Banner cycler

DI88 på og900. Nu kører det

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

7. okt 2006, 12:36

Ok, så justerer den ned til 10 FØD ved max ladetryk!

MVH Lars Kristensen
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

7. okt 2006, 12:41

Ville det ikke være en idé og skrue tændingen højere op med lave omdr. når den kører med vacuum! Jeg syntes 15 grader ved 850 omdr er lidt når man tænker på at du har DI på. Jeg ville bytte om på først række op og ned, så den starter med 34 grader FØD og slutter med evt 15 grader FØD ved 6000 omdr!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

7. okt 2006, 13:10

Så har du misforstået det helt og aldeles lars, hehe :)
Der skal mere og mere fortænding til, jo højere du kommer op i omdrejningerne. Der er ikke nogen speciel fordel ved at køre med stor fortænding i tomgang, der skal den alligevel ikke lave noget...
Det er en hel klar regel mht til hjemmetuning af tænding, at man på 1050-akslen fra 850 omdrejninger og til maks-omdrejninger sætter sin grund-tænding. Ud fra denne linie giver man den en større fortænding under vakum og mindre fortænding når der kommer tryk på... Det er jo også sådan din vakum-dåse gør...
Mit tændingsmap ser sådan ud:
Billede
Læg mærke til linien ved 100kpa fra 500rpm og op til 5500, den opfører sig på samme måde... Jeg kan bare køre med mere fortænding, da forbrændingskammeret er noget anderledes på en T8 end på en T16...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

7. okt 2006, 13:19

Jeg ville da bare mene at hvis man har en høj tænding ved lave omdr. så har man en meget bedre speeder responce, ligesom vi gør med ændringen af strømfordeler dåsen. Og ved høje omdr, så havde jeg den opfattelse at jo højere tændingen er ved høje omdr, jo nemmere kan det ske at gnisten kommer for tidlig, atså før stemplet har noget og vende ned igen, hvor imod hvis man skruger lidt ned i tændingen vedr høje omdr, så er det mere sikkert at stemplet er nået forbi FØD og på vej ned igen!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

7. okt 2006, 13:32

Det er rigtigt, men for meget fortænding ved lave omdrejninger vil også kunne give en meget huggende kørsel. og ja, man kan fint være heldig og kunne avancere den mere ved lave omdrejninger. Det ville jeg også gøre hvis jeg kunne mappe bilen mens jeg kørte. Men sådan er det ikke med Caspers, da man skal brænde en chip hver gang. Derfor er man nødt til at forsøge sig frem. Når du stille din egen til f.eks 20 graders tænding, så er det også din grundtænding du stiller. Derudfra kan vakum-dåsen justere tændingen ind (selvom den er meget grov, og generelt bare er tænd/sluk). Hvis vakum-dåsen ikke kan trække tændingen frem under vakum, så kører du med 20 graders tænding over hele omdrejningskalaen når du kører med vakum. Dette kan ikke siges at være optimalt, på samme måde som det langt fra er optimalt, at så snart man rammer 0.2 bars ladetryk, så stiller den tændingen tilbage til f.eks. 10 grader, hvis det er så meget din vakumdåse kan håndtere.
Det, det handler om ved justering af tænding er, at man rammer den rigtige mængde stigende fortænding sammen med stigende omdrejninger. Både på vakum-siden og på tryk-siden...
For sjovs skyld kan man lege lidt med den her tændingstabel:
http://www.powerpage.dk/tuning_ignition ... rator.aspx
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

7. okt 2006, 13:39

Ja, han må jo bare prøve sig lidt frem. Det er jo lidt nemmere med megasquirt!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

7. okt 2006, 14:05

Hold kæft hvor kan man lære meget af at bruge en lørdag formiddag på at gennemlæse så veldokumenteret en tråd som denne. Et los ros uderfra fra en læ-mand som mig og en bøn om at andre som har gang i lignende projekter husker at dele dem på dette forum i samme stil som Casper. Selvom man ikke har samme pædagogiske skrivefacon og evne til at forklare er det sgu lækker læsning gutter - keep up the good work og håber at kunne se det IRL en dag og få lejlighed til at bombarerere jer med dumme spørgsmål.

Mvh. en af dem som først har oplevet turbotryk for nylig.....
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

7. okt 2006, 18:27

kaas jeg glemte vist at skrive at det er med 98 oktan i tanken. desuden så tror jeg det bliver svært at holde liv i maskinen med en tænding på 34 grader i tomgang.

men hele humlen i det her er jo at det skal ende op med en bedre tænding end den der sidder standart på bilen. dette er jo så allerede lykkedes med DI tændingen men når nu man kan pille i indstillingerne og få noget mere ud af projektet så er det svært at lade være.

nu skal svenT16 jo også snart have sin ny renoverede motor i som ligeledes skal have DI-88 tænding på fra starten af og lur mig om ikke han bliver lige så begejstret for det som mig. og mon ikke det samme sker for peterM når han engang når så lange med hans og900T16
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

7. okt 2006, 20:09

Den kan nu godt stå højt i tændingen i tomgang, der kører den faktisk bedst.
Hvis jeg går ud og starter bilen i tomgang nu, så vil min stå 21 eller 22 grader FØD i tomgang, hvis jeg imens motoren kører skruer tændingen på til fx 30 grader FØD så går tomgangen op. Men da vi har step motor på vores, så vil tomgangen hurtig blive justeret ned på 850 omdr igen. Men hvis man blokkede tilførelsen til tomgangs motoren og justerede tomgangen manuelt på spjældet til 850 omdr, og så jeg skruede den op i tændingen, så vil den stå med meget højere omdr. i tomgang.
Det er jo klart jo højere tændingen er, jo tidligere kommer gnisten og eksplotionen ned på den nedafgående stempel, derved mindre RUM til at fylde ud. Hvis tændingen står lavere, så når stempelt at komme længere ned af cylinderen, derved mere rum som tager længere tid til og fylde op med eksplosionen!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

7. okt 2006, 20:37

På et eller andet tidspunkt så kommer tændingen jo til at være så tidlig at den begynder at presse på stemplet allerede inden det kommer op på ø.d. og så går den ihvertilfælde ikke godt længere.

jeg har det fint med at motoren i tomgang har tændingen justeret ind til det der ligner standart fra fabrikken af. og ser man på mappet som daniel har udført for mig så stiger graderne da også ret hurtigt når der kommer lidt o/min på. så i bund og grund så tænder den ret tidligt når der skal arbejdes.

jeg har der udover testet lidt mere og vognen laver max ladetryk 1,2bar allerede ved 2500 o/min og trykket er jævnt stigende fra den begynder at lade til max trykket er der. under seneste test havde jeg 1,2 bar fra 2500 til 4800 o/min der efter måtte jeg slippe speederen da jeg eller løb tør for tom vej. dette er jeg egentligt rimeligt godt tilfreds med. men der må yderligere test til med denne og de andre 3 eprommer inden jeg kan sige hvad for en der virker bedst. og dewt ender sikkert med noget fra den ene og noget fra den anden + noget nyt før det rigtigt spiller
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. okt 2006, 12:50

Ja så fik jeg prøvet chip nummer 2. det var et nedslående resultat og komme på motor vejen med den. trak de op fra ca 60 i 4 gear lille TB ved 3.200 o/min et lille et igen ved ca. 4.200 og igen ved 4.500. over 5.000 o/min så blinkede banke dioden så meget at den nærmest lyste konstant og jeg afbrød forsøget så det er ikke sådan chippen skal se ud

Billede
den hermed skrottede chip har dette map i sig

så nu må enten 1 eller 3ér chippen i en tur så jeg kan få testet dem også inden jeg besluter mig for hvad for en den skal rulles med
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. feb 2009, 11:36

Hejsa
Flere OG900 siden mine oprindelige planer om at gøre DI installationen efter, er jeg nu ved at forberede det i en 93' T16, men jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber nogle af pionererne kan hjælpe mig med:
1) Hvordan skal det lille hak i DI lukkehjulet være placere i forhold til styretappen på remhjulet/krumtappens stilling?
2) Er der nogle der ligger inde med et remhjul som det Casper har brugt (et 9000 fladremshjul hvor der er et hjul til servo)
ELLER kunne man mon evt. finde et fladrmhjul til servoen også?
3) Er der nogle der liger inde med et kabelnet eller evt bare stikket til 88' DI boksen
4) Jeg har engang set Caspers fine målsatte skitse af den hjemmelavede Spacer- kan ikke finde den igen- hjælp;o)

Håber på lidt input:o)
Mvh PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

13. feb 2009, 13:51

Mon ikke der er denne tegning du efterlyser

Billede

Det bedste jeg kan komme frem med med hensyn til hakker er at det skal sidde lige som på dem med EZK tænding.

Jeg ville nuppe et flad rems hjul og så vidt jeg lige husker så er det med rem skiven til aircondition compressor. denne rem skive passer så til din servo pumpe. har du aircondition compressor på bilen skal du bare have monteret din egen aircondition remskive over på hjulet

Stikket på DI boksen er af samme type som stikket til en APC boks indmaden er bare vendt 180 grader rundt
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. feb 2009, 15:07

Hej Casper
Mange tak -det er præcis den tegning:o)
Jeg har set på dine gamle billeder at din fladremsskive er med kileremshjul der kan bruges til servoen -mit multiribhjul har ikke denne skive -det må være noget med forskelle på 9k årgange.
Mht. hakkerne i DI hjulet, så har dette jo et lille hak, som ikke findes på EZK hjulet (som vist er symmetrisk). Det må næsten have betydning hvor dette lille hak sidder i fht. krumtap!? Mit bedste bud er billede på 900aero.com under DIY hvor der under DI emne er et billede hvor man kan se placering. Men det kan jo bare være en prøvemontering hvor der ikke er taget hensyn til placering...

Godt at vide med stikket -det er vist lidt nemmere end at bikse det sammen med kabelsko (som jeg har været i færd med :shock: )
Mvh PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

13. feb 2009, 20:04

Ja der er forskel på 9000 remhjulene så vidt jeg lige husker så har den med kilerems hjul færre spor i fladrems delen end den uden kilerems hjul. som jeg lige husker det så er der tale om 5 spor i den ene og 7 i den anden model. husk på at du skal bruge fladrems hjul til både vandpumpe og generator og krumtap. den rem jeg kører med er som tidligere nævnt en TYPE 5K940. altså en 5 ribbet rem. om spaceren passer til en 7 ribbet rem ved jeg ikke.

som jeg har opfattet det så passer skiven fra 9000 hjulet over i et EZK hjul og hullerne sidder rigtigt til montering direkte i EZK hjulet lige bortset fra at afstanden fra centrum og ud er en smule forskellig på de 2 blænde skiver

Har du brug for en acad tegning af spaceren skal jeg gerne maile den til dig. lige som jeg gerne svarer på yderlige spørgsmål
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

15. feb 2009, 06:31

Hej Casper
Mange tak! Jeg har ikke været opmærksom på de forskellige remhjul, så det er vist 7-spors hjul jeg har fat i. Og det går vis ikke medmindre jeg finder et tilsvarende der kan gå på servopumpen sammen med en meget længere rem.
Tegningen er fin -jeg har ikke ACAD.
Mht. EZK hjulet har du ret i montering. Det jeg mener er at "blænde skiven" kan drejes på 3 forskellige måder (á 120 grader) i forhold til krumtappen. Og da der er det omtalte lille hul i blænden, som må blive brugt af DI, regner jeg med at det har betydning hvor hullet er i fht. krumtap. Men jeg tror ikke det har været afmonteret på mit 9K remhjul, så det sidder nok som det skal.
Mvh. PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. feb 2009, 08:50

Skiven sidder korrekt på et 5 rillet hjul så mon ikke også det sidder rigtigt på et 7 rillet hjul. og så har du retningen i forhold til noten.
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

15. feb 2009, 10:54

Hej Casper -det tror jeg også!
Men pga. problemet med manglende servohjul og tidsnød inden bilen skal bruges igen, tror jeg i første omgang jeg satser på EZK/kileremsløsningen. Så må jeg få samlet mig et system der dur på en løs motor (til senere montering).
Spændende om det kommer til at funke...
Mvh PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

20. apr 2010, 23:42

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

21. apr 2010, 21:07

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

26. apr 2010, 11:53

Jeg har motor og DI ledningsnettet fra en 89 DI / 9000 T16 Talladega..
og boxen fra et 88 DI stand alone system...

Jeg vil parre tingende sammen og sætte det i testbænk og se om der kommer gnist før systemet bygges på bilen.
Stumperne må kunne opstilles i drejebænken til test først.

APC-en viser det gælder begge årgange. Altså ens ledningsnet ???.

MEN 9K remhjuler har kun 1 stk poly-v spor og et A/C spor. Lidt spændende om a/c sporet passe i lige linje med servo sporet....

Casper har du diagrammet over MY89 DI ?
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

26. apr 2010, 12:30

Remmer må være denne her :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=375 ... 1055307305

Da en ventilator rem dra en OPEL Astra 16 V 1,4 98- er 5K0938

Se liste :
http://www.saabphotos.com/gallery/album275/Remtabel
Det gør det nemmere i fremtiden at skaffe en ny rem :-)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. apr 2010, 16:16

Jeg tror den rem passer, den Continental rem jeg har liggende hedder 5PK940 men mekonomen har sat et klistermærke på hvor der står 5K940 mon ikke den rem du har fundet blot er 2mm kortere hvilket ikke burde betyde noget, tror faktisk at den rem der sidder i den grå er en 5PK938 rem

finder lige diagrammerne over DI/APC og smider dem op
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. apr 2010, 18:19

Brugeravatar
viking

26. apr 2010, 22:57

Jeg har en DI box til 88.
I morgen aften vil jeg parre ledningsnet og komponenter sammen. og se hvor slemt det går.

Fik remhjul af og åbnet ind til olie pumpen da dekslet skal bruges fra den 9000CC motor jeg hentede i weekenden :isittrue

Den er som ny, kun et slør af olie ligger i bunden. Ingen spor eller slidmærker. Very nice engine...

MEN det ligner lidt at motoren skal op for at samle alle stumperne. Det bliver rimeligt umuligt at komme ind til oliepumpen uden at der kommer sand og møj ind i systemet fra de gamle stumper....
og der er ultra lidt plads omkring og900 remhjulet....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

27. maj 2010, 09:10

Så er der projekt opdate , følgende er skaffet til DI indbygning til min OG900 T16 CAB MY87 :

Alle stål dele er nu glasblæst og malet.

Fra 9000-Turbo, er følgende dele skaffet fra en Saab 9000 2,0T Talladega MY 89
* Krumtapsføler
* Olie pumpe dæksel fra
* DI ledningsnet
* APC 25 bens stik. Er ved at blive splejset sammen med DI ledningerne
* MAP sensor
* Remhjul til vandpumpen
* Remhjul til generator
* Remhjul til krumtappen

Fra Ole Eriksen :
* DI lednings kit

Fra T-Hansen :
* Poly v rem

Fra PFS :
* O-ring + aksel pakning til olie pumpe dæksel
* DI kassette
* DI Tændrør
* Olie filter

Fra Peter:
* DI box
* Reserve olie pumpe dæksel

Fra Villads:
* DI + APC SAAB bog

Fra Speedparts:
* Fabriksny DI box til reserve. (den var billig og de er ikke nemme at skaffe fabriksnye !!).
(* brændstof chip, fabriksny -547 ECU, 3,0 bar benz regulator) Motoren skal jo have et lille pift :-)

Fra Drejebænken+fræser :
* Spacer til vandpumpe

Sidst og bestem ikke mindst , fra Casper Ankersen :
* Inspiration og rådgivning mht. el og ledninger mv.

Delene bliver indbygget i trin.

Trin 1 :
Poly-V rem ombygningen. vil lige se det virke og være 100 %

Trin 2:
Samling af alle DI delene, opstilles i prøvebæng og alt testes

Trin 3:
Hvis test er ok monteres delene i bilen. Strømfordeler beholdes året ud. (systemet skal lige virke 100%).

Trin 4:
Sommer kørsel med Lady "DI" :-)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

27. maj 2010, 12:29

Det lyder rigtigt spændende :D

Glæder mig til at høre om dine erfaringer og til at se den en dag. Høre om du får bedre performance (specielt off-boost). Og, ikke mindst hvor besværligt det egentlig er. Det lyder som en større omgang.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
viking

27. maj 2010, 15:08

Det er tidskrævende at skaffe alle de specielle dele. Olie pumpe dæksel, tryk sensor, ledningsnet ,remhjul mv.
Det var MEGET heldigt at en fabriks ny DI enhed kunne skaffes.
samt lidt tid til drejning af spacer/fræsning af spacer...

(PS DIenheden kan stadig købes hos Speedparts.se) Saab DI 88-89
Ny 7585797 200,150 6,357 kr 800 kr De har kun en tilbage tidl. var der to typer.. Så det begynder at stramme garnet.... og det er kun modellen fra MY88 der er brugbar...

Ellers skal der virkelig bygges om....

Der bliver nu noget bix at sætte delene på bilen. Men det må tage den tid der skal til...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

28. maj 2010, 10:11

For læse hesten ang. OG900+DI ombygning:
http://www.900aero.com/applications/php ... sc&start=0
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

31. maj 2010, 12:22

DI opdate.

Lige en opdatering af DI ombygningen på min OG900

Motoren er nu ombygget til poly-v rem. Med rem 5PK0937

Der er en ulempe med denne opbygning. Remmen flyttes længere ind mod motoren således at remmen kommer farligt tæt på vippe bolten til generatoren.
DVS der er ca 3-5 mm mellem bolthoved og remmen. :shock:

Hmmm , med lidt remslid vil remmen blive ødelagt og give drift problemer….

Har skaffet en længre rem (5PK963 og en 5PK973, hvis det ikke er nok må det blive en 5PK1000) og prøver om det hjælper at få vippet generatoren længre væk fra motoren således at remmen fjernes lidt fra generator bolten.

Se evt. det fine billede fra Casper. Det viser hvor tæt remmen kommer på ( hvis den stremmes )

http://www.saabphotos.com/gallery/album275/Poly_v

Et andet lille drilleri. Remmen til servopumpen passer ikke rigtigt. Den må godt være en størrelse længere ( 1 tomme er 2 længere ) Diameteren på A/C remhjulet , der nu bruges til servopumpen er lidt større end servopumpe-remskiv sporet på det ”gamle” remhjul.

DI boxen er indbygget og hoved ledningsnettet er lagt ned langs motor ledningsnettet..

Har forsøgt at prøvestarte men der var ikke gnist :cry: . Arbejder med nogle el tjek og en anden forbindelse til div. ledninger. Så der skal prøves igen senere…..

Det bliver spændende….

Det er alt andet end en 5 minutters job…
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

31. maj 2010, 12:54

Har DI-ombygningen noget at gøre med remmene? Hvad er der galt med V-remme?

Jeg rodede med en Renault engang, og dette poly-V-remsforløb skulle satme strammes så man kunne høre lejerne vånde sig, for ikke at skride.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

31. maj 2010, 13:45

Ja det har meget med remmene at gører.

Enten skal der sættes et EKZ remhjul på motoren, hvor "tænderne" / kamhjulet bag på remhjulet skal ændres, eller også skal der bruges 9k hjul fra en med DI systemet.

Så enten skal der files og tilpasses specielt eller også skal der skiftes remhjul og rem.

Nu prøver jeg poly v løsningen. Er egentlig mest til old school SP"XX" remme. Poly v er noget moderne pjat...

Den nye løsning kræver en extra rem i bagagerummet, da de ikke er lige til at skaffe, med mindre man er rem nørd.

Går man hen til en auto del pusher skal de have model og årgang ellers kan de intet finde. Kommer man med remmålet er de helt solgt... 5pk1000 ??? er det til en fiat eller æhhhh.....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

31. maj 2010, 13:52

Her fra Casper A på side 2 i dette monster doku:

"og du har ret PeterM, man kan godt tage rem hjulet til krumtappen fra en 900 med EZK tænding og bore hullerne i DI lukke hjulet op og lægge lidt skiver bag DI lukke hjulet når man monterer det i EZK rem hjulet. det er det svenskerne gør.

At lave det med fladrem er min helt egen idé. der skulle afprøves for inde i mit hoved skulle det kunne laves på den måde. og så er der jo ikke andet at gøre end at gå igang med at fikse hvad der måtte opstå af opgaver med at få fladremmen til at spreller rundt på 900 motoren"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

31. maj 2010, 14:37

Det forklarer det hele, Viking.

Mht. polyremmene er vi enige, for jeg var ikke tilfreds med at afskibe en bil med så hårdt spændt rem, for at den ikke skulle skride.

På min ur-99 er der kun to remhjul, nemlig krumtaphjulet og generatorhjulet. Altså omslutter remmen hjulene med 180°. Den er så slap at den kan tages af med fingrene og den skrider ikke. Såee, generatorlejer på den gamle bil bliver ihvertfald ikke en ting at rode med. :D

Pøj med projektet. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

31. maj 2010, 15:05

Jeg er helt pjattet med servo rem løsningen på OG900 :biglove
En lille nem rem der aldrig giver problemer

Samme med A/C remmen. Den kan skæres af med en kniv hvis A/C kompressoren sætter sig. På den måde kan man komme hjem og få overblik over skaden.. Genialt og godt.

Samme simpel løsning er der med generator remmene.... lige til at forstå...

De gamle remme kan skaffe over alt. På den måde kan man humpe hjem, selv fra syd EU... :mrgreen:

Hvis poly v går på en eks. saab 9000 :Hvadhulen så er der godt nok "blus i problem bålet"

Der skal adskiles mange ting og special værktøj til, special rulle hjul kan dø og give problemer.
Alene det at find vej gennem hjul vejen er svært :

http://www.saabphotos.com/gallery/album275/Remhjul

Hvordan er det nu med 9k remmen ? Rundt om træet igennem øjet hen over æhhh, nej det var ind i træet rundt om øjet ud gennem ?????? :roll: :evil:
SGT
SAAB-MANIAC

31. maj 2010, 20:34

Viking, hvorfor bruger du egentlig Caspers gamle tråd om DI?
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

31. maj 2010, 21:06

Jeg kører med en 5PK940 rem den har der ikke været nogle problemer med de 4 år den har siddet der, remmen er for øvrigt lager vare ved min lokale mekonomen butik, ikke noget med at det er til en xx bil nej 5PK940 er nok til de kan finde den ude på hylden
Brugeravatar
viking

31. maj 2010, 23:01

Fordi det er en vidre bygning af de oplysninger der er fra Casper samt de oplysninger der er givet til PeterM. :?:
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"