HVordan måles niveauet i gearkassen på en 96 TT.
Jeg kan se i instruktionsbogen at der skal 1,4 liter olie på, men umiddelbart kan jeg ikke konstatere hvordan man skal kontrollere niveauet.
Nu har jeg fyldt 1,5 liter på, men det er ikke op til påfyldninghullet, da jeg troede at det skulle op til påfyldningsstutsen
Burde jeg kunne finde en niveau prop, eller hvordan kontrolleres dette.
Alternativt skal der bare fyldes på, det virker lidt forkert bare at fylde op grundt friktionen i olien.
Spørgsmål 2: Hvilken gearolie skal jeg anvende, den nu påfyldte er 75-90 olie, som jeg vil skifte om ganske kort tid, det det formentlig ikke er det optimale.
Jeg håber på et par gode tip.
Steen
Gearkasse olie TT
Redaktør: Bestyrelsen
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
- 99GL
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Hej
Jeg kører med :
Quaker State Super Quadrolube mineral 75 W
Og har ingen problemer med det . Bruges også af en del gearkasse renoverer i Sverige .
Lars
Jeg kører med :
Quaker State Super Quadrolube mineral 75 W
Og har ingen problemer med det . Bruges også af en del gearkasse renoverer i Sverige .
Lars
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Ved kontrol fjernes niveauproppen og et stykke tråd stikkes ind. Hvis niveauet er sunket til under 5 mm. fra niveauproppens underkant, fyldes op til det løber ud af niveauhullet. Sådan beskriver den originale værkstedshåndbog kontrol af oliestanden.
En god 80-90 EP Hypoidolie anbefales.
En god 80-90 EP Hypoidolie anbefales.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- g-maretti
Jeg skiftede også olie på gearkassen idag, hvilket var tiltrængt. Den gamle olie var sort og tyk.
1,4 L 75W90 GL5 semi-syntetisk olie. Det kører fint
1,4 L 75W90 GL5 semi-syntetisk olie. Det kører fint
Venlig hilsen
Glenn Maretti
- EXTREME SAAB FREAK
Desværre kunne jeg fylde 1,5 liter på uden at tappe noget af, og det er ikke op til påfyldningshullet endnu.
Har dog så efterfølgende konstateret at de ældre gearkasser kan tage 2 liter, og det passer på min.
Nu fylder jeg helt op til påfyldningshullet, og kører en times tid.
Derefter skifte jeg det hele, og krydser fingre for at det hjælper på skiftebesværet i første og bak (måske koblingsjustering, det har jeg ikke forsøgt med endnu).
Rigtig surt hvis gearkassen har taget skade.
Jeg har tjekket alt muligt andet, men ikke det, der så var nødvendigt ØV.
Steen
Har dog så efterfølgende konstateret at de ældre gearkasser kan tage 2 liter, og det passer på min.
Nu fylder jeg helt op til påfyldningshullet, og kører en times tid.
Derefter skifte jeg det hele, og krydser fingre for at det hjælper på skiftebesværet i første og bak (måske koblingsjustering, det har jeg ikke forsøgt med endnu).
Rigtig surt hvis gearkassen har taget skade.
Jeg har tjekket alt muligt andet, men ikke det, der så var nødvendigt ØV.
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Efter Edwins tip fandt jeg stedet med beskrivelsen af niveau i instruktionsbogen.
Jeg fyldte op til randen af påfyldningshullet, men kunne fylde lidt rigeligt olie i, det tydede på at der var plads til lidt for meget olie, eller at det ikke bliver i gearkassen.
Er vi enige om at niveauproppen og påfildningshullet er det samme (jeg har ikke fundet andet)?
Jeg har ikke styr på hvor meget olie jeg reelt fyldte på.
Rigeligt olie i gearkassen betød, at det hele fungerede meget bedre - men.....
....Hjemme i indkørslen igen efter ca. 15 km var der olie ud over hele gearkassen, bund af motorrum, og det løb hen under bunden af bilen.
Der er meget svært at konstatere hvor det kom fra da det hele ligesom er lidt klistret.
Der var samtidig plads til ca. 3/4 liter olie mere, og det er vel lidt rigeligt at bruge på 15 km.
Nu er der så brug for et godt råd fra en af jer erfarne rotter.
Hvor i alverden kommer alt det olie fra. Min vurdering er at det ikke stammer fra påfyldning og bundprop. Der er kommet ganske få dråber fra bundproppen, og det løber ikke ud mens den står stille i garagen. Den har nu stået i fire dage uden at niveauet i gearkassen er faldet, ellers er det i hert fald så lidt at det ikke er til at skelne fra det der drypper af.
Hvad kan jeg gøre for at konstatere hvor utætheden befinder sig, bortset fra at tørre så meget som muligt op og køre en meget kort tur ( når salten igen er væk fra vejen), og prøve at konstatere hvor det drypper fra.
Er der nogen pakning i.f.m. bundproppen, som kan skiftes?
Jeg håber på et par gode tips, det er jo i den kommende tid der skal køres.
Steen
Jeg fyldte op til randen af påfyldningshullet, men kunne fylde lidt rigeligt olie i, det tydede på at der var plads til lidt for meget olie, eller at det ikke bliver i gearkassen.
Er vi enige om at niveauproppen og påfildningshullet er det samme (jeg har ikke fundet andet)?
Jeg har ikke styr på hvor meget olie jeg reelt fyldte på.
Rigeligt olie i gearkassen betød, at det hele fungerede meget bedre - men.....
....Hjemme i indkørslen igen efter ca. 15 km var der olie ud over hele gearkassen, bund af motorrum, og det løb hen under bunden af bilen.
Der er meget svært at konstatere hvor det kom fra da det hele ligesom er lidt klistret.
Der var samtidig plads til ca. 3/4 liter olie mere, og det er vel lidt rigeligt at bruge på 15 km.
Nu er der så brug for et godt råd fra en af jer erfarne rotter.
Hvor i alverden kommer alt det olie fra. Min vurdering er at det ikke stammer fra påfyldning og bundprop. Der er kommet ganske få dråber fra bundproppen, og det løber ikke ud mens den står stille i garagen. Den har nu stået i fire dage uden at niveauet i gearkassen er faldet, ellers er det i hert fald så lidt at det ikke er til at skelne fra det der drypper af.
Hvad kan jeg gøre for at konstatere hvor utætheden befinder sig, bortset fra at tørre så meget som muligt op og køre en meget kort tur ( når salten igen er væk fra vejen), og prøve at konstatere hvor det drypper fra.
Er der nogen pakning i.f.m. bundproppen, som kan skiftes?
Jeg håber på et par gode tips, det er jo i den kommende tid der skal køres.
Steen
- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
NEJ NEJ - Niveau og påfylding og aftapning er TRE proppe - hvis du har fyldt olie op til det flyder ud af påfyldingen er der helt bestemt fyldt alt for meget på - 1960 til 62 indeholder ca 2.0 L men fra 1963 og frem er det 1.4 L
NEJ NEJ - Niveau og påfylding og aftapning er TRE proppe - hvis du har fyldt olie op til det flyder ud af påfyldingen er der helt bestemt fyldt alt for meget på - 1960 til 62 indeholder ca 2.0 L men fra 1963 og frem er det 1.4 L
Senest rettet af tono 23. mar 2008, 10:23, rettet i alt 1 gang.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
- g-maretti
Hvis du har toppet helt op til påfydningshullet, er der alt for meget olie på gearkassen. Niveauproppen sidder på siden af gearkassen. Der er ialt tre propper: Aftapnig (nåes nedefra under bilen gennem et hul i bundpladen) Niveauprop (på siden af gearkassen) Påfyldning øverst på gearkassen. Niveaproppen kan løsnes med en svensknøgle. De to andre propper kræver et stykke 4-kant stål, ca. 10 x 10 mm.
Sådan forholder det sig på min gearkasse. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det er anderledes på din. Jeg ville dræne den for olie, og derefter påfylde ca. 1,5 L ny olie. Så burde det passe.
Hvis du har toppet helt op til påfydningshullet, er der alt for meget olie på gearkassen. Niveauproppen sidder på siden af gearkassen. Der er ialt tre propper: Aftapnig (nåes nedefra under bilen gennem et hul i bundpladen) Niveauprop (på siden af gearkassen) Påfyldning øverst på gearkassen. Niveaproppen kan løsnes med en svensknøgle. De to andre propper kræver et stykke 4-kant stål, ca. 10 x 10 mm.
Sådan forholder det sig på min gearkasse. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det er anderledes på din. Jeg ville dræne den for olie, og derefter påfylde ca. 1,5 L ny olie. Så burde det passe.
Venlig hilsen
Glenn Maretti

- Kontakt:
Nu er pakdåsen om højgearsakslen vel ikke gammel, stiv og træt og bakelit-agtig, så olien løber ud i koblingsklokken?
Nu er det 10 år siden jeg har rodet med det, men sidder der ikke et gællet dæksel på toppen af koblingsklokken, som kan demonteres, så man med et spejl kan checke koblingsklokkens inderside?
Nå, ser på forrige indlæg at der er mulighed for at du har overfyldt gearkassen. Billede af gærkasse, fundet på nettet, med Paint-forklaring, som jeg husker det, håber det er rigtigt:

Det kan i øvrigt anbefales at rense gearkassen med nogle kilometer på ATF olie. Der er detergenser og andre additiver i, som gør rent derinde. Som fodnote kan indsparkes at en ældre Astma 323 har ATF i gearkassen, som fabriksforeskrevet olie.
Nu er pakdåsen om højgearsakslen vel ikke gammel, stiv og træt og bakelit-agtig, så olien løber ud i koblingsklokken?
Nu er det 10 år siden jeg har rodet med det, men sidder der ikke et gællet dæksel på toppen af koblingsklokken, som kan demonteres, så man med et spejl kan checke koblingsklokkens inderside?
Nå, ser på forrige indlæg at der er mulighed for at du har overfyldt gearkassen. Billede af gærkasse, fundet på nettet, med Paint-forklaring, som jeg husker det, håber det er rigtigt:
Det kan i øvrigt anbefales at rense gearkassen med nogle kilometer på ATF olie. Der er detergenser og andre additiver i, som gør rent derinde. Som fodnote kan indsparkes at en ældre Astma 323 har ATF i gearkassen, som fabriksforeskrevet olie.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Tak for tip, det var lige det jeg havde brug for, og nu har jeg så også skiltet lidt med min dumhed.
Nogen gange har det konsekevnser når man begynder selv, men lidt læring skal der til (og nogen gange lærepenge), og det er jo hyggeligt at rode med tingene selv.
Jeg havde faktisk forventet at finde en niveauprop, og har også ledt efter den, men kunne ikke finde i instruktionsbøgerne, og mangler endnu reservedelsbogen for TT og Sport 60-64, men har aftale om en kopi. Der kan man ofte se slige ting på en tydelig måde.
Jeg er helt med på at for meget olie også kan være et problem, da friktionen bliver større i gearkassen hvis der er for meget olie på.
Niveauproppen er skruet ud og adskillige overskydende liter olie er på vej ud. Heldigvis har den kun kørt de ovenfor nævnte 15 km, så jeg satser på at der ikke er opstået en skade hvor olien er kommet ud, men nu får vi se.
Nu er gearkassen i hvert fald skyllet igennem
, og så skifter jeg olie på den om 50-100 km kørsel.
Edwins: Gælledækslet er der jeg prøver at vurdere igennem dette om der er et problem at se der. Gearkassen er renoveret for ca. 10000km siden, så jeg satser på at pakningen er intakt på trods af mit lille stunt.
Steen
Nogen gange har det konsekevnser når man begynder selv, men lidt læring skal der til (og nogen gange lærepenge), og det er jo hyggeligt at rode med tingene selv.
Jeg havde faktisk forventet at finde en niveauprop, og har også ledt efter den, men kunne ikke finde i instruktionsbøgerne, og mangler endnu reservedelsbogen for TT og Sport 60-64, men har aftale om en kopi. Der kan man ofte se slige ting på en tydelig måde.
Jeg er helt med på at for meget olie også kan være et problem, da friktionen bliver større i gearkassen hvis der er for meget olie på.
Niveauproppen er skruet ud og adskillige overskydende liter olie er på vej ud. Heldigvis har den kun kørt de ovenfor nævnte 15 km, så jeg satser på at der ikke er opstået en skade hvor olien er kommet ud, men nu får vi se.
Nu er gearkassen i hvert fald skyllet igennem
Edwins: Gælledækslet er der jeg prøver at vurdere igennem dette om der er et problem at se der. Gearkassen er renoveret for ca. 10000km siden, så jeg satser på at pakningen er intakt på trods af mit lille stunt.
Steen
- Edwins

- Kontakt:
Der er ingen skade sket, gearkassen er jo ventileret. Hvis den er overhalet for ikke så længe siden, er der også ny pakdåse i.
Sidder, ligger ( jeg har lige været inde på sadelmagerværkstedet og fået en blund på 1½ time) på fabrikken, men jeg har den originale 1960-1964 SAAB værkstedshåndbog derhjemme. Der er sikkert en flot tegning af oliepropperne, som jeg kan scanne og anbringe her.
Der er ingen skade sket, gearkassen er jo ventileret. Hvis den er overhalet for ikke så længe siden, er der også ny pakdåse i.
Sidder, ligger ( jeg har lige været inde på sadelmagerværkstedet og fået en blund på 1½ time) på fabrikken, men jeg har den originale 1960-1964 SAAB værkstedshåndbog derhjemme. Der er sikkert en flot tegning af oliepropperne, som jeg kan scanne og anbringe her.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Hej Steen. Hvis gearkassen er den samme som på en V4 skal den rumme 1,5 liter. Jeg gjorde det at jeg sugede 1,5 liter olie ud gennem påfyldningshullet med en ansugningspumpe. Herefter afmålte jeg nøjagtig 1,5 liter olie som jeg heldte på dyret. Ingen problemer. Bundproppen har jeg ikke den store fidus til, men det er en længere historie.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins

- Kontakt:
Jensen, hvoffe har du ikke fidus til bundproppen? Den er vel med konisk sammenspændingsgevind og man vil vel gerne have raget pindsvinet, alle de fine slidspåner, af magneten i proppen? 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Edwins: Det korte af det lange er at da jeg købte bilen var drænproppen molestreret til ugenkendelighed og umulig at få af, så derfor sugemetoden. Senere viste det sig at den var utæt og den skulle af! Med boren sliben hamren og en hjemmegjort boltuddriver kom den endelig ud. Den er af messing og kunne derfor ikke svejses ud. Så nu sidder påfyldningsproppen i bunden med paktape på, og der sidder en VVS prop i toppen. Jeg finder så først ud af om det er tæt når jeg får den hevet ud af vinterhiet og inspicerer gulvet for oliepletter hvor den stod. Men en magnet var da uden tvivl en god ide. Hvis nogen kan skaffe dem er jeg frisk 
- Edwins

- Kontakt:
Jeg har med 2-komponent oliefast epoxylim, som tåler 130°C. limet en stiftmagnet i et udboret hul i proppen på mine 2 mest benyttede veteranknallerters gearkassepropper. 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Det må prøves. Og så længe proppen er af jern stikker magneten vel heller ikke af hvis limen skulle løsne sig.
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Tono - det er en sport 62-63 med 4-trins gear.
Den har stelnummer som en 63, men der er forskellige ting som peger mod 62, og da den er renovert kan det jo være en gearkasse fra en anden årgang.
En renovering giver jo altid lidt usikkerhed på dele.
Når jeg skifter olien komplet må det jo vise sig om det er 1,5 l eller om det er 2,0l gearolie.
Nu er olieniveauet i hvert fald til niveauproppen.
Så skal jeg bare have gjort rent for oliesvineriet. Det må vel blive en tankstation og lidt motorrens, så det kan løbe i olieudskilleren, når det igen bliver vejr til det.
Det der gearolie lugter efter min opfattelse ikke ret godt, og hele garagen stinker af det nu.
Steen
Den har stelnummer som en 63, men der er forskellige ting som peger mod 62, og da den er renovert kan det jo være en gearkasse fra en anden årgang.
En renovering giver jo altid lidt usikkerhed på dele.
Når jeg skifter olien komplet må det jo vise sig om det er 1,5 l eller om det er 2,0l gearolie.
Nu er olieniveauet i hvert fald til niveauproppen.
Så skal jeg bare have gjort rent for oliesvineriet. Det må vel blive en tankstation og lidt motorrens, så det kan løbe i olieudskilleren, når det igen bliver vejr til det.
Det der gearolie lugter efter min opfattelse ikke ret godt, og hele garagen stinker af det nu.
Steen
- Edwins

- Kontakt:
Korrekt, modsat de fleste motorolier stinker gearolie virkeligt af det det er lavet af, nemlig døde dyr og planter. Moderne totaktsolier lugter svagt af ammoniak.
I en bil som som aldrig ser det syndige saltsvineri vi kører rundt i nu, skal olien da tørres væk. På en helårsbil lader jeg evt. oliespild være. Konservering. Stanken fortager sig hurtigt.
I en bil som som aldrig ser det syndige saltsvineri vi kører rundt i nu, skal olien da tørres væk. På en helårsbil lader jeg evt. oliespild være. Konservering. Stanken fortager sig hurtigt.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262