Banner cycler

Topstykke...

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Muncken
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Topstykke...

16. feb 2004, 18:04

Hej derude.
Jeg var ude at køre langt i weekenden en tur på ca 400km på motorvej.
Da jeg kørte af, og omdrejningerne faldte til tomgang lyste min olielampe. men ikke når omdrejningerne når op over 1500 igen, og med tiden er motoren begyndt at lyde værre end en gammel dieselmotor. Den høje klaprende lyd kommer fra topstykket. Det skal siges at der er mere end nok olie på maskinen.

Er der nogle som har prøvet dette før eller ved hvad der kan være galt?

Hvis jeg bliver nød til at få et andet topstykke på, er der så nogle der har et til en 900i-16?
Eller ved hvor jeg kan få fat i det?

Mvh Munck

På forhånd tak for hjælpen.

Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

16. feb 2004, 20:46

hej munck

jeg tror du skal ud og finde en hel motor for det er din olie pumpe der er gået i stykker så den ikke kan holde olietrykket oppe eller dine lejer der er slidt så den ikke kan holde olietryk.
den banke lyd du kan høre er nok dine ventillyftere som ikke får nok olietryk.

man må ALDRIG køre i en bil hvor olielampen lyser det er en dødsdom til ens motor.

jeg har et topstykke til din motor men jeg tror ikke det er der fejlen ligger.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

25. mar 2004, 15:58

Hej,

Det er et stykke tid siden du postede, men i mellemtiden er jeg selv blevet en lignende erfaring rigere.

Jeg skal ikke kunne sige, at det ikke er en ny motor, du skal have fat i, men jeg havde et lignende problem ved tomgang, som viste sig at skyldes en defekt olieindikator (det er en lille møtrik i bunden af bundkaret, tror jeg nok, som regulerer olietrykket) - ikke for lavt olietryk, da dét heldigvis viste sig at være normalt. Da min saab 900 har rullet 380.000 er der også lidt diesel-lyd over den, når den er kold (og igen når den er blevet rigtig varm, og olien er pisket tynd!), men det skal vist helst være rimeligt diskret efter få sekunder.

Det behøver med andre ord ikke at være en dødsdom - endnu!
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

25. mar 2004, 21:20

Hej Serpen.
Nu ved jeg ikke hvilken 900 du har, men jeg havde før en gammel 900I fra ´88. Jeg havde samme snakken fra ventilerne. Det er fordi, der er hydraiske løfter på sådan en vogn, som med tiden bliver slidte. Da min gamle bil kun var en 900I 8v og ikke skulle yde det helt store, såsom en med turbo. Jeg prøvede ELF 15w/50 med stor succes.

MVH.
Lars - Nordjylland
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

26. mar 2004, 11:04

Hej Lars,

Jeg har en 900S 16v (lettryksturbo). Jeg var godt klar over det med ventilløfterne, men når vi nu er ved det, så er det ikke ventilløfterne der "snakker", når motoren er blevet varm. Ventilløfterne kan finde på at sige noget de første par minutter, når det er koldt, men det er meget afdæmpet (og man kører selvfølgelig meget pænt, mens motoren er kold!). Derimod, når motoren er varm (og olien tynd), er der en anelse fiskekutterlyd over bilen; da det er en turbo, har der altid været en 'cyklisk brummen' (prutten!) fra udstødningen (imodsætning til i'erne), men det er blevet klart mere fremhævet de senere år; jeg antager at det kommer fra almindeligt slid omkring krumtapakslen eller lignende, og det er vist rimeligt uskadeligt.

MVH
Søren

PS "Da min gamle bil kun var en 900I 8v og ikke skulle yde det helt store, såsom en med turbo." ?? - pointen?? ;-)

Tilbage til "Modern Forum"