Banner cycler

Saab 9-3: Projekt Daily Driver

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Saab 9-3: Projekt Daily Driver

11. nov 2023, 12:17

Velkommen til min projektråd

Lidt om mig:
Jeg har ingen forudsætninger for at skrue i bilen mekanisk. Er heldigvis ikke født med 10 tommelfingre, tættere på 5. Så nogle opgaver vil kræve professionelle, hvorimod andre opgaver har jeg mål om at udfører selv. Her starter jeg naturligvis i det små.

Lang historie kort:
Grundet ændret arbejdsforhold, giver det nu endelig mening økonomisk at erhverve mig en fossil bil. Jeg har været på udgik længe, efter enten en Saab 93/95 eller Volvo V70. Forkærligheden for Saab har dog altid været højest.. Hvilket der ikke er en forklaring på. :-)

Jeg fandt en Saab 9-3 årgang 2010, 2.0T 175HK, som havde gået 213.000 KM, ved en brugtvognsforhandler i Horsens. Straks hev jeg min mekaniker kammerat med, til den helt store prøvetur. Faldt for den på stedet...

Highlights ved min model:
- Xenon
- Parkeringssensor bag
- Sort BOSE anlæg
- Fartpilot
- Beige læder
- 175 HK
- Undervognsbehandlet 4 gange
- Fuld servicebog

Selve bilen fik jeg erhvervet for 61.000, med olieskift og nysynet.

Nu til det sjove... Ting der skal laves på bilen. Af økonomiske, og fornuftige, årsager har jeg valgt at dele projektet ind i etaper, herunder Need to have og nice to have. På den måde kan jeg prioriterer det, hvad der reelt giver mest mening for bilen... Og ja, en gang i mellem sniger der sig nok noget ind, som jeg bare syns er fedt.

Need to have:
- Sort service + inspektion af karosseri, styretøj, etc: Olie, alle filtre, tændrør (brugt NGK) - brugtvognshandleren har sjusket lidt. (Udført)
- Kofanger skal males - skade fra tidligere ejer forsøgt rettet med lakstift. (Laves 21/11/23)
- Begge sidespejle skal males - skade fra tidligere ejer forsøgt rettet med lakstift. (Laves 21/11/23)
- Pladesmed og vognmaler: Lakskader og meget lidt overfladerust i bagerste skærmkanter. (Laves 21/11/23)
- Polering og keramisk coating: Har en bekendt som gør i det, han har lavet et godt tilbud. (Laves efter 21/11/23)
- Heat shield til ECU: Planen er at vi skal køre til Italien til sommer - better safe than sorry. (Laves inden sommerferie)

Nice to have:
- Nye bundmåtter - har kigget på dette sæt: https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... RD12825834[/url].
- Udskift af enkelte plastikdele i interiør. (dørgreb og kontakt til vinduer)
- Opfriskning af udvendige plastikdele.
- Originale fælge, både til sommer og vinter. Lige nu sidder der fælge på fra en Alfa Romeo - der ser okay ud, men vil rigtig gerne holde den original, eller så tæt på visuelt.
- Mudflaps - har fundet nogle her, som passer på universelt - ser lidt sejt ud, men er også fra Randers :-)
Produkt: https://www.rallyarmor.com/index.php/un ... 60_116_169
Billede af 9-3'er med produkt: https://www.reddit.com/media?url=https% ... aced920410
- Opfriskning af læder - umiddelbart er det meget velholdt, men med snart 14 år på bagen er der naturligvis lidt patina.
- Periodisk fejl med lys i nål/måler ved turbotryk. Jeg har en ide om at der er noget med strøm eller en forbindelse. Hvis vi har haft den på en langtur så lyser den permanent i flere dage - efter alle de små hverdagsturer begynder den og drille lidt... Det må jeg se nærmere på.


Nedenfor kan i se en "kollage" af bilen.

Billede
Billede
Billede
Billede


Afslutningsvis har vi haft vores første "langtur" i Saaben. Tidligere i november var vi en tur i Hamborg, hvor jeg rigtig kunne få luftet den igennem. Med sine 213K KM og 13 år på bagen er jeg dybt imponeret. Både over performance, komfort og benzinforbrug. Som udgangspunkt fulgte vi trafikken, dvs de 110-130 både i Danmark og Tyskland. Syd for grænsen kom den dog noget over 130, med rigtig godt overskud.

Nedenfor kan i se gennemsnitlig forbrug på vores Hamborg tur, og KM i triptælleren. Vi nåede fra Randers tur retur på én tank - det syns jeg selv er ret flot.

Billede


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

11. nov 2023, 15:56

Pæn bil tillykke med den.
Snak med maleren om hvornår den kan tåle en keramisk coating, det kan tage tid inden opløsningsmidlerne damper af.
Måtterne passer kun til en cabriolet så det er no go.
Personligt er jeg til dette ecu relokerings kit https://www.maptunparts.dk/motordele/ta ... 06-11.html
Dels bliver den fjernet fra varmen, men også fra motor vibrationerne.
Genopfriskning af læderkabine kan nemt tage en uge hvis det skal laves ordentligt.
Stænklapperne vil jeg undlade at kommentere.
Manglende lys i lade tryksmåleren det er en intern fejl i instrumentet, sandsynligvis en koldlodning

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

11. nov 2023, 16:01

Hej Morten.

Mange tak. Er også rigtig glad for den. Nyder at den er så “analog” men med komfort udstyr. :-)

Tusind tak for pointers til alle emnerne. Godt spottet med måtterne.

Har godt kigget på det sæt også. Måske jeg er lidt for skeptisk anlagt til, at klippe i ledningerne. Og sandt med vibrationerne.

Vh Andreas.
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

11. nov 2023, 19:49

9-3 er en dejlig bil at køre i. tillykke med den.

Jeg har lige fået nye måtter i min 9-3 2006. Jeg fik dem fra Svend Wind i Højer.

Nåh ja... så fik jeg den afrustet og malet, fikset i undervognen, skiftet diverse lister ude og knapper inde og et alm. service. Så den fremstår næsten som ny.

Genbrug frem for at smide ud og købe nyt.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

11. nov 2023, 20:02

Hej Thomas

Mange tak - Fedt du kigger med.

Lyder som en flot omgang til din 9-3'er. Enig med genbrug og opfriskning. Kunne være jeg skulle række ud til Svend Wind, har godt set hans navn omtalt en del herinde.

Deler billeder af processen så snart jeg har noget :-)
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

11. nov 2023, 20:27

Hej Andreas.

Det ser ud som om, du har fundet dig en dejlig SAAB. Jeg kan godt lide din prioritering: need to / nice to. Du synes tekniske interesseret og indrømmer, du kan klare en del selv, men ikke alt. :wink:
Der kan findes en mængde information om bil, motor, mm., med den, i min mening uundværlige, eSID2/3. Se www.https://www.esid.se
Der er mange der har haft stor glæde af erfaring og entusiasme fra Svend Wind i Højer. Værkstedet kan virkelig anbefales. :idea:
Lad os høre mere om din SAAB, gerne med fotos, når projekter skrider frem. :D

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

18. nov 2023, 15:16

Hej Viggen

Tak for hilsen. Har godt set på en ESID, kan være jeg skal have fat på sådan en. :-)
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

18. nov 2023, 15:34

Dagens opgaver er født af nattefrosten.

I morges da vi skulle ud til en helt frossen bil, kunne jeg knapt nok få åbnet dørene. Listerne var ret frosne, så afgangen gik til t-hansen efter silikone stift. Under køreturen lagde jeg mærke til at gearstagen var begyndt at knirke ved gearskift.

Derudover lader det til, at der ikke er nok power i min sædevarme på førersædet. Jeg har målt med et multimeter på sikringer, og der er fuld brag igennem der. Sædet bliver varmt, men ikke nok sammenlignet med passagersædet - mindes at have læst der sidder en "ambient" måler et sted, som bestemmer om varmen skal tændes. Måske det er en ledning. Ellers er det nok varmelegemet efter alle de år?

Alle lister ved døre og baggagerum fik en gang silikone - bliver nok noget jeg kommer til at gøre over flere gange, da listerne var ret tørre.

Nu til den knirkende gearstang - var lidt "nervøs" for operationen, da afmontering af trim er en halv-voldelig omgang, men det gik jo glimrende.

Jeg tørrede alt plastik af, og brugte derefter silikonestiften på plastiklejret ved gearstangen. Den skulle have en del, og "masseres" ind med bevægelse i gearstangen.

Video med før og efter resultat kan ses he. Lyden demonterer det ret godt : https://imgur.com/a/UNWqQIz.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

20. nov 2023, 07:00

Sæde varmen bruger to temperatur sensorer, udetemp. og sæde temp. Den sidste kan kun aflæses med tester
Der er ikke andet for at løsne sædet og begynde at måle, og kontrollere stik.
Det mest normale er at det er varmelegemet i sædebunden der er defekt.
Skærmbillede (128).png
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

20. nov 2023, 07:25

Hej Morten

Tak for fremsendte, det vil jeg få kigget nærmere på.

I morges bemærkede jeg en ny og spændende lyd, denne gang fra motorrummet.

Umiddelbart opstår lyden kort efter, at motoren er startet. Den forsvandt ikke efter min korte køretur til jobbet (4 km).

Jeg filmede lige to videoer af lyden, som I kan se her: https://imgur.com/a/pLfCc6e

Umiddelbart synes lyden at komme fra venstre side af motorrummet. Det lyder ikke som "kædeklap" i min optik, men jeg kan tage fejl.

Lyden forsvandt ikke, da jeg slukkede for aircondition, men ved afkobling af AC blev den mindre markant i takt med, at omdrejningerne faldt en anelse. Bilen går godt, og trækker fint - virker ikke til at den del er påvirket af mine observationer.

Bilen har fået stort service for under 2000 km siden. Samme værksted skal skifte brændstoffilteret den 30/11 - måske kan de kigge på det. Umiddelbart har de ikke noteret det i deres seneste service på arbejdssedlen.

Har I nogle bud?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

20. nov 2023, 09:00

Lyde er stort set umulige at lokalisere over nettet.
da der er forvrængning i både mikrofon, og højttalere.
Og det kræver at man står ved bilen for at lytte og lokalisere lyden, samt bruge sine øjne.
Det lyder som det er remmen der piver, men hvorfor det er det store spørgsmål.
Er remmen slidt, forurenet af olie, er sporene på remhjulene fyldt op med lort, er remhjulene defekte eller noget helt andet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

20. nov 2023, 09:17

Hej Morten

Det er selvfølgelig rigtigt, det kræver nok man er der. Umiddelbart er mit forsigtige, ikke fagkyndige bud, på drivremmen ud fra hvor lyden stammer fra når man står med hovedet nede i motorrummet. Passer i hvert fald ret godt med, at det er tæt på generatoren. :-)
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

21. nov 2023, 13:28

Så har jeg været forbi den lokale pladesmed og vognmaler til gennemgang af opgaven.

Behandlingen var meget jordnær, og ærlig. Som det jo nok altid er, med den årgang af Saab jeg har, døjer de med rust i bagskærme. Det var begyndt, at trække an med lidt bobler og buler i bagskærmene. Derfor skulle de afmonteres, slibes/blæses og males op igen.

Ifølge vognmaleren skulle rusten stoppes nu, ellers ville han kunne stikke en finger igennem næste år. Det skal man have med i mente, ellers er den ikke god til syn.

Vurdering lød på 10-12.000 kroner, inkl. moms, for den komplette opgave, som består af følgende:

- Maling af begge sidespejle
- Maling af kofanger
- Maling af højre panel
- Slibning og maling af begge bagskærme

Så der er lige lidt at tænke på - måske en tidlig julegave til sig selv :-)
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

13. dec 2023, 16:49

Så er det tid til en update.

Saab'en fik en tur ved den lokale pladesmed, som har maler tilknyttet værkstedet.

Følgende ting er blevet lavet:
- Begge sidespejle malet.
- Forkofanger er malet.
- Venstre sidepanel.
- Begge bagskærme har fået rustarbejde foretaget.
- Rustarbejde ved A stolpe, helt nede ved kølerhjelm trim.

Venstre bagskærm har de svejset nyt jern/alu i, da en tidligere skade var udbedret får ringe. Under operationen har de givet bagskærme tektyl. Og det bedste af det hele var, at de holdte sig inden for budgettet, trods de måtte svejse i den - det var uforudset arbejde.

Derudover nævnte de, at bilen var sjasket til i undervognsbehandling - så det ville de ikke anbefale jeg fik brugt flere penge på.

Som altid en vedhæftet billede collage: https://imgur.com/a/OAGl3Vx

På fredag skal den have skiftet brændstoffilter, justeret fald på forlygter og have kontrolleret driv/multirem, da den piber on/off. Opgaven bliver udført af et lokalt værksted, da jeg ikke har værktøjet eller lokalerne til det.

P.S. - Der må gerne kommenteres på mine Alfa Romeo fælge, med manglende centerkapsler - arbejder på sagen :-)
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6959
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

15. dec 2023, 14:45

Virkelig flot vogn !!! Savner selv min 9-3 :?
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 23
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Saab 9-3: Projekt Daily Driver

22. jan 2024, 09:16

En lille opdatering siden sidst - hele to nye opgraderinger på maskinen.

På Facebook Marketplace fandt jeg et bakspejl med automatisk nedblænding. Nu er min "kun" en linear med manuelt spejl, så jeg dette som sjovt lille opgradering. Installationen var super nem(*), og det er en fornøjelse at køre med.

* Jeg brugte mere tid på, at få plastik trimmet af/på end at skrue spejlet i. Måtte ty til silikone på nogle af samlingerne, da de var helt tørre.

Den anden opdatering var dog ufrivilligt. Det ene bagdæk punkterede på vej hjem fra arbejde, så måtte få den hentet af vejhjælp. Fik dog maskinen tilbage dagen efter, med to sprit nye bagdæk.
Vedhæftede filer
420036219_787481936543450_5238387783412501984_n.jpg
419921586_1807988742982380_7670816039309947302_n.jpg

Tilbage til "Projekt Forum"