Banner cycler

Saab 900 T16

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Saab 900 T16

8. jul 2008, 02:47

Så vil jeg da lige starte min projekttråd, om ikke andet så for at jeg selv kan følge lidt med i hvad jeg skal have lavet ;)

Jeg er den nuværende ejer, af den Saab 900 T16 som nok har skiftet flest ejere på kortest tid, her på forumet - Men jeg er glad den for alligevel :twisted:

Billeder skal nok komme flyvende snart.

En lille liste over ting som man burde få lavet:
RUST (Inderskærme VF, panel HF, vanger og lidt i bagagerum evt.)
Ny lakering (Hvis rusten kan betale sig at lave)
El i venstre side (Spejl og rude, har fejlfundet lidt på det, motoren kan køre, men går meget stramt, så tror jeg skal have det hele ud, og så rense det lidt)
Gjort lidt rent omkring motoren for at lokalisere oliespildet lidt nærmere, ved at der er fra ventildæksel, gearkasse, oliepumpe, venstre drivknude og turbo - Men i meget meget små mængder, efter udsagn fra mekanikeren i hvert fald ;) Men det skal der checkes op på, og så må tiden vise om der blot skal fyldes på med jævne mellemrum, eller om det skal skildes ad og laves.
Bremseskiver og klodser foran.
Nye dæk (Og fælge)
Bagagerummet skal kunne åbne (Og låse) stabilt, lige pt. Hopper den af med meget korte mellemrum.
Førerdøren skal kunne åbne/låse udefra, der mangler en split (Eller hvad man kalder den slags), så den falder af.
Fartpiloten vil jeg også forsøge at kigge på - Den siger en slags hylelyd hvis jeg flytter skyderen til højre, siger det nogen noget?
Luftcirkulation virker heller ikke specielt godt (Der kan vælges imellem 3 indstillinger, "Normal (Måske afrimning af vinduer)", "Fuld kraft" og ingenting. Det er vel lufttrykket som skal sættes til på en eller anden vis.
Se hvad jeg kan gøre ved de stakkels Aero skørter som er blevet skruet fast til dørene, for de sidder ikke pænt ligenu, og er meget ked af den montering - Det kan ikke være speciel sundt heller :)
Loftet og andre kabinedele kunne godt trænge til at blive betrukket om, så det bliver nok også et projekt engang.

Jeg har fået mig et par røde dyser, så det kan da være at jeg vil forsøge at montere dem sammen med den Mats brændstofchip (Hvor skal den monteres? :oops: :oops:).

... Bilen skal bruges tli hverdags brug (Hvis den bliver ved med at være stabil), og jeg har ikke de store forventninger til at den skal yde væsentligt mere end den gør allerede. Samtidig har jeg heller ikke en plan om at den skal i 100% superflot stand (Foreløbig i hvert fald), men jeg vil gøre mit for at holde den så sund som muligt, uden at det koster en million.

Lavet:
Aluhuset (Som dryppede lidt vand) er skiftet da den var ved at være godt gammel.
Rude i højre side sidder nu fast når man kører den ned ;)
Diverse småting.

Jeg vil forsøge at skyde så mange billeder som muligt hist og her :) Hvis jeg ellers får et overblik over tingene, og kan få det til at virke.

Indtil videre har bilen kørt ganske ganske fornuftigt, jeg har ikke oplevet det helt store.
Jeg har oplevet at en ledning til en af benzindyserne fik vristet sit løs, hvilket gjorde at bilen slog noget igen og kørte temmelig ustabilt (I det meget korte stykke den fik lov til at køre), men da den kom på igen var der intet at mærke.
De nymonterede alurør ved intercooler gik løs i samlingen, hvilket gjorde at bilen ikke var så glad for at køre videre, tog lige et par minutters kiggeri før jeg opdagede det. Bilen kunne godt starte men gik ud, hvis den fik lidt gas var det til at køre, men ikke ordentligt/stabilt overhovedet - Men da det blev samlet igen var der intet problem :) ... Udover at det ikke var helt stramt nok, så den hoppede af igen næste gang der kom tryk på systemet :P Lige da det skete første gang var jeg lidt nervøs for om det var det sjov jeg skulle nå at få ud af den bil, men heldigvis ikke da.

Jeg er bestemt ikke mekaniker selv, jeg kan rode lidt med el og er ikke så bange for selv at lege med tingene (Gerne sammen med min noget mere bilkyndige farmand) - Så de mekaniske ting regner jeg stærkt med selv at få fejlsøgt på og udrettet, hvorimod det motormæssige primært vil blive udført af fagmand (Hjøllunds Auto her i Herning).
Rust ved jeg endnu ikke hvor skal laves, men har et par steder hvor der skal høres til ca. Priser, og så må jeg tage en beslutning derefter.

Ang. Oliespild kan jeg se en smule hver gang jeg stopper bilen, men om det er reelt oliespild fra dele på motoren, eller om det lige så meget er snavs og lignende som falder lidt væk ved jeg endnu ikke - Men jeg skal i hvert fald sørge for at få checket op på oliemængden igen inden længe, for at få en fornemmelse for hvor skidt det er.

Det var lige det for i aften :)

René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Saab 900 T16

10. jul 2008, 22:53

Hvis vi ellers skal gøre det til en lille dagbog.

I går fik jeg skiftet spændebåndene ved alu rørene (3 stk, som var for lange), det var jo nemt klaret.

I dag valgte udstødningen så at gå lidt i udu, den faldt af sit ophæng inde under bilen, heldigvis ikke med så meget fart og jeg fik stoppet temmelig hurtigt, bundet den lidt op og kørt de 100meter der var hjem igen. Det så ud til at den bare var faldet af, sådan der omkring førerdøren under bilen (Altså i en samling), så i min perfekte drømmeverden er det noget som ordnes med tre skruer. Men for satan en larm den kunne lave uden :twisted:
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 Aero 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1963, Saab 96 TT 1962, Saab 92 1955
troels
SAAB-PSYCHO

Saab 900 T16

10. jul 2008, 23:47

Hej Rene

Lyder som et spændende projekt, hvilken årgang er bilen? Jeg har selv en årgang 1986.

Hvis du ikke ved hvornår der er skiftet motorolie, oliefilter, luftfilter og tændrør, strømfordeler, så ville det være først på min to-do-liste hvis du gider lidt mere, så også bremsevæsken og gearkasseolien.

Fartpiloten kan være noget simpelt som utæt vacuumslange, det var det i min egen, der hvor slangen bukker 90grader i venstreforskærm, generelt kan det være en god ide at skifte alle disse små vacuumslanger.

En matschip skal vist placeres i den boks der er inde under gulvtæppet i passagersiden i væggen ud mod højre forskærm, men ellers kan Casper Ankersen herinde nok også hjælpe med lidt APC tun til start.

God fornøjelse

Troels
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

Saab 900 T16

10. jul 2008, 23:56

med mindre der er en af de tidligere ejere der har skiftet APC boksen ud så er den allerede fikset men det kan godt tænkes at den skal justeres ind igen.

Mats chippen passer sammen med de røde bosch dyser. dem fra 9000 aero.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Saab 900 T16

11. jul 2008, 00:09

Jeg har haft kigget ind til boksen, synes bare ikke lige at jeg kunne se noget, men var heller ikke så grundig dog :) Det er den boks med et alu (?) låg, med et irriternede lukkesystem som hænger sammen med låget og en tosse som jeg sikkert får brækket i stykker når den skal åbnes igen, ikke?

Bilen er en 1984, motoren skulle være udskiftet til en fra 92 (Hvis jeg ikke husker helt galt).
Har haft min mekaniker til at kigge den igennem og han mente at det hele så nogenlunde fornuftigt ud (Altså væsker, filtre, slanger osv.), og det olie jeg selv har kunnet checke og se har set meget meget fint ud, men min plan var at det skulle skiftes her når jeg har kørt en 4-5.000 km i den, for at være på den sikre side, sammen med de andre småting.

Jeg synes at jeg forstod på Nicolai, i et tidligere topic (Ang. At den går ud, hvis man kobler ud og bilen har kørt med tryk), at den var sat lidt ned i ladetryk, men om det er i APC boks eller på anden vis ved jeg intet om, men det kan han sikkert selv svare på hvis han kigger herind :) Men det er den slags som kan komme løbende, de kræfter den har nu er stadig nok til at jeg smiler i hvert fald.

Ang. Fartpilot'en, så vil jeg også have kigget på alle de slanger, men mon ikke det også kan hænge sammen med at luftkanal-systemet ikke fungerer? (Uden at jeg ved det, kunne jeg forestille mig, at det bliver fødet med samme luft?)
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 Aero 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1963, Saab 96 TT 1962, Saab 92 1955
troels
SAAB-PSYCHO

Saab 900 T16

11. jul 2008, 00:21

Hej Rene

Luftsystemet og fartpiloten har ikke noget med hinanden at gøre, der sidder følere på pedalerne og vacuumslanger ind i kabinen under knæpanelet og i venstreforskærm sammen med APC boksen, der sidder luftpumpen.

Det kan også være grundladetrykket GLT som er sat lavere, det kan du kontrollere ved at pille stikket til APC boksen af, så skulle turbonålen nå til ca midt i det gule felt.

mvh
Troels
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

Saab 900 T16

11. jul 2008, 00:40

Ang. vent.systemet og fartpilotens udeblevne funktion, vil jeg blot minde om, at det ofte er umuligt at vide, hvad der i tidens løb er blevet "bastlet" sammen på ens bil, der ret beset ikke er helt "efter bogen". Således KAN disse to elementer godt få vakuumtilførslen fra samme sted via en Y-forgrening et sted derude foran...og netop disse kan sagtens være revnede! :idea:

Ellers er det naturligvis korrekt nok, at de som sådan ikke har noget med hinanden at gøre :wink:

/Henrik
Senest rettet af hf-eco-power 11. jul 2008, 12:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

Saab 900 T16

11. jul 2008, 10:44

Rene, jeg ved at fartpilotens vakuumslanger ikke er forbundet til fodkontakterne (kobling/bremse). Du kan følge slangen fra pumpen ude i venstre forskærm ind i bilen, den går ind i flere y-led som alle skal sluttes til hinanden og holde vakuum.

En detaljeret oversigt over fartpilotens komponenter og tilslutninger kan ses her:

http://www.thesaabsite.com/900old/c900C ... 0and9K.htm

At fartpiloten ikke fungerer har ikke noget med klimaanlæggets funktion at gøre. Klimaanlægget virker ikke fordi den studs der sidder på regulatoren inde bagved det grå panel (under instrumentpanelet) er knækket. Der skal en ny til. Den sidder lidt til højre for midten i bilen.

Bilen kørte en overgang på GLT fordi stikket til bankesensoren var knækket, dette blev loddet sammen så maskinen nu trykker fuldt. Jeg skal dog ikke udtale mig om hvorvidt der ellers er blevet pillet i APC boksen (ligger under bagsædet). Prøv evt. at få fat i en umodificeret APC boks for lige at teste at de øvrige komponenter fungerer som de skal.
Med standard dyser (orange) og standard APC skal bilen lade ca. 0,75 bar. 0,4 bar i GLT.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
BAAS

11. jul 2008, 12:49

lidt OT

Hvad er nummeret på sikringen som styrer fartpiloten i en 9K ?
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

11. jul 2008, 20:20

Hej igen allesammen, så kom udstødningen på igen :) Jeg har en ide om at den måske ikke har siddet helt ordentligt på tidligere, og det gør den heller ikke 100% nu (Det var ikke til at få det presset helt ind over) - Men nu sidder det, så må vi se om det ikke holder. Det kostede en ny udtødningsclamp, og den i den anden ende kunne også godt trænge til at blive udskiftet da dens gevind ikke var helt godt. Men nu sidder det der igen, yay! :P

Ang. Resten, tusind tak for de mange gode råd, jeg håber på at få tid til at skilde den lidt ad her i weekenden, så jeg kan kigge på præcis hvad det er der skal til for at luftdyser og fartpilot kan lege godt sammen igen.
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

11. jul 2008, 21:24

Hej Rene!
Jeg SYNTES nok det var den sorte slyngel jeg så den anden dag mellem Hammerum og Herning, på vej mod Herning, kan det passe?
Kører selv i en sort 9000 aero da jeg kørte imod dig...
Jeg bor i Ikast og skal gerne være behjælpelig med ting fra tid til anden, hvis det er... Vi er da et par stykker (Creed og jeg) der roder en del med Saab... ;)
Kunne være hyggeligt at mødes på et tidspunkt!
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

11. jul 2008, 22:58

Saab-Daniel, ja det lyder ikke helt usansynligt, bor i Hammerum, så det har nok været mig ja :) Det kunne da være skægt at sige hej en dag, og måske få lidt kvalificeret hjælp hvis det er helt slemt, men det kan vi jo prøve at se på til den tid, jeg vil da forsøge at hilse næste gang jeg ser din 9k.
www.SaabMuseum.dk
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

18. jul 2008, 20:17

Nå, siden sidst :)
Jeg fik mig et større chok efter at jeg havde rodet lidt let rundt i hullerne i instrumentbordet - For da jeg ville til at køre igen, så skete der intet da jeg drejede nøglen, og det næste jeg ser er røg fra instrumentbordet (Og jeg havde ikke haft noget hverken til eller fra) - Efter et par forsøg og lidt søgen fandt jeg så en løs og afisoleret ledning som var synderen :P Da den blev taget væk, så spillede det bare max igen - Så nu er næste projekt vist at få hevet det instrumentbord helt af og så rydde ekstra godt op der :)

Der er blevet smidt midlertidigt nye dæk på de orginale fælge indtil jeg finder nogen nye, ikke en helt optimal løsning, et par UltraGrip 7+, da de skal bruges i den lidt koldere tid - Og følte ikke for at købe dæk til at køre i en måned, som derefter ikke skal bruges, så vinterdækkene blev købt nu, så kører jeg i det mindste "lovligt". Så jeg søger fortsat med kæmpe lys og lygte efter nogen fine fælge til bilen :)
I forbindelse med dækskiftet kunne jeg se at højre forfælg engang må være blevet spændt skævt på eller lignende, i hvert fald havde fælgen en mindre tryk og ditto på centreringsringen - Ikke noget af egentlig negativ betydning, fælgen sidder som den skal (Men den sad også mærkbart "bedre" fast end de andre).

Udover det kunne jeg se at udstødningsophængene bagerst (De gummi ting) var fantastisk tærrede og nok kunne trænge til en udskiftning, men det er også en af de ting som er til at klare ;) Så håber jeg på at det kan hjælpe med et rette udstødningen lidt op (Selvom jeg ved det ikke gør det hele), da den løber noget skævt under bilen og slår en del på inde under.
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

22. jul 2008, 15:23

Hehe, så dig sgu lige igen den anden dag i rundkørslen ved Birk, den savner godt nok sin whale-tail, den ser helt ked ud af det...!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Nicolai

23. jul 2008, 00:02

den savner godt nok sin whale-tail, den ser helt ked ud af det...!
Ja.........for den ligger i beskyttet forvaring i mit lune værksted 8)
Men bare rolig, den whaletail skal nok komme til værdighed igen også. Og Rene: undskyld at du må nøjes med en rød klat på bagklappen istedet for - men du fik vist så rigelig bil for pengene.
Og til trøst: En ægte 900 Aero 1984 er født med den lille spoiler - da whaletailen først kunne fås fra 1987. Så tør øjnene :cry:

Glæder mig til at følge projektet!

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

23. jul 2008, 01:26

I kan også tro at jeg sover dårligt om natten bare ved tanken om den manglende spoiler ;) Er dog stadig i tvivl om, om det skal være en whaletail eller en normal - Synes mest at jeg hælder til den lidt mere diskrete lille spoiler, eller er det helt forkert? OG, når det er sagt, så synes jeg ikke at det er noget jeg nogensinde falder over i min søgning rundt på nettet.
Nicolai, ja jeg er i hvert fald tilfreds ;) Nu står den på rustlavning om et par uger formegentlig, og hurtigst muligt derefter lidt ny maling :)

Jeg lagde mærke til at mine sideblink ikke blinker, er det årgangen som normalt er uden eller hvordan kan det være? Det er i begge sider, og den sjove del af det er, at hvis vi måler på stikket, så kan vi finde strøm (Som stiger/falder i takt med blinket selvfølgelig), men pærene gør intet (Og de er testet!) - Og når der måles i fatningen finder vi også strøm :S Men bilen blinker heller ikke ekstra hurtigt som jeg da synes biler normalt gør hvis ikke de mangler en pære. Nogen ideer (For det holder vel ikke til syn?)?
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Nicolai

23. jul 2008, 12:04

Skulle da være en simpel sag at få fat på den lille spoiler - den vil jeg tro kan findes hos enhver hugger. Ude i Ikast holder min gamle 87´ champagnemetal på skrotten (hvis den da er der endnu) og der sidder da ihvertfald en spoiler på bagklappen.
Mht. blinklyset kan jeg kun bidrage med at de fungerede da jeg havde bilen i min varetægt. Håber du finder fejlen, for NEJ - den går ikke til syn.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

1. aug 2008, 00:11

Nå, lidt opdateringer siden sidst.

Jeg har ikke kigget videre på spoilere må jeg desævrre indrømme. Det højre sideblink har på magisk vis lavet sig selv, det venstre virker stadig ikke (Hvilket ikke er så mærkeligt da der kun er tilsluttet stel, og vi har ikke kunnet finde den anden ledning (Og den sad ikke på da vi kiggede første gang :P)).

Her den anden dag opførte bilen sig MEGET mærkeligt, jeg havde lige været ude på en lille køretur, og en times tid eller to efter skulle vi et smut til vandet - Saaben ville ikke rigtig tage gas, og det blev kun værre da vi skulle holde stille et par minutter, den skulle have godt med gas for ikke at gå ud, og den gik meget lavt og ustabilt i tomgang. I første omgang troede jeg det var ledningen til en af dyserne som var hoppet lidt af igen, men det virkede det ikke til. Jeg forsøgte at køre lidt mere, og det blev bestemt ikke bedre, når jeg gav gas fra tomgang tog det lige et lille sekund før der skete noget, og den skulle holdes lidt højt for at have kræfter nok til en igangsættelse, så det blev en meget meget kort køretur. Da jeg så kom tilbage til bilen et par timer efter var der intet at mærke, den kørte præcist som den plejede. Olie og vand var der rigeligt af, men er i tvivl om, om olien måske var godt varm - Men burde den kunne blive det uden videre? Eller kan det måske være motorstyring eller lignende som har haft en dårlig dag? Der var ingen ændring efter at jeg slukkede bilen i et par minutter.

Mit højre baglys drillede også i dag, hvis bilen er slukket kan bremselyset lyse, hvis bilen er tændt kan det normale lys virke, men når jeg bremser slukker lyset (KUN den højre baglygte med bremselys i), så det skal lige skildes helt ad og gåes efter i morgen.

Ellers alt godt stadigvæk, vandholderen til min chargecooler lækker lidt vand i toppen, pga. Vandet bliver skudt skævt ind, så det ryger op mod låget og triller lidt ud, den midlertidige løsning er blevet at sætte et stykke plastikpose ned under låget, trykket en tommelfinger ned for at bremse vandet - Det virker sådan nogenlunde :) Tror den endelige løsning bliver en ny vandbeholder og så vil jeg også gerne have den flyttet eller i hvert fald monteret bedre, da beholderen bare hænger i stribs ligenu. Og Chargecooleren boksen virker heller ikke til at være monteret mere end bare at være smidt ned og så sidder den sådan lidt i spænd :P Det gør at den trykker lidt hist og her.
Luftfilteret vil jeg have monteret mere fast end det er nu, da det også bare hænger løst i sit temmelig lange rør, ikke vildt optimalt i min perfekte drømmeverden.
Alt dette kom egentlig efter at motoren lavede nogen meeeget underlige lyde, som mest af at fik mig til at frygte at der var gået et leje eller det der var værre, den lavede en underlig "klap klap klap" lyd (Meget tydelig når man åbnede op og gav gas, specielt når den skulle ned i omdrejninger), og som vi gav den lidt omdrejninger blev det værre og værre. Heldigvis viste det sig at det blot var det stykke sorte plastik der sidder foran motoren (Bagved blæserne) - Som åbenbart sidder lidt forkert, jeg har dog meget svært ved at se hvordan det skal sidde korrekt, men i forbindelse med luftfilter bliver der lidt luft så det skulle være til at rokke med. Jeg ved ikke om folk ved hvad for noget plastik jeg hentyder til, men jeg kunne forestille mig at der dækker over en blæser og eller nogen remme i fronten af motoren.

... Det blev noget af en stil, hvis nogen læste og forstod det må i endelig bidrage med jeres viden ;)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

1. aug 2008, 09:32

Fartpiloten : Skift alle de små vacuum slanger til silikone slanger. Det er slangerne nedenunder ratstammen. Slangerne forbinder pedalkontakterne div t stykker. De sorte slanger revner og går giver lækage. Det samme er helt sikkert problemet til ventilations systemet. Friske slanger så ruller det igen.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1130

Andre drillerier med fartpiloten:

Pedal kontakterne dør, et udbredt problem. Mål den elektrisk igenne juster. Udskift den eller de kontakter der ikke virker
Speederen trækkes af en vacuum dåse med signal fra piloten. På dåse er der en lille "lokumskæde" den har det med at hoppe af. I ikke trukket stilling skal kæden være lidt slap.
Hastighed til pilotens hastighedsstyring kommer fra speedometeret , med et lille to-bens stik. Det sidder på bagsiden af speedometeret. Tjek om det er på. (du kan komme der ned via. højtaler pladen i venstre side.

Der er 6 stikben på speedometeret, hvilke to og hvilken vej de skal vende ved jeg ikke men der er sikkert en el-haj der kender til det.
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

1. aug 2008, 21:59

Viking, tak for den, jeg må lige se om jeg ikke skal have købt mig nogen meter at forskellig farve, det kunne da gøre det lidt nemmere at fejlsøge senere hen i hvert fald :) Kan man ikke finde sådan noget slange her i DK? Synes det er lidt pebret at købe hjem derfra (Mht. Porto), for det burde da være til at finde i Danmark? :S

I dag fik bilen en stor tur med læderfedt på bagsæderne (Forsæderne kommer senere), og så blev der ellers ryddet op i ledningerne under bagsædet, støvsuget og samlet alt fra gamle kvitteringer, skruer, slikpapir, penge (Det finder jeg sq over alt i den bil! :P), og en lille sø af vand :S Ved ikke helt hvornår den er kommet, håber lidt at jeg bare har været lidt for grundig ved sidste vask, der var i hvert fald ikke noget som tydede på at det havde ligget der længe, og tæpperne var der intet at se på.
Jeg fik hevet APC boksen frem, og kunne se at den brune ledning (3. ben) (Og nu er det selvfølgelig ikke sikkert at farverne er orginale eller noget som helst, men hvis det nu skulle sige jer noget), stikket sad kun lige i kanten, så var lidt i tvivl om der måske har været dårlig/ingen forbindelse tidligere, men der var intet at mærke efterfølgende (Hvis der skulle være noget, så var det mindre tryk).
Jeg synes at bilen er blevet lidt sløvere siden jeg fik den, ladetrykket kommer ca. Halvvejs igennem det røde felt i 2. gear, synes kun den rammer lige imellem det gule og røde felt i de efterfølgende gear. Er det mig som har vænnet mig for meget til rykket eller kan der være en åbenlys grund? Bilen kører ganske fornuftigt (Og også fint hurtigt) ellers, lader ganske stabilt, ikke noget hakkeri eller lignende.
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

3. aug 2008, 12:00

Kører du på 95oktan?
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

3. aug 2008, 15:15

99 v-power (De seneste 2 tanke).

Ang. Det plastikskjold jeg tågede rundt i tidligere, så er det selvfølgelig skjoldet som sidder henover koblingen.
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

3. aug 2008, 21:18

Efter en tur i dag gav jeg bilen lov til at køre lidt i 4. gear, trykket kom ganske udemærket, og også op i det røde felt, da den nåede lidt op i omdrejninger (Umiddelbart omkring 3.500-4.000) faldt trykket lidt, og jeg nåede omkring 150km/t, da jeg kiggede i bagruden kunne jeg dog se at jeg røg en smule, og da jeg gav den lidt gas få sekunder efter (Udkoblet) kom der også en lille sky), jeg har svært ved at beskrive det bedre, for skulle jo også koncentrere mig lidt om de tomme jydske motorveje ;)
Jeg kunne ikke fremtrylle røgen igen senere, og bilen kørte også som den nu plejer hele vejen igennem.

Kan det være tegn på en evt. Døende turbo, eller bare mig som lægger for meget i den slags?
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

3. aug 2008, 21:38

Nej, du lægger ikke for meget i den slags! Den skal IKKE ryge, og da slet ikke blåt. Nåede du at se det? En SAAB æder pr. definition ikke olie, så jeg vil også skyde på, at det må skyldes en døende turbo. Det er typisk, at røgsløret viser sig ved lavt olietyk - når gassen slippes og ved tomgang, efter den lige har måttet arbejde hårdt for føden. I disse tilfælde vil røgen netop være blå = revne i turboens smørekanal! :(

/Henrik
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

3. aug 2008, 21:43

Jeg synes ikke at skyen var blå, mere hvid hvis den var noget (Men som skrevet, så fik jeg ikke et ordentligt kig på den) - MEN, jeg har haft behov for at fylde lidt olie på fra tid til anden (Og taget i betratning at jeg kun har kørt et par tusinde km, så er det nok til den alt for gode side), så det kunne godt tyde på at jeg skal få kigget rundt på det :/
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Nicolai

3. aug 2008, 21:48

Vil give Henrik ret, desværre.......ligger der meget olie i indsugningen? Der ligger som regel lidt, men den skal ikke være indsmurt i olie. Er der mislyde fra turboen?
Så vidt jeg husker lød turboen sund og rask da jeg kørte bilen, men det kan jo gå galt for os alle sammen lige pludselig.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

3. aug 2008, 22:49

Indsugningen må jeg se om jeg ikke kan få kigget på i morgen.
Når vi er ved den turbo snak, så minder det mig om at bilen (Hvilket virker lidt mere åbenlyst nu) har lavet en mislyd fra tid til anden, jeg hørte den første gang kort (5-6 sekunder måske) da jeg kørte fra Nicolai da jeg købte den, og så ellers med jævne mellemrum siden, i starten måske et par gange om ugen at den kom frem og så løbende derfra er det blevet lidt oftere.
Lyden er sådan en metalisk skuren, for mig svær at forklare - Min tanke gik på at det måske var en rem som larmede lidt engang imellem (For sådan kunne det også lyde), eller turboen (Hvilket jeg tidligere ikke troede), det som har gjort mig i tvivl er at lyden kommer og går komplet uden system, det kan være kort når jeg starter bilen, eller når jeg har kørt 20km, omdrejninger, tryk osv. Virker ikke til at betyde noget som helst (Udover at man kan høre forskel på lyden, den følger omdrejningerne, både op og ned i takt, ikke nogen forsinkelse eller andet, hvilket var med til at fjerne min mistanke fra turboen). Det lidt sjove er så, at indtil for en 3-4 dage siden, var lyden væk i en lille uges tid, efter at jeg havde fyldt lidt ekstra vand på chargecooleren (Hvorefter jeg fik mistanke til at det måske var pumpen dertil som larmede ved lidt vand). Og ganske praktisk har lyden selvfølgelig holdt sig væk når jeg har haft motorkyndige mennesker med ude at køre.
Men jeg har ikke kunnet få lyden til at hænge sammen med hård kørsel, koldt/varmt vejr, lange køreture eller noget som helst andet.
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Nicolai

4. aug 2008, 13:03

Hvis turboen er træt vil den typisk have en "hul" hvinen, specielt når motoren er kold. Når den så står af, vil du ikke være i tvivl. Der lyder en hidsig hvæsen når den spooler op.
Bruger bilen olie?
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

4. aug 2008, 13:10

Bilen taber i hvert fald olie, hvis det er på den måde du mener, jeg ved ikke om bilen selv spiser noget. Synes ikke at jeg har hørt noget til en hul hvinen, må jeg lige prøve at være opmærksom på. Hvis uheldet skulle være ude, og turboen vælger at stå af, er det så med den helt onde risiko for at få ødelagt resten af motoren i samme omgang (Tænker på om den sender lidt metalstumper med rundt efterfølgende)?
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Nicolai

4. aug 2008, 13:15

Jeg tror ikke du skal være bange for at få motorhavari hvis turboen smutter. Har selv kørt en oliekølet turbo død på min gamle T8, der skete ikke andet end at den begyndte at hvæse. Så stopper man som regel rimelig hurtigt :cry:

Prøv at kør stille og roligt videre og se om tingene udvikler sig - der kan gå lang tid inden der sker mere. Men du skal selvfølgelig lige tjekke de ovennævnte ting for en sikkerheds skyld.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

4. aug 2008, 13:46

Lækkert nok, skulle bare være sikker på om jeg turde blive ved med at køre :) Jeg prøver at se tiden an og se hvad der sker, som sagt har motoren ikke opført sig "rigtig" underligt endnu.
Mange tak for svarene :)
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

9. aug 2008, 23:41

det kan godt være dine ventilløftere som snakker med. Er det ikke om morgenen den snakker/rasler
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

10. aug 2008, 09:48

Casper, den snakker lidt sådan periodisk (Alt efter hvilken af dens mange lyde vi snakker om) både når den er kold og varm, men her den sidste uges tid har den faktisk opført sig ganske pænt mht. Snak.

Jeg tabte udstødningen igen her i torsdags, efter en lille køretur kørte jeg hjem til de gamle for at sige hej, og da jeg satte mig ud i bilen igen kunne jeg høre at den larmede lidt ekstra, og da jeg kørte den første cm kom racerlyden ellers frem, ævæv! Men heldigt nok at den valgte først at hoppe af da jeg holdte stille :S Men nu er den blevet monteret væsentligt bedre, og de bagerste gummiophæng skiftet - Resultatet blev at den ikke længere siger de sjove "Klonk"-lyde når jeg kører over bump, lækkert.

I forbindelse med udstødningsmonteringen opdagede jeg dog noget rigtig træls noget, da bilen kom op på siden dryppede der en okay stor gang kølervæske ned gennem motoren, og derefter en masse små dryp imens den stod der, og da bilen kom ned på alle fire igen var kølevæskebeholderen helt tom, noget specifikt man kunne kigge efter der?

Jeg har dog fået et nyt problem nu, jeg var til havefest i Ikast i går (Uden alkohol i mit tilfælde), og da jeg kørte hjem derfra i stille regnvejr valgte min førerside-vinduesvisker pludselig at give op midt i et visk. Heldigvis kun et par hundrede meter hjemmefra, så med lav hastighed trillede jeg hjem og kiggede på det, men jeg kom ikke lige videre i det mørke regnvejr, det så ud til a den wire som styrer viskeren var hoppet af, men det må jeg få kigget igennem i dag, det så ud til at være til at overskue.
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

10. aug 2008, 13:45

Jeg tror ikke at den lille wire er faldet af viskermekanismus, jeg tror den er knækket. Den gjorde det på morens gamle bil, da der var gået råddenskab i viskerakslen, så wiren blev overbelastet og knækkede af træthed, fordi viskeren gik stramt.

Tror det var 115 bob hos MH-Parts.

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

10. aug 2008, 21:00

Kablet var heldigvis ikke knækket, blot hoppet af (Selvom det lyder mærkeligt :S), så af med hele lortet, få det samlet og indsat igen i væsentligt renere tilstand, og det kør bare!
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

10. aug 2008, 22:24

Joh...den lille "trisse", som kablet rulles op på, kan skam sagtens skvatte af. Den er nittet fast, og er man heldig ikke at miste den helt, kan den faktiskt godt "bankes" på igen. Ellers er en udskiftning af hele enheden på sin plads.

/Henrik
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

24. aug 2008, 14:00

Nå, lidt opdateringer siden sidst :)
Viskersystemet hoppede af igen, der var hjulet som hoppede af pinden, den har fået en gang loctite og har siddet perfekt siden, dog er jeg bange for at vi i første omgang havde sat kablet forkert sammen, det virkede i hvert fald mere flosset end første gang :/ Men nu må vi se hvor længe det holder.

Mit vandforbrug steg meget kraftigt, og da jeg kom frem til at jeg kunne hælde omkring 2liter på (Og til allersidst at der også kom lidt sjove lyde), hver gang jeg bare havde kørt en kort tur kom bilen i pit og en vandpumpe indkøbt og skiftet, vputi, alle de irriterende mislyde er pistvæk, så vandpumpen har været den store synder til alle de mærkelige lyde i hvert fald :)

Så nu er vi total kørende igen, er dog bange for at generatoren står for skud næste gang, men det må tiden vise.

Jeg har fået kastet benzinchippen fra Mats i, samt røde dyser, synes den går lidt bedre, men det får lige en tid til at vise sit værd, synes ikke at der er nogen voldsomt mærkbar forskel at mærke endnu i hvert fald. Dog synes jeg at bilen mister en del trækkraft (Falder i turbotryk) når man rammer omkring 4-4.500rpm, er det sådan som det er normalt? Eller er det måske værd at få kigget lidt på APC boksen og se om den står som den skal? :) (Evt. Moddes)
Jeg vil forsøge at kaste dioder til bankesensor på så jeg kan følge lidt med i det under alle omstændigheder.
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

24. aug 2008, 14:57

Der har været banke diode og moddet boks i bilen, banke dioden sad oppe ved rat stammen i den side hvor blinker armen sidder. den klar med rød lys nær den blinker. hvis du åbner APC boksen kigger i den ved R40 & R42 så skal der 2 modstande i serie ved R40 og en lus i R42.

hvis du ikke allerede har kigget i den tråd kristoffer lavede i sin tid så er der link her

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... d340e8f728
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

25. aug 2008, 11:41

Matschip i din bil gør takket være LH at den vil gå fed med max fed blanding ved ca 4200-4300 omdr. Øger du momentet til ca 360 nm vil den trække rent i det interval. Ellers vil der ske præcis, hvad du bemærker nemlig effekttab pga fed blanding. Derfor anbefaler Mats ikke skift til røde ved effekter under 230-240 hk.
Det er ikke muligt med det originale styresystem at lave optimal lambdaværdi ved alle rpm, men de røde sikrer benz nok til 250-280 hk over 4500 omdr. Med rette mods og indstilling kan den justeres fint ind med flad momentkurve og jævn trækkraft,

mvh SG
Brugeravatar
Nicolai

25. aug 2008, 12:04

Der har været banke diode og moddet boks i bilen, banke dioden sad oppe ved rat stammen i den side hvor blinker armen sidder.
Jeps - og den sidder der endnu. Du sidder oppe under instrumentpanelet i venstre side. Du kan følge ledningen fra APC boksen under bagsædet. Den er så vidt jeg husker ført ind under tæppet ved skinnen ved døren og videre op den vej.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

26. aug 2008, 21:56

Jeg har kigget lidt efter bankedioden, sidder den skjult inde under instrumentpanelet? :S
Mit indtryk var at den tidligere havde kørt "godt" med røde dyser og mats chippen, men det kræver lidt growere tuning før det er en helt god kombination, eller hvad?

Jeg har kigget en masse på de tidligere tråde her på siden og fået meget ud af det, det er lidt sjovt at der er så mange herinde som ved mere end bilen end jeg selv gør :P

I bedste stil nægtede bilen at starte i dag, der kom bare en håndfuld små "klik" når man drejede nøglen, på med startkabler (Folk kigger lidt når de flyver ind igennem bagagerummet), og så startede den ellers som en mis, nyt batteri og det flyver bare derudaf :)

Om ikke andet regner jeg med at finde bankedioden i weekenden, der er planen at bundtæppet skal ud sammen med en masse andre småting, så der kan komme styr på rusten i bunden, så i den forbindelse kan jeg nok følge lednigen (Har godt set at der stikker noget ud af APC boksen :D).
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. aug 2008, 22:09

Hvis du kommer op til Munckens træf så skal jeg gerne kaste et blik i din APC boks og evt lige stile lidt på den hvis den er helt gal i forhold til hvad den har været
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

26. aug 2008, 22:23

Tak for det fine tilbud, jeg er til bryllup på dagen, så har desværre ikke mulighed for at møde op (Alt efter hvor længe i bliver kan det da være at jeg møder op senere på dagen, men det er ikke mit indtryk at den slags er midnatsforestillinger - Eller hvad? :P).
www.SaabMuseum.dk
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

27. aug 2008, 07:36

René-Jørgensen skrev: Mit indtryk var at den tidligere havde kørt "godt" med røde dyser og mats chippen, men det kræver lidt growere tuning før det er en helt god kombination, eller hvad?

.
Det er ikke sikkert det er meget, der skal til. Måske een grad mere tænding og 0,1 bar mere ladetryk. blot lidt justering kan man sige

mvh
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

3. sep 2008, 21:40

sg skrev:Matschip i din bil gør takket være LH at den vil gå fed med max fed blanding ved ca 4200-4300 omdr. Øger du momentet til ca 360 nm vil den trække rent i det interval. Ellers vil der ske præcis, hvad du bemærker nemlig effekttab pga fed blanding. Derfor anbefaler Mats ikke skift til røde ved effekter under 230-240 hk.
Det er ikke muligt med det originale styresystem at lave optimal lambdaværdi ved alle rpm, men de røde sikrer benz nok til 250-280 hk over 4500 omdr. Med rette mods og indstilling kan den justeres fint ind med flad momentkurve og jævn trækkraft,

mvh SG
Så jeg kan forsøge at smække de orginale dyser i, til mats styringen? Og så måle på om det giver en lidt pænere blanding?

Jeg har fået hevet alle tæpper ud af bilen, det var egentlig ikke så svært som jeg frygtede, en 16 skruer/møtrikker, lidt småting og vupti så var de klar til at ryge ud, så nu er vi et skridt tættere på at få lavet lidt rust. Og nåja ... Hvis en af de tidligere ejere mangler en skruertrækker (Som lå under det isolerende lag under måtterne), så må vedkomne sige til, det var en flad udgave. Udover det, så selvfølgelig de sædvanlige ensomme skruer, småpenge, slikpapir og lignende :lol:

Da jeg var igang fik jeg kigget lidt på gearstangen, og den var meget meget dårligt spændt fast, hvilket i den grad har hjulpet med til at gøre gearskiftet ringe. Efter tilspænding og lidt rensning og smøring er der så godt som intet slør i gearkassen længere, og gearene rammer MEGET bedre, 5 gear er stadig ikke heeelt der hvor man gerne vil have den, men man rammer op i det, og ikke ved siden af, lækkert! :P
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

7. sep 2008, 21:39

Hej igen, jeg forsøgte at smække de orginale dyser i igen, med Mats chippen, det gav en gevaldig forskel, umiddelbart også i forhold til at køre med standardchip - Den beklager sig ikke længere over de 4000-4500rpm, men trækker lystigt videre, så det er lækkert nok :) Skal ved snarlig lejlighed have målt om blandingen er som den skal være.

I går (Lørdag) gik vi lidt igang med motorrummet, for planen var at luftfilteret nu skulle sidde ordentligt fast, så langt nåede vi dog ikke før der kom et problem. Røret ind til turboen, som jeg i forbindelse med dyseskiftet havde set var meget mørt og småflækket på turbosiden af spændebåndet flækkede, ævæv! Det var trods alt rart at det ikke var langt væk hjemmefra at den slags skete :)
Så nu må jeg se om jeg kan finde sådan et, eller noget som passer derind i hvert fald.
Udover det kunne jeg se at krumtapsudluftningen ikke rigtig slutter tæt, burde der ikke sidde en gummiring eller lignende rundt om, ellers kunne jeg da forestille mig at der bliver suget noget luft uden at luftmassemåleren registrerer det?

Lige en 3 billeder hvis folk skulle være i tvivl om hvad jeg mener (Med faaarver rundt om de skyldige områder).

BilledeBilledeBillede
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

4. dec 2008, 21:24

SÅ skete der lidt igen, bilen har faktisk kørt ganske fornuftigt siden jeg fik skiftet turbo, så det er lækkert. Syn er også overstået, dog i to forsøg, pga. To stk flækkede tandstangsmanchetter, og en styrekugle i venstre side, og lidt oliespild :) Men det kom der styr på og synsmanden var glad, det var den samme der lavede både syn og gensyn, og han kunne både huske mig og bilen, så det var sjovt nok - Kanonflink mand, Bilsyn Herning :)
Så nu kan projekt endnu mere i stand gørelse starte, regner med at besøge biltema på et tidspunkt, skal have nye måtter (Lyddæmpning) i bilen, og de har noget som minder om det der er i forvejen, som jeg vil forsøge mig med, og så har de en million andre ting også, træææls at de ligger så langt væk! :(
www.SaabMuseum.dk
Brugeravatar
Nicolai

4. dec 2008, 22:01

Hej Rene

Godt at høre at du stadig er going strong med projektet og at den gik fint gennem syn. Lad os se nogle billeder snart af den gode gamle sorte slyngel!

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

2. jan 2009, 20:36

Så er det vist tid til endnu en opdatering. Jeg tog chancen og bestilte mig en blowoff fra carlab i sidste uge, den kom forbløffende hurtigt derefter, og i dag blev det så monteringstid.

Ventilen blev en Kopi HKS style SSQV tingest, og den virker ganske fin. Da jeg ved intet om sådan noget kiggede jeg en masse rundt på nettet, og synes faktisk det er forbløffende svært at finde noget information omkring, jeg havde jo ikke nogen ventil på tidligere, så der var ikke så meget at "udskifte". Men jeg fandt frem til hvordan det nogenlunde skulle monteres, og igang gik min farmand og jeg :) Vi målte lidt for at finde noget rør vi kunne bruge, da jeg gerne vil beholde muligheden for at skifte tilbage hvis der skulle gå noget galt, og fandt et rør som var 4mm mindre i diameter, det kunne vi dog snildt spænde fast om, så det blev brugt, endnu et rør med en diameter der tilsvarede monteringsrøret (Okay, det blev forvirrende) blev fundet, og de to førstnævnte rør svejst sammen for derefter at blive malet gul! (Ingen ved hvorfor)
Da det så godt ud skulle vi jo bruge noget gummi til at sætte vores nyfabrikerede T stykke sammen med ventilen, thansen havde ikke noget på lager her i området, vi havde nemlig fundet et stykke kølerslangemuffe som virkede til at have en brugbar størrelse - MEN heldet var at høyer autodele (Samme butik velsagtens) havde det på lager over hele landet, Herning inkluderet - Så derud og købe, og hjem og montere.
Ca. 3 timer efter projektstart, inklusiv en del kørsel og spildtid stod vi overraskede og beundrede motorrummet, en køretur og så var den godkendt, der kom i hvert fald en PST lyd af den anden verden, god gang i høj lyd på den lille satan! Og samtidig går den ikke igang for tidligt, så jeg kan stadig høre lidt "stall", men det er fint nok til mig :)
Det medkøbte vakuumslange er jeg dog ikke helt tilfreds med, mistænker det for at kunne slutte så tæt at det lukker sig selv (Samler sig sammen), så det vil jeg udskifte - Til tider føles det i hvert fald somom at det holder vakuum'et mere end hvad godt er, da ventilen bliver ved med at lufte ud lidt efter udkobling (Til tider!!).

Lyden tænder mig faktisk ikke specielt, hvilket jeg også godt vidste, men prisen lød rigtig, så nu skulle det prøves, så er næste projekt at lortet skal recirkulere, enten skiftes eller leges med :)

Billeder kunne godt risikere at følge :o!
www.SaabMuseum.dk

Tilbage til "Projekt Forum"