Hej allesammen
Nu har emnet "motortuning" været oppe og vende de forgangne dage. Dertil har jeg et spørgsmål: kan der egentlig bygges turbo og intercooler på en 8v h-motor med karburator eller insprøjtning? Motorblokken er vel identisk med den der ligger i en 8v turbo.
Hvis alle motorblokkens vitale dele mere eller mindre kan genbruges, og at det i bund og grund er et spørgsmål om montering og justering af turbo og intercooler, kan os der ikke kører turbo (endnu) sagtens blive lidt hurtigere kørende og muligvis slippe for at betale afgift af de kræfter der ligger ud over de 20%.
En "rigtig" turbo bliver det selvfølgelig aldrig, men kræfterne vil være der.
Øffe
Motortuning
Redaktør: Bestyrelsen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Grund-konstruktionen er ens, du skal dog have monteret mindst mekanisk indsprøjtning for at få det hele til at køre. Dertil ville jeg anbefale at få en komplet enhed fra en T8, da de er sat til at give mere, end på en standard 8v.
Derudover er stemplerne forskellige de to motorer i mellem, hvorfor det vil være af vital betydning at få disse med. Derudover mangler du APC-systemet der styrer turbotrykket, og justerer dette ned ved tændingsbanken, og vil være vigtigt at have på en T8. Du kan komme udover dette ved at benytte en manuel boost-controller, men har så ingen sikkerhed mod tændingsbanken overhovedet, og kan smadre motoren ved det
Men således er vejen også banet til de standard 145 der ligger i en T8, 155 med en IC, hvilket vil være klart at foretrække...
Yderligere spørgsmål, så fyr løs
Daniel.
Grund-konstruktionen er ens, du skal dog have monteret mindst mekanisk indsprøjtning for at få det hele til at køre. Dertil ville jeg anbefale at få en komplet enhed fra en T8, da de er sat til at give mere, end på en standard 8v.
Derudover er stemplerne forskellige de to motorer i mellem, hvorfor det vil være af vital betydning at få disse med. Derudover mangler du APC-systemet der styrer turbotrykket, og justerer dette ned ved tændingsbanken, og vil være vigtigt at have på en T8. Du kan komme udover dette ved at benytte en manuel boost-controller, men har så ingen sikkerhed mod tændingsbanken overhovedet, og kan smadre motoren ved det
Men således er vejen også banet til de standard 145 der ligger i en T8, 155 med en IC, hvilket vil være klart at foretrække...
Yderligere spørgsmål, så fyr løs
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
Tak for svarene. Der kommer nok mange flere hen ad vejen
Hvad er forskellen på stemplerne i en turbo og en ikke-turbo? Kan man lave samme stunt med stemplerne som i nedenstående eksempel:
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Kan det endvidere lade sig gøre at modificere indsugningsmanifolden? Jeg kan selvfølgelig godt se at den bedste løsning er at skifte den, men det er jo ikke sikkert at Told & Skat deler den mening. Jeg ringer under alle omstændigheder og spørger i morgen.
Øffe
Hvad er forskellen på stemplerne i en turbo og en ikke-turbo? Kan man lave samme stunt med stemplerne som i nedenstående eksempel:
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Kan det endvidere lade sig gøre at modificere indsugningsmanifolden? Jeg kan selvfølgelig godt se at den bedste løsning er at skifte den, men det er jo ikke sikkert at Told & Skat deler den mening. Jeg ringer under alle omstændigheder og spørger i morgen.
Øffe
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
der er forskel på ventilerne i en 8V motor på en I of turbo motor er der monteret natrium kølede ventiler og det er der ikke på en karb. motor.
der er forskel på ventilerne i en 8V motor på en I of turbo motor er der monteret natrium kølede ventiler og det er der ikke på en karb. motor.
My Turbo Turns Faster Than Yours
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Måske var det en ide at få en top fra en T8... Tror det er nemmere at snuppe stemplerne fra en T8 end at dreje dem ned, og de kan ikke se i synshallen, om du har drejet dem ned eller skiftet dem...
Grunden til de skal skiftes er, at turbo-stemplerne giver bilen en lavere kompression, og dermed gør det, at bilen har sværere ved at tændingsbanke når der trykkes luft ind fra turboen....
Daniel.
Grunden til de skal skiftes er, at turbo-stemplerne giver bilen en lavere kompression, og dermed gør det, at bilen har sværere ved at tændingsbanke når der trykkes luft ind fra turboen....
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg har lige snakket med Told & Skat. Jeg fik selvfølgelig fat i en kvindelig kontornusser, der ikke vidste noget som helst. Hun kunne da fortælle at jeg skulle udfylde en blanket om "Foreløbig Værdiansættelse". Den vil de virkelige eksperter så kigge på og tilbagesende en afgørelse som også kan bruges i synshallen!