Banner cycler

Gode råd til udskiftning af turbolader.

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13146
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Gode råd til udskiftning af turbolader.

13. maj 2021, 08:03

Indlægget er skrevet under tun og trim, da mange udskifter turboen i forbindelse med tuning.

Hvornår er en turbo træt og skal renoveret eller udskiftes:

To ting afsløre en træt turbo.
1) Hvid røg fra udstødningen pga. olie i indsugningen. Olien kommer fra utætte pakdåser på turbineakslen.
2) Turboen begynder at fløjte/synge under drift.
Svanesangen som den kaldes.
Lyden kommer fra slid i lejerne så turbine bladene kommer tættere på turbinehuset, pga. turbinehjulets hastighed bliver luftenshastighed mellem turbinehjul og huset overlyds (over Mach 1 !) og det giver støj/fløjtelyd..
Svanesangen er 1. advarsel før "dødsdansen" hvor skovlhjulet rammer huset og giver totalt havari til følge..

Så kik og lyt til bilen jævntligt..

Hvad gør man så når enheden er træt og skal serviceres ?

Enten på værksted og få det fixet, eller gør det selv..


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13146
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Gode råd til udskiftning af turbolader.

13. maj 2021, 08:36

Indlægget er skrevet under tun og trim, da mange udskifter turboen i forbindelse med tuning.

Hvornår er en turbo træt og skal renoveret eller udskiftes:

To ting afsløre en træt turbo.

1) Hvid røg fra udstødningen pga. olie i indsugningen. Olien kommer fra utætte pakdåser på turbineakslen.

2) Turboen begynder at fløjte/synge under drift.
Svanesangen som den kaldes.
Lyden kommer fra slid i lejerne så turbinebladene kommer tættere på turbinehuset, pga. turbinehjulets hastighed bliver luftenshastighed mellem turbinehjul og huset overlyds (over Mach 1 !) og det giver støj/fløjtelyd..
Svanesangen er 1. advarsel før "dødsdansen" hvor skovlhjulet rammer huset og giver totalt havari til følge..

Så kik og lyt til bilen jævntligt..

Hvad gør man så når enheden er træt og skal serviceres ?

Enten på værksted og få det fixet, eller gør det selv..

De er ikke helt nemme at skifte og det kræver omhyggelighed. Man skal bl.a. sikre at:

# Olie rør er helt rene og i god stand
# Sikre at der ikke kan komme snask fra eks. udstødningen ind i turboen.
# Giv turboen lidt olie før montage af olierør
# Fjern sikringen til benz-pumpen og tørn motoren til der er olietryk, derefter i med sikringen og så kan motoren startes.
# Rens IC og IC rør. En tilstoppen og olieret IC er hård ved turboen og mindsker motor effektivitet og ydelse.

Hvis man gør det selv så er der to metoder;
(Skaf en storebror og løb skrigende væk :-) ), nej..

Enten kan man købe en fabriksrenoveret enhed(eller sende til renovering), eller en fabriksny enhed og sætte på. Kostet 2000-10.000 plus montagekit.

Eller for de virkelig øvede:

Køb nyt "hjerte" til turboen. Enheden består af lejehus, aksel og turbinehjul. Kostet 500-1000 kr. plus montagekit.
Og for de ekstrem øvede: Køb et renoverings-kit, dvs. lejer og pakninger. 300-700 kr. MEN akslen må ikke være slidt og skovlhjul skal samles helt som det var, ellers skal enheden afbalanceres igen.

Nyt "hjerte" løsningen, forudsætter at udstødningshuset ikke er revnet, bypass ventilen er helt i orden osv..

Det kan være tillokkende at bare købe nyt hjerte, men det kræver meget og turboen skal indstilles igen på GLT (grund lade tryk).

Adskille og samle arbejdet er ret "om sig gribende" så det skal helst virke 1.gang.

Se i øvrigt:

https://www.motormagasinet.dk/article/v ... tidig_omhu
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Tun og trim Forum"