Banner cycler

Turbo = APC????

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Saab-ilac
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:

Turbo = APC????

3. jan 2005, 01:39

Hej alle saab elskere

Jeg har en Saab 900i fra '85 som jeg vil lægge en turbo motor i. Skal dytten udstyres med en APC. For jeg er ikke sikker på at den sad på bilen jeg tog motoren fra.

Cheers
Mattias

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

3. jan 2005, 02:07

Hej Mattias...
Håber du har søgt på forummet også, for vi har netop været gennem en diskussion omkring told og skat, og så turbo...
Angående APC: Hvilken årgang er bilen du har taget motoren fra? Sad der en intercooler på den? Er det en 16v eller en 8v?
Med disse informationer kan jeg hurtigt fortælle dig om der er APC eller ej på den...
Velkommen til forummet, og forresten bor mine forældre i Esbjerg, og jeg kommer tit forbi, så sig til hvis vi skal have en saab-snak en dag hvor det passer!
Velkommen til forummet,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. jan 2005, 07:28

Hej Daniel. Jeg har også fulgt med i debatten om konvertering til turbo. Det kan godt være det bare er mig, men... jeg synes sq det er lidt svært at finde et konkret svar på hvad man må, hvad der kræves fra myndigheder og hvad der evt. skal betales. Det virker som om der i virkeligheden ikke rigtigt er nogen der ved det helt præcist. Men jeg er helt enig: Der er dælme en god ide at finde ud af disse ting inden man går i gang....
Peter
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

3. jan 2005, 08:08

Velkommen :D
Drenge, nu skal i jo også huske, hvis i sætter en turbo motor i, så skal forsikringen også vide det! For hvis der sker et uheld "gud forbyde det" så står du/i med regningen, hvis der ikke er oplyst der er turbo på!
Det er bare noget jeg fik af vide af et forsikringsselskab engang, jeg har ingen "live" erfaring med det som sådan.
MVH Lars Kristensen
Nikolaj
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. jan 2005, 17:13

Der skal betales noget til told & skat min var en 8v turbo og er nu en 16v turbo jeg ved at der er betale noget men hvor maget eller hvor lidt det hved jeg ikke

mvh Nikolaj Sørensen
og900 cab ønskes ;-)
per
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

3. jan 2005, 21:40

Hej
Liget hvad jeg ville have skrevet, og i tilslutning hertil:
Mig bekendt skal bilen gennem syn og godkendelse, da der ændres på bilens oprindelige typegodkendelse ved at montere en turbo.
Det gælder i øvrigt for alle væsentlige ændringer(sænkning, affjedring, bremser, hjul etc.), hvor bilens køreegenskaber i forholdt til typegodkendelsen er væsentlig ændret.
Mon ikke man kan læse om det et og andet sted på en officiel statslig internetside?
Har jeg ret, eller er jeg helt ved siden af?

Mvh.;
Per
#101 - En to tur bo -----

P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

3. jan 2005, 23:15

Ja man kan jo kigge lidt på den her side fra det "offentlige" http://www.fstyr.dk/sw4752.asp den giver ca lige så mange svar som spørgsmål
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

4. jan 2005, 00:14

Hmm, nej, Casper, den gider vi ikke igen :D
Jeg tror man selv skal tage kontakt til dem med sit projekt og få deres ord for det. Ellers indstille sig på at skifte motor igen inden syn, hvis man tør det...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
JRJ
SAAB NET NYBEGYNDER

4. jan 2005, 16:43

Normalt må man som bilejer tune sin bil 20%, uden at den skal omsynes / betales ny afgift til staten. Over 20% risikerer man også ændringskrav til bremser mm. Nu er det nok lidt svært at skjule en ny indlagt Turbo for synsmanden, så...

Ang. forsikring er det meget individuelt hvad man må og ike må mht. tuning, check derfor dit selskab hvad de siger. Noget andet er jo at det kan være svært for forsikringen at opdage... Især chiptuning :lol: .

Mvh.

Jesper Jacobsen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

4. jan 2005, 18:19

Hej JRJ hvis du kigger lidt rundt på mit sidste link til det offentlige så vil du opdage at en ilægning af en turbo takseres som en tuning ud over 20% uanset om det reelt er det eller ej. se evt den tråd der hedder noget med "turbo kit" hvor blandt andet Daniel og jeg har endevendt flere af tingene
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
per
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

4. jan 2005, 19:50

Jamen-- jamen søde venner.
Der er jo reelt ikke tale om hvad man ikke må og må.
Man kan da gøre alt, blot er der nogle regler for hvornår man evt. skal have nye godkendelser.
Og når man siger "tør" gøre et og andet(f.eks sætte turbo på), så handler det jo egentlig om, at man reelt risikerer at få fingeren nedad af myndighederne når man søger ny godkendelse(dvs. syn), hvis man ikke har tænkt på helheden.
Det bevirker normalt mere arbejde, bøvl og penge til at opnå det man vil, - en godkendelse, og hermed lovlig bil.
Er det ikke essensen?
Regelsættet er for mig at se relativt klare. Hvis man ændrer på væsentligt på bilens køreegenskaber egenskaber, skal der en ny godkendelse(syn etc.) til.
Vi kan alle blive enige om, at der er rum for tolkning, men at montere turbo i en ikke turbo standar bil, er givet vis en radikal ændring. Uanset den i værste fald ender med at have mindre hk!!!!
Vi tæller også andet en HK, - nemlig moment, og det har mig bekendt radikal effekt på bilens køreegenskaber og konstruktion.

Jeg får "fingeren" af værkstedet, når jeg vil købe billigere low speed dæk til min bil? Jeg skal så gu købe dæk, som bilen er typegodkend til - dvs. dyre dæk, ellers er jeg ulovlig!! Simpelt?

KH,
Per
#101 - En to tur bo -----

P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. jan 2005, 21:20

Et lille indspark fra min side.
Hvis du vil sætte en turbo i fordi du syntes det er fedt at makke bil og det er din hobby så læs ikke videre.

Hvis du som mig har 10 tommelfingre, hvad så med at sælge den gamle bil og købe en med turbo istedet.
De kan da ikke koste meget over 30.000 fra 80´erne selvom det selvfølgelig også er en slags penge..
Så slipper du for alt bøvl med toldskat og evt skal du først til syh med bilen efter 2 år

Tilbage til "Modern Forum"