Og jo, den ruller skam endnu. Det har været en begivenhedsrig tid de måneder der, nu er gået.
For det første er jeg naturligvis i stadigt højere grad blevet bidt af Saab-bacillen - klublivet, historien o.s.v.
For det andet har det været utroligt godt for selvtilliden. Så sent som i formiddag fik vores Mitsubishi lidt service med olieskift m.m. - noget jeg ellers har brugt 30-40 år på at overbevise mig selv om, at jeg ikke kunne finde ud af. Men pludselig ser jeg mig selv i gang med at rive bagskærme af Saaben, skifte støddæmpere o.s.v. Eller jeg befinder mig på en skrotplads med mit topnøglesæt og demonterer et par selelåse fra en midt-halvfjerdser Opel Rekord fordi, jeg har fået det tip, at de passer til eftermonterede rulleseler i
min bil (og det gør de!)
For det tredje er der så den bacille, der handler om projektudvikling. Min bil er så absolut en rullende renovering, der aldrig vil nå længere end til "bruksskick".
Men livet med bilen handler i høj grad også om at indrette sig - hvordan skal den se ud og hvad skal den have af udstyr? Og her er der jo meget inspiration at hente på de forskellige klubsider og auktionssites.
Ufatteligt hvad man lige pludselig står og er kommet til at købe.
Men lige nu ser det ud som om, jeg er på vej til at indrette en "luksus" van på hvide plader.
Fandt en tæpperest i Garant, og har nu væg til væg tæppe i varerummet.
Fandt så - synes jeg selv - et kup på Tradera. Et "sengesæt" "bäddsats" - uoriginalt selvfølgelig, der "går den anden vej" Altså man hiver passagersædet ud, og har så varerum/ soveplads fra bagkofanger til skillevæggen til motorrummet.
Jeg kører som regel alene i bilen - det sker, jeg har et barn eller to med. Men så er der jo tredje række der bagude.
Så er vi også ved at nå til hifi afdelingen. Har fået fat i en original radioholder til under midterste ventilation og en Philips med båndspiller, der passer til. Og så har jeg for et stykke tid siden købt en box med ca. 30 bånd med svensk pop fra slutfirserne...
Så mon ikke vi snart kan spille op til dans i varerummet...
Kom i øvrigt også til at købe en kæmpe højttalerboks - 77 cm bred hos Onkel Harald (Nyborg) (Ugens tip - 169 kr.)
Livet med en gammelsaab er naturligvis også et kapløb med rusten - forsøger lige nu at komme på omgangshøjde med rustskaderne omkring bagskærmene. (Tip: Den svenske klub kan skaffe kederlister - gummilisten mellem skærm og karos).
Håber, at "motor og låda" holder lidt endnu - John Eno har i hvert fald fået den til at starte og køre godt. Men lidt utrygt at folk tror, jeg kører TT p.g.a. udstødningen..
Så alt i alt - kan kun anbefale andre at kaste sig ud i livet med en Gammelsaab.
Mogens