Polering ABC - fra god til blank OrgCab
: 19. jul 2020, 21:33
Med tiden bliver lakken jo udsat for lidt af hvert - også selvom cab'en kun kører om sommeren og helst i godt vejr
Her følger mit ferieprojekt med at få cab'en tilbage til 110% blank og beskyttet lak igen. (og nej, jeg får ikke procenter ved Poorboys, men er superglad for deres produkter, der er drøje i brug og langt billigere over tid end det man kan købe i Thansen, Biltema mm)
1.
Det hele starter med en meget grundig vask med shampoo uden voks samt "bug squash" der MEGET effektivt fjerner insekter.
Jeg har brugt en alm shampoo fra Thansen (Husk uden voks!) samt Poorboys bug squash der virkelig virker godt:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... ug-squash/
2.
Så får den med en affedter, der blandes op i en sprøjteflaske og sprøjtes ud på lakken. Den skal virke i et par minutter og fjerner alle rester af voks, lakforsegler mm.
Jeg bruger her Poorboys APC, der er meget drøj i brug og faktisk også virker effektivt som tæpperensemiddel):
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-apc/
3.
Herefter får bilen med en omgang ler også kaldet "clay", der fjerner alle urenheder i lakken som shampooen ikke kan fjerne. Den tager også tjærerester og efterlader en helt glat og ren lak. Den skal gnides på lakken sammen med et glidemiddel - i mit tilfælde bare opvaskemiddel blandet med vand i en sprøjteflaske. Jeg valgte medium clay til cab'en dene gang:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/va ... -clay-bar/
4.
Så er det tid til polering af lakken med slibemidler. Jeg har kigget lang tid efter en Dual Action poleringsmaskine, men ville ikke give 1500kr for en. Jeg faldt så over et mærke i Tyskland til halv pris og fik både en stor og lille skive med (en 6" og en 3" bagskive - til at holde skumpoleringsskiverne med):
https://www.amazon.de/gp/product/B075JK ... UTF8&psc=1
Derudover har jeg købt skumpoleringsskiverne - en hård til de dybe ridser og en medium til de mellem og fine ridser:
Hård: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/ew ... ssive-pad/
Mellem: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/ew ... edium-pad/
Dertil kommer poleringsmidlerne.
På min lak var der nogle dybe ridser som trængte til et grovt poleringsmiddel først og derefter et mellem-grovt og mellem poleringsmiddel:
Jeg har købt Poorboys SSR3, SSR2,5 og Karma Mellem:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-ssr-3/
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-ssr-2-5/
https://shop.bilvask.nu/karma-polermiddel-mellem
Til LANGT det meste polering kommer man 90% i mål med en SSR2,5 og en medium skive. Resten er de sidste 10%, der giver en perfekt lak
Man kører på et felt på ca 40x40cm i 3-4 min adgangen indtil poleringsmidlet er nedbrudt. Jeg tog hele bilen med SSR3, så med SSR2,5 og så med Karma mellem.
Jeg er kommet rigtig godt i gang ved at følge bilvask.nu's guider: https://shop.bilvask.nu/guides
Da bilen ikke har metallak har jeg valgt at give bilen "Glaze". Glaze giver en fantastisk dybde i lakken og kan også skjule små ridser i lakken (det er det bilforhandlerne bruger når de snyder og sælger en bil der ser fantastisk ud ved salg og efter et par vaske viser sig at have ridser
)
Man smørre det på bilen med en klud og lader det tørre ind. Herefter tørres det af med en ren klud
Glaze til mørke biler: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... how-glaze/
Så er det tid til selve lakforsegleren. Samme fremgangsmåde som glaze. Smørres på og tørre ind, hvorefter det tørres af:
Poorboys EX-P holder virkelig lang tid: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... forsegler/
Og så mangler der kun selve voksen. Den giver den sidste beskyttelse til lakken:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... e-wax-red/
Og efter al den tekst er det på tide med billederne
Alle produkterne

Bilen, som den ser ud når den tørrer med lakforsegler:

Og det endelig resultat - en super klar og dyb glans uden ridser




Jeg har nok brugt ca 10 timer alt i alt på denne omgang - fra beskidt til ny-poleret bil.
/J
Her følger mit ferieprojekt med at få cab'en tilbage til 110% blank og beskyttet lak igen. (og nej, jeg får ikke procenter ved Poorboys, men er superglad for deres produkter, der er drøje i brug og langt billigere over tid end det man kan købe i Thansen, Biltema mm)
1.
Det hele starter med en meget grundig vask med shampoo uden voks samt "bug squash" der MEGET effektivt fjerner insekter.
Jeg har brugt en alm shampoo fra Thansen (Husk uden voks!) samt Poorboys bug squash der virkelig virker godt:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... ug-squash/
2.
Så får den med en affedter, der blandes op i en sprøjteflaske og sprøjtes ud på lakken. Den skal virke i et par minutter og fjerner alle rester af voks, lakforsegler mm.
Jeg bruger her Poorboys APC, der er meget drøj i brug og faktisk også virker effektivt som tæpperensemiddel):
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-apc/
3.
Herefter får bilen med en omgang ler også kaldet "clay", der fjerner alle urenheder i lakken som shampooen ikke kan fjerne. Den tager også tjærerester og efterlader en helt glat og ren lak. Den skal gnides på lakken sammen med et glidemiddel - i mit tilfælde bare opvaskemiddel blandet med vand i en sprøjteflaske. Jeg valgte medium clay til cab'en dene gang:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/va ... -clay-bar/
4.
Så er det tid til polering af lakken med slibemidler. Jeg har kigget lang tid efter en Dual Action poleringsmaskine, men ville ikke give 1500kr for en. Jeg faldt så over et mærke i Tyskland til halv pris og fik både en stor og lille skive med (en 6" og en 3" bagskive - til at holde skumpoleringsskiverne med):
https://www.amazon.de/gp/product/B075JK ... UTF8&psc=1
Derudover har jeg købt skumpoleringsskiverne - en hård til de dybe ridser og en medium til de mellem og fine ridser:
Hård: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/ew ... ssive-pad/
Mellem: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/ew ... edium-pad/
Dertil kommer poleringsmidlerne.
På min lak var der nogle dybe ridser som trængte til et grovt poleringsmiddel først og derefter et mellem-grovt og mellem poleringsmiddel:
Jeg har købt Poorboys SSR3, SSR2,5 og Karma Mellem:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-ssr-3/
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/poorboys-ssr-2-5/
https://shop.bilvask.nu/karma-polermiddel-mellem
Til LANGT det meste polering kommer man 90% i mål med en SSR2,5 og en medium skive. Resten er de sidste 10%, der giver en perfekt lak
Man kører på et felt på ca 40x40cm i 3-4 min adgangen indtil poleringsmidlet er nedbrudt. Jeg tog hele bilen med SSR3, så med SSR2,5 og så med Karma mellem.
Jeg er kommet rigtig godt i gang ved at følge bilvask.nu's guider: https://shop.bilvask.nu/guides
Da bilen ikke har metallak har jeg valgt at give bilen "Glaze". Glaze giver en fantastisk dybde i lakken og kan også skjule små ridser i lakken (det er det bilforhandlerne bruger når de snyder og sælger en bil der ser fantastisk ud ved salg og efter et par vaske viser sig at have ridser
Man smørre det på bilen med en klud og lader det tørre ind. Herefter tørres det af med en ren klud
Glaze til mørke biler: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... how-glaze/
Så er det tid til selve lakforsegleren. Samme fremgangsmåde som glaze. Smørres på og tørre ind, hvorefter det tørres af:
Poorboys EX-P holder virkelig lang tid: https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... forsegler/
Og så mangler der kun selve voksen. Den giver den sidste beskyttelse til lakken:
https://www.carcarefreaks.eu/produkt/po ... e-wax-red/
Og efter al den tekst er det på tide med billederne
Alle produkterne

Bilen, som den ser ud når den tørrer med lakforsegler:

Og det endelig resultat - en super klar og dyb glans uden ridser




Jeg har nok brugt ca 10 timer alt i alt på denne omgang - fra beskidt til ny-poleret bil.
/J