Banner cycler

Sædevarme

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Sædevarme

14. apr 2004, 12:47

Hejsa SAAB-folk.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om sædevarmen ALTID er død i de lidt ældre saab'er??? Begge mine brødre og jeg selv har 900'er fra hhv. 84, 89 og 91, alle uden varme i sæderne :? . Er det varmenettet der er færdigt eller evt. styringen?

Peter

Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

14. apr 2004, 22:56

Hej Peter.
At sædevarmen ALTID er død syntes jeg måske er lige i overkanten , på min forrige bil (900 T -82) døde det først her i vinter ( godt det er 5 år siden jeg solgte den = ingen garenti ) :wink: Men Termostaten/føleren i sædet har det med at gå kold :evil: og varmetrådene kan brænde over .
Man kan også være uheldig at rive varmetrådene over hvis man kravler rundt ind i bilen og sætter knæet ned i sædet for at nå noget i den anden side.

Hilsen Kenneth
9000 CC Turbo
Brugeravatar
9000cset
EXTREME SAAB FREAK

Gør det selv...

14. apr 2004, 23:23

Nu er det jo vel nok lidt sent på sæsonen for sædevarme, men det er nu altid en rar ting når det virker. Jeg har selv repareret det på to af tidligere saab'er - en 900 og en 9000. Det er lettere end det lyder.
På dem begge var det knækkede varmetråde. Når sædet bliver slidt øges trækket på trådene og et knæ i sædet el. lign. giver så et knæk.

Man tager sædet ud af bilen - betrækket af sædet , finder knækket (ses ved lidt brændt skumgummi omkring) lodder et lille stykke ledning ind. Det er en god ide at måle på såvel sædedelen som ryglænet for at sikre sig at der er forbindelse inden man samler og også inden man skiller det hele ad for at sikre sig at der overhovedet er et knæk.Hvis man måler når det er koldt på biler med automatisk sædevarme skal der være forbindelse med et alm. ohmmeter. (På de de ældre modeller er der en varmeafhængig afbryder - den kan tjekkes når sædet er skilt ad ved at måle modstanden efter en tur i fryser/køleskab. Sørg for at afbryderen ikke ligger lige op af en varmetråd når du samler sædet igen - så får du mere varme i bagen inden den lukker for strømmen.

Held og lykke med det - det er en førnøjelse når det endelig virker! (tommelfingerregel - hvis du er i tvivl virker sædevarmen ikke!!) :o

mvh
Anders Rørbæk

link til reparation ved biler med trinreguleret sædevarme : http://68.18.142.57/electrical_system_f ... tindex.htm
Gæst

15. apr 2004, 11:05

Hej Kenneth og Anders. Tak for svarene :D
Jeg har nu ikke rigtig mod på at hive betrækkene af sæderne. Der er læder på, og de er næsten umulige at få til at sidde ordentligt, i hvert fald på ryglænene. Jeg vil lige starte med at måle på skidtet en kold morgen...
Peter
Gæst

15. apr 2004, 13:14

Hej Peter.
Fandt lige lidt mere info om sædevarmereparation på saab :

http://www.saabnet.com/tsn/faq/heatseat.html

Hvis der er under 10 grader celsius i bilen bør der være forbindelse med et ohmmeter hvis du måler på sædet. (dvs. få ohms modstand)
Ellers har du en knækket varmetråd eller defekt thermokontakt.
mvh
Anders
Gæst

15. apr 2004, 14:12

Hej Anders. Tak skal du have! Jeg skal love for jeg ikke er den eneste der har problemer med at få brændt balderne... Det ser ud til, man måske kan nøjes med at fjerne betrækket fra "sidde-fladen" så måske ka' det alligevel fixes :wink:
mvh
Peter

Tilbage til "Modern Forum"