Jeg kunne godt lige tænke mig et par kommentarer vedr. olietryk. Min motor har siden jeg købte bilen haft det med at sige en metallisk banke/tikkelyd fra topstykket i perioder. Jeg går stærkt ud fra, at det er de hydrauliske ventiltrykkere der snakker. Det har generelt være værst mens motoren var kold, men forekom også ind imellem ved varm motor. Nu har jeg så skiftet olie til Mobil 1 0W-40 med det resultat at den larmer nærmest konstant. Jeg kan umiddelbart ikke forstå dette, da olien jo ikke burde være tyndere end den gamle når den er varm. Så i forbindelse med dette problem ville det være rart hvis nogen kunne svare på flg:
• Kommer lyden fordi olietrykket der forsyner trykkerne er for lavt, eller er der en anden fejl i trykkerne som af en eller anden grund bliver værre med den nye olie?
• Er fejlen ”farlig” for motoren (den kører ellers godt...)
• Hvis jeg får målt olietrykket og dette er for lavt, er det så muligt at finde ud af om det er oliepumpen der er skidt eller om det er pga. slidte lejepander mv?
• Når lyden tidligere forsvandt ved opvarmet motot, er det så fordi motordelene udvider sig så tolereancere i lejer bliver mindre, og trykket derfor stiger? (og i så fald: Hvorfor sker dette ikke med den nye olie???)
Jeg har til gengæld bemærket, at turboen siger markant mindre når den er kold end den gjorde med den gamle olie (5W40 fuldsyntet.) så jeg vil faktisk meget gerne køre med den gode olie. Jeg er sikker på at især turboen har stor fordel af hurtig smøring ved koldstart!
Ja, det var bare lige denne lille bagatel af et spørgsmål jeg gerne ville have svar på
Peter