Kære kompetente Forum
Jeg har næsten købt en SAAB900i 8v fra 1991, som er rigtig pæn, kun lidt overfladerust på køler (der ER Dinitrolbehandlet), km 168000 sort og meget pæn, synes jeg. Da jeg købte bilen, betingede jeg mig, at en ujævn tomgang skulle undersøges på værksted. Dette er sket hos JPAUTO i Fuglebjerg, som renoverede topstykket for 5 mdr. siden for sælger. Til min store skræk fortæller JP mig i fredags, at han har målt og testet på bilen, og alt fungerer, men han kan ikke finde årsagen til, at motoren kører ujævnt. Han vil køre den til syn her i næste uge, så bilen er nysynet, når handlen falder endelig på plads. Men hvad nu med den ujævne motorgang? JP siger, at kompressionen er målt OK og alt andet også er målt OK, og der er brugt en halv dag på at teste bilen, men at motoren kører stadig ujævnt, og han kan ikke finde fejlen.
Jeg er jo selvfølgelig i tvivl om handlen, da jeg endnu ikke har lagt de 37000 kr. på bordet, men jeg vil stadigvæk gerne have bilen, da den er pæn og uden rust. Men med en ujævn motorgang?
Jeg har læst her på forummet, at andre også har problemer med ujævn motorgang i 900i 8V modeller, men er disse blevet løst, og hvordan?
Håber på lidt god vejledning, da jeg ikke selv har meget forstand på teknik, men stadig vil have en SAAB 900 at køre rundt i - og som fungerer (jeg kan godt leve med en ujævn motorgang, men er det nødvendigt?)
Med venlig hilsen
Carsten
2400 NV
Altid SAAB!
900i 8V-1991 - hjælp!
Redaktør: Bestyrelsen
- SAW
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg har selv en 900i 8v og har den jævneste motorgang!
Jeg kan ikke svare dig på hvad der er galt - desværre. Det kan være mange forskellige ting!
De 2 gange jeg har oplevet ujævn motorgang var da jeg havde skruet oliedækslet forkert på, og da pakningen til slangen på motoren der tager restgas fra ventildækslet var utæt.. Begge tilfælde hvor motoren "suger" luft ind - i så fald er motorgangen mest ujævn i tomgang
Motoren skal ikke gå ujævnt!! - det er et eller andet galt! - måske en bagatel - måske ikke.. men jeg synes du skal gøre følgende:
1) Enten finder sælger fejlen og udbedrer denne! Ø(not your prob.) Eller -
2) Du fåer et passende nedslag i prisen! - du kan jo foreslå 5000 Kr..
SAW
Jeg kan ikke svare dig på hvad der er galt - desværre. Det kan være mange forskellige ting!
De 2 gange jeg har oplevet ujævn motorgang var da jeg havde skruet oliedækslet forkert på, og da pakningen til slangen på motoren der tager restgas fra ventildækslet var utæt.. Begge tilfælde hvor motoren "suger" luft ind - i så fald er motorgangen mest ujævn i tomgang
Motoren skal ikke gå ujævnt!! - det er et eller andet galt! - måske en bagatel - måske ikke.. men jeg synes du skal gøre følgende:
1) Enten finder sælger fejlen og udbedrer denne! Ø(not your prob.) Eller -
2) Du fåer et passende nedslag i prisen! - du kan jo foreslå 5000 Kr..
SAW
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
900 i 8v for du aldrig til at køre helt jævnt .efter min mening skulle de aldrig været lavet.problemet er at du har bygget kat på et mekanisk indsprøtnings anlæg og det har aldrig virket .har selv nogle stykker kørende hos mig og kan man leve med de små fejl de har i opvarmningen kører de somrel fint. der er selvfølgelig grænser for hvor dårligt den må gå.www.slettet grundet GDPR.....dk
- saabbat
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg har en fra 90. slettet grundet GDPR.... har fuldstændig ret. De går lidt ujævnt. Som regel for langsom tomgang når den er kold og for hurtigt når den er varm. Du mener ujævn tomgang ikke ved driftomdrejninger.
Ikke fordi jeg skal blande mig i din handel. Men jeg gav 20 k for min sidste år ligeledes fin stand. Jeg ville aldrig give 37k for en 900i med 8v. For de penge kan du sagntens få en 16 v i god stand. Priserne er ikke så høje når den ikke har turbo.
Bjarne
Jeg har en fra 90. slettet grundet GDPR.... har fuldstændig ret. De går lidt ujævnt. Som regel for langsom tomgang når den er kold og for hurtigt når den er varm. Du mener ujævn tomgang ikke ved driftomdrejninger.
Ikke fordi jeg skal blande mig i din handel. Men jeg gav 20 k for min sidste år ligeledes fin stand. Jeg ville aldrig give 37k for en 900i med 8v. For de penge kan du sagntens få en 16 v i god stand. Priserne er ikke så høje når den ikke har turbo.
Bjarne
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Ja, syntes altså også det lyder af lidt rigeligt! Jeg ville ikke selv give så meget... Har hørt meget til folk på www.stcs.nu der har haft problemer med deres KE-jetronic, altså med lambda og Kat.
Kan det ikke evt være lambda-sensoren der giver problemer? Jeg gætter bare, har ingen erfaring med det...
Daniel.
Kan det ikke evt være lambda-sensoren der giver problemer? Jeg gætter bare, har ingen erfaring med det...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- cabola
- SUPER SAAB FREAK
Kære alle
Tak for jeres svar - det lyder som om, at jeg skal vænne mig til lidt ujævn motorgang fra denne bil. Tak for kommentarer omkring pris og køb - det må jeg bruge, når (hvis!) jeg skal afslutte handlen omkring bilen.
Iøvrigt har jeg kigget på både DBA og Bilbasen i lang tid, og jeg har ikke kunnet finde en 16V'er, som har kunnet opfylde mine krav til min bil: 3-dørs SAAB900 (hatch - ikke coupé) under 200.000 km der er undervognsbehandlet, pæn og velholdt - uden soltag og meget pæn indvendig og uden en kabine, hvor loftet falder ned.
Med bilen følger nye vinterdæk på nye originale stålfælge, næsten nye sommerdæk på nye alufælge, . Den har startspærre, træk, snedkerdesignede højttalerkasser bagerst, Alpine bilradio, er meget meget pæn i motorrum og bagagerum, incl. reservehjulsrummet der også er fri for rust. Hmmm....men det kan godt være, at 37k er lidt i overkanten -også selvom det er herovre i København, men jeg vil sgu gerne ha' den - og min kæreste er sågu også helt vild for at vi skal købe denne smarte sorte sag. Så det ender nok med, at vi lever med en ujævn motorgang, hvis den kører OK til dagligt.
til . slettet grundet GDPR .: tak for dit svar, selvom du ikke har det store tilovers for modellen, vil jeg komme forbi dig, når det igen er tid til besøg. Måske allerede snart, hvis det kommer til at indgå i handlen.
med venlig hilsen
og tak for gode svar
Carsten
SAAB 900i
København NV
Tak for jeres svar - det lyder som om, at jeg skal vænne mig til lidt ujævn motorgang fra denne bil. Tak for kommentarer omkring pris og køb - det må jeg bruge, når (hvis!) jeg skal afslutte handlen omkring bilen.
Iøvrigt har jeg kigget på både DBA og Bilbasen i lang tid, og jeg har ikke kunnet finde en 16V'er, som har kunnet opfylde mine krav til min bil: 3-dørs SAAB900 (hatch - ikke coupé) under 200.000 km der er undervognsbehandlet, pæn og velholdt - uden soltag og meget pæn indvendig og uden en kabine, hvor loftet falder ned.
Med bilen følger nye vinterdæk på nye originale stålfælge, næsten nye sommerdæk på nye alufælge, . Den har startspærre, træk, snedkerdesignede højttalerkasser bagerst, Alpine bilradio, er meget meget pæn i motorrum og bagagerum, incl. reservehjulsrummet der også er fri for rust. Hmmm....men det kan godt være, at 37k er lidt i overkanten -også selvom det er herovre i København, men jeg vil sgu gerne ha' den - og min kæreste er sågu også helt vild for at vi skal købe denne smarte sorte sag. Så det ender nok med, at vi lever med en ujævn motorgang, hvis den kører OK til dagligt.
til . slettet grundet GDPR .: tak for dit svar, selvom du ikke har det store tilovers for modellen, vil jeg komme forbi dig, når det igen er tid til besøg. Måske allerede snart, hvis det kommer til at indgå i handlen.
med venlig hilsen
og tak for gode svar
Carsten
SAAB 900i
København NV
- saabbat
Jeg kan forstå af dit indlæg, at vi har samme model. Synes du din går ens i tomgang ved kold og varm motor? Jeg har justeret på min flere gange for at ramme få den til at gå lidt langsommere i varm tomgang, men det er ikke lykkedes endnu. Problemet med K-Jetronic er at den ikke har nogen aktiv elektronisk tomgangskontrol. Hvis du har erfaringer med justering hører jeg meget gerne om det.
Bjarne
Jeg kan forstå af dit indlæg, at vi har samme model. Synes du din går ens i tomgang ved kold og varm motor? Jeg har justeret på min flere gange for at ramme få den til at gå lidt langsommere i varm tomgang, men det er ikke lykkedes endnu. Problemet med K-Jetronic er at den ikke har nogen aktiv elektronisk tomgangskontrol. Hvis du har erfaringer med justering hører jeg meget gerne om det.
Bjarne
Bjarne Dalgaa
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Har i prøvet at rense tomgangs ventilen? Jeg ved godt det ikke kan gøre det hele, men det kam måske afhjælpe lidt! Der sidder en o-ring imellem spjæld hus og manifold, hvis den er utæt, så kan den også trække falsk luft igennem der! Der har jeg oplevet engang!
MVH Lars Kristensen
- SAW
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg har faktisk ikke tænkt meget på det med tomgang ved kold og varm motor, men ja - måske går den lidt hurtigere når den er varm...
Vil lige ligge mærke til det..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=20955
Vil lige ligge mærke til det..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=20955
- rene
- SAAB-PSYCHO
en 3 dørs 900 vil da altid være en coupe...vil den ikke?...cabola skrev:opfylde mine krav til min bil: 3-dørs SAAB900 (hatch - ikke coupé)
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
Faktisk er en coupé en bil med 2 døre og kuffert (også kendt som en sedan med 2 døre). Det er en definition der går over 50 år tilbage, fra tiden før man fik 3-dørs biler
Derfor kaldes en 3-dørs bil (eller 5-dørs for den sags skyld) for combi coupé (cc). Senere påhit som f.eks. hatchback er rent og skær markedsføring af bestemte bilmærker og modeller. Disse betegnelser er siden blevet hver mands eje. Det var vist iøvrigt Toyota der opfandt hatchback-begrebet.
Mvh.
Øffe
Faktisk er en coupé en bil med 2 døre og kuffert (også kendt som en sedan med 2 døre). Det er en definition der går over 50 år tilbage, fra tiden før man fik 3-dørs biler
Mvh.
Øffe
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Hvis det skal være helt rigtig, er en "rigtig" coupé model, så ikke en bil, hvis døre ikke har en vindues ramme, eller B stolbe for den sags skyld?
Altså ligesom en gammel opel manta A, hvis du ruller vinduet ned, så er der ingen vindues ramme. Selve rammen sidder i karossen, og bruges kun når døren er lukket og vinduet er rullet op!
Altså ligesom en gammel opel manta A, hvis du ruller vinduet ned, så er der ingen vindues ramme. Selve rammen sidder i karossen, og bruges kun når døren er lukket og vinduet er rullet op!
MVH Lars Kristensen
- saabbat
En coupe er vel en to dørs med udvendig bagegerum og lidt afrundet tag bagtil, lidt sportsagtigt. En sedan er en bil med udvendig bagerum.
Bjarne
En coupe er vel en to dørs med udvendig bagegerum og lidt afrundet tag bagtil, lidt sportsagtigt. En sedan er en bil med udvendig bagerum.
Bjarne
Bjarne Dalgaa