Banner cycler

Spænding V4

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

MogensBen
SUPER SAAB FREAK

Spænding V4

13. apr 2009, 21:14

På det strømudtag, jeg bruger i øjeblikket sidder der også et voltmeter bestående af fire dioder mærket low, 12v, medium og high.
Jeg har bemærket, at når bilen går i tomgang, er det kun de to nederste dioder, der lyser - først, når jeg gasser op, kommer de to øverste med. Dette gælder også, når hverken blæser eller lygter er slået til.
Bilen fungerer udmærket, men jeg er alligevel lidt nysgerrig efter at vide, om dette er normalt?
Mogens

Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

Spænding V4

14. apr 2009, 07:49

Dette er magen til min. Det skyldes at generatoren stort set ikke lader, når bilen står i tomgang. Når du giver snoninger lader generatoren og spændingen stiger derfor. Har selv haft voltmeter som viste samme tendens. Samme tendens er endnu mere udpræget på et 2T.
Du kan også se det ved at lyset i forlygterne bliver kraftigere når du gasser op. Det gjorde det både dengang jeg havde V4 halogener og som nu, hvor jeg kører med glødelamper aka elektrificeret fyrfadslys :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Jensen
Administrator

Spænding V4

14. apr 2009, 11:28

Et det ikke fordi tt'erne alle har dynamo? Denne lader jo næsten ikke ved lave omdrejninger. Generatoren burde da nok kunne få batteriet op over 12v ved tomgang. Det er vel ikke fordi laderelæet først slår til når den får gas? Hvordan opfører ladelampen sig? Er det kun når du lige har startet, eller også efter en køretur?
Jeg har nu heller ikke for stor tillid til de der billige voltmetre, prøv at måle spændinge direkte på batteriet med et multimeter. Hvis batteriet har stået længe eller er blevet afladet kan generatoren godt have problemer med at få batteriet op på fuld power igen. Så kan en tur med en lynlader godt være en god ide.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Spænding V4

14. apr 2009, 16:01

Jeg har oplevet med min 96'er at hvis batteriet har været kørt helt ned. Så kan du godt starte bilen evt med startkabler og den kan også lave lidt strøm så den kan starte igen af sig selv. Men generatoren kan ikke lade batteriet 100% op. Jeg oplevede en KÆMPE forskel efter jeg ladede mit batteri op med batteriladeren!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

14. apr 2009, 16:15

Lynladere afliver batterier og er kun til at komme ud af klappen med, når man står med skægget i postkassen et sted.

En generator afgiver først sin mærkespænding ved motoromdrejninger væsentligt over tomgang.

Når min egen gryde holder i tomgang, med lys på (altså om aftenen, ikke om dagen), med foden på bremsen (den har autogear) og med blink til en side, kravler batterispændingen under 12 volt. :shock:

Man kan køre med et gammelt surt batteri og en letstartet motor meget længe, men første gang man kører batteriet fladt, dør det. Hvergang man kører sit blybatteri fladt, også et nyt batteri, får det et dybt stød i maven, som dramatisk afkorter dets levetid, ja, det er faktisk værre end at ryge.. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

14. apr 2009, 19:13

Jensen> Mjoo, du har ret i at 2tere med dynamo skal have flere snoninger for at lade på batteriet. Men jeg har flere gange måttet sande at en 96v4 kun leverer strøm nok til at holde flåden igang i tomgang, hvorimod hvis der skal lades skal der flere omdrejninger til.

:)

Saab 96V4 '67 SilverSand
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

14. apr 2009, 22:16

Min SAAB 96 kan da lade nærlyset + det løse i tomgang,55A generator og 100/90 w pærer
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

14. apr 2009, 23:00

TT har en 25 A jævnstrømsdynamo, de fleste V4 har 35 A generator, og de seneste 96 fik 55 A. :wink:

Med lem nr. 262
MogensBen
SUPER SAAB FREAK

15. apr 2009, 00:16

Edwins skrev: Hvergang man kører sit blybatteri fladt, også et nyt batteri, får det et dybt stød i maven, som dramatisk afkorter dets levetid, ja, det er faktisk værre end at ryge.. :shock:
Det bliver værre og værre - min V4 både drikker og ryger - selv om jeg har sagt, at den skal lade være.... :D
Mogens
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

15. apr 2009, 09:01

Min mors V4 røg mere en en totakter med en uvidende ejer som hælder 4% olie i benzinen.

Jeg tævede indmaden ud af et gammelt tændrør og svejste en trykluftfitting på røret, og byttede så ventilstammepakninger. Så holdt den op med at ryge, og dens druk har altid været med måde, modsat min 900T8 aut.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

15. apr 2009, 09:53

Vi er stadig nogle landsbytosser tilbage, som kører totakter til hverdag. I 90'erne boede jeg i Herlev, og min daværende kone kørte TT'er til sit arbejde i Stenløse. Dengang var der stadig et par blandingspumper tilbage - altså "rigtige" benzinstandere til totakts-benzin, komplet med mulighed for at vælge indblandings-procenten på en lille håndtag. Fruen havde styr på det, og tankede troligt 3% hver gang.

En skønne dag fik hun en V4 at køre på arbejde i. Desværre glemte hun af og til at det ikke var en TT'er, og gav den 3% fra blandingspumpen - den røg lidt, men kørte ellers udmærket på oliesuppen.

Mht. trådens første indlæg: Bilen fungerer helt normalt.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

15. apr 2009, 10:13

MogensBen skrev:
Edwins skrev: Hvergang man kører sit blybatteri fladt, også et nyt batteri, får det et dybt stød i maven, som dramatisk afkorter dets levetid, ja, det er faktisk værre end at ryge.. :shock:
Det bliver værre og værre - min V4 både drikker og ryger - selv om jeg har sagt, at den skal lade være.... :D
Mogens
Hvad drikker den? Vand, juice (benzin) eller olie??

Mvh. Anders

Saab 96V4 '67 SilverSand
MogensBen
SUPER SAAB FREAK

15. apr 2009, 21:52

Den tager, hvad der er i baren :sunglasses
Nej, den er vist bare almindeligt slidt. Jeg har ikke aktuelle målinger, men jeg syntes den lå lidt højt i olieforbruget, så jeg har lige skiftet ventilkåbepakninger og tilsat lidt smoke treatment fra STP. Når jeg engang får gravet mig ned i motorrummet vil jeg have skiftet olietrykføleren.
Køleren drillede mig - termometeret bliver ved at gå i rødt, så jeg har givet den engang speed-flush.Tror også jeg skal have skiftet et par slanger - og så tror jeg lige nu mest på, at fejlen er vandtemp.føleren.
Efter de foreløbige tiltag virker det som om at bilen kører bedre - mere acc. og lidt mindre støjende.
Mogens

Tilbage til "Veteran Forum"