Hejsa,
jeg skal en tur til Budapest denne uge, og så tilfældigvis denne på:
http://www.hasznaltauto.hu/2322209_saab_96_1966
gad vide om det er et fornuftigt køb. Den er totalt renoveret i karossen. Der er dog kommet en wartburg motor i, og emblemer mangler.
Mvh.
Thomas
Saab 96 fra 1966
Redaktør: Bestyrelsen
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt:
Hej Thomas,
Wartburg
- køb en original i stedet - den bli'r du glad for - og det gør næste ejer også, for den er til at sælge. Det er en Wartburg/SAAB ikke i min bog....
Wartburg
SAAB hilsner,
Henrik Fugmann
Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Henrik Fugmann
Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
ville ikke på nogen måde være ræd for wartburg motoren i sig selv. den kører på 2 cylinder. den kører ,med defekte platiner. den trækker en trailer over kassel bakker selv om benzin pumpen er defekt. har været der så jeg ved hvad jeg snakker om.
problemet i denne sammenhæng er nok nærmere at motor ophæng og træk aksler ikke længere passer til en saab 2t eller v4 og det er ikke sikkert at den kan synes med wartburg motoren
problemet i denne sammenhæng er nok nærmere at motor ophæng og træk aksler ikke længere passer til en saab 2t eller v4 og det er ikke sikkert at den kan synes med wartburg motoren
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Jensen
- Administrator
Hmm jeg er ikke så stiv i Ungarsk (eller hvad det hedder) men hvis det øverste tal er prisen så svarer det til ca. 16.000kr hvilket ikke er mange penge for en SAAB i topstand. Spørgsmålet er så om den virkelig er i topstand. Det med motoren ville jeg ikke være bange for, jeg tror ikke at synsmanden kan se forskel. Ved nogen hvor mange heste den har? En 66'er er vel født med 42 så 42+20% = godt 50 heste er lovligt.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- muggeboy
- SUPER SAAB FREAK
Umiddelbart virker det billigt i forhold til de priser der er på blocket. Tænk på at alt rustarbejde er lavet. Normalt er dette vel det dyreste at lave på bilen. Jeg ved ikke om det er til at skifte montor med en original, men hvis det er muligt bør man gøre det.
Mvh.
Thomas
Umiddelbart virker det billigt i forhold til de priser der er på blocket. Tænk på at alt rustarbejde er lavet. Normalt er dette vel det dyreste at lave på bilen. Jeg ved ikke om det er til at skifte montor med en original, men hvis det er muligt bør man gøre det.
Mvh.
Thomas
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Jensen det er så her min ellers ubrugelige parat viden om wartburg kommer til sin ret.
Der er tale om en 3 cylindret 2 takter på 55Hk og 100Nm, den er født med dreje ventil og 3 tændspoler og 3 platiner så vidt jeg lige husker så er platinerne monteret direkte på krumtappen, mekanisk benzin pumpe af membran typen monteret på siden af blokken og drevet af en eller anden form for tryk forskelle i blokken,
Der er tale om en 3 cylindret 2 takter på 55Hk og 100Nm, den er født med dreje ventil og 3 tændspoler og 3 platiner så vidt jeg lige husker så er platinerne monteret direkte på krumtappen, mekanisk benzin pumpe af membran typen monteret på siden af blokken og drevet af en eller anden form for tryk forskelle i blokken,
Mvh Casper medlem no. 501
- Jensen
- Administrator
Tjae det er vel bare at oplyse at den er monteret med en 55 hk motor når der skal betales afgift. Sport og mc modellerne med samme karosse havde ca. 60 heste så den kan jo sagtens holde til det. Jeg ville beholde wartburg motoren hvis det var mig, 1000cc er bedre end 850 i min verden, og lyden er den samme 
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
èn ting er hvad man gør, noget andet hvad der er lovligt. Det er ikke lovligt men sandsynligheden for at det bliver opdaget er ganske lille. Såfremt det konstateres at der er en uoriginal motor i vil toldsynet anse bilen for ombygget og så er der tale om en identifikationsændring på bilen. Det kan du læse en masse mere om på www.fstyr.dk hvis du søger på ændring af motor.
Men det finder synsmanden sikkert ikke ud af alligevel. Den ene gang jeg havde min "standard" 96 til syn kunne synsmanden ik sætte den i gear, anede ik hvor stelnummeret stod og kendte dårligt biltypen.....
Men det finder synsmanden sikkert ikke ud af alligevel. Den ene gang jeg havde min "standard" 96 til syn kunne synsmanden ik sætte den i gear, anede ik hvor stelnummeret stod og kendte dårligt biltypen.....
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- g-maretti
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Wartburg motor??...... For mig at se er den motor på billedet en standard Saab motor med enkelt karburator, altså formentlig en 1965 maskine.
Nu forstår jeg ikke ungarsk, men kan det tænkes at ordet Wartburg/DKW nævnes som en form for sammenligning med saab motoren. Mit bud er at den viste motor ikke er fra en Wartburg.
Nu forstår jeg ikke ungarsk, men kan det tænkes at ordet Wartburg/DKW nævnes som en form for sammenligning med saab motoren. Mit bud er at den viste motor ikke er fra en Wartburg.
Venlig hilsen
Glenn Maretti
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Korrekt, det er en 1965'er Saab langnæse-maskine.
Det ser ud til at der mangler et rør til kølesystemet, og den bremser vist heller ikke så godt (hovedcylinderen mangler) - så hvis bilens stand er som på billederne, så bliver der ikke nogen lang prøvetur...
Det ser ud til at der mangler et rør til kølesystemet, og den bremser vist heller ikke så godt (hovedcylinderen mangler) - så hvis bilens stand er som på billederne, så bliver der ikke nogen lang prøvetur...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Desværre, mit ungarske er ikke-eksisterende, så jeg kan ikke tyde hvad manden skriver.
Men det er i hvert fald ikke en Wartburg-maskine der ligger i bilen. Wartburg-motoren har en overliggende et-eller-andet-aksel og otte bolte i topstykket mod Saab-motorens 12, så det er ikke svært at skelne. Måske ved sælger ikke helt nok om det han sælger?
/Peter, ejer af to stk. Saab totakt.

Men det er i hvert fald ikke en Wartburg-maskine der ligger i bilen. Wartburg-motoren har en overliggende et-eller-andet-aksel og otte bolte i topstykket mod Saab-motorens 12, så det er ikke svært at skelne. Måske ved sælger ikke helt nok om det han sælger?
/Peter, ejer af to stk. Saab totakt.

Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.