Hej folkens,
Jeg har købt en kit til kontaktløs tænding på min dejlige TT. Der står imidlertid i monteringsvejledningen, at de anbefaler brug af en efffektmodstand til motorer, med mindre end 6- og 8 cylindre.
Eftersom min motor har 3 cylindre, er jeg i markedet for en sådan, der skal være 3-5 ohm.
Er der nogen, der kan fortælle mig hvor jeg får fat i sådan en fætter i morgen, lørdag??? Og helst i Storkøbenhavn?
Jeg går ud fra, at den termiske effekt beregnes sådan:
For 3 Ohm:
U = R*I => 12 = 3I => I = 12/3 = 4 Ampere => P = 12*4 = 48W
For 5 Ohm:
12 = 5I => I = 12/5 = 2,4 Ampere => P = 12*2,4 = 28,8W
Her er et eksempel på en 1,4 ohms effektmodstand.
http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... a%26sa%3DN
Pft/
Henrik
Efterlyses: Formodstand til tændspole
Redaktør: Bestyrelsen
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt:
SAAB hilsner,
Henrik Fugmann
Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Henrik Fugmann
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jeg har effektmodstande (cementtypen) liggende i størrelser fra 1-8 ohm....præcis hvilke værdier husker jeg ikke..... de ligger et sted i flytterodet så der skal en solid portion overtalelse til før jeg skal igang med at finde dem, hvis du skal have dem inden søndag 
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jeg husker ikke lige Ohm-tallet, men det slog mig, om ikke du kunne bruge den type, der i sin tid var orig. monteret i bl.a. 900 turbo med elektronisk tænding af den induktive type? Håber, det lykkes for dig!
/Henrik
/Henrik
- Speedy

- Kontakt:
Hej igen Fugmann
Hvad er helt præcist hensigten og ideen bag montagen af den modstand. Din udregning er ganske korrekt, HVIS du baserer den på en vedvarende belastning af disse størrelser.... Men en 48W modstand er noget af en satan at skaffe og den koster knaster. Men hvis modstanden kun skal tage peaks i brøkdele af sekunder hvor effekten er høj kan du nøjes med en meget mindre modstand, da den afsatte effekt i modstanden vil være langt mindre. Dem jeg har liggende er vistnok 3,5 og 7 watt udgaver.
Mvh. Anders
Hvad er helt præcist hensigten og ideen bag montagen af den modstand. Din udregning er ganske korrekt, HVIS du baserer den på en vedvarende belastning af disse størrelser.... Men en 48W modstand er noget af en satan at skaffe og den koster knaster. Men hvis modstanden kun skal tage peaks i brøkdele af sekunder hvor effekten er høj kan du nøjes med en meget mindre modstand, da den afsatte effekt i modstanden vil være langt mindre. Dem jeg har liggende er vistnok 3,5 og 7 watt udgaver.
Mvh. Anders
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt:
Speedy - tror du har fat i noget her - fik også en PM fra Leifdlalsgaard, der rigtig nok fremhæver, at en 3-cyl totakter jo tænder ligeså mange gange som en 6 cylindret firetakter. Hvis der skal indskydes en modstand, skal den med andre ord ikke være særlig stor.
SAAB hilsner,
Henrik Fugmann
Henrik Fugmann
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Man kan undre sig over at de vil have formodstand på, medmindre anlægget har "waste spark" system, hvor tændrørene på en firetakter også fyrer gnister af i udstødsslaget.
Normalt er det tændspolen som er bygget til at køre med formodstand. Under drift går strømmen til spolen gennem formodstanden, og sænker de 14 driftsvolt til ca. 10 volt.
Når motoren så startes, altså nøglen holdes over i fjedrende stilling forbigåes formodstanden, og tændspolen "overspændes" når motoren tørnes, så gnisteffekten opretholdes under motorens start. Kører man så med en sådan formodstandsbestemt tændspole i et system uden formodstand, svider tændspolen i reglen af.
Min ur-99 kørte med formodstand, indtil jeg satte Lumenition elektronisk tænding på, hvor bilen så fik en hi-power spole, med indvendig olie til isolering og køling.
Normalt er det tændspolen som er bygget til at køre med formodstand. Under drift går strømmen til spolen gennem formodstanden, og sænker de 14 driftsvolt til ca. 10 volt.
Når motoren så startes, altså nøglen holdes over i fjedrende stilling forbigåes formodstanden, og tændspolen "overspændes" når motoren tørnes, så gnisteffekten opretholdes under motorens start. Kører man så med en sådan formodstandsbestemt tændspole i et system uden formodstand, svider tændspolen i reglen af.
Min ur-99 kørte med formodstand, indtil jeg satte Lumenition elektronisk tænding på, hvor bilen så fik en hi-power spole, med indvendig olie til isolering og køling.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Googlede "Pertronix +resistor", så kom denne forumtråd op:
If you use a coil with less than 1.5 Ohms of resistance (across the primary
terminals), then you must use a ballast resistor to lower the voltage
supplied to the coil. If you use a breaker-point compatible coil, then the
resistance should be at or above 1.5 Ohms. If you use a high performance
coil such as the MSD Blaster, II, III, then you'll need to use the ballast
resistor.
This is because the Pertronix module is only capable of properly switching
so much current (10 amps by my guess). A low resistance coil passes too
much current and overloads (and possibly burns out) the Pertronix module.
Fugmann, det lader til at powertransistoren i Pertronix modulet ikke kan tåle at switche en kraftig tændspole, derfor formodstanden. Har du målt modstanden i spolens primærkreds?
Hmm, med Lumenition fulgte en særligt svedig tændspole, som modulet da godt kan switche. Pertronix, stram op!..
resistor.
Fugmann, det lader til at powertransistoren i Pertronix modulet ikke kan tåle at switche en kraftig tændspole, derfor formodstanden. Har du målt modstanden i spolens primærkreds?
Hmm, med Lumenition fulgte en særligt svedig tændspole, som modulet da godt kan switche. Pertronix, stram op!..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Speedy

- Kontakt:
og jeg kører med Pertronix på min 96'er, Steen fra V4 klubben gør det på hans 6 stk. 96'ere samt 1 95'er, også uden formodstandEdwins skrev:Googlede "Pertronix +resistor", så kom denne forumtråd op:
resistor.
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Edwins

- Kontakt:
Fugmann, jeg er på fabrik nu, men kan give dig tændspolens primærmodstand når jeg kommer hjem og stirrer i min TT verkstadshandbok.
Fugmann, jeg er på fabrik nu, men kan give dig tændspolens primærmodstand når jeg kommer hjem og stirrer i min TT verkstadshandbok.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Jeg tror at jeg kan fortælle Fugmann lidt senere, at spolen har mellem 3-4 ohms primærmodstand = Ingen formodstand nødvendig. 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Spolen er en Bosch K12, samme som V4, og skal have en primærviklingsmodstand på 3.1-.3.6 ohm.
Fra Pertronics hjemmeside:
Four cylinder engines should not exceed 4 amps. Six and eight cylinder engines should not exceed 8.5 amps. If the total amperage in your system is higher than the amount recommended for your application, you should install a ballast resistor.
Systemet tror at det servicerer en 6-cylindret firetaktsbil. Hvis vi nu antager at spolens modstand er lav i modstandsspecifikationsområdet, nemlig 3.1 ohm, og driftsspændingen er 14 volt, får vi en driftseffekt på 4.5 ampere.
Du kan køre uden formodstand. V4'erne kører uden formodstand og trækker de samme ampere og holder til det.
Fra Pertronics hjemmeside:
Four cylinder engines should not exceed 4 amps. Six and eight cylinder engines should not exceed 8.5 amps. If the total amperage in your system is higher than the amount recommended for your application, you should install a ballast resistor.
Systemet tror at det servicerer en 6-cylindret firetaktsbil. Hvis vi nu antager at spolens modstand er lav i modstandsspecifikationsområdet, nemlig 3.1 ohm, og driftsspændingen er 14 volt, får vi en driftseffekt på 4.5 ampere.
Du kan køre uden formodstand. V4'erne kører uden formodstand og trækker de samme ampere og holder til det.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt:
Tak for info - har netop monteret det nye tændingssystem. Sidst i instruktionen stod der - "the engine can now be started" - ha, tænkte jeg, mon dog - men den startede OMGÅENDE
Hvis der er en, der har en tændingspistol, der kan tage en 3-cyl. TT'er, så tag den gerne med til Roskilde i morgen.....
Pft/
Henrik
Tak for info - har netop monteret det nye tændingssystem. Sidst i instruktionen stod der - "the engine can now be started" - ha, tænkte jeg, mon dog - men den startede OMGÅENDE
Hvis der er en, der har en tændingspistol, der kan tage en 3-cyl. TT'er, så tag den gerne med til Roskilde i morgen.....
Pft/
Henrik
SAAB hilsner,
Henrik Fugmann
Henrik Fugmann
- Edwins

- Kontakt:
Fugmann, ville du ikke blive overrasket hvis ikke en totakter starter omgående? Stemplet får jo et gok i nødden hvergang det vender.
En vilkårlig tændingspistol kan bruges, til at skyde en 1-cylindret, eller en 12-cylindret..
Skyder sågar mine knallerter med pistol. "Did he fire six shots, or only five? C'mon punk, make my day.." (Dirty Harry)
Har også en fed gammel dansk Autometer motortester, som kan måle kamvinkel på en 3-cyl. SAAB, men det er jo nu fortid for dig, Fugmann.
En vilkårlig tændingspistol kan bruges, til at skyde en 1-cylindret, eller en 12-cylindret..
Skyder sågar mine knallerter med pistol. "Did he fire six shots, or only five? C'mon punk, make my day.." (Dirty Harry)
Har også en fed gammel dansk Autometer motortester, som kan måle kamvinkel på en 3-cyl. SAAB, men det er jo nu fortid for dig, Fugmann.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
- Husk at give fordelerdrevet 2-3 stød fedt gennem den dedikerede fedtnippel, at fylde oliekoppen på siden, og smøre filtet i fordelerakslens top med 2-3 dråber olie. Fordelerne bliver grusomt slidte, hvis man ikke er efter dem med smøring. Husk at på en totakter løber fordeleren lisså hurtigt som motoren. 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Fedtet smører kron- og spidshjul i drevet, oliekoppen smører akslen i stammen og olien i smørefiltet sørger for at centrifugalreguleringen løber frit og ikke gror sammen.
Her har jeg fundet en anden fordeler på nettet og anbragt den lille kop med låg på siden af fordelerstammen. Det er vist ikke alle totaktsfordelere som har koppen, men på de biler og motorer jeg har rodet med, har den været der:
I ønskes alle god fornøjelse på træffet lige om lidt.
Her har jeg fundet en anden fordeler på nettet og anbragt den lille kop med låg på siden af fordelerstammen. Det er vist ikke alle totaktsfordelere som har koppen, men på de biler og motorer jeg har rodet med, har den været der:
I ønskes alle god fornøjelse på træffet lige om lidt.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Nu er det jo 10 år siden jeg sidst har serviceret en TT, men nu dæmrer det. Fandt sgu et billede mere på nettet.
Der findes to typer oliekopper. Den ene, med et lille låg er på foregående billede. Den anden type er rund. Man drejer den 1/4 omgang, så hullet i den runde krave står overens med oliehullet i koppen. Man smører og lukker så igen. Den sidder også højere end jeg husker. Hvis jeg ikke havde sniffet lightergas og spist psilosybinsvampe som knægt, havde alting stået meget klarere.
Her et lille skilderi som viser koppen:

Der findes to typer oliekopper. Den ene, med et lille låg er på foregående billede. Den anden type er rund. Man drejer den 1/4 omgang, så hullet i den runde krave står overens med oliehullet i koppen. Man smører og lukker så igen. Den sidder også højere end jeg husker. Hvis jeg ikke havde sniffet lightergas og spist psilosybinsvampe som knægt, havde alting stået meget klarere.
Her et lille skilderi som viser koppen:
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt:
- fugmann
- SAAB-PSYCHO
- Kontakt: