Elektrisk diagram 96 -62, nu med billeder....
Redaktør: Bestyrelsen
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Hej.
Nogen der ligger inde med diagrammet over el-systemet på en 96'er fra 1962? Har set det er at hente i download-sektionen, men jeg håber på den lidt mere udførlige udgave ... Nogen der ligger inde med dét?
Problemet er funktionen på det bageste blinklys/stoplys. Kan ikke regne ud hvordan det fungerer, og jeg skal have retableret original-systemet på en 1962'er, der bagtil er udstyret med separate, orange blinklygter (hvilket godtnok ser en smule mærkeligt ud)
Tips og diagrammer modtages med tak...
Nogen der ligger inde med diagrammet over el-systemet på en 96'er fra 1962? Har set det er at hente i download-sektionen, men jeg håber på den lidt mere udførlige udgave ... Nogen der ligger inde med dét?
Problemet er funktionen på det bageste blinklys/stoplys. Kan ikke regne ud hvordan det fungerer, og jeg skal have retableret original-systemet på en 1962'er, der bagtil er udstyret med separate, orange blinklygter (hvilket godtnok ser en smule mærkeligt ud)
Tips og diagrammer modtages med tak...
Senest rettet af Peter 22. apr 2008, 23:23, rettet i alt 1 gang.
- Vels
- SAAB-MANIAC
Det er da i denne : http://www.saabklubdanmark.dk/downloads ... ce1964.pdf
Side 172 / 173
Kig efter komponent 30 i diagrammet. Er dette ikke fyldestgørende har jeg muligvis noget på hylden jeg kan tage et billede af og sende - mener dog det er til en 1- 2 år nyere model uden at være sikker.
Side 172 / 173
Kig efter komponent 30 i diagrammet. Er dette ikke fyldestgørende har jeg muligvis noget på hylden jeg kan tage et billede af og sende - mener dog det er til en 1- 2 år nyere model uden at være sikker.

- Peter
Tak, det var den jeg allerede har downloaded og set på. Er bange for at mit intellekt ikke slår til her. En tidligere ejer har ændret f.eks. tilslutningen til stoplyskontakten og ledningerne ved baglygterne, så jeg ikke rigtig kan se logikken længere. Er i forvejen ikke en ørn til diagrammer.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Vels
- SAAB-MANIAC
Kender det godt 
Jeg tror hvis du zoomer ind på diagrammet fremgår det at ( alt efter chassis nr ) til baglygte / blinker skal der gå en 25a samt 53, 54.
På side 172 kan man så tyde at farvene på disse bør være : 1 gul og 2 grønne i venstre side og 1 gul samt 1 grøn i højre.
Stoplyskontakten syntes jeg at kunne tyde bør have 2 røde (28, 63), hvoraf den ene kommer fra en stik oppe under instrumentbordet i venstre side.
Hvor 53 og 54 bliver af kan jeg ikke lige greje med mindre de blot er koblet på hovedledningen fra front til bag. 25a ender så vidt jeg kan se i blink armen.
Ret meget mere kan jeg heller ikke tyde, men der er sikkert nogen der kan hjælpe dig med at få det klarlagt 100% - hvem ved, dit ledningsnet kunne jo have helt andre farver nu så mange år efter.
Jeg tror hvis du zoomer ind på diagrammet fremgår det at ( alt efter chassis nr ) til baglygte / blinker skal der gå en 25a samt 53, 54.
På side 172 kan man så tyde at farvene på disse bør være : 1 gul og 2 grønne i venstre side og 1 gul samt 1 grøn i højre.
Stoplyskontakten syntes jeg at kunne tyde bør have 2 røde (28, 63), hvoraf den ene kommer fra en stik oppe under instrumentbordet i venstre side.
Hvor 53 og 54 bliver af kan jeg ikke lige greje med mindre de blot er koblet på hovedledningen fra front til bag. 25a ender så vidt jeg kan se i blink armen.
Ret meget mere kan jeg heller ikke tyde, men der er sikkert nogen der kan hjælpe dig med at få det klarlagt 100% - hvem ved, dit ledningsnet kunne jo have helt andre farver nu så mange år efter.

- Peter
Netop, detaljeringsgraden i diagrammet kunne være bedre. Senere årganges værkstedshåndbøger er mere udførlige (dvs. det kan jeg finde ud af...)
Men i det hele taget er det mig en gåde hvordan systemet hitter ud af at man kan træde på bremsen og blinke samtidig - og så lyser den ene stoplygte mens den anden blinker. Ren magi, simpelthen, for den der ikke forstår det...
Men i det hele taget er det mig en gåde hvordan systemet hitter ud af at man kan træde på bremsen og blinke samtidig - og så lyser den ene stoplygte mens den anden blinker. Ren magi, simpelthen, for den der ikke forstår det...
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Manglende eller problematisk stel ved lygter giver alle mulige problemer...
(undtagen forhøjet brændstof forbrug
)
Re: Elektrisk diagram 96 -62
De problemer du beskriver kan opstå pga. dårlig stelforbindelse.Peter skrev:Netop, detaljeringsgraden i diagrammet kunne være bedre. Senere årganges værkstedshåndbøger er mere udførlige (dvs. det kan jeg finde ud af...)
Manglende eller problematisk stel ved lygter giver alle mulige problemer...
(undtagen forhøjet brændstof forbrug
- Jensen
- Administrator
Viking: Du misfårstår. På disse ældre biler bruges samme glødlampe til både brems og blink bagpå. Det var før der kom gule blinklys.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins

- Kontakt:
Den komplette kreds til bremselysene afbrydes i blinkerarmen, når den flyttes væk fra neutralstillingen, som så "overtager" bremselyset til den side der er valgt.
Det er da en dødssynd, hvis en ejer har lavet orange blinklys på en gammel SAAB der blinker rødt. Min '61 er rå: Den blinker hvidt med de 2 blink på skærmene og rødt bagtil.
Ingen appelsiner på fars bil, og det er jo så moderne at have hvide blink.
Til dem som ikke kender det, har bilen altså ingen orange lamper bagtil. Hvis man bremser op, og så vælger blink til en af siderne, begynder den valgte side at blinke, med samme intensitet som bremselyset, mens den anden stadigt lyser kraftigt for at indikere at der bremses. Sådan er der bla. lavet millioner af amerikanerbiler.
Det er da en dødssynd, hvis en ejer har lavet orange blinklys på en gammel SAAB der blinker rødt. Min '61 er rå: Den blinker hvidt med de 2 blink på skærmene og rødt bagtil.
Ingen appelsiner på fars bil, og det er jo så moderne at have hvide blink.
Til dem som ikke kender det, har bilen altså ingen orange lamper bagtil. Hvis man bremser op, og så vælger blink til en af siderne, begynder den valgte side at blinke, med samme intensitet som bremselyset, mens den anden stadigt lyser kraftigt for at indikere at der bremses. Sådan er der bla. lavet millioner af amerikanerbiler.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Go for it! De gamle røde glas på 96 har altid givet et magisk baglys, med en klarhed som får lamperne til at ligne rubiner. 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
- Hvis man køber en amerikaner med røde blink, skal der orange blink på den herhjemme, for at få den godkendt.
Sagen stiller sig anderledes med en bil som godkendtes i gamle dage med røde blink. Den bliver godkendt igen.

Sagen stiller sig anderledes med en bil som godkendtes i gamle dage med røde blink. Den bliver godkendt igen.

Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- g-maretti
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Modelår 1965 (Longnose)rene skrev:hmm...så de var ligefrem godtkendt herhjemme med den type lygter?...hva årgang skal man op i før det bliver orange blink så?
Venlig hilsen
Glenn Maretti
Edwins har som sædvanligt ret. Gamle biler med røde bagblink kan ikke kasseres på det, da en bil "kun" skal overholde de regler der var gældende da den var ny. Der er dog undtagelser, f.eks. forlanger man i Danmark at der skal være blinklys på en bil, også selv om det er en Saab 93 indtil 1957, Ford A eller VW Type 1, som oprindeligt er leveret med afviservinge, men uden blinklys.
Sjovt nok har Sverige ikke denne regel, hvorfor man dér kan køre i sin Saab 93 uden blinklys, og bare klappe vingen ud når man skal dreje.
I øvrigt, Edwins, så kastede din forklaring om blinkarmens funktion så meget lys over sagen, at jeg nu har fået forbundet systemet igen. Der var klippet en del ledninger... Men det virker nu, jubii!
Sjovt nok har Sverige ikke denne regel, hvorfor man dér kan køre i sin Saab 93 uden blinklys, og bare klappe vingen ud når man skal dreje.
I øvrigt, Edwins, så kastede din forklaring om blinkarmens funktion så meget lys over sagen, at jeg nu har fået forbundet systemet igen. Der var klippet en del ledninger... Men det virker nu, jubii!
- Edwins

- Kontakt:
Scheisse gut, Peter, så er det som det skal være..
Storbrors første Amazon, tror det var en '61, havde også røde bagblink.
Storbrors første Amazon, tror det var en '61, havde også røde bagblink.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Peter
Tænkte at jeg ville sætte et par billeder af min nyanskaffelse på nettet. Købt i Odense via annonce i Gul&Gratis for en god uges tid siden. Andre der bemærkede annoncen? Sælger sagde at der kun ringede to interesserede på en hel uge, hvilket undrer mig, da den ikke var dyr.
Skærmene er i fiber, og den er håndmalet her og der - men det er gjort med kærlig hånd, og ser pænt ud, så længe man ikke har de superkrakilske briller på.
Bilen er som nævnt fra 1962, så den har fået et forkert kølergitter på. Men skidt med det...

Se hvor pænt den smiler til fotografen...

Køre kan den sør'me også. Uret virker dog desværre ikke, men det kan vel laves.

Indtrækket er pænt og helt.

De blinklygter som trådens første indlæg handler om ses her...:

Men det lykkedes takket været Edwins at få fjernet dem og nu blinker den rødt igen. I stedet er monteret nogle baklygter, som i øvrigt kan ses i SAABs tilbehørskatalog fra 1960'erne.

De kan endda lyse...:

Tilbage er at finde nogle pæne stænklapper med flyvemaskinen på. Nogen der har dem på lager?
Skærmene er i fiber, og den er håndmalet her og der - men det er gjort med kærlig hånd, og ser pænt ud, så længe man ikke har de superkrakilske briller på.
Bilen er som nævnt fra 1962, så den har fået et forkert kølergitter på. Men skidt med det...

Se hvor pænt den smiler til fotografen...

Køre kan den sør'me også. Uret virker dog desværre ikke, men det kan vel laves.

Indtrækket er pænt og helt.

De blinklygter som trådens første indlæg handler om ses her...:

Men det lykkedes takket været Edwins at få fjernet dem og nu blinker den rødt igen. I stedet er monteret nogle baklygter, som i øvrigt kan ses i SAABs tilbehørskatalog fra 1960'erne.

De kan endda lyse...:

Tilbage er at finde nogle pæne stænklapper med flyvemaskinen på. Nogen der har dem på lager?
Senest rettet af Peter 22. apr 2008, 23:35, rettet i alt 4 gange.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
wow, det må jeg nok sige.....tillykke med bilen. Måske det bliver den som kommer til Roskilde d.18.5.?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Speedy

- Kontakt:
Så glæder jeg mig meget til at se den....
´
Godt nok en flot vogn, man kan stadigt gøre fund i lille DK.
Mvh. Anders
Ja takPeter skrev:Hmm, ja, nu får vi se...
´
Godt nok en flot vogn, man kan stadigt gøre fund i lille DK.
Mvh. Anders
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- dragedems

hvis bilen er indreg. 1 gang før 1/1 1966 kan den godkendes med hvide forblink og røde bagblink/lys..
fstyr.dk siger:
Før 01.01.66: Fremadrettet blinklygte kan afgive lys af hvid, gullig eller gul
farve og bagudrettet blinklygte lys af rød eller gul farve.
Veteranbil: Fremadrettede blinklygte kan alternativt afgive lys af hvid
farve og/eller den bagudrettede blinklygte kan afgive lys af
rød farve, såfremt bilmodellen originalt kunne fås med denne
farve lygter, og de monterede lygter svarer til de originale
hvis bilen er indreg. 1 gang før 1/1 1966 kan den godkendes med hvide forblink og røde bagblink/lys..
fstyr.dk siger:
Før 01.01.66: Fremadrettet blinklygte kan afgive lys af hvid, gullig eller gul
farve og bagudrettet blinklygte lys af rød eller gul farve.
Veteranbil: Fremadrettede blinklygte kan alternativt afgive lys af hvid
farve og/eller den bagudrettede blinklygte kan afgive lys af
rød farve, såfremt bilmodellen originalt kunne fås med denne
farve lygter, og de monterede lygter svarer til de originale
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- Speedy

- Kontakt:
Rolf i Sverige har stænkklapper på lager, nytilverkad men jeg må indrømme at de originale "gamle" er pænere.... de nylavede er en ganske lille smule mindre og alt for "pæne" blanke til en bil som denne veteran.
Mvh. Anders
Mvh. Anders
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Tillykke med den - den er da flot, og så en toreadorrød
Generelt fin stand, og i mine øjne gør det jo ikke noget at flyveren er til stede på trods af at årgangen ikke passer, det hører jo trods alt til modellen.
Steen
Generelt fin stand, og i mine øjne gør det jo ikke noget at flyveren er til stede på trods af at årgangen ikke passer, det hører jo trods alt til modellen.
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Jensen
- Administrator
Tillykke med den, den er godtnok fin. En skam at den skulle have maltrakteret bagskærmene med de uoriginale blinkere.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
- Edwins

- Kontakt:
På enhver SAAB frem til 1993 hører flyveren til.
Og 900 er den sidste descendant af SAAB 93/96, hvor alle deres dyder blev taget med:
Den langsliggende motor, som gør det muligt at skrue på den, uden at have thalidomidarme. De dobbelte triangler i fortøjet, som får enhver motorinteresseret til at savle. Bagakslen med den uhørt lave uaffjedrede vægt. Bremserørene som løber inde i bilen. Hvor fanden skal de ellers løbe, hvis man som bilkonstruktør skal se sig selv i spejlet?
SAABs guldalder løb vel nok fra 1960 (Første 96) til 1993 ( Sidste Og900)
Det var i denne periode at SAAB specielt hævede sig over pöbelbilerne i teknisk forstand.
Ja, og som designmæssigt også var mere fremme i skoene end de er nu.
En SAAB i dag er ikke den samme "mærkelige" bil som den var i gamle dage.
Give Ireland back to the Irish.
Give SAAB back to SAAB.
Og 900 er den sidste descendant af SAAB 93/96, hvor alle deres dyder blev taget med:
Den langsliggende motor, som gør det muligt at skrue på den, uden at have thalidomidarme. De dobbelte triangler i fortøjet, som får enhver motorinteresseret til at savle. Bagakslen med den uhørt lave uaffjedrede vægt. Bremserørene som løber inde i bilen. Hvor fanden skal de ellers løbe, hvis man som bilkonstruktør skal se sig selv i spejlet?
SAABs guldalder løb vel nok fra 1960 (Første 96) til 1993 ( Sidste Og900)
Det var i denne periode at SAAB specielt hævede sig over pöbelbilerne i teknisk forstand.
Ja, og som designmæssigt også var mere fremme i skoene end de er nu.
En SAAB i dag er ikke den samme "mærkelige" bil som den var i gamle dage.
Give Ireland back to the Irish.
Give SAAB back to SAAB.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Peter
Jeg kunne ikke være mere enig, Edwins. Desværre er der for få landsbytosser som os to til at Saab kan leve af at bygge rigtige Saab'er ! (Må dog indrømme at jeg var svært glad for min M97 9000 jubilæum)
Som sagt, hvis nogen ligger inde med stænklapper med B18-flylogoet på, så hører jeg gerne nærmere.
Som sagt, hvis nogen ligger inde med stænklapper med B18-flylogoet på, så hører jeg gerne nærmere.