv lige at høre politiet.

Chr,
!
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 18:18

CD skrev:
Steffen2352 skrev:Sjovt at se, at Saab er på ved nedad i den seneste CSI undersøgelse...

Hilsen
Hvis du kommer hos forhandler, hvor du skal have bestemt tøj på, så har forhandleren da godt nok et problem. Det er min oplevelse at du får en bedre oplevelse af Saab, når mærke bliver præsenteret i store flotte omgivelser, og du kan se alle bilerne i alle farverne, og ligeledes prøve flere motorer, inden du bestemmer dig for købet.

Jvf. loven for prøveplader, så er det ikke tilladt at køre i bilerne efter forretnings åbningstid, og de er ikke forsikret - det er et faktum. Jeg har været til træf i Roskilde til Youngtimer aften, hvor politiet var efter dem som kørte på prøveplader. Hvis du ikke tror mig, så prøv lige at høre politiet.

Chr,
!
Sjovt at se, at Saab er på ved nedad i den seneste CSI undersøgelse...

Hvad er det lige der er sjovt ved det? Måske Saab køberne er bange for hvad der skal ske med Saab?
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

14. jun 2009, 18:20

Hej

Jeg skal ikke gøre mig klog på forhandlernettet hos Saab i Danmark, jeg kommer der ikke og forventer ikke at komme der for at købe en ny bil, men en generel betragtning på Saab's placering i Danmark ud fra et rent forretningsmæssigt synspunkt er da at Saab er placeret i et segment hvor de har det svært, specielt fordi der har manglet og mangler modeller der er generationsmæssigt på højde med konkurrenterne.

Den nye 9-3 har da slået an i lidt bredere kredse, fordi det faktisk er en go' bil lissom de andre (Audi, BMW, Mercedes) men ellers er incitamentet for at købe en Saab ikke ligefrem overvældende.

Man har jo i en del år stort set kun markedsført på Brand'et, uden noget af det reelle indhold som der faktisk var i de gamle modeller.

Set fra mit synspunkt betyder det at en stor del af salget forgår til mennesker der lige så godt kunne købe et af de andre mærker, men vælger Saab af affektionsværdi.( og så er der lige firmakunderne/leasingfolket)
Det betyder også at det netop ikke er nok med certificeringer etc, men virkelig kræver engagement og produktkendskab.

Min egen lille røde er født og opvokset hos Saab Center Søborg, men efter den kom ud af leasingaftalen og blev solgt kommer den da ellers kun i nærheden fordi jeg tit kører den vej.
Al service og vedligeholdelse foregår andetsteds bl. a. på grund af en lidt uheldig kontakt omkring en servicebog

Hvad angår folks oplevelser omkring Saab forhandlere her på siden skal jeg heller ikke udtale mig om, det er der rigeligt andre der gør, men det generelle indtryk er at selv om CSI er i top, så bliver det lidt problematisk når det drejer sig om Saab's service overfor ældre modeller.

Jeg ved godt at det er en forretning, men netop her på siden er det lige præcis ikke kun købere af nye Saab'er, men i høj grad entusiaster der har et meget tæt forhold til Saab/SAAB, og derfor har en hel del meninger om både hvad man ønsker sig og hvad der forventes af forhandlerne.

Og det er faktisk ikke helt ringe

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 18:34

[quote="khrisdk"]Hej
Jeg skal ikke gøre mig klog på forhandlernettet hos Saab i Danmark, jeg kommer der ikke og forventer ikke at komme der for at købe en ny bil, men en generel betragtning på SaabHej Christian,

Jeg kender godt din bil. Har set den i Søborg da den var helt ny. Den er fantastisk.

Jeg synes bare vi har nogle flotte salgssteder, som man godt kan være stolt af. CSI siger jo også at Saab kørerne er nogle af dem som er mest stolte og glade for deres mærke, så helt skidt kan det jo ikke være :-)

Chr,
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 18:56

CD skrev:Det bedste vil da være, hvis der var en Saab forhandler i alle byer, men det er der bare ikke kunder til, og så vil forhandlerne lukke på stribe.
Det passer ikke. Det er et spørgsmål om strategi! Saab vælger at man vil forsøge at have forhandlere som neæsten udelukkende sælger ét mærke - Saab. Det er Danmark dog for lille til. Jeg ser intet problem i, at f.eks. en Skodaforhandler sælger Saab også. Er engagemenet til stede er det intet problem. Og det er sgu bedre at han lever af at sælge Skoda'erne, og så flytter 20 - 30 Saab'er ved siden af, om året. Størstedelen af de Saab'er ville måske være blevet Passat, Mondeo, Audi eller lign., hvis der ikke havde været en forhandler i den by.
CD skrev:Sjovt at se, at Saab er på ved nedad i den seneste CSI undersøgelse...

Hvad er det lige der er sjovt ved det? Måske Saab køberne er bange for hvad der skal ske med Saab?
Det var ironisk ment! Du fremhæver at Saab ligger i top tre i CSI-undersøgelsen. Men det er ved at vende, og mit indtryk er, at Saab vil falde yderligere næste år.

Og ja, Saab-ejere er nogle af de mest trofaste bilejere. Men det siger jo intet om, hvor tilfreds de er med forhandlere og/eller værkstederne.

Det er ikke Saab's krise som spiller ind. For den siger jo intet om, hvor tilfreds man er med en forhandler eller et værksted.

Hilsen
Senest rettet af Steffen2352 14. jun 2009, 19:18, rettet i alt 1 gang.
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 19:12

Håber ikke du har ret, men det kan du ikke påvirke, når du ikke bruger aut. værksted :-) Pjat til side, håber at Saab kommer styrket ud at denne storm de har været i de sidste måneder, og jeg tror virkelig på at Saab i fremtiden vil bestå - det fortjener alle os Saab freaks...

Chr,
Brugeravatar
Jensen
Administrator

14. jun 2009, 20:42

Om reduceringen af antallet af SAAB forhandlere er et udtryke for snobberi kan man vel godt sige. Mit indtryk er at langt størstedelen af nye SAABer som sælger bilver leasingbiler, hvilket vil sige at de sælges til et større leasingselvskab. Andelen af privatkøbere er derfor så lille at man fra SAAB Danmarks side har valgt ikke at satse på dem som mulige købere, men istedet satse på de store købere = leasingselvskaberne.
:twocents
/Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 21:05

Jensen.

Det lyder MEGET rigtigt. Og det er i mine øjne en fejldisponering, at satse stort set udelukkende på leasing. Leasing selskaberne får som regel STORE rabatter på bilerne, ligesom de gør på værstedsregningerne...

Hilsen
Senest rettet af Steffen2352 14. jun 2009, 22:30, rettet i alt 1 gang.
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 21:31

Det er rigtigt, men de skaber også volumen. Viste I at leasing er ca. 70 % af Saab salget i DK? Hvis man ikke have leasing, så solgt Saab måske under 500 biler. Saab i DK har de sidste år haft markedsandel på 0,8 %, men det er kun pga. leasing salg.

Alle undersøgelser siger at leasing er fremtiden. Jeg tror, at det er sundt, at Saab er med her. Hvis jeg kom med en ordre hos en forhandler på 60 biler, så vil jeg også have en ekstra god pris. Det er da almindelig købmands ond. :-) Det er jo det leasingselskaberne gør. Det er da bare fedt, at de endelig har fået øjnene op for vores biler.

Chr,
Brugeravatar
Johannesen

14. jun 2009, 21:39

Hvis det har været argumentationen for at lukke de små forhandlere, at Saab kun måtte sælges af certificeret salgspersonale og at man som køber skulle have en mulighed for at se alle farvekomibnationer og prøve alle motorkombinationer. Så vil jeg mene at den strategi har spillet fallit. Ihvertfald alle andre steder end måske i Søborg, der har jeg ikke været i mange mange år.

I Århus, kan du for f.eks. kun se de mest gængse farver og motorer. I Århus, ved salgspersonalet meget lidt. Jeg var for 1 års tid siden sammen med en kollega hos omtalte Saab forhandler og stillede ham et par spørgsmål, som han ikke kunne svare på. Det var nogle ret enkle spørgsmål vedr. undervogn på en ny 9-3 med ca. 5000 km. på klokken. Jeg har svært ved at se, at dette højt certificerede personales indsigt i den grad kommer mig tilgode som kunde, hvis deres tekniske indsigt kun lige rækker til hvordan man opererer et elektrisk sæde o.lign.
Jeg syntes, at Saab i Århus er den mest snobbede biks, man kan sætte sine ben i. Jeg ved at mange andre har det på samme måde. Jeg kører f.eks. til Randers eller Hinnerup for, at få serviceret min bil, trods det jeg bor mindre end 5 min. kørsel fra Saab Århus. Derfor mener jeg også, at det er og bliver en overordentlig hjernedød beslutning at lukke de små forhandlere, for langt fra alle købere er entusiaster som os og bevæger sig ikke ud på en længere dagsrejse for, at købe en Saab når de har en ford, volvo, vw forhandler lige rundt om hjørnet. Det må altså være et spørgsmål om, at være tilstede, íhvertfald når man er så lille et mærke som Saab. Er man ikke det, ja så vil man gå glip af en hel del forretning det giver sig selv. Når man kan drive en Volvo forretning i enhver lille knep by med respekt for sig selv, ja så bør man også kunne drive en Saab butik. Hvis ikke, ja så må man erkende at man har fejlet og her bør det være et simpelt spørgsmål om, at enten så er produktet for ringe eller også er salgsarbejdet for dårligt. Det kan selvfølgelig også være en kombination af de to.

Jeg har svært ved at se, at en Saab forhandler ikke kan leve af at sælge 50-75 nye biler om året, naturligvis må han så også agerer som brugtvognsforhandler ligesom så mange andre forhandlere herhjemme. Men at det skulle være for lille et salg tvivler jeg simpelthen på. Jeg kunne nærmere forestille mig, at den egentlige grund har været, at enkelte store forhandlere har haft en voldsom lyst til at "rage" til sig og øge deres eget salg på den lette måde, nemlig ved at lukke en række mindre forhandlere.

Men hul i det, sket er sket og DK er heldigvis et lille marked i det store hele og som sådan fløjtende ligegyldigt for Saab. Hvis DK derimod er retningsviser for hvordan det står til i andre lande, så har Saab efter min mening et alvorligt problem i deres forhandlernet.

CD, arbejder du hos Saab i Søborg?
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

14. jun 2009, 22:20

Kedeligt at høre det står så dårligt til i Århus....

I "gamle dage", var der 25 forhandler som tilsammen solgt mellem 600 & 800 biler. I de sidste 10 år har det været mellem 800 og 1400 biler - det kan jeg altså ikke forstå, skulle være blevet dårligere for Saab? I må meget undskylde, men det er altså en fremgang. Jeg kender kun til Saab Ringsted, Saab Birkerød og Saab Søborg. Her kan du næsten altid finde de nye farver og modeller.

Det var kun ganske få forhandlere som solgt noget i gamle dage. Langt største del af forhandlerne solgt under 20 biler om året. Det er altså rigtigt! Dengang var der også kun ca. 10 forhandler som solgte noget. De 10 forhandler solgt 80 % af salget, og så var der 20 % tilbage til de sidste 15 forhandler.

Vi bliver nok aldrig helt enige. Jeg glæder mig over at Saab’s salgstal har været opadgående de sidste mange år, og CSI tallene har været i toppen. Jeg kan ikke se det negative. For mig er det en succes. Jeg vælger at se positivt på Saab, og det synes jeg, vi alle skulle gøre.

Chr,
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 22:43

CD skrev:Det er rigtigt, men de skaber også volumen. Viste I at leasing er ca. 70 % af Saab salget i DK? Hvis man ikke have leasing, så solgt Saab måske under 500 biler. Saab i DK har de sidste år haft markedsandel på 0,8 %, men det er kun pga. leasing salg.
Du må have mig undskyldt, men det hjælper ikke noget at man ikke tjener en skid på 70% af de solgte biler. Det er i mine øjne de sidste 30%, hvor der er avance, man skal (over)leve af...
CD skrev: Alle undersøgelser siger at leasing er fremtiden. Jeg tror, at det er sundt, at Saab er med her. Hvis jeg kom med en ordre hos en forhandler på 60 biler, så vil jeg også have en ekstra god pris. Det er da almindelig købmands ond. :-) Det er jo det leasingselskaberne gør. Det er da bare fedt, at de endelig har fået øjnene op for vores biler.

Chr,
Selvfølgelig skal Saab være med - det er blot det forkerte sted at bruge alt for meget krudt..
CD skrev: Kedeligt at høre det står så dårligt til i Århus....
Det er ikke desto mindre et faktum! Man kan håbe at det bliver bedre, når den gamle Østergaard går på pension, inden længe. Jeg ved fra flere at han ikke vinder nogen pokal som arbejdsgiver. Det har medført et stadigt flow af medarbejdere...
Saab DK er klar over dette, og man har fundet endnu en forhandler (værksted indtil videre). Men de oplevelser jeg, og et par stykker mere, har haft dér tyder ikke godt for fremtiden. Så en stor del af Århusianerne får serviceret - og handler bil - hos H.C. Autocenter i Randers. Han er også en af dem, som ikke længere må sælge Saab, officielt, fordi han ikke vil investere millioner i "flotte facader". Han er til gengæld en vellidt og ærlig mand, hvor kunderne vender tilbage igen, igen og igen. Man undres!!! Men sådan er det, når det er teoretikere fra handelshøjskolen, som kører salgsopbygningen...
CD skrev: I "gamle dage", var der 25 forhandler som tilsammen solgt mellem 600 & 800 biler. I de sidste 10 år har det været mellem 800 og 1400 biler - det kan jeg altså ikke forstå, skulle være blevet dårligere for Saab?
Det er skam heller ikke dårligt. Men det vil være naivt at tro, at det skyldes den nuværende forhandlerstruktur. Næææh, kan du sige økonomisk fede tider....
CD skrev: Det var kun ganske få forhandlere som solgt noget i gamle dage.
Flere af dem som solgte noget har man jo også sparket ad pommern til... :(
CD skrev: Jeg vælger at se positivt på Saab, og det synes jeg, vi alle skulle gøre.
Hvis man vil noget som forhandler, og med mærket, så SKAL man selvfølgelig være det. :)
Og det er da prisværdigt at du gider bruge tid hér... :D

Hilsen
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 22:54

Johannesen skrev:Hvis det har været argumentationen for at lukke de små forhandlere, at Saab kun måtte sælges af certificeret salgspersonale og at man som køber skulle have en mulighed for at se alle farvekomibnationer og prøve alle motorkombinationer. Så vil jeg mene at den strategi har spillet fallit. Ihvertfald alle andre steder end måske i Søborg, der har jeg ikke været i mange mange år.
Det som er sket de senere år - indenfor alle brancher - er at man ansætter unge direkte fra Handelshøjskolen, eller lign. De har ikke en bønne praktisk forstand, men en masse "spændende" teorier for, hvordan man gør tingene. Så dét må jo være den rigtige. Man glemmer blot at f.eks. teorier skrevet af en amerikaner, ikke passer på et samfund som det danske, o så går det galt....
Johannesen skrev: I Århus, kan du for f.eks. kun se de mest gængse farver og motorer. I Århus, ved salgspersonalet meget lidt. Jeg var for 1 års tid siden sammen med en kollega hos omtalte Saab forhandler og stillede ham et par spørgsmål, som han ikke kunne svare på. Det var nogle ret enkle spørgsmål vedr. undervogn på en ny 9-3 med ca. 5000 km. på klokken. Jeg har svært ved at se, at dette højt certificerede personales indsigt i den grad kommer mig tilgode som kunde, hvis deres tekniske indsigt kun lige rækker til hvordan man opererer et elektrisk sæde o.lign.
Jep, Østergaard er en svingdørsforretning. De har nok svært ved at nå at certificere sælgerne, inden de er ude af døren igen. ;)
Derudover hjælper en fin certificering jo ikke en fis, hvis det er certificering i, hvordan butikkens indretning skal være, eller hvordan man sætter salgsstatistikker op. :?
Johannesen skrev: Derfor mener jeg også, at det er og bliver en overordentlig hjernedød beslutning at lukke de små forhandlere, for langt fra alle købere er entusiaster som os og bevæger sig ikke ud på en længere dagsrejse for, at købe en Saab når de har en ford, volvo, vw forhandler lige rundt om hjørnet. Det må altså være et spørgsmål om, at være tilstede, íhvertfald når man er så lille et mærke som Saab. Er man ikke det, ja så vil man gå glip af en hel del forretning det giver sig selv.
Kunne ikke være mere enig!
Johannesen skrev: ...på. Jeg kunne nærmere forestille mig, at den egentlige grund har været, at enkelte store forhandlere har haft en voldsom lyst til at "rage" til sig og øge deres eget salg på den lette måde, nemlig ved at lukke en række mindre forhandlere.
Vi er tilbage ved Handelshøjskolen. ;)
Jeg er bange for, at de beslutninger har sit fæste i marketingsafdelingen i Trollhättan, hvor man dikterer, hvordan butikkerne skal drives og se ud!
Johannesen skrev: CD, arbejder du hos Saab i Søborg?
Salgschef. 8)

Hilsen
Brugeravatar
Johannesen

14. jun 2009, 22:57

CD, jeg ser skam positivt på tingene, Saab i Århus skal ikke afholde mig fra at køre Saab og jeg kører hellere end gerne en tur til Randers for at få serviceret min bil. Men som du selv skriver, så kommer 70% af Saab salget i dag fra leasing. Her gemmer en del af forklaringen sig formentlig på, at Saab salget i dag er bedre. Man skal heller ikke glemme, at de seneste års opsving også har gjort at danskerne har købt biler med arme og ben hvilket Saab har fået sin andel i. At et "smallere" forhandlernet alene skulle øge salget lyder meget mærkeligt i mine øre. Jeg er da enig i, at det ikke er optimalt at en lille forhandler blot sælger 10-20 biler på års basis, men igen man kan altså stadig sælge Volvo og andre tilsvarende mærker med succes i de samme byer. Så nogen har sku fejlet uanset hvordan man vender og drejer det. Jeg tillader mig blot, at stille mig tvivlende overfor den meget enkle forklaring vedr. salget som den egentlige synder, jeg tror simpelthen ikke på at det er hele forklaringen. Jeg kan også huske, at Saab DK prissætning har været fuldstændig latterlig til tider, hvilket helt sikkert har kvalt en del af kundegrundlaget. F.eks. betalte min fatter 3-400.000 for en Saab 900i i 1987. Hvilket er helt tosset og det er ikke første gang de har lavet de numrer. Med sådan en prissætning, ja så er det da soleklart, at man ikke kan sælge ret mange biler.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kender noget til de der CSI i tal og hvordan de fremkommer. jeg kan sige så meget, at jeg er tilfreds med min nuværende forhandler, men han er også valgt med omhu. Der har altid været uheldige elementer i autobranchen, det irriterer mig bare grænseløst at Saab Århus er en af dem, for de skræmmer kunder væk og laver ting som ikke altid er helt heldige. Jeg mindes en sag om nogle stort set nye 9-3´er der blev solgt uden garanti for et par år siden. Det er ikke godt for Saab i DK og da slet ikke når forhandlernettet er så begrænset.

En positiv ting syntes jeg dog er kommet ud af det her. Og det er, at hvis Steffen2352 har ret i, at du er salgschef hos Saab i Søborg, så glæder det mig overordentlig meget, at der langt om længe dukker nogle af de store repræsentanter op for Saab i DK her på sitet. For her får man altså meningerne serveret råt for usødet og det kan måske hjælpe Saab lidt i DK, hvis man da kan tåle mosten og vil lytte lidt til hvad der bliver skrevet fra tid til anden. Men fælles for os alle er, at vi holder uendeligt meget af Saab og kun vil fabrikken det aller bedste og bedre repræsentanter engagerede salgsfolk tror jeg næppe du finder noget sted.
Senest rettet af Johannesen 14. jun 2009, 23:27, rettet i alt 6 gange.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 22:58

Saab kommer virkelig til at få et stærkt kort på hånden, når den nye 9-5'er kommer på gaden, hvis priserne ikke stiger synderligt. Et af de store problemer Saab har haft er jo, at de kun har 2 modeller, hvoraf den ene er 11 år gammel og (med hånden på hjertet) for længst er overhalet af konkurrenterne. Ikke motor, komfort eller funktionsmæssigt, men designmæssigt. Kabinen i 9-5 har stort set ikke ændret sig siden introduktionen, og de to facelift har jo virket, men ikke gjort underværker, og hele udformningen af bilen, bærer tydeligt præg af, at den er designet i et tidligere årti. Motorpressen omtaler jo også konstant 9-5'ern som værende forældet, men til en god pris. Det er bare ikke nok. Idag skal biler i 9-5 klassen ikke kun være til en rimelig pris, men også helst være up-to-date. Hvis jeg ikke var vild med Saab, og kiggede objektivt på bilmarkedet, så er en Saab 9-5 jo ikke ligefrem på top 10 listen over gode køb i den klasse.
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 22:59

En helt anden ting, som betyder MEGET mere end uddannelse, certificering, butikker og alt det andet fine og teoretiske! Det er det før omtalte engagement!! Det er simpelthen alfa og omega. Hvis man har medarbejdere som blot går på arbejde hver dag, så er det dømt til at gå galt. Man er nødt til at finde de engagerede af slagsen. Ikke nødvendigvis dem som er dygtige sælgere, men dem, hvor glæden og gløden strømmer ud af dem. Dét sælger igen og igen. Man er nødt til at indoktrinere sine medarbejdere, så de finder den røde tråd i den virksomhed man driver.

Jeg har altid ment at Saab kunne lære fantastisk meget af Bang & Olufsen. De har nogle af de mest trofaste og engagerede - og vidende - medarbejdere! Og de kan de med markedsføring! Saab har nærmet sig noget som ligner, gennem 2000-tallet. Men man mangler stadig at få medarbejdersiden med...

Hilsen
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

14. jun 2009, 23:01

Hej

Nej, jeg tror aldrig der bliver enighed om hvad der er godt.
CD, jeg kan godt forstå at du ser det som positivt at der er fremgang i salget, uanset hvordan det er fordelt og hvor mange forhandlere der er.
Jeg er da også mægtigt glad for at jeg kan købe en gammel leasingbil hos ALD til en så fornuftig pris at jeg ikke behøver at købe en Hyundai Matrix diesel for at trække min CV.

Men samtidig vil man jo helst have sit lokale forhandler lige inden for rækkevidde, og også helst sit venlige lokale værksted.
Nu bor jeg i Kbh. og kører rundt i Nordsjælland hver dag, og der er jo rimelig dækning, hvilket jeg godt kan forstå når jeg ser andelen af Saab'er i det område.
Hvilket også bidrager en del til den "snobbede" opfattelse af Saab forhandlere.

Jeg er helt enig i at i hvert fald Saab Søborg har nogle flotte udstillingslokaler, men de kan nu godt virke lidt intimiderende bare pga. set-up'et.
Jeg er ikke lige selv prototypen på en Saab-køber af udseende, og sælgeren der solgte mig den røde hos ALD var en spade indtil han så Cash.
Og jeg er bange for at det godt kan blive en erhvervs-skade når man handler meget med firmaer.

Nok om det.

Jeg er nu mere spændt på hvad der kommer ud af den nye ejer (som for øvrigt kun har salgskontor i Dubai).
Det ku' være der kom en Saab der kunne vippe den røde Corvette ned af trappen i Søborg :D

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 23:05

khrisdk skrev: Det ku' være der kom en Saab der kunne vippe den røde Corvette ned af trappen i Søborg :D

Mvh
Tjah, min drømmebil er sgu en færdigbygget AeroX - tale om fedt design og fede løsninger (døren/cockpitlåget).

Hilsen
troels
SAAB-PSYCHO

14. jun 2009, 23:50

Jeg må nu sige at det er en fin diskussion der er her. Nej ikke sikkert at alle bliver enige, men at flere kan diskutere tingene uden at det kører af sporet, det er sgu flot.

Ja på mig lyder det også som om CD kunne være eksisterende medarbejder hos Saab Søborg eller lign., men så skal der sgu lyde en EKSTRA stor velkomst til ham her på siden. Det vil jo betyde, at han netop er en af de Saab interesserede samt engagerede medarbejder i organisationen som også bruger fritiden på hans arbejde. Han vil så kunne få føling med kunders syn på Saab og vi vil kunne få indblik i tankerne bag f.eks. de færrere antal Saab sælgere i Danmark.

Jeg er også sikker på at leasing er vejen frem. Det vil jo nok ikke blive 100% leasing for nogle kunder vil selv eje bilerne, men når nu der er en økønomisk fordel ved leasing, så er det jo bare med for Saab at hoppe med på vognen. BMW er jo her et stjerne eksempel, ja de tjener nok ikke styrtende med penge på bilerne, men de skal serviceres og mange af dem der nu har valgt BMW havde j onok valgt en anden bil hvis ikke det var for leasing. Så en salgsorganisation der kan varetage leasing til private og firmaer samt privatkøb og firmakøb, ja så er vi kommet langt.

Vedr. sælgere m.fl., så har det egentlig altid undret mig, når f.eks. Peugeut-mekanikeren/Peugeut-sælgeren selv privat har valgt at kører Fiat. Det må da være vanskeligt at overtale kunderne til at tro at produktet er særlig godt hvis man selv har valgt et konkurrende produkt. Selvfølgelig kan der være forskel på prisen, men stadigvæk.

mvh
Troels
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

14. jun 2009, 23:58

troels skrev: Vedr. sælgere m.fl., så har det egentlig altid undret mig, når f.eks. Peugeut-mekanikeren/Peugeut-sælgeren selv privat har valgt at kører Fiat. Det må da være vanskeligt at overtale kunderne til at tro at produktet er særlig godt hvis man selv har valgt et konkurrende produkt. Selvfølgelig kan der være forskel på prisen, men stadigvæk.

mvh
Troels
Det er lige netop en bekræftelse af det jeg nævner. Tager man f.eks. VW-forhandleren i Skanderborg, så har han den helt klare holdning, at man som ansat hos VW selvfølgelig skal køre VW. Det gør at bl.a. mekanikerlærlingen kører i en næsten ny (demo) Golf GTI. Man sælger simpelthen bilerne til medarbejderne, til en pris hvor de ikke kan sige nej...
Det er medvirkende til at de får bilerne "ind under huden"...

Hilsen
troels
SAAB-PSYCHO

15. jun 2009, 00:05

Steffen2352 skrev:Det er lige netop en bekræftelse af det jeg nævner. Tager man f.eks. VW-forhandleren i Skanderborg, så har han den helt klare holdning, at man som ansat hos VW selvfølgelig skal køre VW. Det gør at bl.a. mekanikerlærlingen kører i en næsten ny (demo) Golf GTI. Man sælger simpelthen bilerne til medarbejderne, til en pris hvor de ikke kan sige nej...
Det er medvirkende til at de får bilerne "ind under huden"...

Hilsen
For min skyld behøvede lærlingen nu ikke at kører i en ny Golf, men blot den VW som han nu havde råd til, at han kørte i en 10 år gamle VW ville jo stadig se fornuftigt ud hvis den ellers blot var nogenlunde velholdt.

Min fars mekaniker kører selv saab 9k så selvom mekanikeren arbejder på et værksted der primært laver ford eller hvad det nu er, så benytter min far selvfølgelig dette værksted, da mekanikeren jo har valgt en ordentlig bil og har tidligere erfaring fra andet Saab-værksted.

mvh
Troels
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

15. jun 2009, 00:11

Lur mig om ikke CD står for Christian Dam :)
troels
SAAB-PSYCHO

15. jun 2009, 00:41

MacBaby skrev:Lur mig om ikke CD står for Christian Dam :)
Nu er jeg ikke helt inde i organisationen hos Saab, så hvem er det du gætter på? Lærlingen hos Saab Søborg eller salgschefen?

mvh
Troels
Brugeravatar
Johannesen

15. jun 2009, 01:31

Jeg er sikker på at MacBaby mener salgschefen.

http://www.saabcenter.dk/ko_03.lasso?id=400&om=Salg
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

15. jun 2009, 02:54

Lige præcis.. vi har købt alle vores Saab'er af Christian i hvert fald, så det har nok ikke været lærlingen :)
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

15. jun 2009, 09:50

Hej Alle sammen,

Tak for en god dialog - jeg er imponeret!

CD er salgschefen Christian Dam - jeg har altid været her. Faktisk dagligt. Jeg synes rigtig godt om SKD. Finder selv en masse info som jeg ikke viste i forvejen. Jeg er ikke altid enig med jer, men jeg har den dybeste respekt for Jeres arrangement. Jeg har været med fra slutningen af 90érne. Jeg brænder 110 % for Saab - det kan I forhåbentlig også mærke :-)

I er alle altid velkomne. Jeg arbejder på en "lukket" Saab besøgs dag hos Saab Center, og håber at mange af jer kan komme.

PS. Den røde Corvette er solgt :-)
Chr,
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

15. jun 2009, 10:19

Hej CD,

Respekt for det.
Det må da kaldes engagement at læse med her som privat person, og benytte den viden man kan opsamle i sit daglige arbejde. Super!

Til alle andre, så vil jeg minde om at så længe CD blot udtaler sig som CD er det på lige vilkår med andre erhvervsdrivende på SKD's forum. Altså så længe de ikke specifikt skriver deres firmanavn i signatur eller tekst, er det altså tale om en ganske personlig udtalelse og holdning.
Det er blot før set at nogle ikke kan skille disse to ting ad.

/Vels
Billede
CD
SAAB NET NYBEGYNDER

15. jun 2009, 10:27

Vels skrev:Hej CD,
Respekt for det.
Det må da kaldes engagement at læse med her som privat person, og benytte den viden man kan opsamle i sit daglige arbejde. Super!
Til alle andre, så vil jeg minde om at så længe CD blot udtaler sig som CD er det på lige vilkår med andre erhvervsdrivende på SKD,
Tak - Chr,
Jan
Kontakt:

15. jun 2009, 11:07

Denne tråd har udviklet sig til en spændende dialog om forhandlere / værksteder, så jeg vil lige give min lille mening også.
Jeg synes egentlig, at ideen med nogle store forhandlere hvor man kan se mange af modellerne samt prøve dem er en god ide, MEN der måtte gerne være flere underforhandlere / værksteder fordelt i DK, prøv at tænke på hvor langt man skal køre til et aut. værksted fra Sydsjælland og Lolland / Falster, der ryger der sikkert et par kunder af, Vi handlede selv i efteråret hos Saab i Søborg og var /er godt tilfredse med behandlingen derinde, ville dog være dejligt med et aut. værksted i Næstved, byen burde være stor nok.
Man kunne måske tænke på, at have disse store showrooms, hvor man kan se bilerne og derefter få bilerne leveret, hos en lokal underforhandler med værksted.
Mvh
Jan
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.

http://www.saab-brochuresamling.dk
troels
SAAB-PSYCHO

15. jun 2009, 23:57

troels skrev:Ja på mig lyder det også som om CD kunne være eksisterende medarbejder hos Saab Søborg eller lign., men så skal der sgu lyde en EKSTRA stor velkomst til ham her på siden. Det vil jo betyde, at han netop er en af de Saab interesserede samt engagerede medarbejder i organisationen som også bruger fritiden på hans arbejde. Han vil så kunne få føling med kunders syn på Saab og vi vil kunne få indblik i tankerne bag f.eks. de færrere antal Saab sælgere i Danmark.
Ja jeg vil blot citere mig selv :D Velkommen til Christian Dam.
CD skrev:Hej Alle sammen,

Tak for en god dialog - jeg er imponeret!

CD er salgschefen Christian Dam - jeg har altid været her. Faktisk dagligt. Jeg synes rigtig godt om SKD. Finder selv en masse info som jeg ikke viste i forvejen. Jeg er ikke altid enig med jer, men jeg har den dybeste respekt for Jeres arrangement. Jeg har været med fra slutningen af 90érne. Jeg brænder 110 % for Saab - det kan I forhåbentlig også mærke :-)

I er alle altid velkomne. Jeg arbejder på en "lukket" Saab besøgs dag hos Saab Center, og håber at mange af jer kan komme.

PS. Den røde Corvette er solgt :-)
Chr,
Ja jeg synes også det er en god dialog og er også meget på SKD, ikke altid dagligt, men det tæt på.

Du behøver skam ikke altid at være enig med os, for alle medlemmerne/brugerne herinde er jo i forvejen ikke enige om alt bare fordi der står Saab på det :D Nok snarere at alle har hver sin mening om tingene. :lol: Du er jo også blot en ud af mange brugere og hvis du er medlem, så er du jo også blot et medlem ud af mange medlemmer.

mvh
Troels
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

16. jun 2009, 01:19

Jan: Der var skam autoriseret forhandling og service i Næstved indtil for ikke så længe siden, men den omtalte mærkelige centraliseringstanke i hovedkontoret sørgede for at det ikke længere forholder sig sådan. Gid man snart måtte komme til fornuft på dette punkt...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Jan
Kontakt:

16. jun 2009, 11:04

Peter: Jeg er udmærket klar over at vi har haft en god Saab forhandler i næstved, fra vel engang i 60erne til sidst i 90erne mener jeg det var, der var så aut. værksted lidt længere, men det som har været kan vi jo ikke bruge til ret meget, lad os håbe der er nogle hos det "nye" Saab, som får øjnene op for at der i det mindste skal flere aut. værksteder til, ikke mange som gider køre måske 100 km. eller mere for at komme på værksted, jeg har da "heldigvis" kun ca 35 :wink:
Men ikke Saab "nørder" kører nok ind til en lokal forhandler og vil ikke engang overveje at prøve en Saab.
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.

http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

16. jun 2009, 12:43

Denn tekst lyder da spiselig :

Fra ingeniøren :

Sportsvognsproducent med 50 ansatte overtager Saab
General Motors sælger nu Saab til den svenske sportsvognsproducent Koenigsegg, der kun har 50 ansatte. Et lån på 3,3 milliarder kroner skal dog lige ordnes først

Af Ulrik Andersen, tirsdag 16. jun 2009 kl. 11:46

Med finansiel opbakning fra norske investorer har den lille svenske sportsvognsproducent Koenigseegg i dag lavet en aftale med General Motors (GM) om at overtage Saab.

Det 50 mand store firma er bakket op af den norske storinvestor Bård Aker, som med købet af Saab både får opfyldt en gammel drøm og giver Koenigseeg mulighed for at bygge billigere biler i stedet for de nuværende der typisk koster omkring 10-15 millioner kroner.

Købet er dog betinget af, at Saab får et lån på 3,3 milliarder kroner fra den Europæiske Investeringsbank EIB. Foreløbigt garanterer den svenske stat dog for lånet.

Aftalen med GM indebærer også, at GM fortsætter med at betale til Saabs drift i en periode, så de modeller, der er længst fremme, kan komme i produktion. Desuden vil GM fortsætte med at levere motorteknologi og design i en ikke offentliggjort periode.

Handlen forventes at blive gennemført i tredje kvartal. Prisen er ikke oplyst.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

16. jun 2009, 17:45

Jan skrev:Peter: Jeg er udmærket klar over at vi har haft en god Saab forhandler i næstved, fra vel engang i 60erne til sidst i 90erne mener jeg det var, der var så aut. værksted lidt længere, men det som har været kan vi jo ikke bruge til ret meget, lad os håbe der er nogle hos det "nye" Saab, som får øjnene op for at der i det mindste skal flere aut. værksteder til, ikke mange som gider køre måske 100 km. eller mere for at komme på værksted, jeg har da "heldigvis" kun ca 35 :wink:
Men ikke Saab "nørder" kører nok ind til en lokal forhandler og vil ikke engang overveje at prøve en Saab.
hehe min kammerat kører fra Haderslev til Gepa i Hinnerup for at få lavet service... :wink:
efter en gang hos ham får ingen andre lov at pille. 8) Gehrt er bare sej.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
troels
SAAB-PSYCHO

17. jun 2009, 00:31

Tjaa min far har nu også kørt 2 x 130 km for at få lavet reparation hos slettet grundet GDPR...., men generelt er det jo nok de få der er villige til det.

Man burde jo nok gøre som med sygehusene, se på maks afstand km/tid og så lægge værkstederne/forhandlerne efter dette, man kan jo så overveje om der skal ekstra til i københavn og lign.

mvh
Troels
Brugeravatar
Johannesen

17. jun 2009, 01:33

Jan Åkes officielle udmelding om salget kan ses her i denne video fra youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=qfvXzeoL5M4

Den kan også ses her på

http://newsroom.saab-web.com/

2:54 inde i videon, de kunne nu godt bruge en momentnøgle :)
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

17. jun 2009, 07:26

Johannesen, der ér skam indbygget mulighed for at indstille momentet, i sådan en Bosch fætter... ;)

Hilsen
Brugeravatar
Johannesen

17. jun 2009, 09:20

:) nå ok.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475

Tilbage til "Saab-Spyker News"