9-3 turbo opgradering
Redaktør: Bestyrelsen
- 9-3virago
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
hej jeg overvejer at opgraderer min 9-3 turbo 185hp fra 1999 med 185 kilo på uret men ved ikke hvor mange trin jeg skal give den og om det giver problemer i længden

- labr_dk
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Stage 1: Er stort set ligetil, og kræver egentlig bare, at du skifter olie for hver 10.000 km istedet for hver 20.000 (eller 7.500 istedet for 15.000, kan ikke huske dine skifte-intervaller).
Stage 2: Spild af tid og penge i min øjne
Stage 3 (eller derover): Hvis du skal være seriøs. Ud over det som skal skiftes i henhold til leverandøren, så bør du overveje
- bedre luft-indtag
- større intercooler
- opgradering af bremser
og selvfølgelig ALTID skifte olie i forbindelse med tuningen.
Regn med at med Stage 3 (og derover) så holder din kobling max 2/3 af tiden som standard, og forvent at du slider dækkene dobbelt så hurtigt
Du kan også forvente at et par af "slid-delene" ikke kan tåle den nye effekt, så du skal smide lidt ekstra efter den lige efter opgraderingen (f.eks. kobling, magnetventil/luftmasse måler osv.).
Men prøv at kigge på de forskellige svenske sites (MapTun, Speedparts, Nordic Uhr) så kan du få en god fornemmelse af muligheder og priser.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så fyr bare løs !
mvh
lars
Ps. Det lyder dyrt, men er ikke så slemt med mindre motoren er dårligt holdt.
Stage 1: Er stort set ligetil, og kræver egentlig bare, at du skifter olie for hver 10.000 km istedet for hver 20.000 (eller 7.500 istedet for 15.000, kan ikke huske dine skifte-intervaller).
Stage 2: Spild af tid og penge i min øjne
Stage 3 (eller derover): Hvis du skal være seriøs. Ud over det som skal skiftes i henhold til leverandøren, så bør du overveje
- bedre luft-indtag
- større intercooler
- opgradering af bremser
og selvfølgelig ALTID skifte olie i forbindelse med tuningen.
Regn med at med Stage 3 (og derover) så holder din kobling max 2/3 af tiden som standard, og forvent at du slider dækkene dobbelt så hurtigt
Du kan også forvente at et par af "slid-delene" ikke kan tåle den nye effekt, så du skal smide lidt ekstra efter den lige efter opgraderingen (f.eks. kobling, magnetventil/luftmasse måler osv.).
Men prøv at kigge på de forskellige svenske sites (MapTun, Speedparts, Nordic Uhr) så kan du få en god fornemmelse af muligheder og priser.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så fyr bare løs !
mvh
lars
Ps. Det lyder dyrt, men er ikke så slemt med mindre motoren er dårligt holdt.
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00