Banner cycler

Bleeder-erfaringer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

Bleeder-erfaringer

15. maj 2005, 22:31

Hej Forum

Jeg ville lige følge op på monteringen af bleeder på min 900S aut. fra '91, med erfaringer og et par spørgsmål:

For det første kan jeg konstatere, at efter at have åbnet bleeder-ventilen ca. 3 omdrejninger faldt skruen åbenbart af, mens jeg afprøvede bilen! Den var i hvert fald væk, da jeg tjekkede bagefter. Så nu er ventilen HELT åben.

Dernæst kan jeg konstatere, at den giver et tryk på knap 0,8 bar (0,7 inden ventilskruen faldt af) - det undrer mig lidt, at den ikke stiger yderligere, når ventilen er helt åben. Er det en halvdød turbo, eller kan det skyldes, at området omkring udstødningsmanifold/turbo muligvis er en smule utæt?

Til gengæld er effekten rimelig tydelig; med automatgear tager den 0-100 på noget der minder om 9,6 sek.! Det er en forbedring på hele 3 sekunder (automatgearet er ret langsomt ude af starthullerne), og svarer vel til godt 8 sekunder med manuel. Umiddelbart ville jeg tro, at der skulle mere tryk til, for at klare de tal - kan det tænkes, at mit dyrt indkøbte manometer viser forkert? Den viste mit grundladetryk til 0,25-0,3, hvor det burde være 0,45.

Jeg havde overvejet at justere på grundladetrykket, men kom så i tvivl om, hvilken betydning det vil have, når jeg kører med bleederen - er det helt uden betydning, eller er det i virkeligheden (en del af) forklaringen på, at jeg ikke får højere tryk.

/Søren

PS: Hvor får jeg en bleeder fra, som ikke falder af i stumper??

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

16. maj 2005, 12:17

:D Det kan jo selvfølgelig være en dårlig bleederventil! Prøv og ring til Claus ved secretpower, om han ville tage den retur, da du ikke er helt tilfreds med den! Det tror jeg godt han vil! Så prøv en bleeder ventil fra force! Ellers skal du ofre ca knap så meget og købe en Dawsons Device! De skulle være bedre, men dyre!
Den jeg har ved jeg faktisk ikke hvad hedder. De blev brugt i le mans!
Har du monteret slangerne rigtig? Det er vigtig? Du skal kun bruge de 2 studser som sidder ud for hinanden! Den som peger nedaf skal du ikke bruge! Du skal heller ikke sætte noget slange i!
Du kan også lave din egen bleeder ventil let! Det kan du vel gøre for 50,- Ta' i jem og fix og køb et t stykke med indvendig gevind! Køb og en almindelig kugle hane og 2 stk slange studser som passer i t stykket! Det skal bare være af den mindste rør dimension!
Men skru også grundladetrykket op! Det der svarer til ca halv delen af dit ønsket max tryk!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

16. maj 2005, 23:03

Jeg kører med en hjemmelavet bleederventil lavet som Lars skriver og det virker fint :twisted:
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

17. maj 2005, 13:31

Lige indtil motoren springer i luften, ikke Henrik? ;)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/

Tilbage til "Modern Forum"