Banner cycler

Det rullende badekar...!

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

Det rullende badekar...!

17. okt 2004, 23:02

Hvor F...... kommer vandet fra?

Håber nogen her har erfaring med det her (og en løsning): Igennem et års tid har der fra tid til anden samlet sig en solid vandpyt foran førersædet og på gulvet foran venstre bagsæde, når det, som i dag, regner igennem. - Men jeg har sgu ikke haft held til at finde ud af hvor det kommer fra; det virker mest som om det kommer ind fra undersiden, men der er ikke umiddelbart hul. Det ser ud til at komme ind uanset om man kører eller holder stille.

Jeg opdagede så i foråret, at forruden var temmelig utæt, og fandt noget tættemasse hos en bilbutik på østerbro. Og indtil i dag så det ud til at virke, for der har ikke været vand i bunden af bilen. Men: i dag var der så igen en mindre pool ved bagsædet i venstre side.

Jeg har en mistanke om, at tættemassen ikke kunne tåle frost (godt tænkt) for i den sidste uges tid har den skiftet farve og virker mindre fleksibel; så måske er det derfor, der pludselig kommer vand igen. Men det, som jeg ikke rigtig fatter er hvordan vand kommer ind gennem forruden og laver en vandpyt ved bagsædet, uden at gulvet ved forsædet bliver nær så vådt - gulvet er jo ikke plant??

Anyone?

Søren /900ltt

ps: Der er ikke vådt på loftet - men der er et soltag, som ikke rigtig virker og er rustent i kanten; kan det være nogle afvandingskanaler derfra?

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

18. okt 2004, 07:39

Hej Søren. Jeg vil lige starte med at sige at jeg ved ikke direkte hvor du har en utæthed, men jeg kan komme med nogle hints! Et godt produkt til sealling er sika flex 221, de fåes i sort, grå og hvid!
Hvis du frilægger den luft dyse, som ligger over føderne og samtidig frilægger den skumgummi afdækning, så vil du kunne se bagsiden af torpedopladen "pladen imellem motorrum og kabinen" der er nogle gummi gennemføringer som evt. kan være møre eller skubbet ud/ind. Hvis der har løbet vand derfra, vil du kunne se indtøret vand "kalk". Det kan vel også komme fra B stolben, fx hvis du har en 3 døres, så den gummi liste som tætner side ruden i bag, den kan også være mør!
Der hvor jeg har set de kan være utæte er i højre side ved det plastik hus, som kakinefilteret sidder i, der sidder en gummeliste rundt om selve plastik huset og torpedopladen! Den kan tætnes med bl.a. sika flex!

PS. Du kan jo prøve at afdække fx soltaget med noget platisk eller noget, imens bilen står stille i regnen, så kan du jo bruge udelukkelses metoden! Det gjorde jeg engang på en gammel t8'er, der fandt jeg til sidst utætheden.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

24. okt 2004, 18:58

Hej Lars

Tak for svaret, som jeg var lidt lang tid om at komme tilbage til! Lad mig sige med det samme, at jeg ikke har fået tjekket op på dine tips - til gengæld har jeg kigget lidt på saabcentral, hvor det bl.a. hævdes, at vandet kan komme ind via luftsystemet (altså ventilationskanalerne) hvis afdræningskanalerne ved luftindtaget er tilstoppede. Det ville kunne forklare, hvordan vandet kommer ud ved bagsædet - men hvor sidder de dræningskanaler? Det fremgår ikke umiddelbart af min bibel.

Mht. til dit forslag om plastic'en: Da vandindtaget virker temmelig periodisk, og i hvert fald ikke optræder som vådt loft, dryp eller lignende, tror jeg ikke at jeg vil kunne konstatere, om det rent faktisk kommer fra soltaget, med den metode, som du beskriver - medmindre der er noget du ikke fortæller mig - for jeg skulle gerne kunne "se" vandet komme ind, for at kunne lokalisere hullet??

Flere gode forslag?

/Søren

PS: I øvrigt er det en fem-dørs.
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

3. nov 2004, 23:27

Til de interesserede vil jeg lige melde tilbage, at mysteriet med stor sandsynlighed er opklaret, idet vandet sandsynligvis, som mistænkt, er kommet ind via ventilationskanalerne, fordi afdræningskanalen fra varmeapparatet var tilstoppet; det blev opklaret da jeg bad mekanikeren om at tjekke om det var tilstoppet - det var det.

Det forklarer også hvorfor problemet ikke har vist sig i løbet af sommeren (sommer = ikke behov for varme!), og hvordan det kunne komme om på gulvet ved bagsædet (for der sidder som bekendt et udtag fra ventilationskanalen under forsædet).

/Søren

Tilbage til "Modern Forum"