Banner cycler

Starthjælp

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Starthjælp

28. feb 2005, 13:19

Jeg har just købt en starthjælpting så jeg kan starte min bil som står i hi for vinteren.
Den kan ses på linket herunder:
http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=81611

Har nu just læst manualen og her står at bilens elektronik kan tage skade ved at bruge starthjælpen.
Desuden står der at den ikke er beregnet til at afladt batteri.

Hmm, hvad skal man så lige bruge den til :-).

Nå det jeg vil spørge om er: Kan jeg godt bruge den alligevel, da advarselen måske blot er sådan en amerikansk ting, hvor man tager forbehold for alle sagsanlæg??
Min bil er en 900 turbo 16 fra 12/88 og har derfor ikke voldsom meget elektronok, men apc har den da.

Kan den godt starte bilen selv om batteriet er helt afladt.

Ved godt den bedste løsning er en lader og en sådan har jeg så også købt, men vil nu alligevel godt vide det om starthjælpen.

villads
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

28. feb 2005, 14:59

jeg tror ikke at du kan starte bilen hvis bilens eget batteri er helt dødt. Jeg har ikke nogen erfaringer med lige netop den model, men har set lignende modeller og de giver altså ikke rigtig strøm nok. hvis du følger anvisningerne for tilslutning skulle der ikke være nogen fare for elektronikken. mvh
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. feb 2005, 15:41

Hej Peter "med den dejlige cabriolet" Det der kan ske er at tændingsmodulet brænder af, men jeg tror ikke der sker noget ved at bruge den.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

28. feb 2005, 16:38

Hej Peter "med den dejlige cabriolet"
Den kan jeg godt li' !! :D:D

ULTRA SAAB FREAK

28. feb 2005, 16:55

Hejsa

har godt nok ikke set nogen som har ødelagt noget ved at bruge sådan en... Vi har 5 på jobbet og ingen af dem har da brændt noget af hehe.. Meeeeen som nævnt før så kan den sjælent starte bilen hvis batteriet er HELT dødt

MVH
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. mar 2005, 16:19

OK nu har jeg så købt en batlader og her er en ny advarsel.
Bilens batteri skal kobles fra bilens elnet før man kobler laderen til for at elektronikken ikke tager skade.
Gør alle dette eller er det unødvendigt.
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. mar 2005, 17:02

Hej Peter.
Hvie jeg skulle bruge en lader, ville jeg koble batteriet fra da mange ladere i dag afgiver nogle grimme spidse spændinger som kan forårsage skade på elektronikken ( jeg er selv elektronik-mekaniker og har prøvet at måle signalet med et oscilloscop ). Mange ladere afgiver dog så lav en spænding/ladestrøm at det ikke er nødvendigt, men hvis fabrikanten anbefaler at afbryde batteriet så vil jeg selv gøre det.

Mvh. Søren
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. mar 2005, 18:12

Jeg købte en tilsvarende i ALDI for 299 kr, og troede bestemt ikke på den som starthjælper, men da både min sækkevogn og min trillebør konstant taber luft i dækkene, så var det da billigt for en batteridrevet kompressor!
Og til det formål har den vist sig aldeles fortrinlig. (Duer dog ikke til luftmadrasser. Luftmængden er alt for lille..)

MEN da min vinterbortpakkede 9k'er så skulle luftes forleden, så sagde den bare et enkelt kort Tju - ikke mere strøm! Altså ikke noget helt fladt batteri, for der var jo lys - men ikke nok til at tørne startmotoren.
Ind og hente den blå ALDI-dims - satte den til, ventede omkring et minut, drejede på startnøglen - og 9k'eren sprang straks i gang!

Mvh
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

5. mar 2005, 20:06

Den lader jeg har købt skulle have en elektronisk dims som gør at batteriet ikke kan overlades. Se laderen på linket herunder.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... eTp8v07UIs

Beskytter dette så mod de der spidse spændinger du omtaler.

Forresten forsøgte jeg idag at starte min også vinterpakkede saab op med et helt fladt batteri med min nyindkøbte energistation til 300 kr.
Den sprang lige igen. Fandme genialt istedet for hele tiden - hver gang jeg starte den- at skulle rulle den manuelt ud af garagen og bakke min anden bil til.
For øvrigt kunne min anden bil heller ikke starte forleden pga frosten og så var det bare at koble batteristationen til og straks sprang den igang. En lille ting som stærkt kan anbefales. Altså lige på nær at plastikken som sidder over fjederen gik i stykker første gang jeg brugte den. Sikkert pga de 15 graders frost.

Tilbage til "Modern Forum"