15. maj 2021, 09:58
Tak for den Viking

Det udløser dog en række spørgsmål der ikke lige gives svar på i annoncen.
For det første virker kr. 1710 relativt "billigt" for +30 hestekræfter. Nærlæser man, kan man så se at priserne er +moms, hvilket derfor giver 2137,50 med 25% moms . Momsen var måske lidt lavere dengang, så de 25% er bare for lettere at kunne sammenligne.
Sætter man beløbet ind i en inflationsberegner ender vi på kr. 15294 (i 2019 kr.)
Det er selvfølgelig et anseeligt beløb. Især hvis man sammenligner at købsprisen på min V4 i sin tid var kr. 5000 ( så vidt jeg husker).
Men jeg har for ikke så mange år siden hørt en tommelfingerregel ang. tuning på sugemotor, at hver HK koster cirka 1000 kroner, så her er beløbet omkring det halve. Der er selvfølgelig ikke indberegnet arbejdsløn, og især udskiftning af knastaksel på en V4 er en relativt arbejdstung opgave, så dette trækker selvfølgelig lidt op i prisen. De fleste vil dog nok ikke køre på værksted for at få foretaget denne operation, så jeg ved ikke om man skal regne 500 kroner i timen som arbejdsløn.
Og her kommer så alle spørgsmålene. Ikke at jeg tror vi kan komme til et 100% korrekt svar, men det kunne være en interessant diskussion. Dette er jo et diskussionsforum, trods alt.
Når man taler om tuning er der jo altid nogle lavthængende frugter, så de første HK er altid billigere end de sidste. Dette er fordi man fra fabrikken bevidst har neddroslet motorens effekt for at opnå længere holdbarhed eller bedre kørbarhed under normale forhold. Jeg tvivler dog på at man bevidst har neddroslet en V4 med så meget. Så der må være noget andet i spil hvis vi skal tro på de +30 HK som annoncen lover.
Måske der er tale om SAE heste, som var meget brugt som standardenhed omkring 1970? Dette vil i hvert fald gøre tallet en anelse mere realistisk. Derimod skulle de ekstra HK være målt på hjulene, hvilket ville give et slutresultat på omkring 100 DIN hk på krumtappen.
Lad os tage delene i annoncen én for én.
Først karburatoren som lover +9 HK. Det er svært at se på billedet hvad der følger med. Men hvis der er tale om en standard 1,5 V4, så kræver det enten en anden manifold eller en adapter så man kan montere en dobbeltkarburator på den originale manifold. En adapter vil nok æde lidt topeffekt. Adapter eller ej, uden andre modificeringer tror jeg ikke at 9HK er realistisk.
Udstødningen er nok mere realistisk. Det originale V4 udstødningssystem er ikke specielt godt optimeret, men efter mine egne erfaringer tror jeg ikke effektforøgelsen er helt så stor uden andre modificeringer end en anden karburator.
Til sidst knastakselen som er svær at vurdere da der ikke skrives om profil, duration osv. Igen tror jeg man vil løbe ind i andre flaskehalse inden man opnår den lovede effektforøgelse. Så bolt-on 30HK tror jeg ikke er helt realistisk.
På min egen V4 har jeg monteret Weber registerkarburator på den rigtige dobbelt-manifold samt et Simons Sportssystem. Alt dette er monteret uden yderlige ændringer på en gammel slidt motor, så det er nok ikke 100% sammenligneligt.
Udstødningen er noget mere restriktiv end hvad der vises her, men skal man stole på disse tal burde jeg få en effektforøgelse på i mindst 10 HK. Jeg fik den målt på rullefelt til 57 HK så vidt jeg husker, hvilket så ville betyde at motoren havde under 50 HK fra starten.
Hvad der måske kunne have givet mig en bedre måling var hvis motoren var i stand til at tage flere omdrejninger. Min V4 skal ikke meget over 5000 o/min før den begynder at svømme ventiler. Sådan tror jeg de fleste V4 er fra fabrikken. I Bil-revyen er de opgivet til maks effekt ved 4700 o/min, så det er nok det første sted man skal begynde at modificere hvis man skal til at trække denne slags heste ud af den gamle motor.
Men lidt sjovt er det at motoren i min aldrig har føltes træt. Den er meget kvik i bunden og har en tophastighed på 150 km/t på GPS (målt i Tyskland selvfølgelig), hvilket er mere end hvad SAAB har opgivet den skal kunne. Så det er ikke altid at de målte tal har den store betydning.
Er der andre der har sugemotor tunings erfaringer? Er +30 heste realistisk, og hvad mere kræves der udover disse bolt-on modificeringer?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99