Det ville jeg gøre først inden jeg begynder at kaste penge efter problemet.
Det samme tænkte jeg. Undlad at bruge muldvarpeskindet som "fejlfinder". Det bliver både meget dyrt i sidste ende plus, at du ender med at blive svært skuffet over det udeblevne resultat. Du opnår i princippet kun at blive fattigere af det
Jeg vil tillade mig at sige: Sæt dine planer om indkøb af det ene og det andet på
stand-by og gør istedet, hvad der foreslås her: Kør til en egnet bildoktor og få taget temperaturen (apropos varme!)
Har tænkt på at købe større luftfilterkasse fra maptun samt deres silikone slanger til intercooleren.
Meget fint, men hvis du vil have ægte gevinst ud af dette kræver det, at ALT er piccobello forinden...og det er jo desværre ikke tilfældet.
stoffer" skrev:Min laver samme sjov indimellem og jeg mistænker bov ventilen, som jo sidder på turboen og er elektronisk
BOV´en er ren
mekanisk og ikke elektronisk! Eller mener du APC-ventilen?
Jeg har ikke noget konkret bud på dine oplevelser, da der kan være 1000 ting. Så start fra en ende og arbejd systematisk frem. Gerne med hjælp fra sagkyndige, da systemet er ganske raffineret bygget op på disse modeller. Bl.a. mener jeg, at der ialt findes over 150 sensor-inputs til motorens ECU (B207), så dermed kan der overhovedet ej heller sammenlignes med nogen anden SAAB-konstruktion, ex.vis. B205. Det er et HELT andet kapitel.
Tillægsspørgsmål:
Lance - du skriver, at bilen har Hirsch og efterfølgende er blevet yderligere modificeret! Korrekt? Du nævner bl.a. selv ordet "trim" i beskrivelsen. Hvad forstås helt præcist ved det? Softwareændringer? Det er i hvert fald under alle omstændigheder nødvendigt, hvis du skal have det at spille ordentligt. Ellers kan meget gå galt, og ECU´en vil blive så rundforvirret, at den blot lukker ned for festen!!
Her er et par erfaringer fra husstandens egen 9-3 SS, B207, M03 ->
* Membran skiftet i By-pass ventilen (BOV). De revner over tid. Fandt efter laaang tids søgen en på nettet, som viste sig at have de rigtige mål. Lavet af noget neopren-halløj.
* Ved overgang fra Abbott-trim til et andet Protune st. 1, kom der biks med et alt for højt ladetryk, når der blevet gået til vaflerne. Det viste sig, at vi ikke havde taget højde for en ret væsentlig ting: Trykdåsen/aktuatoren til wastegaten er en langt strammere type på Abbott. Denne blev erstattet med en standard-tingest og efterfølgende statisk justeret til ca. 0,4 bar. Så var det problem løst.
* På et tidspunkt "humpede" motoren. Mistanken var helt klart en defekt tændspole. Én for én blev de frakoblet med motoren kørende i tomgang, og således kunne vi hurtigt konstatere, hvilken der var syg. I med en ny på pågældende cyl., og den kørte atter perfekt.
* For nylig registreredes et både for højt olieforbrug samt en smule effekttab og generelt ikke helt tilfredsstillende motorgang under særligt belastning. Det viste sig at være en pivutæt PCV-ventil. Noget at ladetrykket kunne altså slippe gennem her og medføre en slags underkompression. Ventilen sidder et grimt sted. Både gasspjæld og indsugn.manifolden skal pilles af. Ventilen er "trykket" ind her med en O-ringstætning og har form som en miniudgave af en "orgelpipe". Det hjalp helt enormt!
* Så sent som i sidste uge ville jeg se til tændrørene, da jeg godt var bevidst om, at de havde kørt langt, og at motoren samtidigt var begyndt på nogle smånykker igen, herunder v. både koldstart og acceleration (moderat og kraftig!). Et held, jeg havde allieret mig med et nyt sæt af rette type,
NGK Platinum PFR6T-10G, for ellers skulle jeg snart derind igen. De gamle tændrør var i
dén grad udtjente, hvorfor en rens og justering ikke ville have nogen relevans. De havde også gjort det forbavsende godt. I med de nye, samle og teste.
Bilen kører nu atter fuldstændigt forrygende!!! Hvilken lækker, rolig motorgang
all the way og al den power, der måtte ønskes...til hver en tid...altid!
Ja, faktisk har den aldrig kørt så godt som nu. Den har just passeret 251.000 km. og fejler
nada
Håber, det kunne bruges i dine anstrengelser om at få patienten kureret??
/Henrik